Afbreken en opbouwen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Uhm het kleine asje waar je de koppelings hevel/ kabel aan vast maakt? Boutje los en trekken..
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Right...Het deksel ligt nu ergens anders dus ik kan er niet bij. Het leek mij dat de vertanding die de koppeling bedient veel groter is dan het gat waar de as doorloopt.
Ik ga het *voorzichtig* proberen en laat het weten.
huls
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Right...Het deksel ligt nu ergens anders dus ik kan er niet bij. Het leek mij dat de vertanding die de koppeling bedient veel groter is dan het gat waar de as doorloopt.
Ik ga het *voorzichtig* proberen en laat het weten.
huls
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

het gat in de keering is kleiner, dus die moet er uit.
maar het asje gaat i.d.d. naar boven er uit.
overigens zit er aan de achterkant van dat beugeltje wat aan je frame is gelast bij het origineel een moertje gelast.
nu moet je of schroefdraad tappen in je beugel, of er een moertje achter pielen.
have BIG fun

D.F.M.T.
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Kwam tijdens opruimen, nog van die spatborden met rubber {750 achter} tegen, dus als je nog nodig hebt ?
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

We gaan verder na een langere afwezigheid dan gepland. Ben je net lekker met je DR BIG bezig komen er afleidingen zoals werk tussendoor. Eerlijk gezegd moest er ook een andere motorfiets wat aandacht hebben maar we gaan weer volgas door.
Natuurlijk is er wel wat gebeurd sinds de laatste update. Het maken van de onderdelenlijst (dat wat vervangen moet worden of wenselijk is.) heeft gek genoeg behoorlijk wat tjd gekost, in elk geval veel meer uren dan ik gedacht had.
Het zal ook wel iets te maken hebben gehad met het feit dat ik meerdere bronnen voor onderdelen wil vergelijken...tja je bent een echte Nederlander of niet natuurlijk...

We waren in elk geval gebleven bij de koppeling. Bij het demonteren valt mij op dat de platen er werkelijk als nieuw uitzien. Het meten bevestigd mijn eerste indruk: zo goed als nieuw !
Desondanks neem ik mijn koppelingskorf en naaf mee naar een goede vrind (ja weer een andere vrind). Deze vrind is bijzonder: in zijn slaap sleutelt hij nog, hij heeft meer motorfiets-technische kennis in zijn pink dan ik ooit in mijn hele lijf zal hebben en hij weet het e.e.a. van suzuki's. Ik presenteer hem de koppelingdelen en hij kijkt mij vreemd aan: waarom kom je dat hier laten zien? spreekt hij verbaasd. Dat spul is zo goed als nieuw! Dat zie je toch zelf ook wel!!. Uuuhh ja tuurlijk...Ok that does it !!!! Ik stop met verder demonteren en begin direct weer aan de opbouw. Hij is nu al de tweede die mij voor gek verklaart dat ik zelf niet kan zien dat dat blok zgan is. Omdat de bak geen geluid/klachten gaf ben ik er uit: we gaan weer bouwen!!.

Demping/vering voor en achter weggebracht voor een upgrade. Demping voor en achter wordt zwaarder en voor komen er progressieve veren in. Dit betekent overigens dat de bestaande achterdemper opengeslepen wordt en daarna weer dichtgelast. Er zijn niet zoveel mensen die dit kunnen en willen. Ik heb een specialst gevonden die dit al heel erg lang doet en exact weet wat hij aan het doen is.
Uiteraard komen er ook nieuwe vloeistof en keerringen. Ook het uiterlijk wordt op mijn verzoek even aangepakt door net ff de lak/verf over te doen. Ben erg benieuwd naar het resultaat!!

