waren de oude motoren nu zo veel beter [jaren 80] of blijven de nieuwere rijden omdat je voor het nodig is ,aan de hand van urentellers dingen vervangt 'je xt ,xr elke 4 takt ging toch lang mee ,een km. teler of zo had je niet [een die het deed dan]
het oude spul draaide volgens mij minder toeren en heeft ook niet de pk"s van nu ,maar was veel duurzamer
en het was toch ooit een duurzaamheidsrit de enduro en de dakar
grt mark
urenteler
Moderator: ghulst
het oude spul zoals een XR of XT kan je niet vergelijken met een nieuwe motor als een CRF of RMZ of welke dan ook .
ten eerste zijn de oude xr en xt blokken luie , zware dingen met relatief weinig vermogen , omdat ze minder toeren draaien
zijn de onderhouds intervals wat langer .
tevens is het overgewicht en de gedateerde geometrie van de oudere fietsen hetgeen dat je belemmerd om het volle vermogen ( wat bij zo n oud lel toch al niet teveel is) te benutten . uit ervaring weet ik dat de XR , de KTM rotax alswel de LC4 van de vroegere types niet zo graag en gemakkelijk door een bocht wilden als de brommers van nu.
ZOU het al mogelijk zijn om een oude XR of XL of XT te rijden als een nieuwe CRF / RMZ/ EXC of noem maar op ,
dan gaat ie zeker sneller stuk.
verder wil ik wel even zeggen dat ik wel dol ben op het oude spul , zeer zeker een originele HL 500 doet me kwijlen
maar ook een rotax mag ik graag zien , of de oudere types husqvarna 4t .
ten eerste zijn de oude xr en xt blokken luie , zware dingen met relatief weinig vermogen , omdat ze minder toeren draaien
zijn de onderhouds intervals wat langer .
tevens is het overgewicht en de gedateerde geometrie van de oudere fietsen hetgeen dat je belemmerd om het volle vermogen ( wat bij zo n oud lel toch al niet teveel is) te benutten . uit ervaring weet ik dat de XR , de KTM rotax alswel de LC4 van de vroegere types niet zo graag en gemakkelijk door een bocht wilden als de brommers van nu.
ZOU het al mogelijk zijn om een oude XR of XL of XT te rijden als een nieuwe CRF / RMZ/ EXC of noem maar op ,
dan gaat ie zeker sneller stuk.
verder wil ik wel even zeggen dat ik wel dol ben op het oude spul , zeer zeker een originele HL 500 doet me kwijlen
maar ook een rotax mag ik graag zien , of de oudere types husqvarna 4t .
4 strokes only !!
dus eigenlijk word het verschil tussen 2takt en 4takt kleiner ,je koos vroeger een 4t voor het koppel en onderhoud[maaisvelden ,rul zand ] en een 2t voor de snelheid in de bossen ed
ik heb nog niet op een moderne 4t gezeten ,maar ik kan me nu wel een beeld schetsen
ivm met mijn leeftijd blijf ik wel met het oude spul bezig ,gaat mij hard zat
thanks grt mark
ik heb nog niet op een moderne 4t gezeten ,maar ik kan me nu wel een beeld schetsen
ivm met mijn leeftijd blijf ik wel met het oude spul bezig ,gaat mij hard zat
thanks grt mark
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Toe maar.. meneer heeft een dure smaak!JoeBaR schreef:verder wil ik wel even zeggen dat ik wel dol ben op het oude spul , zeer zeker een originele HL 500 doet me kwijlen
Er rijdt trouwens bij de offroad ritten ook iemand met een oude XT die gewoon doorrijdt met dat ding. Ik zie hem zat mensen inhalen met dat oude ding. Zit wel een andere voorvork met schrijf in en lange achterveren.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS