EXC200 vs EXC300

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Welke van de twee is het makkelijkst te berijden?

200
pro: lager gewicht, handelbaar vermogen
con: piekerig?, meer nood om te schakelen

300
pro: tractor-like vermogen, trekt elke versnelling wel
con: zwaarder, misschien iets 'te' veel vermogen?

afgaande van de spec's lijkt de 200 me meer geschikt voor het echt technische werk, HOEWEL al de extreme enduro's gereden en gewonnen worden met 300's
de 300 wordt ook wel een drietakt genoemd vanwege zijn tractor-like vermogen
het hangt uiteindelijk af van hoe ze opgezet zijn, maar standaard uit de kist, welke is het makkelijkst de 300-tractor of de 200-fiets

graag wat meer feedback van de mensen die reeds met beide fietsen gereden hebben... (Huskie misschien, jij hebt toch een EXC200?!)
Afbeelding
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

ja ik rij een 200.
ik kan slechts vergelijken tussen een 125, 200 en 250 2takt, en een 250cc 4takt(XR honda).
Een 4takt is passee. Te zwaar. Klaar over uit. :schieten:
Ik weet dat ik de perfecte brommer heb gekozen voor mijn lichaamsgewicht, snelheid en techniek.
Wat perfect was aan mijn 125, even spelen met de koppeling, en dan vol gas bocht uit. Nooit teveel vermogen, altijd controleerbaar.Op harde ondergrond, denk aan singletracks is vermogen goed doseerbaar. In het zand mis je vermogen, vooral als je stil komt te staan door slechte techniek.
Wat perfect was aan mijn 250, vol gas door een zand circuit. Woest vermogen, maar dat mag op een crosscircuit. Endurowerk, ploegen door een akker. Veel bottomend. Op harde ondergrond, nerveus door het vele vermogen icm haar gewicht/mijn gewicht.
Daarom een 200 gekozen.
Goed vermogen, ook onderin. Licht, niet woest, een snelle 125, met veel bottomend.
Houdt rekening met je lichaaamsgewicht.
Een 300 kan voor veel rijders net wat teveel zijn. Als je moe wordt, en niet meer scherp reageert, kan zoveel vermogen een hand vol worden.
Als je alleen op een crosscircuit rondjes maakt, geen probleem. Je rust gewoon uit, en gaat daarna weer als de brandweer.
Offroad ritjes van 200km, door hard terrein, technisch, zwaar. Geef mij maar een 125cctje.
Succes met kiezen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Hoe pakt het vermogen van zo een 200 uit? Is het eerder piekerig of mooi smeuig en uitgespreid?

Mijn ervaring met een tweetakt beperkt zich tot een yz 250 (zelfs met zwaarder vliegwiel) met een piekerig vermogen. Gashendel is dan meer een aan/uit knop. Heb vele jaren terug nog een yz 490 gehad, maar dat is toch echt wel 'te' veel.

Het liefst rij ik mountain-bike paadjes, met een leuke beklimming/afdaling tussendoor. Het echte zandhappen is niet echt aan mij besteed.

Kom je met een 200 vlot de berg op?
Heb je met je 200 vaak het gevoel vermogen te missen?
Je had gezegd dat dit de ideale fiets is voor je gewicht, ikzelf weeg een 85 kilo (met endurokledij). Is zo een 200 sterk genoeg om mij te trekken?

Hoe zit het met het lawaai dat zo een 200 voortbrengt. Het laatste wat ik wil is een luide brommer...

