Afbreken en opbouwen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Goed, het besluit is genomen. De DRBIG gaat helemaal uit elkaar. Alle delen worden geinspecteerd en waar nodig gerepareerd, gereviseerd of opgewaardeerd.
Het is een DR 750s uit 1989 en dan is het dacht ik een SR41 type. Klein jaartje geleden gekocht en zo op het oog is de motor origineel. De eerste indruk is dat de motor eruit zoals je kunt verwachten na 80.000 km. Niet kapot maar wel een beetje versleten. Rijden doet'ie best wel goed, wegligging is prima, stuurt lekker en is stabiel op snelheid maar toch wendbaar en dat is lekker rijden. Achtervering piept bij in -en uitveren, ws de lagers van het link systeem.
kuipruit is gescheurd en knuppelig gerepareerd, benzineleiding loopt aan de verkeerde kant van de uitlaat, de valbeugel lijkt niet helemaal vast te zitten, de achterrem moet erg diep ingetrapt worden, kortom kleine dingen die op zich niet erg zijn maar samen teveel.
Wat het blok betreft dat gaat ook helemaal open. Hoewel de vorige eigenaar sprak van een revisie en een gebruikte zuiger en drijfstang als bewijs meegaf is er maar 1 manier om er zeker van te zijn, dus open gaat 'ie.
Normaal gesproken doe ik nog wel een compressietest maar dat gaat niet zomaar omdat de startmotor naar verwachting daar niet genoeg purri evoor heeft. Sowieso maakt die toch al een fors kabaal du smaar even niet forceren.

Er is nog een andere belangrijke reden om de machine van top tot teen door te lichten en dat is dat ik er een grote reis van zo'n 10.000 km mee wil gaan maken. Dat moet in de zomer van 2012 gebeuren en dan wil ik de DR gewoon goed hebben. Voor die rit moet er ook een kofferset gemonteerd worden en ik denk dat er nog wel wat meer zaken een upgrade of uitbreiding nodig hebben.

Goed we beginnen met de DR op de brug te zetten en halen de grote delen er af. Zijkappen en zadel liggen er zo af en dan even werken aan het bagagerek omdat de bevestiging voor een topkoffer erop gefabriekt is. Bouten zijn veel te lang en steken ver door, zeker geen ijzerzaag bij de vorige eigenaar.
Verrassend is de manier waarop de bedrading naar het omgebouwde achterlicht en de knippers is gedaan: een kroonsteen. Dat moeten we dus repareren. De tankhelften zorgen ook voor wat meer werk dan gedacht omdat de aansluitingen aan de driewegs benzinekraan verkeerd om zitten.

Goed, tank is los en dan zie ik dit:
20111113_002s.jpg
20111113_002s.jpg (44.31 KiB) 5246 keer bekeken
Lijkt of de bevestiging van de valbeugel aan het frame is afgebroken. Dat verklaart het losse gevoel in de valbeugel. Het afgebroken stuk zit niet meer aan de valbeugel en is er dus afgevallen of de vorige eigenaar vond het wel goed zo. Ik vindt het niet goed en er moet dus een stukje gelast worden.

Verder valt dit op aan de carburateur. Er zit een stukje metaal met rubber er aan wat vreemd gevouwen. Iemand enig idee wat dat is en waar het toe dient
20111113_006s.jpg
20111113_006s.jpg (57.28 KiB) 5246 keer bekeken
Bijzonder is ook het buisje wat van de top naar beneden loopt, maar eens een keer uitvinden wat dat voor doel heeft.

Dan de uitlaat demper eraf en kolere wat is dat ding zwaar. Er ligt ook iets groots los in de demper, kan niet zien wat het is. Op zich geen probleem omdat er al een laser produro ligt te wachten. Kan dit ding de vullis in. De uitlaatbocht ziet er serieus overleden uit ondanks de stukken die er op en aan gelast zijn. Nou ja lassen..bakken is het meer.
20111113_008s.jpg
20111113_008s.jpg (39.13 KiB) 5246 keer bekeken
Goed, de laser produro krijgt dus een nieuwe uitlaatbocht en dan ook maar gelijk eentje van RVS. Even bijschrijven op het lijstje.
huls
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

YAHOOOOO een winterproject !!

