In de introductie van dit noppenforum hoekje staat 't een en 't ander over asfalt, verkeersdrempel, en zandpaadje. Maar hoe ver kun je gaan met de door jou gekozen AllRoad? Met een varadero of R1100GS zal het niet makkelijk zijn op echt diep mul zand, of een smal karrespoor, of diepe (modder)kuilen, afgezien van gebroken plastic bij een misser. Terwijl 200Km asfalt met bagage op een XR650 ook niet ideaal is.
Wat is nou echt "best of both worlds"?
Welke AllRoad?
Moderators: ghulst, Jo VdB, Zot, henk-v
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Tja Gentel Giant,
Ik sluit me helemaal aan bij Freek.
Ook ik rijd op een Adventure en voor mij is het zonder enige twijfel de aller beste.
Betrouwbaar, krachtig, zuinig, super rij-eigenschappen door perfecte geometrie en vering, grote actieradius, eenvoudig geconstrueerd, gemakkelijk zelf te onderhouden zonder speciale gereedschappen en alleen maar topkwaliteit onderdelen.
Er is ook nergens bezuinigd om de motor betaalbaar te maken ofzo. Gewoon een compromisloze motor dus.
Verder is het de lichtste motor in in z'n klasse....en dat maakt wat uit als je off-road gaat.
Met het grootste gemak ploeg je een maisveld om of vlieg je driftend door een gravel bocht om vervolgens nog even een flinke springbult te pakken waardoor je vele meters verder pas een gecontroleerde landing maakt. Op weg terug naar huis kun je nog even vrolijk het gas open trekken tot ruim 160 km/h. En dat allemaal met een en dezelfde motor.
Ook kun je er gemakkelijk en veel accessoires bij kopen. Zodoende is een Adventure perfect aan te passen om er mee op wereldreis te gaan of om er zelfs rallies mee te rijden. En dat allemaal voor relatief weinig geld. Nog niet overtuigd, ga dan maar eens een proefrit maken!!
Want het blijft natuurlijk een heel persoonlijke keuze.
Groeten,
Fr@venture
Ik sluit me helemaal aan bij Freek.
Ook ik rijd op een Adventure en voor mij is het zonder enige twijfel de aller beste.
Betrouwbaar, krachtig, zuinig, super rij-eigenschappen door perfecte geometrie en vering, grote actieradius, eenvoudig geconstrueerd, gemakkelijk zelf te onderhouden zonder speciale gereedschappen en alleen maar topkwaliteit onderdelen.
Er is ook nergens bezuinigd om de motor betaalbaar te maken ofzo. Gewoon een compromisloze motor dus.
Verder is het de lichtste motor in in z'n klasse....en dat maakt wat uit als je off-road gaat.
Met het grootste gemak ploeg je een maisveld om of vlieg je driftend door een gravel bocht om vervolgens nog even een flinke springbult te pakken waardoor je vele meters verder pas een gecontroleerde landing maakt. Op weg terug naar huis kun je nog even vrolijk het gas open trekken tot ruim 160 km/h. En dat allemaal met een en dezelfde motor.
Ook kun je er gemakkelijk en veel accessoires bij kopen. Zodoende is een Adventure perfect aan te passen om er mee op wereldreis te gaan of om er zelfs rallies mee te rijden. En dat allemaal voor relatief weinig geld. Nog niet overtuigd, ga dan maar eens een proefrit maken!!
Want het blijft natuurlijk een heel persoonlijke keuze.
Groeten,
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
En ik weet sinds vrijdag dat zo'n 1100GS ook heel makkelijk kapot kan:Freek schreef:das simpel; een KTM adventure
Al weet ik sinds zaterdag dat je met een 1100 GS ook vieze dingen kunt doen.
http://members2.clubphoto.com/_cgi-bin/ ... d=29073093
bij de 1150 schijnt dat te zijn opgelost, maar ik zo'n construktiefout niet netjes van BMW.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
Klopt het dat het een 640 betreft?Fr@venture schreef: Ik sluit me helemaal aan bij Freek.