Nog meer resultaat van het frame en wat kleine delen die in de poedercoat gezet zijn. Het paarse frame is nu mooi matzwart. Een setje nieuwe conische lagers gaan straks als eerste het balhoofd in.
20120317_001s.jpg
20120317_001s.jpg (36.48 KiB) 3214 keer bekeken
De firma Hessler heeft een leuk bergje spullen hier naar toe gestuurd en er is nog meer onderweg. Bij de engelse firma boltmeup.com heb ik een RVS bouten en moeren set besteld. Ik denk er over om deze nog te laten zwarten, het oog wil ook wat tenslotte.
20120207_001s.jpg
20120207_001s.jpg (35.66 KiB) 3214 keer bekeken
20120228_001.jpg
20120228_001.jpg (61.55 KiB) 3214 keer bekeken
Op advies van het fantastische DR BIG deel van het noppenforum.nl heb ik de oranje carterdeksels in de VHT Hemi Orange gezet. Na afbakken in de oven zit het er goed op moet ik zeggen. De kleur is het niet helemaal maar ik kan leven met het verschil.

De achterbrug krijgt een set nieuwe lagers vooral omdat dat nogal nodig is. Een vrind heeft de juiste trekker en de oude liggen er rap uit. Het valt wel op dat ze maatje kabouter zijn. Vraag me af wat ze in Hamamatsu dachten toen deze lagers op de tekentafel kwamen?
20120311_001s.jpg
20120311_001s.jpg (38.85 KiB) 3214 keer bekeken
Volgende keer: opschieten met dat bouwen !!
huls
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Goed bezig! :-D
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Nadat ik bedolven was onder één berichtje met daarin de vraag hoe het nu met de opbouw ging, realiseerde ik me dat ik te weing heb gepost voor wat de voortgang betreft. Daar is wel een reden voor namelijk het gebrek aan voortgang.
Ik had de DR ongeveer een maand geleden af moeten hebben maar dat heb ik dus ruin niet gehaald. Ik denk dat het nog wel een maand kan duren end aar wordt ik wel wat onrustig van. Zoals ik eerder heb geschreven ga ik met de DR BIG een grote tocht maken en die vangt aan op 1 juli. Het gaat zeer spannend worden of ikd at allemaal haal.
Wat is het grote probleem (en direct de gote tip voor anderen met plannen om de BIG uit elkaar te trekken)? Het grote probleem is de onderdelen voorziening. Ik ging er gemakkleijk vanuit dat onderdelen max een week of 2 op zioch laten wachten. Onder onderdelen versta ik dan o-ringen, kerringen, borgringen, circlips, lagers etc. Zeg maar het rechttoe rechtaan materiaal. Wie schetst mijn verbazing dat de eerste zending een maand op zich laat wachten. Ik had de bestelling ook nog wat lakoniek gedaan zo van: de rest bestel ik dan er nog wel ff bij. Nou nee dus. Mijn bestelling die nu loopt heeft afwisselend 7 mei, 27 mei, 3 januari 2012 en nu 24 mei als verzenddatum gehad.

Het mogeduidleijk zijn er moet een plan B komen.

Dus geacht forum wat zijn de alternatieven:
- andere onderdelen leverancier? zo ja welek dan en heeft die het dan wel binnen redelijk termijn geleverd?
- Het blok wordt/is het meest in gevaar dus wellciht op zoek naar een redelijk ander blok? zo ja waar dan?
- Op mijn andere motorfiest gaan? Wat doe ik dan buiten de gebaande paden waar ik juist de BIG voor heb?
- Nog anders?


Errlijk gezegd ies het niet allemaal kommer en kwel: de voor en achtervering zijn aangepast en klaar. Deze week heeft het achterwiel ook eenm nieuwe band. De nieuwe voorremschijf is gemonteerd. Tanks zijn gecoat en gespoten (helaas wel 1 vd aansluitngen dicht dus die mag ik open gaan pielen, als dat al gaat !!). Frame is gepeodercoat. En Hessler heeft twee forse dozen naar me toe verscheept.

Dus er is voortgang maar ik heb me zwaar vergist in de levertijd van dit soort simpele onderdeeltjes...

Volgende keer hoop ik weer vrolijke geluiden en prachtieg plaatjes te delen
huls
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Balen man!

ik haal mn onderdelen meestal bij mn motorboer, die kent me en belt er achter aan voor me en heeft het minstens net zo snel zo niet sneller dan een @ bedrijf..

