Kameraad van mij heeft sindskort een GASGAS EC300 uit 2001 gekocht.
2 offroad mee gereden, liep mooi totdat hij in eens begon in te houden, extreem stotteren en daarna kwam hij ook niet meer in zijn powerband.
Dit belast maar ook onbelast. Starten deed hij overigens perfect en stationair lopen ook geen enkel probleem!
Echter het stotteren was erg extreem en niet mee te rijden
In eerste instantie dachten we er lichtjes over, het zal wel verstopte sproeier of kapotte bougie oid zijn...
Wij hebben genoeg 2takt ervaring dus dat moet goed komen.
Nou wat zijn wij aan het zoeken geweest daar wordt je gek van! En uiteindelijk alles bij elkaar opgeteld is het op een complete revisie uitgekomen en het euvel was niet verholpen .
Hoe te werk gegaan?
Eerste motorisch aangepakt:
-luchtfilter verschoond,luchtbuis en airbox gecontrolleerd
-carburatuer 2x compleet gedemonteerd, schoongespoten en gemonteerd, gasschuif ook gecontrolleerd op slijtage.
-membraam 2x gedemonteerd en gecontroleerd, vaccum zuigen met je mond, kiertjes checken in TL licht, allemaal in ord.
-Rubbers en pakkingen gecontrolleerd op valse lucht.
-Cilinder gedemonteerd, gecontroleerd en niks raars gevonden, powervalve goed schoongemaakt en werkt zoals het hoort.
Motor liep onveranderd slecht! Toen zagen we dat het middencarter koelvloeistof lekte! Het zou kunnen dat er koelvloeistof de krukasruimte indringt en daardoor zo slecht loopt.
Maar er was geen witte rook? Hoe dan ook, dit moest verholpen worden en we konden nu alles nog een keer extra goed controleren en alles voorzien van nieuwe pakkingen!
Probleem was naderhand nog niet verholpen!
Elektrisch aangepakt:
-Nieuwe bougie, nieuwe bougiedop, nieuwe bougiekabel
-Bobine en CDI van andere lopende motor gepakt
-Ontsteking doorgemeten
-Alle bekabeling losgetrokken wat niet met de ontsteking van de motor te maken heeft, dit kan voor kortsluiting oid zorgen.
-De kabelboom losgesneden en gecontrolleerd op blootliggende kabels of waar er mogelijk massa wordt gemaakt.
Motor bleef onveranderd slecht lopen. We hebben nu toch alles gehad, wat kan het nu nog zijn... .
Goed, dan nog maar een keer de carb heeeel goed inspecteren... Elektrisch hebben we nu echt 100% afgecheckt.
Subframe er af en wat hoor ik nou? Een rammel in de demper?
Demper losgeschroefd en ja hoor... Demper kapot van binnen! buis gebroken, demper wol voor 75% weg en de resterende 25% zat voor de uitgang.
De motor kon al die tijd zijn gassen niet kwijt .
Na een paar weken zoeken en zoeken zijn we blij het euvel gevonden te hebben, maar dom dat we er niet aan gedacht hebben...Maarja, wie denkt daar nu al eerste aan?
Wij in iedergeval wel bij een volgend probleem .
Een wijze les theorie VS praktijk
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
Je kunt je idd doodzoeken in sommige situaties. Afgebroken demperbuis is opzich ook wel knap! Ik kom uit de autowereld en zoals bekend hebben veel garages moeite met diagnose van moderne voertuigen. Een voorbeeld wat ik laatst hoorde: Slecht lopende motor, diverse storingen, wat te doen? Computers resetten, aansluitingen controleren, brandstofdruk controleren, pomp, distributie, turbo noem maar op. Diverse zaken vervangen, een dag arbeid kwijt en het probleem bleef. Tot op het moment dat de kofferbak open ging, he! Een natte plek in de bekleding! Met daaronder: Jawel, een centraal massapunt voor de comfortcomputer. Stekker vervangen, drogen, afvoergootje ontdoen van herfstblad en klaar. (achteraf denk je: logisch, met 20 storingen over de onjuiste voeding/onbruikbare signalen, maar achteraf is álles makkelijk!)
Nu wil ik komend jaar ook overstappen op een 300, waars. wordt het weer ktm, maarr:
Zijn de onderdelen voor deze motoren voldoende te krijgen? En hoe is de prijs in onderdelen t.o.v. ktm?
Ik weet dat ze technisch goed zijn en heel behoorlijk rijden!
Zag nog een 2004 model te koop staan, en ze kosten ook nog eens niet veel...
Zijn de onderdelen voor deze motoren voldoende te krijgen? En hoe is de prijs in onderdelen t.o.v. ktm?
Ik weet dat ze technisch goed zijn en heel behoorlijk rijden!
Zag nog een 2004 model te koop staan, en ze kosten ook nog eens niet veel...
Dit kun je het beste aan Trialclub vragen. Daar rijd men veel met GG.
Op Ebay is in europa overigens ook genoeg te vinden.
Tevens blijken veel onderdelen wel overeen te komen met andere merken.
Het is alleen ff uitzoekwerk!
Gisteren nieuwe demper gemonteerd en de GG liep direct perfect.
Na 3 maand zweten in de scheur hebben we gemengde gevoelens nu
Op Ebay is in europa overigens ook genoeg te vinden.
Tevens blijken veel onderdelen wel overeen te komen met andere merken.
Het is alleen ff uitzoekwerk!
Gisteren nieuwe demper gemonteerd en de GG liep direct perfect.
Na 3 maand zweten in de scheur hebben we gemengde gevoelens nu
verstand op nul en nadenken