Een vriend van mij heeft een yamaha yz250cc 2 takt uit 1998. Nu lekt deze motor olie. Hij heeft geen idee wat het kan zijn. Misschien weten jullie wel wat voor lekkage dit is of het een bekend kwaaltje is van de motoren.
groetjes en alvast bedankt,
op de foto staat het met een pijl aangegeven.(zwarte motorolie komt eruit als de motor loopt anders niet )
Lekkage blok yz 250
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
- Bijlagen
-
- zie de zwarte pijl
- foto yz 250cc yamaha lekkage.png (176.55 KiB) 6501 keer bekeken
Dit is volgens mij overtollige olie die uit je mengsmering komt. Zo te zien komt het uit de powervalve die bij de Yamaha aan de andere (normale ) kant zit, dan bij mijn Husqvarna Wr 250 uit 2005. Ik heb hier ook last van. Achter dat klepje zit de powervalve middels een asje (bij mij althans) of een schuifje verbonden met je valve regelaar die in je blok zit en de klep bij de uitlaatpoort in je cilinder. De regelaar zorgt bij een bepaald toerental er voor dat je klep iets naar beneden komt om druk op te bouwen en bij een bepaald gebied weer ontspant als het ware.
Je tankt echter mengsmering die dus olie bevat. Door de hoge druk komt er dus olie in de powervalve terecht doordat de klep verbonden is met dat asje of schuifje via een losse passing. Er komt dus olie in de powervalve terecht. Dit is niet erg, mits het niet meer is dan op de foto!!!
Om het op te lossen als het erger wordt. Misschien is dat zwart rubber beschadigd, of rij je met een te rijke verhouding. Ik rij 1 op 45 en het lekt ook iets en het rubber is niet beschadigd en heb ook altijd iets last van lekkende olie. Bij mij zit er vlak naast de uitlaatpoort een O-ring waar de as van de klep door heen gaat, misschien is die versleten.
Ik heb er niet zo heel veel last van. Er lekt inderdaad wat olie uit, maar bij het afspuiten is het wel weg. Het is meer van dat die de overtollig olie van de mengsmering eruit gooit daar waar het lekt.
Nooit problemen gehad verder en rij al bijna twee jaar.
Gr,
Thijs
Je tankt echter mengsmering die dus olie bevat. Door de hoge druk komt er dus olie in de powervalve terecht doordat de klep verbonden is met dat asje of schuifje via een losse passing. Er komt dus olie in de powervalve terecht. Dit is niet erg, mits het niet meer is dan op de foto!!!
Om het op te lossen als het erger wordt. Misschien is dat zwart rubber beschadigd, of rij je met een te rijke verhouding. Ik rij 1 op 45 en het lekt ook iets en het rubber is niet beschadigd en heb ook altijd iets last van lekkende olie. Bij mij zit er vlak naast de uitlaatpoort een O-ring waar de as van de klep door heen gaat, misschien is die versleten.
Ik heb er niet zo heel veel last van. Er lekt inderdaad wat olie uit, maar bij het afspuiten is het wel weg. Het is meer van dat die de overtollig olie van de mengsmering eruit gooit daar waar het lekt.
Nooit problemen gehad verder en rij al bijna twee jaar.
Gr,
Thijs
Husqvarna WR250 '05
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Oke, ik denk dat ik te rijk rij ( 1 op 35) ga er dus wat benzine bij gooien. Maar zoals je dus verteld zit er geen pakking tussen ?
ok, maar ga niet te rijk natuurlijk. Yz 250 is natuurlijk een echt crossblok en die vereisen wel iets meer smering dan een wr 250 die ik heb en meer op de enduro gericht is. Denk ik althans, misschien dat iemand dat hier kan bevestigen?
Verder zit er wel een pakking tussen het dekseltje over je powervalve schakel en helpt hierbij.
Kijk anders even in het onderdelen boek (PDF) van de YZ 250 uit '98. DIe zijn vast wel te vinden op het internet, dan zie je hoe het in elkaar zit.
Gr,
Thijs
Verder zit er wel een pakking tussen het dekseltje over je powervalve schakel en helpt hierbij.
Kijk anders even in het onderdelen boek (PDF) van de YZ 250 uit '98. DIe zijn vast wel te vinden op het internet, dan zie je hoe het in elkaar zit.
Gr,
Thijs
Husqvarna WR250 '05
ik reed altijd 1op40 met mijn yz 125 en zo nu en dan iets olie er bij maar dat was zelden een of 2 trainingdagen in het jaar.
