beste mensen,
Ik heb vorige week vrijdag bij het Offroad centrum in Vaarssen een KTM GS 620 (1993) gekocht.
Nu heb ik nog nooit een motor gehad met een kickstarter en ik weet dat het een trukje schijnt te zijn maar ik krijg het maar niet onder de knie.
Benzinekraantjes open eerst een aantal keer trappen met de decompressie hendel ingetrokken en daarna 1 of 2 keer trappen tot hij volledig op compressie is en je een tik hoort. Dan heel even een stukje de compressiehendel intrekken zodat hij iets door de compressie heen is en dan in 1 keer proberen te starten. Ik trap me eigen een ongeluk maar het is meer toeval dat hij 3 keer is aangegaan. Ik heb er een nieuwe bougie inzitten en heb de carberateur al een keer leeg laten lopen.
In maart ga ik naar Marokko en wil daar deze machine voor gebruiken. Kan iemand mij aub helpen?
KTM 620 wil maar niet starten
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Mischien helpt dit, zo niet door een specialist laten afstelen
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=64912
Die van mij loopt in 1 trap als ie warm is, koud start ie wat moeilijker.. maar gelukkig heb ik ook een startknopje
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=64912
Die van mij loopt in 1 trap als ie warm is, koud start ie wat moeilijker.. maar gelukkig heb ik ook een startknopje
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Misschien overbodig om te vermelden maar wat mij altijd helpt; NIET met sportschoenen e.d. proberen maar met crosslaarzen aan.
Met gewone/sportschoenen durf je (ik in iedergeval) nooit voluit en ver dóór te trappen.
Met gewone/sportschoenen durf je (ik in iedergeval) nooit voluit en ver dóór te trappen.
You never know how fast you can go, until you fall down...
Alvast super bedankt voor de reacties. Tja ik ben verwend doordat ik altijd met een knopje heb gestart. Maar zal nu echt moeten gaan oefenen. Ik zal morgen nogmaals met de uitleg erbij hetproberen. Ik denk dat afstellen ook wel iets zal doen. Ik hoop echt dat het goed komt want het lijkt me echt heel leuk om met deze speelmotor het zand in te gaan. Mochten er nog meer tips zijn dan hoor ik het graag. Ik niet zo heel erg technisch maar doe mijn best. Ik zit te wachten met smart op het boek van ktm welke ik besteld heb.
- zuiger na de compressie zetten.
- voor het starten altijd 2x gas geven (beetje benzine inspuiten)
- koud op de choke, warm niet evt. op de warmstart knop als deze er op zit
- dan met een echt heel harde trap de motor starten en dan moet het goed lukken, meestal in 1 x.
- tijdens het starten nooit aan het gas draaien, dan lukt het zeker niet, evt de hand van het gashandvat af.
- voor het starten altijd 2x gas geven (beetje benzine inspuiten)
- koud op de choke, warm niet evt. op de warmstart knop als deze er op zit
- dan met een echt heel harde trap de motor starten en dan moet het goed lukken, meestal in 1 x.
- tijdens het starten nooit aan het gas draaien, dan lukt het zeker niet, evt de hand van het gashandvat af.
@Joop: ik hen alle tips opgevolgd zelfs ook nog tips welke te vinden zijn op het internet. Het vreemde is dat wanneer ik hem dan met moeite eenmaal 1 keer gestart heb ik hem met geen mogelijkheid een tweede keer gestart krijg. En geloof me ik trap echt hard naar beneden. Zou dit ook een probleem kunnen zijn met de klepafstelling en of dat hij verder niet goed afgestelt staat? Het is de bedoeling dat ik over een anderhalve maand met deze machine naar Marokko ga met Arjan Brouwer. Dan zal ik hem echt wel een aantal keren per dag moeten aantrappen. zoals de machine nu is wordt dat een groot probleem. Heeft er iemand tips?
Wimmers je zou het volgende eens kunnen testen: als de KTM loopt hou hem dan aan de praat en ga rijden tot hij op bedrijfstemperatuur is en kijk of de 620 stationair goed door loopt; bij weinig toeren stationair harder laten lopen; een te laag stationair toerental werkt sterkt negatief bij het starten.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ga ff langs LC4 specialist Snelmotoren Zeist met het ding
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46
Hey
Ik zou ook even naar je gasnaald en naaldgeleider kijken. Willen wel slijten namelijk en dan
krijg je m ook slecht aan de praat. En hem stationair goed afstellen, volgens mij moest je
het kleine luchtschroefje zo draaien dat hij op zn hardst stationair loopt en dan kun je m
terugstellen met de gasschuif. De grotere plastiek versteller. Als je m goed aantrapt moet hij
in 1 keer lopen.
