olie verbruik ktm 450

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

hallo,
ik heb onlangs weer de opstap gemaakt terug de enduro in, ben er even tussenuit geweest met blessure ect.
nu heb ik een ktm 450 uit 2008 gekocht
motor is motorisch geheel gereviceerd, maar verbruikt nu alweer olie na 20 uurtjes rijden. de eerste 15 uur nergens last van gehad, maar nu kan ik bij elke maal tanken een 100ml olie opgooien:(
hier word ik natuurlijk niet egt blij van.
weet iemand welke handelingen dat ik nu het beste kan doen?
messchien keering tussen bak en motorolie
alvast bedankt
staatscrossbeheer gaat als een speer
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Olieniveau in versnellingsbak niet gestegen? Zou een kapotte krukas keerring kunnen zijn.
En voor een upgrade die ik ook ga doen op mijn 2008EXC.
http://www.thumpertalk.com/topic/934797 ... y-450-530/
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=425020&st=0#
Laatst gewijzigd door gassen op wo feb 08, 2012 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Olieverbuik is heaas wel een bekende kwaal van dit type blokken :!: ; hoewel 100 ml olie per tank benzine wel erg veel is. :(
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik heb het bij de mijne nu allemaal wel onder controle maar idd waren er met de 2008 modellen wel wat problemen. Maar als ie alle modificaties heeft gehad dan zou het goed moeten zijn.

-Zuigerveren
-kering tussen blok en bak
-o-ring onder oliepomp deksel achter de koppeling
-Juiste hoeveelheid olie in blok (0.6 ipv 0.7) in verband met overdruk die de kering kan slopen

Automatische deco is ook gewijzigd.

Ik rij nu zelf met een CP zuiger + zuigerveren en 519cc cilinder en ik hoef tussen het verversen in ieder geval nooit meer bij te vullen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

Ten eerste bedankt voor de snekke reacties.
Ik ga woensdag beginnen met het onderzoek.
Ten eerste de versnellingsbak olie peilen.
Ook heb ik een tijdje terug een lek aan de keering van de oliepomp gehad, deze is onlangs verholpen.
Aan gassen:
Aangezien ik net de link heb bekenen die je mij gaf en het had over meerdere modificaties, zou ik graag van deze op de hoogte komen. Eventueel via pb of een keertje uitleg geven ofzo, aangezien je niet heel ver van mij vandaan woont.
Ik hou jullie op de hoogte

Zuigerveren zijn vrijwel uitgeslagen
Deze zitten er pas 15 uur in same met de nieuwe nicasie, ect.
Mvg erwin
staatscrossbeheer gaat als een speer
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

ik heb net eens aandachtig oip mijn beste engels de links bustudeerd,
hierbij kom ik dus tot de volgende conclusie,
bij deze upgread zetten ze bij een 2008 model een dikker tandwiel van de oliepomp, andere oliesproeier, ander deksel en oring die dikker is( nu weet ik niet of ze de binnenste(rechterkant, remzijde bedoelen of schakelpookzijde)) en olie shaft nieuw zetten.
als ik nu de onderdelen ga bestellen ga ik er dus vanuit dat ik alle delen van een 2011 model moet bestellen want deze zijn dus al geupgread, of zie ik dat verkeerd?
nu wil ik deze upgread wel gaan doen, maar vraag me nu af of de keering tussen koppelings olie en motorolie hier ook bij bedoeld word, hier zit volgens mij het probleem

ook heb ik wat navraag gedaan en ben ik van plan om meteen de nieuwe krukaskeering te zetten, hier zit schijnbaar ook een verschil in met nieuwere modellen.

ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen
staatscrossbeheer gaat als een speer
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Je moet eerst weten waar je olie heen gaat. Gaat het de versnellingsbak in dan moet je aan de keerring gaan denken. Gaat het ergens anders heen dan moet je dat eerst oplossen.

Keerring van het nieuwe type past niet in het 2008 carter (niet diep genoeg). Je kunt wel de nieuwe keerring vastzetten met de goede loctite. Het probleem met die 2008 modellen was dat de keerring eruit gedrukt werd door teveel olie .Nu moet er maar 600cc in ,in tegenstelling tot de 700?? die in de manual stond.