Veel lagers, keerringen en andere meuk kan je ook universeel krijgen..
we hebben hier veel zooi op voorraad binnen de club, misschien wel de dingen waar je het hardst om loopt te springen :wink: zo roept u maar :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

1 Juli, da's niet meer zo ver weg, hopelijk krijg je hem op tijd klaar. :toost:

Voor 'typische' onderdelen ga ik hier in België al sinds de 90-er jaren naar de dealer, het is nog zo'n klein vader en zoon bedrijfje, ze zijn al sinds begin jaren tachtig Suzuki-dealer.
Vader zoekt de onderdelen (soms geholpen door mij) op met behulp van zijn antieke micro-fiches, noteert de nummers, waarop zoonlief de beschikbaarheid en de prijzen op de PC nakijkt want daar kent pa niks van. :D Binnen een paar minuten weet ik dus wat iets kost en ook wanneer het binnen komt, in de regel is dat gewoonlijk binnen de 2 werkdagen.
Is een onderdeel niet in voorraad dan kunnen ze ook zien hoe lang het duurt en of het überhaupt nog geproduceerd wordt. Afgezien van het plaatwerk is nog redelijk veel verkrijgbaar, zeker slijtagedelen worden nog vlot aangemaakt.
Het leuke is ook dat de vader nog zo'n meedenkend (lees eigenwijs) type is. :wink: Toen ik ruim een jaar geleden preventief de nokkenasketting en balansasketting wilde bestellen omdat de motor toen ondanks slechts 22.000km gelopen toch ruim 20 jaar oud was, weigerde hij pertinent om dat te doen, kom over 20 jaar nog maar eens terug zei hij,...

De lagers zijn overigens allemaal gewoon Din-maten en bij iedere automaterialenzaak verkrijgbaar of snel leverbaar, scheelt redelijk wat geld, enkel het dubbele voorwiellager -rechts dacht ik- is specifiek Suzuki.

Niets slechts over Hessler, maar ik heb nog nooit een complete bestelling van hun ontvangen, telkens ontbrak er wel iets,... Natuurlijk heeft ie ook geweldig fijne 'goodies' :verliefd: op zijn site staan en is de kwaliteit over het algemeen ok, maar ik heb de indruk dat bepaalde onderdelen niet echt goedkoper zijn dan bij de dealer.

Nog effe iets wat niet niets ter zake doet maar me wel interessant leek, overlaatst was ik met de vader aan 't discussiëren over het feit dat bij redelijk wat Biggetjes met ervaring het veertje van de Naks wel eens breekt, met alle desastreuze gevolgen van dien.
Toen ik in 95' mijn huidige SR42 de eerste keer bij hem binnenbracht drukte hij me op het hart om de motor steeds stil te leggen met de decompressiehendel, ik dacht altijd dat dit was om de startkoppeling te ontzien voor het terug slaan van de zuiger tegen zijn compressie. Klopt ook, maar blijkbaar krijgt volgens hem de nokkenasketting ook steeds een opdonder als je dit niet doet, de ketting komt dan even los te hangen waardoor het veertje en de spanner onnodig belast worden, de ketting kan er wel tegen zei hij,...
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
eRDeeWee
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 21:05
Locatie: Brasschaat

Het zal wel een noob-vraag zijn, maar wat is de dekompressiehendel? :shock:
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

eRDeeWee schreef:Het zal wel een noob-vraag zijn, maar wat is de dekompressiehendel? :shock:
De eerste bouwjaren hebben een klein hendeltje op het stuur om een decompressie klep in de kop te openen om de grote eencylinder te kunnen starten. Latere modellen hebben daar een automatische oplossing voor.

Ok wat ik het dringendste nodig heb:

- De circlips voor de piston pen. De rest vd bovenkant heb ik
- Koppelingsdeksel alle keerringen en o-ringen.
- Schakelas keerring
- o-ring dynamodekseltje
- o-ringen van de oliekoeleraansluitingen
- startmotorlager in dynamodeksel. IK heb een DR800 deksel en strartmotor ivm terugslag. (edit 18:15)

Ik heb ook wel eens gelezen over een zwakke veer van de nokkenasketting steller. Iets om te vervangen nu die toch open ligt?