Succes dr mee.
Ik zou ook even naar je gasnaald en naaldgeleider kijken. Willen wel slijten namelijk en dan
krijg je m ook slecht aan de praat. En hem stationair goed afstellen, volgens mij moest je
het kleine luchtschroefje zo draaien dat hij op zn hardst stationair loopt en dan kun je m
terugstellen met de gasschuif. De grotere plastiek versteller. Als je m goed aantrapt moet hij
in 1 keer lopen.
Succes dr mee.
Even een kleine update.
Gisterenavond de hele carburateur eruit gehaald en schoongemaakt.
Alles eruit. Geschroefd en ook schoongemaakt.
Alles weer netjes inelkaar gezet en eronder gezet.
Zoals het nu is start hij nu al wel beter.
Morgen gaan we de klepspeling checken.
Wat nog een aandachtpunt vormt is de kickstarter en versnellingspook.
De kickstarter wil niet helemaal netjes boven komen en de versnellingspook schiet soms mee in de versnelling.
Morgen ook even de kickstarter eraf, schoonmaken en nieuwe bout monteren.
Alle tips en hulp zijn welkom.
Gisterenavond de hele carburateur eruit gehaald en schoongemaakt.
Alles eruit. Geschroefd en ook schoongemaakt.
Alles weer netjes inelkaar gezet en eronder gezet.
Zoals het nu is start hij nu al wel beter.
Morgen gaan we de klepspeling checken.
Wat nog een aandachtpunt vormt is de kickstarter en versnellingspook.
De kickstarter wil niet helemaal netjes boven komen en de versnellingspook schiet soms mee in de versnelling.
Morgen ook even de kickstarter eraf, schoonmaken en nieuwe bout monteren.
Alle tips en hulp zijn welkom.
Vandaag de motor in elkaar gezet in de hoop hem rijdend te krijgen vandaag.
Motor naar buiten gerold en aankicken.
En ja de motor start en loopt.
Even laten draaien, uitgezet en weer aankicken.
Geen enkel probleem.
Even wat rondjes gereden op het terrein en hij deed het goed.
Nog een keer motor gestopt en weer aankicken.
Prima motor uit, jas aan helm op, handschoenen aan in de hoop een stuk te gaan rijden.
Noppes krijg hem met geen mogelijkheid aan.
Ik word er nu wel heel erg moe van. Ik heb me voor genomen het nog een week aan te kijken en dan een beslissing te nemen. Ik ga in maart naar Marokko en wil dit niet gaan doen op mijn BMW1150 gsa.
Alle hulp en tips zijn welkom.
Motor naar buiten gerold en aankicken.
En ja de motor start en loopt.
Even laten draaien, uitgezet en weer aankicken.
Geen enkel probleem.
Even wat rondjes gereden op het terrein en hij deed het goed.
Nog een keer motor gestopt en weer aankicken.
Prima motor uit, jas aan helm op, handschoenen aan in de hoop een stuk te gaan rijden.
Noppes krijg hem met geen mogelijkheid aan.
Ik word er nu wel heel erg moe van. Ik heb me voor genomen het nog een week aan te kijken en dan een beslissing te nemen. Ik ga in maart naar Marokko en wil dit niet gaan doen op mijn BMW1150 gsa.
Alle hulp en tips zijn welkom.
Ik sluit me aan bij ckadett16V:
Als je zo'n 620 in handen krijgt met een oude dell orto erop dan meteen de naald en de verstuiverbuisvernieuwen.
De verstuiverbuis is de zitting waar de naald inzakt en die wordt nogal eens vergeten. Is enorm belangrijk bij die ouwe rammel carburateurs.
De naald/zitting verslijt ook sneller naarmate de gaszuiger verslijt. Dat is moeilijk met het blote oog te zien.
Waar je het aan merkt is dat je stationair toerental niet meer mooi constant is. En een goede stationairafstelling is dus cruciaal bij het starten.
Als je zo'n 620 in handen krijgt met een oude dell orto erop dan meteen de naald en de verstuiverbuisvernieuwen.
De verstuiverbuis is de zitting waar de naald inzakt en die wordt nogal eens vergeten. Is enorm belangrijk bij die ouwe rammel carburateurs.