Ook ik rijd op een Adventure en voor mij is het zonder enige twijfel de aller beste.
Fr@venture
Hoi Gent.Gentle Giant schreef:En ik weet sinds vrijdag dat zo'n 1100GS ook heel makkelijk kapot kan:Freek schreef:das simpel; een KTM adventure
Al weet ik sinds zaterdag dat je met een 1100 GS ook vieze dingen kunt doen.
http://members2.clubphoto.com/_cgi-bin/ ... d=29073093
bij de 1150 schijnt dat te zijn opgelost, maar ik zo'n construktiefout niet netjes van BMW.
Jep, dat is de achiles pees van de R1100GS.
Deze ophanging kan breken bij extreem gebruik (lees erg slechte wegen MET bagage en/of duo) Gelukkig is er ook een oplossing voor in de vorm van "hart parts" een versteviging plaat.
Verder is HET voordeel van de GS dat je nagenoeg geen schade heb als je er mee omvalt. (en ik kan het weten ) hij komt op de cilinder of valbeugel terecht. deze krijgt misschien en paar krasjes maar de rest blijft netjes van de grond af.
Je kan er best veel mee, al hoewel het natuurlijk nooit een KTM wordt van 150kg en 30cm veerweg.
Maar daar in tegen kan je wel zonder problemen per dag 1000km+ op de weg rijden
Greetz
Henry
Henry
Hoi een adventure is als je redelijk wat terrein rijdt zeker een hele goede keus. Maar ik rij 80% asfalt met veel snelweg naar mijn werk en de overige 20% bospaden. Geen crosscircuit o.i.d en daar voor heb ik een '92 honda transalp. 100% betrouwbaar rijdt goed op het asfalt, in het terrein geen lichtgewicht maar met conti TKC banden kom je nog heel erg ver met heel veel fun! Voor mij is het de perfecte fiets tot ik een FJ 1300
kan betalen voor het asfalt en een leuke KTM voor het terrein.
groeten
Casper
kan betalen voor het asfalt en een leuke KTM voor het terrein.
groeten
Casper
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
[quote="henryJep, dat is de achiles pees van de R1100GS.
Deze ophanging kan breken bij extreem gebruik (lees erg slechte wegen MET bagage en/of duo) Gelukkig is er ook een oplossing voor in de vorm van "hart parts" een versteviging plaat.
Verder is HET voordeel van de GS dat je nagenoeg geen schade heb als je er mee omvalt. (en ik kan het weten ) hij komt op de cilinder of valbeugel terecht. deze krijgt misschien en paar krasjes maar de rest blijft netjes van de grond af.
Je kan er best veel mee, al hoewel het natuurlijk nooit een KTM wordt van 150kg en 30cm veerweg.
Maar daar in tegen kan je wel zonder problemen per dag 1000km+ op de weg rijden
[/quote]
Het was zonder bagage of duo, maar wel een paar fraaie knippen in een bospad.
Dat voordeel van weinig plastic(schade) is wel een criterium. Een KTM bijv. zal daar denk ik wat gevoeliger voor zijn. Maar hoe zit dat met de snavel en schermpje?
Prachtige foto trouwens van de Bagger Mühle Werke
Deze ophanging kan breken bij extreem gebruik (lees erg slechte wegen MET bagage en/of duo) Gelukkig is er ook een oplossing voor in de vorm van "hart parts" een versteviging plaat.
Verder is HET voordeel van de GS dat je nagenoeg geen schade heb als je er mee omvalt. (en ik kan het weten ) hij komt op de cilinder of valbeugel terecht. deze krijgt misschien en paar krasjes maar de rest blijft netjes van de grond af.
Je kan er best veel mee, al hoewel het natuurlijk nooit een KTM wordt van 150kg en 30cm veerweg.