Alvast bedankt voor je input Huskie, ik apprecieer het!
Afbeelding
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

een 200 van ktm is niet piekerig, maar wel fel.
Het is geen aan/uit knop meer. Maar dat zijn die 300 ook niet meer.
Afgelopen weekend had ik een roadboek ritje, enduro de condroz. Gekkenwerk, maar ja, had belooft te gaan, plus 50 euro over gemaakt.
Het was spekglad, en zeker door de koude lucht was de motor ....laat ik zeggen...... wat sterker dan normaal :wink: .
Je kunt deze motoren maken zoals je wilt. Door de carburatie en door de uitlaatklep verstel !!!! mogelijkheden.
Door de timing (hoogte van de uitlaatklep) te veranderen krijg je een traktor, dan wel crossmotor.
Ook de 300 heeft volgens mij verstel mogelijkheden aan het centrifugaal. Zwaardere veer maakt hem wat tammer(dacht ik te weten :roll: )
Kom ik een berg op..... ken je die heuveltjes in de groeve bij wonck? Daar kom ik tegenop, maar ik denk dat ik met 85kg liever een 300 had gehad. Als de beklimming met haakse bochten wordt, waar je de motor om moet zetten etc, dan maakt het niet veel meer uit.
Een 300 is in een groeve met zijn steile ver door lopende beklimmingen, top. Het is niet voor niks dat ze de erzberg met een 300 doen :woow:
Ik denk dat jij een 300 persoon bent. Of ga voor een husaberg, krijg je met weinig geld meer, een cc vork erbij.
O ja, het geluid... tijden die rit kreeg ik het verwijt op een brommer te rijden, natuurlijk omdat het er zo soepel uitzag :wink: maar ook omdat je dat ding stationair lopend niet hoort aan komen. Maar er zit ook een gewone standaard uitlaat op. Die moet 82db volgens kenteken halen, maar dat zijn data die haal ik niet. Ik kom met volgas op 90db of zo, uit. Best netjes voor zoveel power.
ps: phreac,
ik zou een keer kunnen langs komen. Ik rij af en toe wel een door midden belgie offroad.
maar niet over de atb paadjes, want die vindt ik niet.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Als ik overal op geraak met een 200 ben ik toch meer geneigd een 200 te nemen boven een 300.
Ben momenteel namelijk op zoek naar een fietsje waar ik rustig en zonder veel zweten overal door geraak.

Denk dat ik het 'soms' te weinig power van de 200 meer zal appreciëren dan het 'meestal' te veel power van een 300.

Je was een goede hulp Huskie, dit weekend zal ik mijn bestelling is gaan plaatsen!

:verliefd: EXC 200 :verliefd:

ps: wat meer info over OC vs CC vork, CC is niet altijd beter! http://www.dirt-bike-secrets.com/motorcycle-forks.html
Afbeelding
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ok Phreac, succes met de aanschaf.
die link over die cc en oc is leuk, maar geeft ook mijn reden voor een cc goed aan.
Op snelheid gereden heb je meer aan een cc.
Maar ok, ik red me ook met mijn oc. Moet gewoon iets rustiger aan doen. :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Senne Mathues
Berichten: 18
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 18:55
Locatie: Kortenaken (BE)

Huskie, welke tandwielverhouding heb jij op jou 200?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

uit mijn hoofd, 14-46 ipv 14-48.
ik wilde de versnellingen wat langer maken, hij heeft power genoeg voor mij.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Bartuz
Berichten: 211
Lid geworden op: di jan 10, 2006 23:55
Locatie: delden

200 prima keuze.
Ik rij er al 6 jaar mee en met een andere uitlaat is ie supersnel.
Ik weeg zelf 72 kilo.
Fuck de 4 takt (-:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bartuz,
jij rijdt met een hgs uitlaat, of een doma?
ik vind mijn 200 met standaard uitlaat ook al snel, vooral rond half gas. :)
Maar ik rij dan ook met een kawasaki naald, of was het een suzuki naald :roll:

Phreac, besteld?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Bartuz
Berichten: 211
Lid geworden op: di jan 10, 2006 23:55
Locatie: delden

Hgs uitlaat. Fijn spul hoor.
Fuck de 4 takt (-:
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Inderdaad, ik heb em besteld...maar aangezien ze op zijn bij KTM moet ik wachten op de nieuwe productie, wat voor half maart ergens zal zijn...hopelijk op tijd om Ciney mee te rijden!
Afbeelding
JOPAT
Berichten: 22
Lid geworden op: vr nov 27, 2009 16:33