KTMSERVICEINFORMATION
Mattighofen, 24.10.2007
Filling capacity engine oil 450/530 EXC-R/XCR-W MY 08
Dear KTM - Customer,
Mistakenly, the wrong engine oil filling capacity after an oil change was printed in the owner’s manual (# 3211254).
The correct filling capacity of engine oil after an oil change is:
Filling capacity: 0,6 l engine oil
You can find the corrected owner’s manual with the right filling capacity of engine oil on http://www.ktm.com
For questions, please contact your KTM dealer.
KTM SPORTMOTORCYCLE AG
Customer Service
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

Net even op onderzoek uitgeweest,
Ik heb de motor buiten even een beetje laten draaien, vervolgens naar binnen in een net zo koude garage. Ik wilde de olie aflaten in maatbekers om te zien hoeveel er nu nog inzat.
Ik zag meteen al dat erbaan de oliepomp deksel alweer een streepje olie tezien was:o
Toen eerst even de de motorolie afgelaten, huer zat nog maar 300 ml in:o er zal zeker nog een gedeelte in de filter blijven zitten ect, aan de versnellingsbak kant heb ik de olie erna afgelaten en daar zat netjes 850cc in dus dat was in orde.
Nu pakte ik de deksel van de oliepomp eraf, en zag flinke slijtplaatsen aan de binnenzijde. Nu heb ik eerst een nieuwe deksel besteld en nieuwe oring erin en dan weer proberen.
Ik hoop dat hierbij mijn probleem opgelost zal zijn, maar anders zal ik weer verder gaan zoeken.
Vind het namelijk jammer om het blok uit elkaar te trekken als het niet nodig is.
Ik hou jullie op de hoogte

Tevens wil ik nog even nakijken hoe de oliesproeier ervoor staat, of een een 100 of 125 inzit.

Mvg erwin
staatscrossbeheer gaat als een speer
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

de gehele kop is opnieuw in elkaar gestoken seals, kleppen en de zittingen weer terug goed geslepen. dus hier zal ik niet als eerste aan denken,
ik ben nu aan het wachten tot morgen want dan komt mijn nieuwe oliepomp deksel binnen en dan gaan we kijken of dat helpt.

mvg erwin
staatscrossbeheer gaat als een speer
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Nieuwe link geplaatst :oops:

Klepseals is idd ook nog een optie.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

als je klep seals versleten zijn , dan rookt ie flinke blauwe pluimen . dat is iets dat je moet zijn opgevallen
4 strokes only !!
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

dit weekend even aan de motor gesleuteld en met succes, ik heb een nieuwe oliepomp deksel gemonteerd, en ook de oring een beetje ingesmeerd met vloeibare pakking.
hierna een toertochtje gemaakt door de kouw, alleen op de weg gereden want offroad is te riskant met dit weer. hierna de olie weer bekeken en zag nog net 1 druppeltje aan de deksel van de oliepomp hangen. hier kan ik wel mee leven, want denkt dat ik hem nooit meer gelemaal dichtkrijg.
nu maar hopen dat de reparatie het lang volhoud. anders kom ik wel weer terug op het onderwerp.
in ieder geval was het oude deksel geheel ingevreten van binnen, vuil in de olie zal de oorzaak zijn geweest.

iemand nog tips en tricks om de deksel weer geheel te laten sluiten? ikzelf denk dat er een oneffenheid in het gedeelte op het carter zit, helaas kom je hier nooit aan met een vlakbank ect, dus dan maar lekker zo laten.

in ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken:)
mvg erwin
staatscrossbeheer gaat als een speer
smoky
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 18, 2005 15:33
Locatie: vriezenveen

Heb ook een 450 uit 2008 die olie verbruikt.het schijnt hm in de zuiger te zitten.de olieschraapveer voor dat model is te dun.het schijnt met een wossner zuiger afgelopen te zijn
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Ik heb gisteren iemand gesproken en bij zijn KTM 450EXC uit 2009 lag het olie verbruik aan niet goed gemonteerde klepseals; na montage van nieuwe klepseals was het olieverbuik over :D . Maar of dit nou exemplarisch is of standaard; het is in ieder verstandig om bij een revisie ook de klepseals te vervangen :idea:
RichardD
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mar 18, 2012 22:55

Mijn exc 450 van 2008 heeft ook last van extreem olie verbruik.
ik heb hem 2e hands gekocht met 1500 km op de teller (50 uur), en heb er zelf 300 km bij op gezet, de laatste OTR in westerbork heb ik 3 keer gereden, en na elke ronde (40 km) ging er 100 cc bij
das toch best extreem, dus ik heb nu op de werkbank een nieuwe originele ktm zuiger van 2010 , nieuwe klepseals, krukas keering, en oliepomp o-ring liggen
nu maar hopen dat het straks over is
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Ik vind het ook nog steeds een raar verhaal dat olie verbruik.
De motorblokken zuipen olie als de pest, maar zijn wel betrouwbaar...