Conversatie tussen vader en zoon:
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Nou, ik heb de benzine vervangen door euro 95 met mengverhouding 1 op 50 ( werd hem geadviseert door KTM lemmens) Maar vind de motor nogsteeds goed roken. En er is toch wel zo'n uur mee gereden met andere benzine......Hij lekt tevens niet meer uit de powervalve.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Nee dat niet, maar de vorige keer was er teveel mengsmering in geknald of slechte benzine/olie. Maar dat roken is niet anders denk ik zo. Wel slaat de bougie elke vet en kapot......Dit gebeurt na een uurtje of ander half te hebben gereden. Dus toch maar eens gaan kijken of er niks met de afstelling is. Want motor loopt goed en trekt goed zonder te stotteren en kleur bougie ook niet heel donker/zwart......
Beginnen met carb goed schoon te maken, en als je hem toch open hebt, te noteren welke sproeiers er nu in zitten en daarmee terug komen bij ons. Noteer ook even de bougie graad, en vertel eerlijk hoe hard je rijdt.
Om alvast vooruit te lopen: je rijdt niet constant tegen de stuit, hierdoor wordt je bougie niet heet genoeg, en je sproeiers zijn te groot
Om alvast vooruit te lopen: je rijdt niet constant tegen de stuit, hierdoor wordt je bougie niet heet genoeg, en je sproeiers zijn te groot
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
- Locatie: drachten
Toevallig een bougie met een dun puntje, deze moet je nooit nemen.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Ik heb de volgende bougie in gedaan<
BR8EG van NGK, en als ik een nieuwe in heb gedaan loopt dat ding gewelding maar naar een uurtje of andere half rijden of soms iets langer dan houdt hij ermee op.....Vonkt dan nog wel maar onregelmatig. Nieuwe erin en loopt weer geweldig... En ik hou het gas er wel op. Soms niet natuurlijk ivm paarden of openbare weg. En rij dan geen hoge toeren natuurlijk.
BR8EG van NGK, en als ik een nieuwe in heb gedaan loopt dat ding gewelding maar naar een uurtje of andere half rijden of soms iets langer dan houdt hij ermee op.....Vonkt dan nog wel maar onregelmatig. Nieuwe erin en loopt weer geweldig... En ik hou het gas er wel op. Soms niet natuurlijk ivm paarden of openbare weg. En rij dan geen hoge toeren natuurlijk.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
- Locatie: drachten
Dat is wel een goede bougie, misschien de oliekeerringen van krukaslagers lek????
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Ik snap die link niet helemaal, oliekeering en kapotgaande bougie....?
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
- Locatie: drachten
olie uit de versnellingsbak komt in het verbrandingsgedeelte (via krukas ,cilinder,zuiger etc) en slaat zodoende de bougie vet.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
Nu in de verkoop zag ik.Toon van Hapert schreef:Ik heb de volgende bougie in gedaan<
BR8EG van NGK, en als ik een nieuwe in heb gedaan loopt dat ding gewelding maar naar een uurtje of andere half rijden of soms iets langer dan houdt hij ermee op.....Vonkt dan nog wel maar onregelmatig. Nieuwe erin en loopt weer geweldig... En ik hou het gas er wel op. Soms niet natuurlijk ivm paarden of openbare weg. En rij dan geen hoge toeren natuurlijk.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
Oke, op die manier. Maar denk dat dit niet het geval is. Al zal ik dit niet kunne uitsluiten natuurlijk. En inderdaad in de verkoop. Wil nu toch wel een 4 takt enduro gaan rijden. Dit ook ivm het benzine verbruik en ritten maken in het buitenland. Achterop de Land Rover en richting de duinen in Marroko.....
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
- Locatie: drachten
Is toch ook niks mis met het blok,vreet alleen een paar bougie's per dag, that's all.roen schreef:zeer gave en mooie Yamaha yz250cc enduro. Motor komt uit het bouwjaar 1998. Loopt goed en motorisch niks mis mee.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr feb 17, 2012 11:38
haha, nou gelukkig niet anders was ik al dealer geworden van ngk. Breng hem deze week naar Lemmens die kijkt hem na. Ik was niet van plan om troep te verkopen. Gelukkig nooit gedaan.....
Toon van Hapert schreef:Oke, op die manier. Maar denk dat dit niet het geval is. Al zal ik dit niet kunne uitsluiten natuurlijk. En inderdaad in de verkoop. Wil nu toch wel een 4 takt enduro gaan rijden. Dit ook ivm het benzine verbruik en ritten maken in het buitenland. Achterop de Land Rover en richting de duinen in Marroko.....
ik heb nog en mooie yamaha 426 enduro van 2002 te koop ik wil 2takt ook te ruil voor een ktm 300 van 2006/07
gr
Conversatie tussen vader en zoon:
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt
V:"Hee jongen, is jouw gaskabel te lang?"
Z:"Nee, hoezo"
V:"Omdat je nie doorrijdt