Ktm 300 exc

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
rickktm
Berichten: 22
Lid geworden op: wo feb 07, 2007 15:08
Locatie: overijssel

Beste Noppenforum leden,

Na een jaar of 4 geen motor in bezit te hebben gehad is het na maanden rondkijken eindelijk zover dat mn broer en ik een motor aan willen/kunnen gaan schaffen.

We zijn 20 en 22 jaar, en hebben in het verleden hetvolgende in bezit gehad

Kawasaki 80cc
Honda Cr 250 enduro
Ktm 380 SX.

Nadat de ouders er geen geld meer voor over hadden zijn de motoren verkocht, aangezien het als jongere, en zonder fulltime baan toch erg prijzig is.
Nu we beide een baan hebben is het na een tijd rondkijken en verdiepen nu echt zover om een keuze te maken en een motor te kopen(Budget 5000-6500).

We zijn beiden erg onder de indruk van de Ktm motoren, en zijn dan ook van plan een 300 Exc aan te schaffen.
Nu rijden er naar mijn mening niet heel veel van dit type rond, en zijn er al helemaal weinig die te koop staan.

Maar, voor we over gaan tot koop zou ik nog graag wat dingen weten over een eventuele 300 Exc:
zijn er bouwjaren waar vaker dezelfde problemen voorkomen? (we willen zoiezo een motor van na 2007.)
is het de moeite om wat meer geld neer te leggen en een fiets te kopen bij een betrouwbare dealer?
Sterke/zwakke punten van een 300 exc?

Bij het kijken zijn er natuurlijk punten waar we extra op gaan letten(slijtage e.d.) maar wat heeft een eventuele Uren/Km stand ten gevolge?
ik zie bijvoorbeeld motoren die meer uren hebben gebruikt om aan dezelfde kilometerstand te komen dan andere motoren(dit komt natuurlijk voort uit het bereiden van verschillend terrein/verschillende snelheden. maar is het een no-go om een ex-motor van een nederlandse enduro topper te kopen?

Dit was het vooralsnog, ik zie graag een eventuele reactie met daarin ervaring/advies tegemoet!
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

zwakste punt zijn de electrische starters van die 300's ...
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Heb 'm nu vanaf eind 2009, nieuw gekocht. Echt heel fijne motor, beste (off road) die ik gehad heb. Elektrische starter is rommel heb ik tijd terug al verwijderd, scheelt ook wat in het gewicht niet dat dat nou zoveel is maar toch.... Is ook helemaal niet nodig zo'n ding start heel gemakkelijk en loopt normaal gesproken met 1 kick.
Heb er wel een SX kopje op gezet om 'm wat feller te krijgen maar dat is persoonlijk, zit ie iets dichter qua gevoel van rijden tegen mijn SX250 aan. Heb er ook een JD jetting setje ingezet, loopt ie wat mooier mee.

Reed valve (Vforce3) is een probleem buitenste plaatjes slaan tegen het carter en willen nog wat slijten, al heeft het eerste setje het zo'n 90 hr volgehouden. Liep er nog wel gewoon mee maar was aardig aan het afbrokkelen. Vervangen door een Vforce 4 is een oplossing. Zijn nog meer oplossingen voor, de versleten reeds afknippen en dus dubbel terug zetten met nieuwe plaatjes ervoor. In dit geval gaan de reeds gewoon wat minder ver open en slaan minder of niet tegen de carter inlaat.

Vering is aan de slappe kant, voor de crossbaan is ie in standaard uitvoering te licht afgeveerd. Voor puur off road rijden voldoet het eigenlijk wel.

Laatst met 120 hr de eerste zuiger er uit gehaald en deze verkeerde nog in prima staat eigenlijk, wel wat langs de zuigerveren geblazen maar dat was wel te verwachten met dit aantal uren.
Laatst met een 2012 type gereden maar die rijdt toch net wat beter, denk dat het te maken heeft met de geometrie van het frame of zo. Liep ook net wat mooier als de mijne, trilt wat minder. Is zeker geen groot verschil maar lijkt toch weer net ietsje beter geworden.
Kijk ook eens op www.ktmtalk.com daar vindt je toch ook veel informatie over dit type.
KTM 250 EXC, 250 SX
Loco84
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 01, 2012 21:15

Super moto's, kheb nu 2 maanden mijn husa TE 300, is quasi hetzelfde als de ktm met het enige verschil dat deze een closedcartridge voorvork heeft en een grotere tank.
Even over de starters... om de 4 a 5 uur vervang ik mijn olie, bij dit onderhoud hou ik mij ook bezig om even de starter te openen, vuil verwijderen en opnieuw een likje teflon vet erin... Heeft een positieve invloed op het koffiemolen geluid dat hij anders maakte... Hoop dat hij het zo wat langer goed blijft, maar idd, ze zijn er gevoelig voor, komt vuil in, dit komt tussen de wormwielen met alle gevolgen vandien!