Die van mij blijft olie zuipen, maar wel op een aparte manier.
Soms hoef ik na 1 rit niks bij te vullen, en soms moet ik tijdens de rit al bijvullen.

Ik heb wel het vermoeden dan een ander merk zuiger veel doet ipv origineel.
verstand op nul en nadenken
RichardD
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mar 18, 2012 22:55

ondertussen staat het motorblokje nog steeds op de werkbank, ik ga namelijk gelijk de oliepomp updaten naar 2010
en ik wacht al een ruime week op onderdelen die geleverd moeten worden
nieuwe zuiger, en klepseals zit er inmiddels in, wat me opviel is de extreme slijtage van de zuigerveer, de motor heeft er nu 50 uur op zitten (kleine 1600 km)
de slotspeling van de zuigerveer was 1.4mm tegenover 0,3 mm voor de nieuwe volgens de werkplaats manual ligt de grens op 1 mm dus al ruim buiten specs
achteraf gezien had ik misschien beter een Wiseco of Wossner zuiger kunnen plaatsen ipv een originele 2010 KTM zuiger. maar ach, zodra hij er weer een uurtje of 30 bij heeft staan trek ik de handel weer los
om de boel te inspecteren.
silbertanne
Berichten: 229
Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
Locatie: QPO

barry! schreef:
Die van mij blijft olie zuipen, maar wel op een aparte manier.
Soms hoef ik na 1 rit niks bij te vullen, en soms moet ik tijdens de rit al bijvullen.

Ik heb wel het vermoeden dan een ander merk zuiger veel doet ipv origineel.
Ik heb ook een 2008 gehad (nu 2009). Ik heb een beetje onderzoek gedaan en het blijkt dat 2008-blokken drie problemen hebben:
1. De originele zuiger (af fabriek) was niet goed en daardoor olieverbruik
2. Een ontluchtings- of overdruk slang zit op de verkeerde plaats
3. De eerste 2008 serie had problemen met de keerring tussen de blokolie en de vesnellingsbakolie

Probleem1 en 3 zijn inmiddels bij de meeste fietsen wel opgelost. Probleem 2 meestal niet. Je merkt dit, zoals je zegt, de ene keer wel olieverbruik en de andere keer niet. Het olieverbruik treed dan eigenlijk alleen op als je veel hoog in de toeren rijdt. Door die verkeerd aangesloten ontluchter/overdruk wordt er steeds een miniem beetje olie naar buiten gezogen bij hoge toeren. Ga maar eens een hele dag tokkelen: geen verbruik. En dan vol gas door dikke drek even 2 uurtjes hoog in de toeren: 50 tot 100 ml bijvullen.

Er is een oplossing voor die ik eens van een forum heb gehaald. Als je mij een pb-tje stuurt met je emailadres dan stuur ik het je op.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

gassen schreef:Olieniveau in versnellingsbak niet gestegen? Zou een kapotte krukas keerring kunnen zijn.
En voor een upgrade die ik ook ga doen op mijn 2008EXC.
http://www.thumpertalk.com/topic/934797 ... y-450-530/
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=425020&st=0#
Zo, ik heb de oliepomptandwielen en as uit mijn 2008 450 vervangen door model 2010 delen. Was weer een fluitje van een cent. Hadden ze beter meteen in Oostenrijk goed kunnen doen :roll: ,maar Ok.
Tandwielen zagen er nog goed uit , echter was er wel wat meer speling op de as/gat verbinding gekomen. Dus nog mooi op tijd (175hr). En oliesproeier 125 erin om meer olie naar de tuimelaars te krijgen. Rest zag er nog uit als nieuw, zelfs de afsluitdeksel van de pomp had alleen een lichte aftekening van de binnenrotor, niet voelbaar. Dus alles liep nog steeds goed gesmeerd. Nu maar hopen dat de levensduur weer verlengt is.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

