verschillen HM cre/crf 450x van 2005 t/m 2012?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

Wie kan er meer vertellen over de aanpassingen die gedaan zijn aan de crf450x/cre450x van 2005 t/m 2012 .
Zoals te zien is heeft de crf450R al een nieuw frame gekregen en is het blok ook totaal aangepast voor de injectie. De X uit voering lijkt nagenoeg ongewijzigd vanaf het eerste jaar, 2005...

Buiten dat de koplamp een facelift heeft gehad en de kleurtjes van plastic en zadel per modeljaar wel eens van kleur wisselen was ik benieuwd naar de overige veranderingen.
Ik dacht dat er een verandering is gekomen m.b.t. het toevoegen van een stuurdemper in 2008?

Volgens mij is er in het decompressie systeem wel een verandering gekomen vanaf de 2007 uitvoering. Dit leidt ik uit de klachten op het internet over de kromme decompressie asjes die enkel lijken voor te komen bij de x modellen vanaf 2007...

verder ben ik heel erg benieuwd naar de kennis bij jullie...

Zo lijkt het me namelijk erg simpel om met een nieuw stukje plastic, sticker en zadel een 2005 crf 450x om te toveren naar een 2012 450x...
Honda crf500x HM '05
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Weinig verschillen.
Mijn maat had een 2006 en ik een 2008 en de tank was alleen anders.
Alle onderdelen waren hetzelfde to en met 2012 toe!!

Ik heb zelfs vernomen dat vanaf 2009 ze al niet meer gemaakt worden in Japan en dat HM 2009 modellen "update" tot 2012 modellen.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

aah ok !

en wat was het verschil dan in die tank? m
Honda crf500x HM '05
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Bij ons in de club rijden er 2 met een x versie. De oude (dacht van 2004) heeft zover ik weet nog nooit problemen gehad. Die nieuwere (2010 of 2011 gekocht daar ergens) heeft veel problemen met decompressiesysteem gehad. Heeft er toe geleid dat ie eea (nokkenassen ed) van de R ingebouwd heeft. Dacht met een Honda iets degelijks gekocht te hebben maar heeft ondertussen een iets andere mening.
KTM 250 EXC, 250 SX
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

JarnoD schreef:aah ok !

en wat was het verschil dan in die tank? m
De "oude" was over het frame heem en de "mijne" was binnen het frame.
Ook de radiator schilden waren verschillend van formaat/vorm. (Stcikers pastten niet)
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

RvD schreef:Bij ons in de club rijden er 2 met een x versie. De oude (dacht van 2004) heeft zover ik weet nog nooit problemen gehad. Die nieuwere (2010 of 2011 gekocht daar ergens) heeft veel problemen met decompressiesysteem gehad. Heeft er toe geleid dat ie eea (nokkenassen ed) van de R ingebouwd heeft. Dacht met een Honda iets degelijks gekocht te hebben maar heeft ondertussen een iets andere mening.

Ik kwam ergens iets tegen over een tuner die gespecialiseerd is in Rally fietsen. Die bouwt een nieuwe crf450x om tot rally machine en gebruikt daarbij onderdelen van 2002 tot en met 2012 om zo de betrouwbaarste en snelste motor te bouwen...

Zo zie je maar weer , niewer is niet altijd beter.

@ rolando
nouw je het zegt ! die nieuwere tank is iets smaller bovenop ... Is die dan ook kleiner? Dat lijkt me niet handig namelijk... ik heb het oude model en kan echt niet ver komen met mijn 8 liters....
Honda crf500x HM '05
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

@JarnoD

Klopt. Ik hoorde van een kennis ook dat de X zeer betrouwbaar is en veel gebruikt wordt voor Rally's.
Zelf heb ik dat ook ervaren. 2 keer marokko Raid met één zuiger.

Tank inhoud is bij mijn weten niet veranderd. Ik had overigens een grotere tank gemonteerd van IMS.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

ow dan heb je 50 uur zuiger wissel periode toch wel flink op kunnen rekken!

Betrouwbaarheid bewezen dus!

wat zijn zowiezo naast compressie verlies ( dus vermogen verlies ) en olie verbruik nog meer de gevolgen van een zuiger wissel uit stellen??
Honda crf500x HM '05
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

JarnoD schreef:ow dan heb je 50 uur zuiger wissel periode toch wel flink op kunnen rekken!

Betrouwbaarheid bewezen dus!

wat zijn zowiezo naast compressie verlies ( dus vermogen verlies ) en olie verbruik nog meer de gevolgen van een zuiger wissel uit stellen??
Heb geen gevolgen gehad. Zelfs olieverbruik was er niet of nauwelijks.
Had hem altijd goed onderhouden. Elke 400 a 500 km olie verversen en oliefilter wisselen etc.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Ik heb met de eerste zuiger 173 uur gedaan en ik had totaal nergens last van. Geen olieverbruik o.i.d.

Nu heb ik een tijdje geleden een totale preventieve revisie gedaan van het blok en het viel immens mee wat er eigenlijk allemaal echt versleten was.

Wel gebruik ik fatsoenlijke olie dus geen rommel van de gamma en elke 10 uur word deze verwisseld en elke 20 uur word het filter vervangen.
Luchtfilters ben ik extreem precies aan dus deze worden op tijd vervangen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet echt getalenteerd ben, maar de motor word wel goed gebruikt.

Het betreft hier een HM Honda CRE 450 X uit 2008.
CRF450X '08
JarnoD
Berichten: 113
Lid geworden op: za jan 10, 2009 01:08

mooi ! dat is toch uiteindelijk ook een belangrijk aspect waarom ik voor de crf450x ben gegaan, die betrouwbaarheid. ( het werd dus toch een 500cc )

Nu maar zien hoe het met de 500cc gaat... drijfstang , bigend zullen wel wat harder slijten maar verder voorzie ik tot zo ver weinig problemen..

Heb er weer verse denicol syntex racing en transpower inzitten en hij loopt weer lekker .

Er werd me wel geadviseerd om met de denicol thumperlube te gaan rijden ivm nog beter geschikt te zijn voor de crossers...
Honda crf500x HM '05
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Heb altijd met MOTUL 7100 volsyntetische olie gereden en voldeed prima.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Plaats reactie