Maar daar in tegen kan je wel zonder problemen per dag 1000km+ op de weg rijden
[/quote]
Het was zonder bagage of duo, maar wel een paar fraaie knippen in een bospad.
Dat voordeel van weinig plastic(schade) is wel een criterium. Een KTM bijv. zal daar denk ik wat gevoeliger voor zijn. Maar hoe zit dat met de snavel en schermpje?
Prachtige foto trouwens van de Bagger Mühle Werke
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Gentle Giant,
Mijn motor is inderdaad een 640 (bouwjaar 2001).
Wat betreft schade aan de KTM…
Ik ben niet flauw en dus ga ik wel eens (vaker) op m’n bek. Nog nooit iets gehad. Of je moet een kras op de kunststof tank (komen geen deuken in) een probleem vinden...over 10 jaar spuit ik ‘m wel een keertje over. Het overige plastic kost gewoon bijna niks en wordt op alle KTM modellen gebruikt. Alleen het kuipje met de koplamp is uniek voor de Adventure en is zodoende, samen met de tank, een stuk duurder.
Leuk overigens dat je vraag weer zoveel reacties losmaakt.
Maar eigenlijk moet je natuurlijk gewoon voor ieder doel een andere motor hebben, toch??.
Een crossertje voor op het circuit, een racer voor op een ander circuit, een supermotard voor weer een ander circuit, dan nog eentje voor vakanties en eventueel nog een voor woon/werk.
Ach ja, hoe ziet de ideale garage er uit?
Groeten,
Fr@venture
Mijn motor is inderdaad een 640 (bouwjaar 2001).
Wat betreft schade aan de KTM…
Ik ben niet flauw en dus ga ik wel eens (vaker) op m’n bek. Nog nooit iets gehad. Of je moet een kras op de kunststof tank (komen geen deuken in) een probleem vinden...over 10 jaar spuit ik ‘m wel een keertje over. Het overige plastic kost gewoon bijna niks en wordt op alle KTM modellen gebruikt. Alleen het kuipje met de koplamp is uniek voor de Adventure en is zodoende, samen met de tank, een stuk duurder.
Leuk overigens dat je vraag weer zoveel reacties losmaakt.
Maar eigenlijk moet je natuurlijk gewoon voor ieder doel een andere motor hebben, toch??.
Een crossertje voor op het circuit, een racer voor op een ander circuit, een supermotard voor weer een ander circuit, dan nog eentje voor vakanties en eventueel nog een voor woon/werk.
Ach ja, hoe ziet de ideale garage er uit?
Groeten,
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Op knippen moet ik echt van het gas af om doorslaan van de vering te voorkomen (dat met Ohlin$ voor en achter)Gentle Giant schreef: Het was zonder bagage of duo, maar wel een paar fraaie knippen in een bospad.
Dat voordeel van weinig plastic(schade) is wel een criterium. Een KTM bijv. zal daar denk ik wat gevoeliger voor zijn. Maar hoe zit dat met de snavel en schermpje?
Prachtige foto trouwens van de Bagger Mühle Werke
Ook wel begrijpelijk, 250 kg zet veel meer door dan 150kg. Hier is een KTM adv echt in het voordeel
Doorslaan moet je voorkomen, dan ben je echt de motor aan het slopen
de krachten komen dat 1:1 op het "frame"
Snavel en scherm heb ik nog nooit stuk gereden.
Kan wel mensen die deze stuk hebben gekregen, deze gingen meestal bomen van dichtbij bekijken.
KTM heeft meer plastic, maar dat is door en door gekleurd (zie je de evt krassen niet zo erg) en wat ik begrepen heb veel goedkoper om te vervangen
Je moet het zo zien,
een KTM 650 adv is een echte terreinfiets die het leuk doet op de weg,
een GS is een beest op de weg, en doet het ook leuk in het terrein
Greetz
Henry
Henry
Waar een wil is een weg:Gentle Giant schreef:..... Terwijl 200Km asfalt met bagage op een XR650 ook niet ideaal is.......
http://www.dual-star.com/index2/Brand/H ... 0tanks.htm
Maar nu ff serieus.