Daarnaast heb ik alle lagers van monoschock arm nodig, die van de achterbrug heb ik al.
Dat zijn de zaken die mij nu ophouden zeg maar.
Laatst gewijzigd door huls op do mei 10, 2012 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
huls
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Veertje bestellen bij hessler, goedkoper/sneller dan een nieuwe spanner bij motorzaak,
Aan te raden nu hij open ligt, want originele veren/spanner, overlijden regelmatig.
Zonde om het risico van motorschade na revisie te nemen :oops:
koppelingsdeksel[gebruikt] heb ik wel voor je
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ik gok dat je de oude o en keerringen al hebt weg gegooid?

Ik haal het blok open en gooi het weer dicht met de oude zooi, ik zal wel de keerring bij de koppeling vervangen en de sterke nokkenaskettingspannerveer van Hessler er in stopen..
Maar ik ga niet op wereldreis :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
madmenno
Berichten: 232
Lid geworden op: za aug 09, 2008 11:08
Locatie: haarlem

Keeringen en lagers haal ik gewoon bij motorenco SKF nr staat erop alleen ff kijken of het open/dichte lagers zijn
Goede autospeciaalzaak leveren dat ook vaak + alle maten o ringen
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

@ lummelke
goude tent he die jacqmaer in Genk.
pa heeft de ervaring maar ook de zoon heeft er voor gezorgd dat ze 2 x beste suzuki dealer van België geweest en de zoon is ook 2 x motor monteur kampioen in europa geweest bij een competitie van alle motor importeurs van europa................................
@huls
ga eens naar de dealer voor die specefieke onderdelen. zoek eerst de ond nummer op bij cmsnl.com
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr750-1989- ... el_q=dr750
ga naar je dealer en stel vast dat Hessler helemaal niet goedkoop is, idd alleen met de goodies en aparte dingen. soms zelfs uitgesproken duur zoals de rep kitjes voor de carbs en dergelijke.
doe dit snel, ik kom niet toe aan mijn blok dicht bouwen zodat je alles van me kan lenen wat je niet snel kan krijgen. ik heb nieuw en heel goed gebruikt of gewoon nog goed wat in het blok niet vervangen hoeft. het veertje heb ik ook in de verbetrede uitvoering (wel van Hessler) ik heb er 3 in onderdelen liggen dus ook res delen mee voor de zekerheid wil je ook bij helpen. tevens heb ik ondertussen veel ervaring met handigheidjes en algemene adviezen voor een lange trip. ook Carlo kan je helpen, hij weet heel veel handigheidjes voor an de motor voor een lange reis. bv waar je aan de motor een paar bandijzers bevestigd altijd onder handbereik en geen plaats in je bagage. ook naast de gas en koppeling kabel de reserve er alnaast leggen, ookal heb je ze nieuw, je weet maar nooit.
pb me maar waar ik je ook maar mee kan helpen
greetz Futurist
ps ik moet ook nog één helemaal opbouwen maar ik heb de tijd tot eind augustus voor de Dr op de boot moet naar IJsland
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

huls schreef: Tanks zijn gecoat en gespoten (helaas wel 1 vd aansluitngen dicht dus die mag ik open gaan pielen, als dat al gaat !!).
Neem een remkabel o.i.d. van zeker een halve meter, klem deze in de kop van een accuboormachine. Pak vervolgens met véél geduld en beleid de coating in de metalen leiding in de tank aan door deze beetje bij beetje weg te schuren met het andere uiteinde van de remkabel...... het is geen leuke klus, maar het werkt!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Goed....ketting en tandwielen zijn binnen. maar je raadt het al: nie goed nie.

Zie de foto.
20120525_001s.jpg
20120525_001s.jpg (46.12 KiB) 3112 keer bekeken
Voor de deskundigen wat is de Dr750 (SR41) 1988 trommel achtertandwiel en welke is dat niet?
Oftewel: is mijn achtertandwiel opnemer de juiste voor mijn type BIG?
huls
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

het kleine naafgat is de SR41
(als je in de problemen komt hier mee heb ik evt nog een tandwiel liggen.)
have BIG fun

D.F.M.T.
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

He man,
Dank voor de snelle reactie. Zoals je kunt zien is de oude niet echt slecht maar ik wilde graag uit voorzorg een nieuwe set.
Heb jij ook een gebruikte liggen of een nieuwe 48 tands?
huls
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Een nieuwe, en geen idee hoeveel tanden.
moet ik even langs de opslag om te tellen.
persoonlijk gebruik ik normaal 48tands voor off road, maar 47tands met een 18"wiel gebruik ik voor prettig minder toeren op langere reizen.
have BIG fun

D.F.M.T.
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Heb net een email van de verkoper gehad. Hij beweert dat ik de verkeerde (voor een trommelrem achter) heb besteld en dat ik er 1 voor een achterschijf nodig heb:

Sie haben den Kettensatz für eine DR 750 S mit Trommelbremse
("Trommel") bestellt. So wie es aussieht haben Sie aber ein DR 750 S mit
Scheibenbremse.


Voor de volledigheid: ik heb wel degelijk een trommelrem achter.
Mij maakt het niet zoveel uit hoe het genoemd wordt al shet maar past.
Wat mij niet zint is dat de verkoper wederom verzendkosten in rekening gaat brengen.
Mijns inziens heefthij het verkeerde verstuurd en mag hij het ook oplossen.


Hoeveel verschillende tandwielhouders zijn er voor de DR BIG?
Dan heb ik een beetje een idee heovel pogingen we kunnen verwachten

De microfiches van cmsnl geven daar geen uitsluitsel over
huls
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Ten eerste, hij heeft verkeerd geleverd, laat hem maar eens in zijn magazijn een SR43 tandwiel er naast leggen en dan beweren dat ze in '93 nog trommels hadden ?
en dan, er worden tandwielen aangeboden met 37, 42 47, 48 en 50 tanden.
Origineel bestaat alleen 47 en 48.

de CSM site toont voor de DR750SJ (1988) het plaatje van de DR750SK (1989), is dus ook niet Zorgvuldig.
misschien kun je hem nog adviseren contact op te nemen mit der DR BIG MEISTER in duitsland, Stefan Hesler.
Laatst gewijzigd door BIG88 op za mei 26, 2012 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
have BIG fun

D.F.M.T.
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Hans,
Je hebt gelijk. Ik heb de beste man dan ook het volgende antwoord gezonden.


Danke fur das Antwort. Mein Motorrad ist ein 1988-er DR 750 mit hinten
eine Trommelbremse. Das ist standard Ausfuhrung.
Das Ritzel das Sie mir geschikt habe ist fur eine DR 750 ab 1989 mit ein
Scheibebremse hinten.

Die sache ist einfach das Ich das Richtige Kettenkit bestellt habe,
nämlich fur eine DR 750 mit hinten eine Trommelbremse, aber das ein
falsche Kettenkit geliefert ist, nämlich fur ein DR 750 mit hinten
Scheibebremse.

Ich Schick das Ritzel wieder züruck and Ich werde die versandkosten
zahlen. Die versandkosten fur das richtige Ritsel werde Ich nicht
zahlen. Das war nicht mein fehler.

Ich hoffe auf eine baldige Antwort


Mocht hij niet willen meewerken dan heb ik een splinternieuw 48 tands achtertandwiel te koop voor een zeer scherpe prijs.
Passend op SR41 en SR42 behalve op types met een trommelrem achter ;-)

Ruilen tegen een passend tandwiel heeft mijn voorkeur. Dus Hans als jij in de buurt van jouw opslag komt, tel dan even de tanden.
huls
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

volgens mij in de duitse volksmond :
ritzel = voortandwiel
kette = ketting
kettenrad = achtertandwiel

ik neem toch wel aan dat je een 15 tands voortandwiel hebt.
en als het meezit ben ik maandag in de buurt van de opslag.
heb je wel de 520er teilung zoals zij dat noemen ?
have BIG fun

D.F.M.T.
Plaats reactie