yz 450 f wet-sump terug naar dry-sump

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Arjan-yz

hallo.
Ik heb een yz 450 f uit 2005, deze is omgebouwd naar wetsump,
naar mijn idee wegen de voordelen hiervan niet op tegen de nadelen,
nu wil ik m dus terugbouwen naar dry sump, maar weet iemand welke onderdelen ik hiervoor nodig ben en waar ik deze kan halen?

En kan iemant mij precies vertellen wat de nadelen van drysump zijn?

Mvg. Arjan
speedphreax

Enige nadeel in het normale gebruik vind ik altijd dat het olieniveau altijd een beetje lastig te bepalen. Je meet eigenlijk altijd wat anders en dan is het meer een kwestie van het gemiddelde in de gaten houden en dat is lastig als je er niet zoveel op rijdt.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
gabe

Ff denken.dry-sump is toch waar je meet in het frame reservoir. Wet-sump is toch met de olie in het blok.
Hoe meet je met zo'n blok of er voldoende in zit?
Ben daar wel heel benieuwd naar want ik heb de olie in het blok maar kan niets meten. Bij gebben zeiden ze tegen me toen ik hem (new) kocht dat dat ook niet hoeft, gewoon regelmatig verversen.
Tot nu toe gaat dat goed :D
speedphreax

Bij wet sump kun je altijd gewoon het olieniveau meten in de olietank. Met een stokje of een glaasje.

Helemaal zonder meetsysteem is raar en dat lijkt mij niet juist... Wel kan het zijn dat je ergens een boutje in de zijkant van je blok hebt en dat je hem moet vullen toet het daar uit begint te lopen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
gabe

denk dat het raar is bij mij. die wr450 (dat is toch hetzelde als yz450?) blokken zijn altijd met drysump geweest. bij mij hangt het blok wetsump in een sherco frame waarna het een rieju werd ;)

dus ik was wel benieuwd hoe arjan-YZ dit nu deed.
Plaats reactie