Blok uit elkaar trekken

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Hoi,

Ik heb een '92er DR800, waar ik binnenkort een grote modificatie aan wil doen. Maar voordat ik dat doe wil ik eigenlijk zeker weten dat het blok goed in orde is. Het blok heeft nu +- 75000km gelopen. Er zit een Wiseco stikker op de zijkant geplakt, maar aangezien ik de motor van een handelaar heb gekocht heb ik geen idee of die sticker ook betekent dat er een nieuwe zuiger in gezet is.
Mijn enige grote probleem is dat de motor nogal wat olie verbruikt, rond de 1 liter op 1000 km.

Om een klein beetje een budget te kunnen maken ben ik aan het inventariseren wat ik precies allemaal zou moeten vervangen. Tot zover heb ik enkel het volgende:
- Pakkingenset
- Uitlaatpakking

Ik wil dit bij Louis.de bestellen, aangezien het daar een stuk goedkoper is dan bij Hessler.

Wat zijn verder nog onderdelen die na +- 75k km aan vervanging toe zijn, en waar kan ik die het beste bestellen?

Daarnaast ben ik nog op zoek naar de volgende onderdelen:
- Passagierstepjes
- Klepdeksel
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Thoran,

Normaal had je al lang antwoord gekregen op je vragen maar de techneuten van dit forum zitten nu in Vlaanderen aan de BBQ en de gerstennat na een dagje zandhappen.

LEO
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:Hoi Thoran,

Normaal had je al lang antwoord gekregen op je vragen maar de techneuten van dit forum zitten nu in Vlaanderen aan de BBQ en de gerstennat na een dagje zandhappen.

LEO
Bier en BBQ is altijd een goede reden ;)

Zo heel veel haast is er ook niet echt bij, het enige waar ik wel zsm aan zou willen komen zijn de duo-voetsteuntjes.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Je hebt een voet pakking en koppaking nodig en de keering achter de koppeling, hele set is niet echt nodig.

Voetsteunen heb ik volgens mij niet meer maar zal ff kijken, klepdeksel bedoel je het 2 boutige dekseltje waaronder de kleppen zitten?

nokkenaskettingspannerveer zou ik zeker vervangen!

welke modificatie heb je in gedachten?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:Je hebt een voet pakking en koppaking nodig en de keering achter de koppeling, hele set is niet echt nodig.

Voetsteunen heb ik volgens mij niet meer maar zal ff kijken, klepdeksel bedoel je het 2 boutige dekseltje waaronder de kleppen zitten?

nokkenaskettingspannerveer zou ik zeker vervangen!

welke modificatie heb je in gedachten?
Kleppendeksel bedoel ik idd het dekseltje mee wat je er af haalt wanneer je de kleppen gaat stellen.

Ik ga een hele set kopen, omdat ik ook de balansasketting wil controleren, en bij de set die op louis.de staan zitten ook klepseals, en van wat ik gehoord heb kunnen kapotte klepseals nog best wel eens wat olieverbruik verklaren.

Een NAKSveer, waar koop ik die?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Deksel heb ik wel voor je, je koopt een extra sterke veer bij Hessler.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

eigenlijk ga je een revisie doen, dan moet het blok uit elkaar. als de pakkingen van de deksels al oud zijn gaan die ook kapot. de pakking set van Louis is niet slecht en als je alle pakkingen los moet kopen is de set ongeveer even duur. dan heb je wel seals en allerlei koperen ringetjes en ook de rubbertjes van alle lossedekseltjes. olie keerringen moet je altijd los kopen en de belangrijkste heeft Zappa al genoemd maar als je toch bezig bent dan die van de uitgaande as en van het schakel pookje ook maar doen.
om zeker te weten of de klepseals (en geleiders) slecht zijn moet je eerst een droge en natte compressie test doen. als de natte test een veel betere eind druk geeft dan is er iets met de zuiger (en veren) slecht. hopelijk kan je het dan met de bus honen en nieuwe zuigerveren redden want een overmaat zuiger met boren enzo kost best een hoop. zie cmsnl.com
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Ik ben (nog) geen specialist, maar ben naast alle werkzaamheden bezig met een kapot gelopen 750 blok.
Als je foto's als naslaag nodig hebt : https://www.facebook.com/media/set/?set ... 860540211e
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik ben vandaag, nadat mijn onderdelen zijn aangekomen van Stephan Hessler dan toch echt maar begonnen met het uit elkaar halen van mijn blok. Voordat ik dat deed bedacht ik dat ik eerst nog een compressietest moest doen. De droge compressietest ging prima, 10.5 Bar compressie met het gas vol open. Niet super hoog, maar nog steeds iets boven de limiet. Daarna besloot ik +- 150 ml olie in de cilinder te gieten om een natte compressietest te doen. Dit ging iets minder makkelijk dan de natte test, aangezien de draden van- en naar de accu begonnen te smeulen. Toen ik dit doorkreeg heb ik de draden maar snel losgehaald, samen met de accu, en besloten dat mijn startmotor de test niet aan kon.

Daarna stap twee, het blok uit het frame halen. Alle onderdelen die verder vastzaten waren redelijk makkelijk losgemaakt, maar daarna werd het tijd om het blok los te maken. De eerste paar blokbouten waren makkelijk. Voor de blokbout rechtsonder moest ik iets meer moeite doen, door ook de linkerstep los te maken, maar toen dat gedaan was, was het tijd om met z'n tweeën het blok uit het frame te tillen. Hoewel dit makkelijk gezegd was, was het wat moeilijker qua uitvoering, met z'n tweeën met behulp van een krik kregen we er geen centimeter beweging in. Totdat ik nog eens goed naar het blok keek, en zag dat de bout aan de voorkant (door het frame) nog vast zat. Toen ik die los had was het een kwestie van de krik onder het blok zetten, en met z'n tweeën een beetje tillen en toen kregen we hem van het frame op een bierkratje op de werkbank.

En vanaf daar begon pas echt de uitdaging, namelijk, de blokonderdelen uit elkaar krijgen. Klepdeksels en dynamodeksel gingen er redelijk makkelijk af. Een ander verhaal was het voor het bovenste deksel. Dat kostte wel een aantal klappen met een rubber hamer en andere aanmoedigings methoden.

Toen dit deksel er af was kwam echter al één van de mispunten van dit blok in aanschouw, de tuimelaars zijn totaal versleten, en ook de nokkenas heeft z'n beste tijd gehad. Ik wilde daarna nog de rest van de kop er af halen, maar elke keer dat ik probeerde de nokkenaskettingspanner los te draaien (Rechtsom, volgens het wphb) duurde het een aantal slagen voordat de spanner weer helemaal terug indraaide.

Nu ben ik op zoek naar tips:
1. voor een nieuwe nokkenas + tuimelaars. Zelf zit ik te twijfelen over de performance nokkenas + tuimelaars van Hessler, maar dat kost ook weer €240 (+verzendkosten)
2. Hoe ik in vredesnaam die nokkenaskettingspanner los krijg, gewoon door blijven draaien rechtsom, totdat ie op een gegeven moment los blijft staan, of zit er nog een ander speciaal trucje aan dat niet in het WPHB staat?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Inzake de spanner, blijven draaien tot die vast blijf staan, als je geluk hebt tenminste. Als dit niet lukt is dit nog geen ramp, alleen is het dan lastig om het nokkenastandwiel van de nokkenas af te krijgen. Dus dan even met de linkerhand de spanner ontspannen en met de rechthand het tandwiel eraf halen. Van de nokkenas kan ik niets zeggen, geen ervaring mee.
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_nkw=dr+8 ... m270.l1313

Hier ben je goedkoper uit voor nokkenas en tuimelaars, oude moet je opsturen.. als je inlogt op het duitse ebay kan je een prijsvoorstel doen, ik had de as voor e100]

Ik vond het niks en heb het er uit gehaald, minder kopel onder in en vond dat niet lekker offroad, is leuk voor supermotard stijl straat rijden, maakt ook wat herrie ivm met veranderde timing van de kleppen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Plaatjes:

http://i.imgur.com/yiGN2.jpg

En de gewichtsbesparing:

http://i.imgur.com/C4cp4.jpg

Edit: even linkjes van gemaakt, de plaatjes zijn te groot om goed weer te geven.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:http://www.ebay.nl/sch/i.html?_nkw=dr+8 ... m270.l1313

Hier ben je goedkoper uit voor nokkenas en tuimelaars, oude moet je opsturen.. als je inlogt op het duitse ebay kan je een prijsvoorstel doen, ik had de as voor e100]

Ik vond het niks en heb het er uit gehaald, minder kopel onder in en vond dat niet lekker offroad, is leuk voor supermotard stijl straat rijden, maakt ook wat herrie ivm met veranderde timing van de kleppen
Is deze nokkenas hetzelfde als die bij Hessler?
En ik rij de laatste tijd eigenlijk alleen maar op straat, vind het wel leuk om soms een zandpaadje mee te pakken, maar echt hardcore offroad trekt me niet echt.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