Afbeelding

LEO
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

je vreemd gevouwen geplastificeerde ijzertje is een kabel/slang houdertje.
b.v. om dat rubber slangetje dat nu stuk slijt op je uitlaat een beetje netjes te laten lopen.
het koperen buisje brengt volgens mij de benzine bij je choke.
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

yip, dat beugeltje is voor de rubbere vaciumslang naar de benzinepomp, die ligt nu op je uitlaat, maar dat klopt eigenlijk niet want bij de vroege Bigs zit de vacium aansluiting op de linker carb en niet op de rechter, maar kan zijn dat het DR 800 carbs zijn, voel ff of het tuitje waar de rubber slang op zit een lucht puls geeft bij een draaiende motor.

De kopere buis is idd van de choke toevoer.

Je kan evt de startmotor, rotorcarterdeksel en de torqlimiter van de DR 800 op je blok zetten, dan slaat je zuiger niet meer zo hard terug naar je startmotor tandwielen, heb toevallig alles liggen ervoor :wink:

Suc6!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ja, op de rechter carb zit wel een buisje waar dat slangetje op kan, maar dat buisje zit dicht. Dat slangetje moet op de andere carb, maar dat lijkt onlogisch. Verder is er aan dat ding wel erg veel gekl**t. Ik heb mijn Big ook helemaal gestript gehad, maar vooral om het frame te poedercoaten. Daarna alles weer zo origineel mogelijk teruggebouwd, maar aan mijn big was alles nog origineel.

OJ
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Klopt, maar omdat het beugeltje op de rechter carb zit denk ik dat ik het een nieuwer setje carbs is.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

OK, de carbs van de SR43 modellen ken ik niet. Kan je die ongestraft op een SR41/42 zetten?


OJ
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

@zappa.suzuki: ja ik ben zeker geinteresseerd in die delen. Ik stuur je een PB


Yep, er is behoorlijk gekloot aan de BIG. Dat kan een reden zijn om de vorige eigenaars eens hartgrondig te vervloeken maar het kan ook een kans zijn om deze BIG beter te maken en daarmee de wereld wat beter te maken.....tot zover het ZEN moment van vandaag :D :D

Wat de carbs betreft: volgens CMSNL zou mijn BIG carburateurs met een chokeknop onder tank moeten hebben. De mijne heeft echter de choke op het stuur...nou ja, toen ik hem kocht zat de choke knop op een vd gaten in de bovenste kroonplaat. Gaten? hoor ik de kenners denken. Ja inderdaad gaten namelijk die waar de instrumenten op vastgezet zijn. Maar waar zijn de instrumenten dan? Nou gewoon die zijn gemonteerd op de plastic kap die om de koplamp heen zit. Maar dat past toch niet? Klopt dus hengst je met het broodmes oid er een paar groffe sleufgaten in en monteer je de instrumenten erop
Werkt dat? Nou eigenlijk niet: de instrumenten schudden door het slappe plastic en de eigen rubberen voeten zo hard op en neer dat je denkt dat ze er elk moment af kunnen stuiteren en aflezen is een soort behendigheidsspelletje geworden :!:
Een andere bijkomstigheid is dat de motor daardoor afslaat als je het stuur helemaal naar links doet. Dat komt omdat er een sleutelbosje aan de contactsleutel hangt waar de pomp van de voorrem precies tegen aan komt en daardoor wordt de sleutel in de off positie geduwd en slaat de motor af....
Goed dat was snel verholpen maar toch

De V.E. heeft er voor gekozen om her en der de bedrading aan de buitenkant van het frame te laten lopen. Daardoor raakt het gemakkelijk beschadigd bij een val en moet het gerepareerd worden......met alweer een kroonsteen...tja.

Nog een dingetje wat opvalt is de ruime toepassing van veren :
20111118_001s.jpg
20111118_001s.jpg (56.48 KiB) 5179 keer bekeken
Ik vraag me af of ze dat in Hamamatsu zo ontworpen hebben....

Verder even snel de remschijf voor opgemeten. Volgens het boek is dikte nieuw 4.7 en de limiet voor vervanging 4.0. De mijne is 3.0....
Echte coureurs remmen alleen als ze thuis komen zeggen ze toch?

Dan een klein dingetje voor de diehard BIG sleutelaars. Ik probeer de spiegels er netjes af te halen. Mijn doppen zijn echter te dik om in de kamer te passen die onder het rubber dopje zit. Ik ben niet van plan om een dop af te slijpen dus ik vraag me of dat een speciaal stuk gereedschap moet zijn of dat ik creatief met de slijptol moet worden?
huls
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

Een ouderwetse pijpsleutel past wel, moet je wel hebben liggen natuurlijk, Ik heb trouwens 2 big's en dezelfde kleurstelling als jij, 1 van de twee is te koop voor de prijs van 1 euro per cc ,een die geen kroonsteentjes meer heeft en waaraan al het een en ander is gebeurt.
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... =7&t=10751
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... f=7&t=9688
meer info en foto's ff een pb met je mail adres :D
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Frans,
Dank voor de tip. Je bedoelt die "geperste" pijpsleutels denk ik, waarschijnlijk zit er wel eentje tussen het boordgereedschap wat er niet meer bij zit..
Ik werk verder aan deze en als ik klaar ben dan zijn alle kroonsteentjes pleite !

Goed verder dus met afbreken en dan kom ik bij het achterspatbord. Twee boutjes missen maar wat serieuzer is is de schade:
20111120_002s.jpg
20111120_002s.jpg (50.01 KiB) 5143 keer bekeken
20111120_003s.jpg
20111120_003s.jpg (41.78 KiB) 5143 keer bekeken

Het slappe rubber stukje is niet meer te krijgen bij CMSNL dus wordt het zelf wat fabrieken met een paar ty-raps maar dan wel netjes.

De accubak komt er gemakkleijk uit nadat alle prullen er rond om heen verwijderd zijn. Een van de zwarte doosjes blijkt een control unit decomp te zijn. Mijn BIG heeft een handmatige kleplichter om te kunnen starten. Er zal dan ook iets met de ontsteking moeten gebeuren maar mij is niet helemaal duidelijk wat. Ik vermoed dat de onsteking verlaat wordt misschien wel naar 0 graden of zo om het starten te helpen. Wellicht is het heel iets anders.
Wie het weet mag het zeggen.

En dan kan de luchtfilterbak er uit om de mysterieuze carburatuers te kunnen demonteren.
En daar zijn ze:
20111120_001s.jpg
20111120_001s.jpg (42.68 KiB) 5143 keer bekeken
20111120_004s.jpg
20111120_004s.jpg (46.13 KiB) 5143 keer bekeken

Dus geachte deskundigen wat is het oordeel: 800 carburateurs, 750 carburateurs of iets heul anders?

Ik sleutel nog effe door en trek morgen of overmorgen het blok eruit. Wat weegt dat blok eigenlijk?
Als ik het gewicht weet dan weet ik ook hoeveel vrinden er moeten komen om te helpen.
huls
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

huls schreef: Wat weegt dat blok eigenlijk?
Als ik het gewicht weet dan weet ik ook hoeveel vrinden er moeten komen om te helpen.
Ik heb het DR750 blok eens op de weegschaal gezet en toen kwamen we op 55KG.

LEO
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Heb het blok er al eens uit gehaald.. in me remy.. is best te beuren.. echter is het veel makkelijker alles van frame te slopen op zijkant neerleggen en blok losbouten... dan met twee man frame eraf tillen.. easy.. vraag me ff niet welke kant op..
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

volgens mij haalt zappa hem links er uit, ik trek hem via de rechterkant er uit.
de motor laat ik gewoon rechtop staan en til hem alleen er uit en in, met zijn twee gaat het makkelijker.

het de-comp relais maakt dat je alleen kunt starten als aan alle voorwaarden is voldaan, motor in vrij, decompressie bediend en koppeling in.

de carb's van een SR41hebben alleen op de linker carb. een choke en die is dan inderdaad met een knop direct op de carb.
verder heeft een SR41 carb. geen overloop van de vlotterkamer.

op het plaatje staan carb's met op beiden een choke en overloop voor de vlotter, ziet er uit als van een '90er 800.
have BIG fun

D.F.M.T.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Volgens het wphb moet het blok er aan de rechterkant uit. Dat heb ik ook gedaan. Blok is net sjouwbaar, maar zorg wel dat je niet al te ver hoeft te wandelen met blok in je armen. Ik heb het naast mijn werkbank gedaan, dan kon het blok meteen eruit en erop.

Ik heb de carbs van een SR42 uit 90 vaak in mijn handen gehad, maar deze lijken er niet op. Ik heb bijvoorbeeld een vaste chokekabel. Wat zat er voor kabel tussen de twee carbs? Dat herken ik ook niet.

Edit, wacht ik zie het al, dat is de bediening voor twee chokes, voor iedere carb een.

Nog een keer Edit, in het duitse wphb staat van beide carbs een plaatje, maar d'r staat helaas niet bij welke voor welke dient...
OJ
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Verder even snel de remschijf voor opgemeten. Volgens het boek is dikte nieuw 4.7 en de limiet voor vervanging 4.0. De mijne is 3.0....
Echte coureurs remmen alleen als ze thuis komen zeggen ze toch?
Heb nog wel een nette liggen als ie 6 gaten heeft voor de bouten :wink:

Carbs zijn voor een DR800 tot 1996, blok gaat er idd rechts uit, plat leggen schijnt het makkelijkst te zijn maar zelf nog niet zo gedaan, blok s et te tillen in je 1tje :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Heb nog wel een nette liggen als ie 6 gaten heeft voor de bouten
Helaas, 4 gaten.
Evengoed dank voor het aanbod.
huls
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik zet de motor op zijn jiffy (zijstandaard), dan staat hij een beetje naar links. Dan kan je het blok rechtoptrekken en er rechtop uit tillen. Dat is makkelijker dan er schuin uittillen. Je moet wel alles weghalen wat je weg kan halen voordat je het blok eruit kan krijgen. Het is een beetje krap, maar met wat gewrik en gevloek, krijg je hem eruit.

Bij mijn XS650 heb ik bij het inbouwen het blok op zijn zijkant en het frame eromheen gelegd. Dat gaat inderdaad makkelijk. Als er echter aan je frame nog een hele motorfiets hangt, lijkt me dat erg lastig.