Denk ook eens aan een Dr Big en een Africa Twin. Dit zijn ook hele goede allroads maar een beetje op de achtergrond geraakt lijkt het wel. Beiden zeer betrouwbaar en ze kunnen ook tegen een stootje.
Groeten,
LEO
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
Daar is mijn 20liter acerbis inderdaad niks bijDe Neus schreef:Waar een wil is een weg:Gentle Giant schreef:..... Terwijl 200Km asfalt met bagage op een XR650 ook niet ideaal is.......
http://www.dual-star.com/index2/Brand/H ... 0tanks.htm
Aan die African twin had ik al gedacht. Echter vergeleken met bijv een KTM 950 een beetje underpowerd lijkt mij, en niet makkelijk te vinden.Maar nu ff serieus.
Denk ook eens aan een Dr Big en een Africa Twin. Dit zijn ook hele goede allroads maar een beetje op de achtergrond geraakt lijkt het wel. Beiden zeer betrouwbaar en ze kunnen ook tegen een stootje.
(een 2ehands KTM trouwens ook niet)
Eerlijk antwoorden. Hoeveel % rij je off road? Zelfs een fanatieke all roader zal als ie het gaat meten schrikken hoe laag je % off road is.Wat is nou echt "best of both worlds"?
Afhankelijk van je banden en motorbeheersing kom je met een BMW overal doorheen. Zeker niet altijd even snel als een "Katie" maar beter dan Varadero enz. Sluit me verder bij Henry aan.
Die Gast was ik. Vergeten in te loggen
DrBig is in dit forum duidelijk aanwezig.De Neus schreef: Denk ook eens aan een Dr Big en een Africa Twin. Dit zijn ook hele goede allroads maar een beetje op de achtergrond geraakt lijkt het wel. Beiden zeer betrouwbaar en ze kunnen ook tegen een stootje.
Maar zijn hier eigenlijk ook African Twin rijders?
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Maarten Munnik is een jaar geleden vertrokken op een AT en is nu in Australie.
http://www.maartensworld.com/
Tot nu toe heeft ie vlgs mij alleen de koppelingplaten vervangen.
http://www.maartensworld.com/
Tot nu toe heeft ie vlgs mij alleen de koppelingplaten vervangen.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Hier nog een AT rijder. En wel een die zijn AT verkoopt. Reden is dat ik mijn hobby ga verplaatsen naar het Landrover gebeuren en dat kost geld. Als nog wil motorrijden ga ik wel een stukje scheuren op mijn Yamaha XS.
Ik heb het volgende in de aanbieding:
Honda AfricaTwin (RD04)
Bouwjaar 1992
KM 52000
nieuwe ketting+tandwielen meegeleverd (moeten nog gemonteerd worden)
Laser ProDuro uitlaat
Monoshock vorig jaar vervangen
Hepco&Becker kofferrek zonder koffers (tegen meerprijs evt. met 2x45liter alu-koffers)
12V aansluiting ingebouwd naast contactslot
Valbeugel
vraagprijs: 3600 Euro.
Heb je interesse/vragen stuur dan ff ee nmailtje.
Ik heb het volgende in de aanbieding:
Honda AfricaTwin (RD04)
Bouwjaar 1992
KM 52000
nieuwe ketting+tandwielen meegeleverd (moeten nog gemonteerd worden)
Laser ProDuro uitlaat
Monoshock vorig jaar vervangen
Hepco&Becker kofferrek zonder koffers (tegen meerprijs evt. met 2x45liter alu-koffers)
12V aansluiting ingebouwd naast contactslot
Valbeugel
vraagprijs: 3600 Euro.
Heb je interesse/vragen stuur dan ff ee nmailtje.