Ik rij nu alweer mijn 4e exc 200. Gaat icm met HGS uitlaat, VHM kop en aangepaste carburateur als de brandweer. Ben zo vele 4-takten en 300 coureurs veruit de baas.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jopat, die VHM kop, die zet je steeds over zeker, want bij mijn weten maken ze die niet meer bij vhm?
Met welke vhm-insert rij je? 16,9cc?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JOPAT
Berichten: 22
Lid geworden op: vr nov 27, 2009 16:33

Hallo Huskie e.a.

Ik neem inderdaad telkens de VHM kop mee naar de nieuwe motor, maar ik weet dat ze het afgelopen jaar bij VHM voor de Franse markt weer een hele serie 200 koppen geproduceerd hebben. Er worden blijkbaar in Frankrijk toch nog steeds, of eigenlijk steeds meer, nieuwe 200 exc's verkocht.
De insert van de kop heeft een volume van 16,60 cc (dit op advies van VHM) Carburatie setting 175/48 met een NOI-naald.
Werkelijk een fantastische combinatie, super handelbaar, licht en voldoende vermogen (ca. 43pk.)
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Na bijna 2 maand!! wachten op een productiedatum (enkel de datum, zelfs de motorfiets zelf nog niet) heb ik het opgegeven...ik begin stilaan te geloven dat de 200 niet meer verkrijgbaar is (dit jaar)...er komt dan toch geen exc 200 in huis...

heb me dan maar een gasgas besteld, levertijd 2 dagen!!

weeral een prachtige service van KTM moet ik zeggen :roll:

pHreaC
Afbeelding
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

pHreaC schreef:Na bijna 2 maand!! wachten op een productiedatum (enkel de datum, zelfs de motorfiets zelf nog niet) heb ik het opgegeven...ik begin stilaan te geloven dat de 200 niet meer verkrijgbaar is (dit jaar)...er komt dan toch geen exc 200 in huis...

heb me dan maar een gasgas besteld, levertijd 2 dagen!!

weeral een prachtige service van KTM moet ik zeggen :roll:

pHreaC
Hier in NL staan de dealermagazijnen vol met 2-takt Husabergs! Maar 250 ipv 200 cc.
:toost:
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

De 250's en 300's zijn, naar ik vermoed, ook wel beter leverbaar. Maar het knopje erop daar ben ik niet zo voor... weer extra spul dat kapot kan gaan...en naar ik gehoord heb, zijn deze dingen niet al te degelijk gemaakt.

grtz
Afbeelding
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Meeste sportlui halen het knopje plus mechaniek er af, om te bewaren voor het moment dat ze de boel weer doorverkopen. Is alleen maar dood gewicht :P
:toost:
Senne Mathues
Berichten: 18
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 18:55
Locatie: Kortenaken (BE)

delete
Laatst gewijzigd door Senne Mathues op zo dec 09, 2018 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

waar blijven de foto's :woow:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Nee, geen 200. Gasgas heeft enkel de 250 en de 300 in zijn gamma. Ik heb hier voor de 300 gekozen omdat deze tammer zou moeten zijn dan de 250 (meer tractorish) en zonder knopje (is een optie bij gasgas)

Afbeelding
Afbeelding

ik heb er nog geen foto's van aangezien ik hem nog moet afhalen, maar bovenstaand reeds een voorsmaakje

het zijn lange uren vandaag, wachten op de nieuwe aanwinst... :D
Afbeelding
schildertje
Berichten: 654
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
Locatie: gelderland offroadland
Contacteer:

Aaaaahhh een 300 slik.... :cry: zou willen dat ik nog gevulde spaarvarkens had :D Goede keus!
Blijf zelf nog maar ff op m'n 2009 gg300 rijden bevalt ook best. maar die 2012 is erg lekker :wink:
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
Plaats reactie