De naald/zitting verslijt ook sneller naarmate de gaszuiger verslijt. Dat is moeilijk met het blote oog te zien.
Waar je het aan merkt is dat je stationair toerental niet meer mooi constant is. En een goede stationairafstelling is dus cruciaal bij het starten.
Gooi ff de oude benzine eruit en doe er nieuwe in.
Voor ons experiment, gooi het eens in een vissenkom of iets anders dat doorzichtig is 10 tegen 1 dat er een groot percentage water in je benzine zit door de 5% ethanol die tegenwoordig in onze benzines zit. Je kraantje zuigt misschien net het watergedeelte aan aangezien water naar onderen zinkt.
Voor ons experiment, gooi het eens in een vissenkom of iets anders dat doorzichtig is 10 tegen 1 dat er een groot percentage water in je benzine zit door de 5% ethanol die tegenwoordig in onze benzines zit. Je kraantje zuigt misschien net het watergedeelte aan aangezien water naar onderen zinkt.
Hmmm... Alcohol werkt juist preventief tegen water in de benzine.
Water en benzine mengen nauwelijks. Water is een polaire vloeistof en benzine een apolaire vloeistof. Het gevolg daarvan is dat watermoleculen
nauwelijks enige interactie hebben met de moleculen van de koolwaterstoffen uit benzine. En dus is er geen menging.
Juist als het water niet oplost verstopt het de kleine opening van de stationairsproeier (komt door hoge oppervlaktespanning)
Alcohol heeft hierin een tussenpositie. Het molecule heeft een apolair deel,
de ethyl-groep, en een polair deel, de OH groep. Daardoor kan het zowel met water als met benzine mengen.
Zo gaat dat kleine beetje water op een tank ongemerkt mee door de uitlaat naar buiten. Finnen gebruikten dit truukje al jaren tijdens enduros toen er nog geen alcohol in benzine van de pomp zat.
Water en benzine mengen nauwelijks. Water is een polaire vloeistof en benzine een apolaire vloeistof. Het gevolg daarvan is dat watermoleculen
nauwelijks enige interactie hebben met de moleculen van de koolwaterstoffen uit benzine. En dus is er geen menging.
Juist als het water niet oplost verstopt het de kleine opening van de stationairsproeier (komt door hoge oppervlaktespanning)
Alcohol heeft hierin een tussenpositie. Het molecule heeft een apolair deel,
de ethyl-groep, en een polair deel, de OH groep. Daardoor kan het zowel met water als met benzine mengen.
Zo gaat dat kleine beetje water op een tank ongemerkt mee door de uitlaat naar buiten. Finnen gebruikten dit truukje al jaren tijdens enduros toen er nog geen alcohol in benzine van de pomp zat.
Ethanol trekt waterdamp uit de atmosfeer aan, waardoor het de brandstof mengt met water. Door het optreden van waterstofbruggen tussen de moleculen is ethanol zeer hygroscopisch: het absorbeert zeer snel waterdamp uit de omringende lucht. E5 houdt 0,3% water in suspensie, maar wanneer het waterniveau deze grens overschrijdt, of wanneer de brandstof erg afkoelt, dan houdt de suspensie op en ontstaat er fasescheiding tussen water en ethanol. Overvloedig water in de tank maakt dat een motor rauw draait en vast kan lopen, wat schade kan veroorzaken aan interne motoronderdelen. Ethanol zorgt bovendien voor een groot deel van het cetaan- of octaangehalte van de brandstof. Als fasescheiding optreedt en het water naar de bodem van de tank zakt, dan houdt de brandstof onvoldoende cetaan of octaan over om de motor goed te laten draaien. Tenslotte kan de oplossing van ethanol en water slechts voor een deel verbrand worden en dat kan tot motorschade leiden.
Wie had ooit gedacht dat zo'n simpele vraag kon ontaarden in een gedetailleerde wetenschappelijke verhandeling
En dan heeft zo'n oudje er al last van, wacht maar af wat er allemaal kan gebeuren bij een modern injectiesysteem!
Ik tank voortaan alleen nog 98
Als de KTM weer lekker aan de praat is, vergeet dan niet 2 km voor je thuis bent je benzinekraan dicht te draaien en de vlotterkamer helemaal leeg te rijden.
Dan heb je 3 weken later tenminste een vers 'mengsel' in je kamer waar je KaTie tenminste wat mee kan, zoals starten.
En dan heeft zo'n oudje er al last van, wacht maar af wat er allemaal kan gebeuren bij een modern injectiesysteem!
