Hallo,
De enduromotoren worden standaard met 18Inch achterwielen geleverd
De crossmotoren worden standaard met 19inch achterwielen geleverd.
In theorie heeft een 18inch wiel minder vermogen verlies dan een 19inch wiel. (momentum)
Tenzij je dit weer compenseert met het motorvermogen.
Mocht de keuze van 18inch en 19inch wielen gebaseerd zijn op het geleverde vermogen, dan wordt dit toch weer te niet gedaan met de variatie in tandwiel verhouding?
Waarom niet alles in 18 of 19inch produceren. Dit is meer massaproductie = goedkoper?
Of is dit een bewuste keuze om o.a. onderscheid te maken in de machines?
Als ik nu in mijn KTM 450 EXC een 19inch wiel leg, tandwiel verhouding evenredig vergroot, zal het effect dan nul zijn?
18 en 19inch verschil
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
Is de buiten omtrek van de band niet ongeveer even groot?
Alleen heeft een 18 inch wiel meer band-wang om de binnenband te beschermen en voor tractie in lastige omstandigheden bij lage bandendruk.
En 19 inch meer spaak, dus lichter; minder vliegwiel, minder onafgeveerd gewicht?
Gewoon vervangen als je dat nodig vindt...
Ps.: Je verhaal over vermogen kan ik niet volgen.
Alleen heeft een 18 inch wiel meer band-wang om de binnenband te beschermen en voor tractie in lastige omstandigheden bij lage bandendruk.
En 19 inch meer spaak, dus lichter; minder vliegwiel, minder onafgeveerd gewicht?
Gewoon vervangen als je dat nodig vindt...
Ps.: Je verhaal over vermogen kan ik niet volgen.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
19 inch heeft grotere omtrek, grotere straal, benadert iets meer de vlakke lijn dan 18 inch. Gaat daardoor ook iets rustiger over kleine oneffenheden, wat weer meer tractie en daardoor minder snelheidsverlies oplevert. Als het over 10-den van seconden gaat kan dat net de doorslag geven. Of de gemiddelde rijder er ook iets van merkt, ach...
Heb wel ervaren dat een 18" wiel wat "comfortabeler" rijdt over boomstammen etc....
Hallo,
Een hoop meningen maar er zit geen één correcte tussen. De buiten omtrek van 18 is hetzelfde als een 19 inch, zet ze maar een naast elkaar. Heeft dus niets met snelheid momentum of wat dan ook te maken. Ook niet met gewicht, want de omtrek van de velg is bij 19 inch namelijk groter.
Hoe kan dat dan? Omdat de wang van de band bij 19 een stuk lager is. De enige reden die ik kan bedenken is dat 19 meer tractie geeft, minder effect van een "meevormende" band. Gasgeven wordt direct vertaald in tractie zonder enige vorm van vertraging zeg maar. Dat is bij een enduro niet van belang, daar is meer comfort gewenst, zodat boomstammen etc genomen kunnen worden.
Een hoop meningen maar er zit geen één correcte tussen. De buiten omtrek van 18 is hetzelfde als een 19 inch, zet ze maar een naast elkaar. Heeft dus niets met snelheid momentum of wat dan ook te maken. Ook niet met gewicht, want de omtrek van de velg is bij 19 inch namelijk groter.
Hoe kan dat dan? Omdat de wang van de band bij 19 een stuk lager is. De enige reden die ik kan bedenken is dat 19 meer tractie geeft, minder effect van een "meevormende" band. Gasgeven wordt direct vertaald in tractie zonder enige vorm van vertraging zeg maar. Dat is bij een enduro niet van belang, daar is meer comfort gewenst, zodat boomstammen etc genomen kunnen worden.