OJ
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Na een kleine onderbreking gaan we door met het afbreken van de DR BIG. Hoewel het boek vermeld dat het voorste tandwiel losgemaakt moet worden, kies ik ervoor om de ketting te splitsen. Ik heb natuurlijk niet voor niets al jarenlang een kettingpons in de gereedschapkar liggen. Niet gebruikt want de motorfietsen die langs kwamen hadden of sluitschakels of riemaandrijving....
20111213_004s.jpg
20111213_004s.jpg (55.57 KiB) 5031 keer bekeken
Kettingpons werkt prima en de ketting ligt er snel af. De ketting is overigens op en versleten. Okay ketting en set tandwielen op de lijst bijschrijven dus. De bouten waarmee het blok vastzit liggen er snel uit en de laatste klemt uiteraard omdat die op dat moment “ draagt”.
Daarvoor echter haal ik eerst de standaard eraf. Deze zit vastgebout aan de voetsteunbouten die het frame ingaan. Het valt me op dat de standaard erg zwaar is en de weegschaal bevestigt dat: 5 kilogram aan accessoire ! Althans bij mijn beste weten is de standaard een accessoire.
20111213_001s.jpg
20111213_001s.jpg (42.15 KiB) 5031 keer bekeken
De juiste vrind arriveert en met z'n 2en halen we het blok uit het frame. Het gaat via de rechterkant en later lees ik dat het boek dat ook aanbeveelt. Het blok is niet zo zwaar of mijn vrind is erg sterk want hij loopt er mee in z'n eentje naar de werkbank. Hop en klaar zeg ik dan. Je weet dat je halverwege bent als het blok op de werkbank staat.
Is niet echt helemaal waar natuurlijk maar je moet jezelf ook een beetje motiveren.....
Een paar dagen later komt een andere vrind langs en die is erg onder de indruk van het plan van de grote tour. Als hij de BIG ziet flapt hij eruit: er moet nog wel een hoop gebeuren....tja...
20111213_002s.jpg
20111213_002s.jpg (103.73 KiB) 5031 keer bekeken
Als je het blok goed bekijkt dan zie je aan de buitenkant dat het wel al een leventje achter de rug heeft. Je kunt zo alleen maar gissen wat dat voor een leven geweest is. Om het te weten te komen moet het blok helemaal open en dat is dan ook de volgende grote stap.
Een klein detail nog even: de olie die ik aftapte rook goed. Ruiken? Hoor ik iemand vragen. Ja inderdaad ruiken. Luchtgekoelde motoren zoals die in een BIG (ja ik weet dat sommigen het oliegekoeld noemen maar dat is ongeveer hetzelfde met andere woorden) lopen het risico op oververhitting. Afhankelijk van de omstandigheden en de belasting kan een luchtgekoelde motor zo heet worden dat de olie gaat verbranden. De olie ontvlamt niet maar gaat “verkolen”. Dat is niet goed omdat de eigenschappen van de olie, zoals koelen, smeren en reinigen daardoor verloren gaan en dat is weer slecht nieuws voor de motor.
De olie rook dus goed, geen brandlucht maar ongeveer zoals verse motorolie ruikt. Conclusie is dan ook dat de motor op zich niet echt afgebeuld is wat temperatuur (en/of belasting) betreft.
Goed nieuws dus!
20111213_005s.jpg
20111213_005s.jpg (40.41 KiB) 5031 keer bekeken
Even goed naar het blok kijken en dan lijkt het alsof de rubber afdichting van de dynamo bedrading weg is. Niet zo heel erg omdat ik al eerder besloten had om de stator inclusief draadboom te vervangen. Bij het spannen van de balansasketting eerder was het me al opgevallen dat de isolatie knalhard en uiteraard gescheurd was. Ik heb toen de stator al op de lijst bijgeschrven.



Volgende aflevering: gooi open die klep, laat zien wat je heb !!
huls
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) We hangen aan je lippen :mrgreen:

