Vervangen voorvorkolie XR250 uit 1988

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
xr250_1988

Hoe gaat het in zijn werk als ik de olie uit mijn voorvork wil vervangen?
dvanleur
Contacteer:

Ik heb dit laten doen, en ik was incl. revisie 60 euro kwijt, het is nog al een rot klus om dit zelf te doen.
huskie

welnee, gewoon zelf doen. Niks rotklus. Met de poten nog in de kroonplaten eerst even de dop bovenop de poten losdraaien.
Voorwiel eruit, remlos maken, poten loshalen, dop nu er helemaal afhalen en veren eruit. Even meten hoeveel olie erin zit(altijd leuk om te weten)Omkieperen, olie opvangen, nieuwe olie erin kieperen, even meten of er genoeg inzit, veren erin, etc etc.
Ahum, als ik het zo lees, laat het dan maar doen door een garage. Die moeten toch ook leven. :wink:
Mocht ik het niet helemaal correct hebben, pls say so.
Het is lang geleden dat ik een XR250 had. :cry:
Ik mis hem nog elke dag, wat een avonturen...
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
huskie

xr250, ik lees net mijn eigen post door, maar ik vind dat je het echt wel zelf moet doen. Als je hem weg brengt ben je hem een week kwijt, voor een karweitje wat jezelf 2 uur hoog uit kost(omdat je het voor het eerst doet, anders een uurtje). Plus je heb er een goed gevoel over om het zelf te doen, hetgeen onbetaalbaar is. Mocht er geen gereedschap voor hebben, meteen aanschaffen. Is geld goed besteed.
Succes, enne laat wat van je horen hè, want het blijft mijn eerste fietsje :)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
xr250_1988

huskie schreef:xr250, ik lees net mijn eigen post door, maar ik vind dat je het echt wel zelf moet doen. Als je hem weg brengt ben je hem een week kwijt, voor een karweitje wat jezelf 2 uur hoog uit kost(omdat je het voor het eerst doet, anders een uurtje). Plus je heb er een goed gevoel over om het zelf te doen, hetgeen onbetaalbaar is. Mocht er geen gereedschap voor hebben, meteen aanschaffen. Is geld goed besteed.
Succes, enne laat wat van je horen hè, want het blijft mijn eerste fietsje :)

Moet ik hiervoor speciale voorvork-olie gebruiken of kan ik ook "gewone" motorolie gebruiken?
huskie

Gewoon ATF bij de autozaak kopen en dat er ingooien. Lekker goedkoop en werkt naar behoren in je voorvork.
ps: ATF staat voor automatic transmission fluid
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR

euh .*gewoon* atf?.. zo duur is echte fork oil niet heh .. in principe is het natuurlijk nie veel anders als ATF .. euh ... voordat je de vork demonteert moet je natuurlijk de olie aftappen .. tap beide vork poten appart af en vang de olie eerst op in een maatbeker ( zodat je meteen weet hoeveel olie er in moet bij het vullen ) meestal is het niet meer werk dan boven en onder op de vork poot een dop of bout los te draaien ...de stofkapjes of harmonika hoes even omhoog daar onder bevind zich meestal een borg ringetje (circlip) boven de vork keering ... btw: bij het vervangen van de keeringen alleen .. hoeft in de meeste gevallen de vork niet uitelkaar ( conventionele oudere types vorken) bij honda ..

succes :D
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
xr250_1988

Moet ik ook nog letten op een bepaalde viscositeit ofzo? Ik vind mijn voorvork nu een beetje slapjes aanvoelen.
Rudy
Contacteer:

Een goeie vriend van me heeft ook een xr , heb er w20 in gedaan en zelfs dan is hij qua demping nog aardig zacht :oops: , hij heeft er wel wegbanden op :lol:
egbert
Contacteer:

vergeet bij het losdraaien van de grote doppen boven op de vorkpoten niet je kroonplaat (bovenste)bouten los te draaien anders zit je vreselijk te k...... om ze er weer in te krijgen :idea:
regen is en ander type mooi weer
the rednas

hey, even vraagje tussendoor dan maar:) : weet er iemand toevallig of de voorvork van een xr500 in xr250(bj 89)kroonplaten passen,of anders of de kroonplaten van een xr500 in een xr250 frame passen, k kan namelijk een xr250 in onderdelen kopen om deze geheel op te bouwen, maar is zonder voorvork, en kan ook een xr500 voorvork kopen dus vandaar..
Plaats reactie