Zuigerve(e)r(en)????

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lecram006
Berichten: 55
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 16:31
Locatie: leeuwarden

Hallo,

Heb een nieuwe zuiger besteld voor mijn ktm250exc
Maar nu ik hem heb zie ik dat ermaar 1 zuigerveer om hoeft.
Ten op zichte van de oude daar zitten er 2 om.

Nu zie ik op internet dat Prox er maar 1 heeft en bv Vertex er 2 heeft
Waarom zit hier verschil in en kan het kwaad als ik van 2 naar 1 ga????
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Nee, 1 werkt ook prima.

Er kan lang worden gediscusieerd over 1 of 2 veren, het is maar net hoe de fabrikant de theorie opvat en toepast in de praktijk.
In de theorie komt zelfs naar voren dat zuigerveren boven een bepaald toerental helemaal overbodig zijn.
Wat je wel veel ziet is dat laagtoerige/weinig vermogen 2takten vaak 2 zuigerveren hebben en hoogtoerige/veel vermogen 2takten 1 zuigerveer hebben.

Je hoeft nu in iedergeval niet bang te zijn dat er iets kapot of minder loopt. Let wel op dat je de zuiger goed om monteerd ;)
verstand op nul en nadenken
Gebruikersavatar
lecram006
Berichten: 55
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 16:31
Locatie: leeuwarden

Hey barry bedankt voor de uitleg.
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

barry! schreef:
In de theorie komt zelfs naar voren dat zuigerveren boven een bepaald toerental helemaal overbodig zijn.

Interessant, op zijn minst.

Van wie is deze theorie?

Of bedoel je misschien dat zuigerveren bij een bepaald toerental hun werk niet meer goed doen?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

zuigerveren overbodig?

omdat het mengsel bij een hoog toerental vanwege de snelheid waarmee het gecomprimeerd wordt bijna niet de tijd heeft om te ontsnappen zal een zuigerveer weinig nut hebben.
dit in combi met het feit dat een hoge compressie ongewenst is bij hoge toeren zal de veer dus niet echt nodig kunnen zijn.
maar dit is bij mega hoge toerentallen die ons exc'tje nooit zal halen.

zomaar een hersenspinsel van mij, dus ik kan (zal) er wel naastzitten.....
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

de werkelijke rede van de enkele veer is, dat de zuiger minder weerstand heeft om door de cilinder te bewegen
dus een paar micro-PKs extra
never drive faster then your angel can fly
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Fuel blow by? Met maar twee zuigerveertjes vond ik de olie van mijn RMZ behoorlijk naar benzine stinken...
:toost:
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Ook in de zuigerveren specifiek heb je weer verschillende vormen en afdichtingen.
De theorie die ik noemde dat bij bepaalde toerentallen zuigerveren zo goed als overbodig zijn kan ik niet goed uitleggen :? .

Hele tijd terug heb ik mij erg druk gemaakt rond 2takt tuning en heb ik ook enkele discussies gevoerd, onderwerpen gevolgd over de nut van zuigerveren.
De theorie gaat erg ver, maar waar en precies dit uitgelegd staat weet ik niet meer :oops: .

Wat ik nog wel weet is dat wij met onze machines daar totaal niet druk over hoeven te maken.
1 of 2 zuigerveren merken wij niks van. Het komt dan meer op 'gevoel' aan en waar je je dan het prettigst bij voelt.
verstand op nul en nadenken
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Motortjes van model vliegtuigjes hebben niet altijd een zuigerveer. Deze motoren maken mega toerentallen, minimaal het dubbele van onze speelgoedjes. Deze motoren zijn getuned op topvermogen - dus veel toeren kunnen draaien. Wat ze niet hebben is koppel. Dat is juist wat wij wel nodig hebben, dus koppel onderin gecombineerd met pk's.

Dat kan nooit zonder zuigerveer. Ook bij lage toerentallen een goede afdichting. Een enkele veer is voor minder wrijvingsweerstand, soms ook een L- veer zodat de gasdruk de veer beter tegen de cilinder wand duwt.

Ik heb behoorlijk ervaring met 2 takt revisie. Totaal versleten motoren (lees: slechte zuigerveerafdichting) loopt de motor nog wel hoogtoerig, zeker als je meer brandstof geeft. Echter de efficientie wordt fors minder, en inderdaad blow by, dus mooi bruin zuigerhemd. Laag toeren willen deze motoren slecht lopen en stationair gewoon niet.

Dus hoog toeren wil wel, met slechte afdichting, maar efficientie is slecht. Toch heb je dan nog wel vermogen, dus pk's. Voor koppel = trekkracht moet de dichting gewoon perfect zijn.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

leuke info over die speelgoed 2takkies. Ze hebben toch ook geen bougietje, of wel?
maar worden die zuigerhemdjes dan niet verschrikkelijk heet, ivm die blowby? dus... vastlopers? Of hebben ze die passing aangepast? Zal wel toch?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Die vliegtuigjes hebben een gloeikaars, die constant ontsteekt dus geen onderbreking.

Ook leuk: motoren verliezen ook vermogen door plakkende zuigerveren. Dan gaat de veer in groef plakken tgv. vette koolafzetting. Dit zie je veel bij tuin- en bosbouwmachines, zeker overstappen van mengsmering naar Aspen geeft drama's met zuigerveer afdichtingen.

Dus ondanks een leuk Noppennieuws artikel over de voordelen van Aspen, als je probleemloos op benzine hebt gereden niet overstappen op Aspen, geheid gedonder. Om nog maar te zwijgen over mensen die denken dat 1:25v mengen veilig is, wordt één vette zooi. Gewoon fabrikant voorschriften volgen.
Plaats reactie