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Met het boek in de hand gaan we het blok te lijf. Het linkerdeksel wordt al eerste losgeschroeft en het val op dat er drie verschillende lengtes aan bouten in zitten. Wordt dus straks een puzzeltje om de juiste bout bij het juiste gat te vinden...tenzij ik fotografeer welke bout bij welk gat hoort. Op deze manier kan ik het straks wel uitvogelen:
20111221_001s.jpg
20111221_001s.jpg (118.07 KiB) 4982 keer bekeken
De rest van het afbreken gaat erg makkelijk, startertandwielen en startmotor liggen er zo naast. Kleppendeksel ligt er ook zo af.
Dan is de nokkenasketting spanner aan de beurt en die wil niet. Er is met geen enkele schroevedraasier uit het assortiment ook maar iets te voelen wat op een sleuf lijkt. Met de lamp erin schijnen geeft ook geen duidelijkheid. De sleutelpagina van het onovertroffen DR BIG deel op noppenforum.nl geeft aan dat de schroevendraaier max 4 mm bladbreedte mag hebben. Dus op naar de winkel en ja hoor met een paar ferme draaien hangt de nokkenasketting net zo slap als mijn huigje na drie dagen carnaval.
De nokkenas ligt er dus ook zo af en die heeft een apart kleurtje. Ik weet niet of het erg is maar het valt op.
20111221_008s.jpg
20111221_008s.jpg (57.6 KiB) 4982 keer bekeken
Kop kan er af maar dan ontspoort het boek een beetje mijns inziens. Ik geef er de voorkeur aan om de kleine bouten en moeren eerst te verwijderen en dan de vier grote moeren. Als dit andersom gebeurt dan zit alle spanning op die kleine dingen die je makkelijker dol draait dan de grote moeren.
En dan is het moment daar: de kop ligt eraf.
20111222_002s.jpg
20111222_002s.jpg (56.12 KiB) 4982 keer bekeken
Op het eerste gezicht geen rare zaken. Het ziet er eigenlijk allemaal wel goed uit.
Dat geldt ook voor de zuiger. Wel koolafzetting maar ook dat ziet er niet abnormaal uit.
20111222_003s.jpg
20111222_003s.jpg (52.31 KiB) 4982 keer bekeken
Opnieuw wijk ik van het boek af omdat ik het vliegwiel er liever af haal met de cylinder er nog op. Als ik het andersom doe dan zou het kunnen gebeuren dat de drijfstang tegen het carter gaat lopen klapperen. Ik gebruik namelijk de luchtsleutel om de bout van het vliegwiel af te halen.
Ik zeg vaak: goed gereedschap is een zegen.
Omdat ik nog meer goed gereedschap nodig heb stap ik in de auto op weg naar Zappa die ik ken van het fantastische DR BIG deel op noppenforum.nl. Hij beschikt over een vliegwiel trekker en die mag ik lenen.
Ik neem ook wat onderdelen van hem over: zijdeksel, startertandwielen en startmotor van een 800. Die heeft namelijk een terugslagbeveiling waardoor het starten wat relaxter gaat. Ik ben vlot weer thuis want ik wil snel verder met afbreken.
De vliegwiel trekker doet z'n werk uitstekend en hoppa daar ligt het vliegwiel ernaast.
20111223_002s.jpg
20111223_002s.jpg (51.79 KiB) 4982 keer bekeken
Uiteraard wil de “ key” niet van de as af en daar moet ik nog wat op verzinnen.
Eerst ga ik op pad om de cylinder en zuiger na te laten meten om te zien of er een overmaat in moet.
Als ik op m'n ogen af ga dan zeg ik: gauw weer dicht maken, niks aan de hand. We zullen het zien.
20111224_001s.jpg
20111224_001s.jpg (27.28 KiB) 4982 keer bekeken
20111224_002s.jpg
20111224_002s.jpg (27.61 KiB) 4982 keer bekeken
Volgende aflevering: meten is weten, gissen is missen?
huls
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Je gaat goed!! Dit word een mooie lijdraad voor mij als ik in het nieuwe jaar mijn blok demonteren..
Alleen idd die vliegwieltrekker lenen...

Die boutjes is makkelijk... er in steken en zorgen dat alle boutjes gelijke afstand uitsteken als ze nog niet aangedraaid zijn..

Guido
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Goed bezig 8)

Uiteraard wil de “ key” niet van de as af en daar moet ik nog wat op verzinnen.
Kleine passende schroevendraaier er recht tussen stoppen en rustig schuin er onder tikken :wink:

Carterdeksel boujes steken idd altijd even ver uit als ze los in de goeden gaten zitten :wink:

Verkleuring van de nokkenas is normaal, tuimelaars niet ingesleten? is een beetje een kwaal van de 750 na 50.000km.

Suc6 verder!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Als eerste even de vraag van zappa beantwoorden. Hij vraagt hoe de slepers van de tuimelaars eruit zien. Het boek zegt daar eigenlijk niets over. Wel over de tuimelaar as en de diameter etc. maar niet over de conditie van het sleep oppervlak. Er is dus maar een manier om er achter te komen en dat is het in de groep gooien. Dit is de foto:
20111221_011s.jpg
20111221_011s.jpg (34.92 KiB) 4919 keer bekeken
Ik zelf denk dat ze het gehad hebben en dat er een nieuwe set incl assen in moet. Als er andere meningen zijn, dan hoor ik dat graag.

Verder heb ik de cylinder en zuiger op laten meten en mijn vermoedens zijn bevestigd: zo goed als nieuw !! :toost: :toost:
De vorige eigenaar had me een ouwe zuiger met drijfstang en big-end meegegeven met het verhaal: de eigenaar daarvoor heeft er een nieuwe zuiger en zo ingedaan dus dat zit wel goed. Tja als je wil verkopen moet je een verhaal hebben he? Ik had dat maar half geloofd maar het blijkt dus waar. Mooi dan hoeft er geen overmaat incl boren etc. in. Scheelt geld maar ook tijd. :woow:

Wat de historie betreft heb ik nog een kleine ontdekking gedaan. Het lijkt dat het blok en frame niet bij elkaar horen. Frame nummer en blok nummer zijn verschillend. Nu weet ik niet hoe het bij Suzuki allemaal in elkaar gesleuteld wordt maar ik had het idee dat het normaal was dat blok en frame dezelfde cijfers hebben. Wellicht dat de experts hier nog wat over kunnen zeggen.
The plot is thickening zullen we maar zeggen.

Ondertussen haal ik de kleppen uit de kop met een simpele en goedkope klepveren tang die ik al een poosje had liggen. Hij past niet zo goed en om wat te kunnen doen moet er een lange dop tussen. Ik laat de desbetreffende klepschotel en spie eerst even schrikken door er met de rubber hamer een paar keer op te slaan. Beheerst uiteraard want het hoeft niet kapot en net uit het midden zodat niet de steel maar juist de schotel geraakt wordt. De bedoeling is dat de spie en schotel daardoor makkelijker lossen.
Het blijkt te werken en zonder veel moeite kan ik met een klein magneetje de spietjes er uit pulken waardoor de kleppen er snel naast liggen. De kleppen worden per stuk met de eigen veren, schotels en spietjes verpakt. Ze gaan in een zip-loc bag en daarop schrijf ik of ze links of rechts zijn en uiteraard inlaat of uitlaat, hoewel je dat laatste natuurlijk zo ook wel kunt zien.

Stuk voor stuk schoonmaken met een staalborstel in de kolomboor en daarna een lichte schuurpapiertje waar nodig.
De kleppen zien er prima uit uitgezonderd de pitting. Dat verdwijnt strak als we de kleppen opnieuw inslijpen, een klusje van niks.
20120102_002s.jpg
20120102_002s.jpg (34.03 KiB) 4919 keer bekeken

Alle kleppen worden volgens het boek gemeten en alles is in een prima staat. Om de slingering van de klep goed op te kunnen meten blijkt mijn kolomboor teveel speling te hebben. Ik ga dus naar m'n vrind om de kleppen in zijn draaibank op te spannen en dan met mijn micrometer de slingering vast te stellen. Het blijkt dat er een slingering is......in de draaibank! We zetten een – en een + teken op de afwijkingen van de drieklauw en die komen vrijwel exact overeen met de slingering van de kleppen....M'n vrind heeft dus iets af te stellen en ik ga tevreden naar huis

Alleen de speling in de klepgeleider nog even opmeten maar daar heb ik wel vertrouwen in. Het ziet er dus naar uit dat ook de kop in prima staat is op de tuimelaars na. Geen slechte score dacht ik zo.