Als DR-big-rijder kan ik het niet laten: zoek je een betaalbaar/goedkoop alternatief voor de Adventure, dan is de Big er zeker een. Voor straatgebruik zeker even comfortabel en handig. Off-road gaat ook goed, mits aanpassing voorvork-veren (en natuurlijk goede noppenbanden). Adventure is waarschijnlijk beter in modder en zwaar technisch terrein, Big heeft goede eigenschappen in zand. In elk geval kwamen Big-rijders tijdens de "Raid de l'amitié" enkele jaren geleden vlotter door de duinen dan de AT-rijders.
Vermogen zal ongeveer gelijk zijn, denk ik.
Vermogen zal ongeveer gelijk zijn, denk ik.
Keep on smiling!
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Hoi Gentle G
De hamvraag is ; wat heb je te verteren?
De tips die je krijgt lopen uiteen van € 11000,- tot € 1800,-
Want, er is zoveel moois te koop!!!!!!!!!!
De hamvraag is ; wat heb je te verteren?
De tips die je krijgt lopen uiteen van € 11000,- tot € 1800,-
Want, er is zoveel moois te koop!!!!!!!!!!
Big Bigger Tiger en weer Big
Een reactie van een Africatwin rijder.
Een africa twin heeft een paar gote voordelen.
Lichter dan een 1150GS, en makkelijker in onderhoud.
Met goede vering zeer goed in terein.
De mijne heeft al 150.000 km gelopen, zonder een storing.
Ik rij er ook regelmatig offroad mee, en dan niet alleen een zandpaadje!!
Een KTM 950 is voor mij de opvolger van de AT!! alleen is die erg duur.
Zoek je een relatief goedkoop alternatief voor de KTM 640 adventurer, bouw dan een MZ660 Bagchira om!!
Deze motor is betrouwbaar heeft goede offroad kwaliteiten en zit kwa rijeigenschappen tussen de BMW650 GS-PD en LC4 adventurer in.
kijk maar op www.tunebike.de daar zie je diverse omgebouwde MZ´s
Waaronder die van mij (Harold in IJsland)
Veel plezier
Harold
Een africa twin heeft een paar gote voordelen.
Lichter dan een 1150GS, en makkelijker in onderhoud.
Met goede vering zeer goed in terein.
De mijne heeft al 150.000 km gelopen, zonder een storing.
Ik rij er ook regelmatig offroad mee, en dan niet alleen een zandpaadje!!
Een KTM 950 is voor mij de opvolger van de AT!! alleen is die erg duur.
Zoek je een relatief goedkoop alternatief voor de KTM 640 adventurer, bouw dan een MZ660 Bagchira om!!
Deze motor is betrouwbaar heeft goede offroad kwaliteiten en zit kwa rijeigenschappen tussen de BMW650 GS-PD en LC4 adventurer in.
kijk maar op www.tunebike.de daar zie je diverse omgebouwde MZ´s
Waaronder die van mij (Harold in IJsland)
Veel plezier
Harold
Mijns inziens is er nog een alternatief dat nog niet op tafel is geweest en dat is de BMW GS 650 Dakar. Als je kijkt naar het huidige motorenaanbod is dat toch de fiets die het dichtst tegen de KTM 640 Adventure aan ligt of onze vrienden uit het land van de rijzende zon moeten nog iets passends in de aanbieding hebben (Honda, Yamaha en Suzuki hebben allen een 650cc één-cilinder all-road, maar daar weet ik te weinig van).
Ten opzichte van de 1150 GS scheelt het al gauw een kilo of 70 en dat alleen al komt het off-road rijden enorm ten goede. Daarnaast standaard uitgerust met meer veerweg.
Hoewel ik het genoegen (nog?) niet heb mogen smaken op een KTM te rijden gaat ook in dit geval volgens mij op dat de Dakar primair een asfalt fiets is die het off-road goed doet, terwijl de KTM een off-road fiets is die het op asfalt goed doet.
Een aantal plussen en minnen op rij:
- Bij de KTM kost het je minder als je een keer op je plaat gaat. De BMW heeft standaard teveel (slap) plastik. Is echter deels te ondervangen met valbeugels.