Grtn!

L
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Om de 4 a 5 hr? Ik doe dat ongeveer na 20 a 25 hr, is toch niet zo spannend, is geen viertakt.
Die tandwielen smeren wel en dat beetje wat die olie vervuild door de koppeling is niet zo spannend voor je tandwielen hoor. Hoeft er je zuiger niet mee te smeren.....
KTM 250 EXC, 250 SX
rickktm
Berichten: 22
Lid geworden op: wo feb 07, 2007 15:08
Locatie: overijssel

Mensen, bedankt voor de uitgebreide reacties! hier kunnen we wat mee!
we blijven voorlopig zoeken tot er een mooi en goed exemplaar te koop aan wordt geboden!

Grtz
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Ben met mijn 4e 300exc bezig. Zuiger vervang ik na 100 uur. Heb de huidige moto(2011 model) nu op bijna 200 uur en blok losgehad voor bigend en lagers. Zag er allemaal nog als nieuw uit. Bakolie doe ik zo af en toe. Zal neerkomen op 1x in de 40 uur. Tandwielen en koppeling nog net zo fijn.

Startmotor de 1e 80 uur niet losgehad. Probleemloos, ook na een week stilstand. Dat was bij mijn 2008 model wel anders en daar heb ik hem van ergernis afgehaald.

Heb bij elkaar nu zo'n 25.000 km op deze motoren gereden. Spul is gewoon goed.

Ps. Motor is te koop. Kijk op Redski-Offroad op facebook voor foto's
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Loco84
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 01, 2012 21:15

@RVD,

Heb een klein probleemke gehad met mijn olie, er was nl water binnengekomen via mijn carterontluchting bij het afspuiten, daarom dat mijn olie melkkleur had, daarom ga ik de komende keren mijn olie vlugger verversen zodanig dat het boeltje wat gespoeld is... Mijn veringspecialist Bart Tack zei me wel om toch regelmatig de olie te verversen, is nen ongelooflijk goede tuner en afsteller van WP die heel lang bij de Inters gecrossed heeft, heel gepassioneerde sleutelaar en ongelooflijk veel ervaring met 2 takt. Hij zei dat ze in de full cross om de 4 a 5 uur de olie verversen bij de 2t's, om zo schade aan koppeling en tandwielen tegen te gaan. Natuurlijk enduro is niet hetzelfde, maar op de technische stukken sleept de koppeling wel soms, single tracks, boompjes etc dus zal er wel wat plaatmateriaal in de olie komen, natuurlijk ik ben geen pro maar hou er wel van om mijn machine te soigneren, is nl mijn eerste nieuwe moto :mrgreen: ik denk dat ik na de spoeling ongeveer om de 12 a 15u de olie zal verversen met gewone 15W40 motor olie (ook op Tack's advies), geen speciale versnellingsbak olie etc allemaal veel te duur vertelde hij!
Wat de carter ontluchting betreft... deze zit op de kader, maar als je goed kijkt naar het kleine plastic bochtje dat op de kader zit, is dit onderaan open dmv. een gleufje, langs deze zijde kan hij dus ontluchten maar kan er dus ook water binnen komen in het darmpje bij het afspuiten, wat in mijn geval dus gebeurd is... oplossing, ik heb de carterontluchting losgekoppeld van de kader, darmpje verlengd en naar boven geplaatst naast de gaskabel (met snelbinders mooi vastgemaakt aan de gaskabel en links van de tank omhoog gebracht) vervolgens oud fiets ventiel ingeduwd waar het ventiel zelf uit is gehaald (zodanig de blok nog steeds kan ontluchten), nu hoef ik alleen maar vooraleer ik begin af te spuiten een ventielkapje op te draaien, uitlaat plug erin, luchtfilter kap erop en alles staat klaar om af te spuiten, geen zorgen meer over olie die verontreinigd wordt door het water...
Bij deze dus mijn uitleg waarom ik nu (moto heeft ondertussen 700km) om de 3 a 4 u mijn olie zal verversen :toost: :toost: :toost:

L
Plaats reactie