Ik tank voortaan alleen nog 98
Als de KTM weer lekker aan de praat is, vergeet dan niet 2 km voor je thuis bent je benzinekraan dicht te draaien en de vlotterkamer helemaal leeg te rijden.
Dan heb je 3 weken later tenminste een vers 'mengsel' in je kamer waar je KaTie tenminste wat mee kan, zoals starten.
Dat zou ik zeker proberen, maar ik betwijfel of het probleem ermee verklaard/opgelost wordt. Waarom laat-ie zich dan wel warmlopen en warmrijden?
Vervolgens is de oude brandstof uit de carb ververst met nieuwe brandstof en is de kop warm genoeg om de benzine goed te laten verdampen en goed te laten starten bij goed mengsel, compressie en vonk.
Vonkt hij nog wel als hij warm is?
Zo ja, dan zou ik de cilinder even 'leegpompen', als hij nog een keer warm niet wil starten, om te voorkomen dat-het mengsel te rijk is door oude benzine in de cilinder. Gas rustig helemaal open draaien, kleplichter inhouden en een keer of 10-20 rustig doortrappen met gas vol open. Vervolgens gas dicht, kleplichter dicht en een stevige trap.
Ps.: Mijn oude LC4 legde ik altijd even op z'n rechter zijkant als hij meer dan een paar dagen niet gereden had, om de oude benzine uit de carb te halen. Wel even zorgen dat de benzinekraan dicht is en een milieumatje eronder
Vervolgens is de oude brandstof uit de carb ververst met nieuwe brandstof en is de kop warm genoeg om de benzine goed te laten verdampen en goed te laten starten bij goed mengsel, compressie en vonk.
Vonkt hij nog wel als hij warm is?
Zo ja, dan zou ik de cilinder even 'leegpompen', als hij nog een keer warm niet wil starten, om te voorkomen dat-het mengsel te rijk is door oude benzine in de cilinder. Gas rustig helemaal open draaien, kleplichter inhouden en een keer of 10-20 rustig doortrappen met gas vol open. Vervolgens gas dicht, kleplichter dicht en een stevige trap.
Ps.: Mijn oude LC4 legde ik altijd even op z'n rechter zijkant als hij meer dan een paar dagen niet gereden had, om de oude benzine uit de carb te halen. Wel even zorgen dat de benzinekraan dicht is en een milieumatje eronder
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Wellicht omdat de benzine dan tijdelijk heen en weer geschud en enigszins gemixed wordt?mmrizio schreef:Dat zou ik zeker proberen, maar ik betwijfel of het probleem ermee verklaard/opgelost wordt. Waarom laat-ie zich dan wel warmlopen en warmrijden?
Het gaat erom dat hij een goed ontvlambaar mengsel binnenkrijgt.
Als je niet weet hoe oud de benzine is, dan zou ik sowieso de benzine eruit halen en in de grasmaaier/auto van je vriendin gooien. En nieuwe benzine erin. Dan ben je voorlopig van die hele ethanol discussie af
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Als je 'm wegkiept, kiep dan even richting een vissenkom of paar lege PET-flessen.
We willen nu echt wel eens weten of onze hypothese van water in je brandstof waar is.
P.S. Vergeet niet eerst de vissen een ander plekje te geven voordat je kiept
We willen nu echt wel eens weten of onze hypothese van water in je brandstof waar is.
P.S. Vergeet niet eerst de vissen een ander plekje te geven voordat je kiept
Ik denk dat de vissen zelf kunnen aangeven wat de kwaliteit is:
- Normaal --> water
- Dronken --> ethanol
- Dood --> benzine
<voeg zelf je politiek correcte disclaimer toe>
Als experiment natuurlijk leuk, maar zo'n 620 heeft een benzinekraan met reserve. Ik zou verwachten dat je het problematische gedeelte uit de tank alleen tegen komt als je de reservestand gebruikt of heel veel klotst.
Mijn vissen en ik gokken op de vonken of de gebruiker.
- Normaal --> water
- Dronken --> ethanol
- Dood --> benzine
<voeg zelf je politiek correcte disclaimer toe>
Als experiment natuurlijk leuk, maar zo'n 620 heeft een benzinekraan met reserve. Ik zou verwachten dat je het problematische gedeelte uit de tank alleen tegen komt als je de reservestand gebruikt of heel veel klotst.
Mijn vissen en ik gokken op de vonken of de gebruiker.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!