silbertanne schreef:Probleem1 en 3 zijn inmiddels bij de meeste fietsen wel opgelost. Probleem 2 meestal niet. Je merkt dit, zoals je zegt, de ene keer wel olieverbruik en de andere keer niet. Het olieverbruik treed dan eigenlijk alleen op als je veel hoog in de toeren rijdt. Door die verkeerd aangesloten ontluchter/overdruk wordt er steeds een miniem beetje olie naar buiten gezogen bij hoge toeren. Ga maar eens een hele dag tokkelen: geen verbruik. En dan vol gas door dikke drek even 2 uurtjes hoog in de toeren: 50 tot 100 ml bijvullen.
Er is een oplossing voor die ik eens van een forum heb gehaald. Als je mij een pb-tje stuurt met je emailadres dan stuur ik het je op.
Ik heb al veel oplossingen voor die tweede gezien. Vaak is dat inderdaad nog de lastigste en de meeste mensen laten dat voor wat het is... incidenteel oliegebruik is dan inderdaad het gevolg. Ik ben wel benieuwd naar de oplossing van je dus ik pb je mijn email adres ook even... Misschien ken ik hem nog niet.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Noppy
Berichten: 2987
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

@silbertanne: dat was precies wat ik ook dacht, maar jij was me net voor Marcel!

Bij de DRZ's hadden we een soort T-slang systeem. Olie die via de ontluchtingsslang aan de kop uitgespuugd werd bij hoge toerentallen kon afkoelen/condenseren in een zwart opvangbakje en ging vanuit de onderkant van dat bakje zo weer terug het carter in via een andere slang. Omwille van de befaamde betrouwbaarheid.

Zet eens een boterhamzakje of condoom (veel stoerder) vast met een slangenklem op je carterventilatieslang en kijk eens aan het einde van een ritje boemelen en kijk eens na een klein stukje snelweg?
:toost:
proemer
Berichten: 50
Lid geworden op: di aug 10, 2004 18:19
Locatie: Amersfoort

Hallo!

Even een reactie mijnerzijds...

Ik heb een 450exc uit 2009. Had ook last van flink olieverbruik, meteen na aankoop al (nieuw).
Uiteindelijk carteronluchting slang om laten leggen door de dealer, probleem opgelost!
Nog een tip, laat je niet teveel afleiden door het kijkglas. Gek genoeg kan het olieniveau flink verschillen op verschillende momenten.

Grt
Jeroen
Husaberg FE450 en straks een Beta 430 RR
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

messchien wel fijn om die oplossing voor het carter probleem online te brengen, ben heel benieuwt.
overgins ben ik ook idd tot de conclusie gekomen dat hoge toeren bij mij het probleem was. kom van de crosswereld af, en rij veels te veel in de toeren begrenzer :roll: niet dat ik zo hard ga, maar is een verkeerde gewoonte geworden. nu ik er meer op aan het letten ben en meer op het koppel aan het rijden ben valt het mee, maar na een middagje crossbaan kan ik weer flink bijvullen.
staatscrossbeheer gaat als een speer
silbertanne
Berichten: 229
Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
Locatie: QPO

boer125 schreef:messchien wel fijn om die oplossing voor het carter probleem online te brengen
Het documentje dat ik heb is redelijk uitgebreid (ook met andere problemen van de 450 EXC-R uit 2008 en 2009)
Ik heb de tekst van een forum gehaald; ik dacht een soort Super Motard forum.
Dit is de tekst m.b.t. de overdrukleidingen:

Olie die uit het carter wordt gezogen via de overdrukleidingen die aan de inlaat hangen.
KTM geeft aan dat dit komt door incorrecte plaatsing van de kleine nokkenaslager; nieuwe lager geplaatst volgens de richtlijnen opgegeven door KTM zelf (stond in een repair bulletin dat werd doorgegeven aan alle dealers).
Olie bleef ontsnappen.
Overdrukleidingen losgekoppeld van de inlaat (transmissie naar buitenlucht, krukasgedeelte naar opvangbakje in de filterkast ter controle omdat er enkel uit dat circuit olie ontsnapte).
Tot op heden geen olie aangetroffen in dat opvangbakje dus de onderdruk ontwikkelt in de inlaat en de korte overdrukleidingen zaten er voor iets tussen.


Ik denk zelf dat de laatste "iets" het woord "niets" moet zijn.

Volgens mij is dit een hele logische oplossing voor het probleem en het zou ook verklaren waarom het blok wel olie verliest in hoge toeren en niet in lage toeren.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Plaats reactie