- De BMW is ± 20 kilo zwaarder
- De BMW heeft betere rijeigenschappen op asfalt. Zoek een keer via Google naar BMW GS 650 en je komt ongetwijfeld een paar testrapporten tegen die dit bevestigen. Heb ergens een duits testrapport gezien dat ervan spreekt dat de Dakar een KTM Adventure op geasfalteerde bergwegen volledig naar huis rijdt, met name door strakker sturen en een soepeler blok..
- De KTM heeft betere vering; WP vs. (low budget) Showa bij de BMW. Die van BMW is echter voor relatief weinig geld (± € 100) nog op te waarderen met progressieve veren.
- De KTM heeft een grotere tankinhoud
- De BMW heeft grotere service-intervallen (10K i.p.v. 5K). Van KTM zegt men over het algemeen dat je meer aan het sleutelen bent. Of dat in de praktijk waar is weet in niet. De Dakar vind ik tot nu toe een vrij probleemloze fiets.
- De BMW heeft meer rijcomfort
Ik heb mijn Dakar inmiddels wel op een paar punten omgebouwd:
- Conti TKC 80
- Stuurverhogers (Wunderlich € 45)
- Acerbis handkappen i.p.v. standaard BMW (kapotgevallen, Wunderlich € 70)
- Aluminium kettingbeschermer i.p.v. standaard BMW plastik; lichter en veel mooier (Touratech ± € 65)
Op het verlanglijstje staan nog:
- Progresieve voorvorkveren (± € 100 via Touratech)
- Rallysteps (± €40 via EVA-motors)
- Flexibele knipperlichtjes, als ik ze een keer definitief kapot heb gevallen. Ik kon ze tot nu toe noch steeds repareren. (€ 40 via Toutarech)
Qua kosten nog te overzien. Je kan de Dakar nog verder upgraden (WP vering, grotere tank, dikkere spaken, velgen, etc.), maar dan wordt de aankoop van een KTM m.i. een veel economischere keus. De KTM heeft veel van die zaken al standaard en e.e.a. kost after-market voor de BMW een kapitaal. Heb je helemaal veel poen kan je een GS 650 zelfs ombouwen naar een PD-proof Schalber BMW.
Ik ken overigens nog wel iemand (Frank uit Nieuwegein) die onlangs veel tijd heeft besteed aan vergelijkend warenonderzoek op dit terrein, op veel fietsen heeft proef gereden en uiteindelijk op de Dakar is uitgekomen. Gebruikt hem voor zowel woon-werk verkeer als off-road. Laat ff weten als je meer wilt weten, hij zal ongetwijfeld bereid zijn e.e.a. toe te lichten.
Wil je echt off-road moet je natuurlijk ook een keer kijken naar de KTM 660 Rally Replica, kost iets meer, maar dan heb je ook een puur off-road kanon
Gert Jan
Ten opzichte van de 1150 GS scheelt het al gauw een kilo of 70 en dat alleen al komt het off-road rijden enorm ten goede. Daarnaast standaard uitgerust met meer veerweg.
Hoewel ik het genoegen (nog?) niet heb mogen smaken op een KTM te rijden gaat ook in dit geval volgens mij op dat de Dakar primair een asfalt fiets is die het off-road goed doet, terwijl de KTM een off-road fiets is die het op asfalt goed doet.
Een aantal plussen en minnen op rij:
- Bij de KTM kost het je minder als je een keer op je plaat gaat. De BMW heeft standaard teveel (slap) plastik. Is echter deels te ondervangen met valbeugels.
- De BMW is ± 20 kilo zwaarder
- De BMW heeft betere rijeigenschappen op asfalt. Zoek een keer via Google naar BMW GS 650 en je komt ongetwijfeld een paar testrapporten tegen die dit bevestigen. Heb ergens een duits testrapport gezien dat ervan spreekt dat de Dakar een KTM Adventure op geasfalteerde bergwegen volledig naar huis rijdt, met name door strakker sturen en een soepeler blok..