hardcore, hardcore?? wat , waar , met wie????
oh hardcore off road, nou wij zijn er wel aan verslaafd maar hardcore neeeee, niet met een Big. Nee dan koop jer zo'n oranje ding.
futurist
PS die nokkenas geeft volgens mij niks extra, ook niet voor op de straat.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Vanmiddag weer verder gegaan met het blok uit elkaar trekken, heb nu de cilinder los en de zuiger er af.
Ook heb ik een testje gedaan dat ik bij wheeler dealers heb gezien. Heb een laagje benzine in de kop gedaan (die op de kop lag, dus met de kleppen naar boven toe) en gekeken hoe lang het duurde totdat dit weggelopen was. Als dit meteen weg liep betekent dit dat de kleppen lekken op de één of andere manier. Maar na een half uurtje zat nog 90% van de benzine er in, dus op zich is dat nog wel goed. Toch ga ik de klepseals en andere rubbers vervangen, en de kleppen opnieuw inslijpen.

Tijd voor meer plaatjes:

De kapotte nokkenas: (Zou ik deze nog kunnen omruilen bij EGU of Hessler?)
Afbeelding

Een mooi koollaagje op mijn zuiger:
Afbeelding

En weer een onderdeel dat vervangen moet worden:
Afbeelding

Dus nu staan op het verlanglijstje:
Tuimelaars
Nokkenas
Nokkenasketting
Nokkenaskettinggeleider (x2)

Ik wil binnenkort even met de zuiger en cilinder langs een revisiebedrijf, om te vragen of/wat er aan moet gebeuren.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

is die nokkenas wel kapot?? een duidelijke foto van het hoogste stukje van de nok, want alleen daar gaan ze kapot. ik had laatst ook 2 helemaal weggesleten tuimelaars, en met de tuimelaars uit een ander blok met de originele nokkenas draait ie nog steeds (of eigenlijk "alweer")
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:is die nokkenas wel kapot?? een duidelijke foto van het hoogste stukje van de nok, want alleen daar gaan ze kapot. ik had laatst ook 2 helemaal weggesleten tuimelaars, en met de tuimelaars uit een ander blok met de originele nokkenas draait ie nog steeds (of eigenlijk "alweer")
futurist
Op de foto's is het niet heel goed te zien, maar de nokken van de nokkenas zijn behoorlijk afgesleten. Ik dacht dat ze fabrieksaf zo goed als symmetrisch egaal zouden moeten zijn, maar deze zijn aan 1 kant duidelijk dunner dan aan de andere kant. Daarnaast kan je met je nagel wat beschadigingen voelen in de nok.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Maak eens een goede foto van je nokkenas, krijg het gevoel dat er niks mis mee is, wat putjes zijn geen probleem met goede olie..
Maak ook een foto van de tuimelaars..

Voor EGU is de staat van de as of tuimelaars geen probleem, ze lassen ze opnieuw op en slijpen ze weer..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

was mijn gedacht ook al
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik ben vandaag nog niet weer bezig geweest, maar had deze twee foto's ook nog liggen:
http://i.imgur.com/ie3iP.jpg , als je goed kijkt kan je op de linker nok de beschadiging zien
http://i.imgur.com/cffuR.jpg en bij deze zou je in de rechternok de slijtsporen moeten kunnen zien.

Ik zal morgen de tuimelaars verwijderen en daar ook duidelijkere foto's van maken.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

niks mis met die nokkenas, gewoon laten zitten! :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:niks mis met die nokkenas, gewoon laten zitten! :wink:
Horen die nokken asymmetrisch te zijn dan? Ik ben een beetje sceptisch, want ongeveer iedereen die ik er tot nu toe in het echt naar heb laten kijken informeerde mij dat die nokkenas aan vervanging toe is. Nou hebben ze geen ervaring met een DR BIG, maar op zich wel behoorlijk wat ervaring met het reviseren en fouten opsporen bij motoren.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

zat daar een goede [ lees betrouwbare] motorfietsmonteur bij?

Volgens mij hoort ie er zo uit te zien, zal morgen ff kijken voor de zekerheid, heb er 1 los liggen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

zappa.suzuki schreef:zat daar een goede [ lees betrouwbare] motorfietsmonteur bij?

Volgens mij hoort ie er zo uit te zien, zal morgen ff kijken voor de zekerheid, heb er 1 los liggen..
Allemaal studenten in diverse technische studies.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ja, ja studenten,
ik kan me nog al wat domme streken herinneren van toen ik nog student was aan de ATS Apeldoorn (autotechniek) en zeker het slappe gefilosofeer en oeverloos geredeneer over onderwerpen waar we toen nog geen zak verstand van hadden. Nokkenassen hebben om te beginnen bijna nooit een symmetrische nokvorm, behalve als je een escort van '83 rijd dan. Ook pitting in zo'n nok is heel vaak geen probleem. Die kan nog jaren mee als je maar minstens olie van de action gebruikt.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie