Voorstelling & beginnersvraag...

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Estivie
Contacteer:

Beste medeforummers,

Ik lees al een tijdje mee met noppenforum (via een post van Ro op www.motor-forum.nl eens komen kijken...) en heb me nu dus geregistreerd.

Ik heb onlangs ongeluk gehad met m'n motor, en heb (ook voor m'n vriendin) besloten om niet meer op de baan te rijden. Gelukkig was ik al van plan om met enduro te beginnen ('k had net een DR 650 gekocht, die ik wou voorzien van echte noppenbanden om de smaak te pakken te krijgen) maar da's dus niets geworden....

Nu ben ik op zoek naar een goede occassie enduro, maar weet eigelijk niet goed hoe ik in eerste instantie moet beginnen aan de keuze van de cilinderinhoud. Een kleine cilinderinhoud (125, 250cc) is erg wendbaar & weegt licht, en een grote cilinderinhoud (650cc) is wat zwaarder & logger, dat spreekt voor zich. Wat wil dat nu concreet zeggen?

Ik heb geen ervaring met off-road rijden, en weet dus ook niet of ik nu echte technische ritten ga maken, of snellere stukken...

Ik wil graag een motor waarmee ik op vakantie kan gaan ('k wil graag eens deelnemen aan de Trans Tunesia vb...) en denk dus dat ik met een 400 cc een mooie compromis heb tussen gewicht/wendbaarheid. Klopt dat? Welke modellen zijn er na de europese homologatie nog te verkrijgen & aan te bevelen?

Alvast bedankt!
Stv
Rudy
Contacteer:

Bedenk jezelf eerst een wat je er mee wil gaan doen , als je op de crossbaan wil rijden zal je met een dr niet ver komen denk ik :lol:. Offroad kan je er daar in tegen perfect mee rijden denk ik¿?
Estivie
Contacteer:

Ik wil er in de eerste plaats endurotochtjes mee ondernemen op een zondag, maar dus ook wat langere vakanties. Echt crossen wil ik (denk ik) niet doen. Het moet dus een echte enduro zijn.
pruus
Contacteer:

Estivie, welkom. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je toch voor een dikke viertakt moet gaan. Gezien je vermoedelijk nog geen rally hebt geboekt advizeer ik een wat ouder, lees voordeliger model, want als het dan nix is ben je niet meteen een vermogen kwijt met inruilen. De moderne viertakten zijn natuurlijk top voor met name het kortere werk, maar als je echt wilt experimiteren is een motor als bvb een XR 400 van Honda de betere keus. Model maakt niet zoveel uit, als je maar rijd! Want zonder kilometers kun je een motor niet beoordelen, en ook jezelf niet.
Veel plezier!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Jo VdB

Ik zeg dan
a) een KTM LC4-model ("kinderziektes" zijn eruit, en geschikt voor lange etappes en met lange onderhoudsbeurten

b) een Suzuki DR 400 (meest degelijke "sport"enduro)

Jo VdB
Estivie
Contacteer:

Met KTM ben ik niet zo bekend, maar daar kan ik natuurlijk altijd verandering in bregen hé... :D

Kan ik de Suzuki DR400 nog inschrijven hier in België? Naar het schijnt haalt die de europese emissienorm niet, en mag hij alvast niet meer nieuw verkocht worden. Kan ik hem 2e hands nog aanschaffen & inschrijven?
Gast

Natuurlijk kan je dat, enkel de modellen die in 2004 nieuw op de markt komen moeten een Europese homoligatie hebben.
De DRZ400 heeft een belgische homoligatie tot einde 2003
Er rijden bijvoorbeeld nu toch ook nog wagens rond zonder katalisator, terwijl de nieuwe er verplicht een moeten hebben.
Plaats reactie