- De KTM heeft betere vering; WP vs. (low budget) Showa bij de BMW. Die van BMW is echter voor relatief weinig geld (± € 100) nog op te waarderen met progressieve veren.
- De KTM heeft een grotere tankinhoud
- De BMW heeft grotere service-intervallen (10K i.p.v. 5K). Van KTM zegt men over het algemeen dat je meer aan het sleutelen bent. Of dat in de praktijk waar is weet in niet. De Dakar vind ik tot nu toe een vrij probleemloze fiets.
- De BMW heeft meer rijcomfort
Ik heb mijn Dakar inmiddels wel op een paar punten omgebouwd:
- Conti TKC 80
- Stuurverhogers (Wunderlich € 45)
- Acerbis handkappen i.p.v. standaard BMW (kapotgevallen, Wunderlich € 70)
- Aluminium kettingbeschermer i.p.v. standaard BMW plastik; lichter en veel mooier (Touratech ± € 65)
Op het verlanglijstje staan nog:
- Progresieve voorvorkveren (± € 100 via Touratech)
- Rallysteps (± €40 via EVA-motors)
- Flexibele knipperlichtjes, als ik ze een keer definitief kapot heb gevallen. Ik kon ze tot nu toe noch steeds repareren. (€ 40 via Toutarech)
Qua kosten nog te overzien. Je kan de Dakar nog verder upgraden (WP vering, grotere tank, dikkere spaken, velgen, etc.), maar dan wordt de aankoop van een KTM m.i. een veel economischere keus. De KTM heeft veel van die zaken al standaard en e.e.a. kost after-market voor de BMW een kapitaal. Heb je helemaal veel poen kan je een GS 650 zelfs ombouwen naar een PD-proof Schalber BMW.
Ik ken overigens nog wel iemand (Frank uit Nieuwegein) die onlangs veel tijd heeft besteed aan vergelijkend warenonderzoek op dit terrein, op veel fietsen heeft proef gereden en uiteindelijk op de Dakar is uitgekomen. Gebruikt hem voor zowel woon-werk verkeer als off-road. Laat ff weten als je meer wilt weten, hij zal ongetwijfeld bereid zijn e.e.a. toe te lichten.
Wil je echt off-road moet je natuurlijk ook een keer kijken naar de KTM 660 Rally Replica, kost iets meer, maar dan heb je ook een puur off-road kanon
Gert Jan
Gert Jan,
Let op voor als je de voorveren van Touratech gaat aanschaffen.
Pas de achter vering ook aan.
Nog beter: Wij zijn naar Hyperpro gegaan.
Over een klacht over de voor en achter vering.
Door de touratech vering met achter orgineel is de motorfiets helemaal uit balans, met name met bagage. Met bagage zelfs gevaarlijk!!
Met het nemen van korte snelle bochten kwam het voorwiel zelfs los!
De oplossing wij hebben van hyperpro nieuwe binnenveren voor en een nieuwe achtervering gemonteerd.
De motor voor 2,5 cm in het balhoofd laten zakken.
Het resultaat een werkelijk een totaal andere motor!!
Nu is het zelfs een fijne motor.
Mijn vrouw heeft er 42000 km mee gereden, maar ergerder zich constant aan de vering.
Dank zij Hyperpro is dit opgelost.
Een andere motor als de BMW F650 is naast Mijn MZ natuurlijk de nieuwe Apirllia 650 Tuscany Tibet, met een fatsoenlijke 21 liter tank.
Alleen geen 21 inch voorwiel.
Een zeer goed alternatief t.o.v. de BMW denk ik.
Deze motor is minder duur en beter afgewerkt (standaard beter vering en sleutel vriendelijker, en een beter gewichts verdeling.
Harold
Let op voor als je de voorveren van Touratech gaat aanschaffen.
Pas de achter vering ook aan.
Nog beter: Wij zijn naar Hyperpro gegaan.
Over een klacht over de voor en achter vering.
Door de touratech vering met achter orgineel is de motorfiets helemaal uit balans, met name met bagage. Met bagage zelfs gevaarlijk!!
Met het nemen van korte snelle bochten kwam het voorwiel zelfs los!
De oplossing wij hebben van hyperpro nieuwe binnenveren voor en een nieuwe achtervering gemonteerd.
De motor voor 2,5 cm in het balhoofd laten zakken.
Het resultaat een werkelijk een totaal andere motor!!
Nu is het zelfs een fijne motor.
Mijn vrouw heeft er 42000 km mee gereden, maar ergerder zich constant aan de vering.
Dank zij Hyperpro is dit opgelost.
Een andere motor als de BMW F650 is naast Mijn MZ natuurlijk de nieuwe Apirllia 650 Tuscany Tibet, met een fatsoenlijke 21 liter tank.
Alleen geen 21 inch voorwiel.
Een zeer goed alternatief t.o.v. de BMW denk ik.
Deze motor is minder duur en beter afgewerkt (standaard beter vering en sleutel vriendelijker, en een beter gewichts verdeling.
Harold
Wat die vering betreft. Jan Droog uit Pijnacker past voor zo'n 200 euro je bestaande voorvork aan. En niet alleen de veren, maar de gehele voorvork inclusief olie en demping. Volgens zeggen kan hij een standaard allroad vork net zo laten dempen als een WP vork. Ik ga het in januari laten doen met mijn standaard Big vork. Ik houd jullie op de hoogte.
oene
oene
Hoi Harold,
Bedankt voor de waarschuwing. Ik kende tot nu toe pas 1 persoon die die TT veren erin heeft laten zetten en die was aanvankelijk erg enthousiast, maar geeft nu ook aan dat de achtervering erna tegenvalt (te slap en doorslaan). Het leek echter wel een goedkoop alternatief om de vering op te waarderen
Ik heb op het GS verhaal ook net een verhaal gelezen van iemand die een emulator van Race Tech heeft laten monteren. Bevalt goed, wellicht beter dan die TT veren, maar die geeft ook aan dat de tekortkomingen van achtervering nu ineens opvallen. En kost effe wat meer (± € 400).
Ik was ook als eens wezen kijken op de site van Hyperpro, maar kwam de Dakar niet tegen. Kan je een indicatie geven wat dat geintje bij Hyperpro jullie heeft gekost Met name aanpassing van de achterveer lijkt mij een prijzige ingreep.
Gert Jan
Bedankt voor de waarschuwing. Ik kende tot nu toe pas 1 persoon die die TT veren erin heeft laten zetten en die was aanvankelijk erg enthousiast, maar geeft nu ook aan dat de achtervering erna tegenvalt (te slap en doorslaan). Het leek echter wel een goedkoop alternatief om de vering op te waarderen
Ik heb op het GS verhaal ook net een verhaal gelezen van iemand die een emulator van Race Tech heeft laten monteren. Bevalt goed, wellicht beter dan die TT veren, maar die geeft ook aan dat de tekortkomingen van achtervering nu ineens opvallen. En kost effe wat meer (± € 400).
Ik was ook als eens wezen kijken op de site van Hyperpro, maar kwam de Dakar niet tegen. Kan je een indicatie geven wat dat geintje bij Hyperpro jullie heeft gekost Met name aanpassing van de achterveer lijkt mij een prijzige ingreep.
Gert Jan
En Oene,
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen bij Jan Droog. WP staat toch wel bekend als state-of-the-art en dat dan voor € 200,-
Ik hoop je ervaringen straks te kunnen lezen!
Gert Jan
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen bij Jan Droog. WP staat toch wel bekend als state-of-the-art en dat dan voor € 200,-
Ik hoop je ervaringen straks te kunnen lezen!
Gert Jan