Dus we zijn lekker bezig en wat we zien daar worden we vrolijk van !! :D

Volgende keer: koppeling en bak: zo goed als nieuw of.....?


Oh ja, ook met de tips hier is de "key" nog steeds niet van de krukas af. Ik heb al veel geprobeerd: iets ertussen proberen te tikken, griptang, verwarmen met de verfbrander, vloeken. Tot nu toe niets geholpen.
Ik denk nu aan extreem afkoelen maar ik weet niet precies wat het gevolg voor het materiaal van de krukas is.
Misschien zijn er nog andere slimme ideeen, ik hoor ze graag.

UPDATE: Key is eruit: centerpunt op de kant die het dichtst bij het blok zit en dan een paar normale klappen. Hij wipt dan omhoog aan de "buitenkant" en dan kan er iets onder of je nijpt hem met de kniptang. :idea:
Laatst gewijzigd door huls op zo jan 08, 2012 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
huls
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als de slepers nog mooi rond lopen en dus niet ingesleten zijn [ kan ik niet goed zien op de foto] dan hoef je ze niet perse te vervangen, wel een kleine beschadiging op de harde laag te zien en dat zal in der loop van de tijd erger worden.

Zou ze zelf laten zitten en pas vervangen als ze herrie beginnen te maken maar ik ga niet op een lange reis.
Als je goede olie gebruikt zal de slijtage best meevallen :wink:

Goedkope opnieuw gelaste en geslepen tuimelaars vind je hier, ze willen wel je oude retour http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40 ... Categories

Frame en motornummer zijn niet het zelfde orgineel.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Dit deel zou over de bak en de conditie daarvan moeten gaan maar dat wordt een volgende keer. Het schema, voor zover daar sprake van is, is wat omgegooid en andere zaken hebben voorrang gekregen. Ik ben begonnen om een detaillijst van onderdelen die nodig zijn te maken en ook een lijst van zaken die ik op of aan de DR BIG wil hebben. Denk aan koffers, extra verlichting enzovoort. De lijst bevat ook info over waar de spullen vandaan komen en de prijs. Dat laatste is toch wat.........confronterend, ahem.

De tank is weggebracht naar motopaint. Hij kan de binnenkant stralen, coaten en daarna beide tanks opnieuw spuiten. Duurt wel 6 weken mede omdat de coating lang moet uitwerken/drogen: zo'n twee weken.

Ondertussen moeten kleine problemen opgelost worden zoals het vinden van een dop 36. Dat soort maten zitten niet een doorsnee gereedschapskist. Ik ga dus naar Ter Aar waar de firma Van Eldik gebruikt gereedschap verkoopt. Voor 7,50 euros koop ik een dop en voor hetzelfde bedrag een verloop van 5/8 naar 1/2. De dop is trouwens nodig om de moer van de primaire overbrenging van de krukas los te halen.
20120121_001s.jpg
20120121_001s.jpg (41.71 KiB) 4844 keer bekeken
De koppelingplaten heb ik ook verwijderd en moeten nog opgemeten worden en daarna gecontroleerd of ze al of niet krom zijn. Van een afstandje ziet het er allemaal OK uit maar...meten is weten en gissen is missen.
Ook het koppelingshuis ziet er nog aardig uit en ik ga nog even bij een vrind langs om te achterhalen wat hij er van vindt. Hij is een ervaren suzuki rijder en heeft wat meer ervaring met die dingen dan ik, vandaar.
20120114_005s.jpg
20120114_005s.jpg (41.03 KiB) 4844 keer bekeken
Bij het loshalen van de voorvork valt het me op dat de bovenste lager een kogellager is en de onderste een kegellager. Ik dacht toch dat kogellagers al een heel poosje niet meer gebruitk werden. Moet dus ook vervangen worden.
Zoals eerder gemeld is er een beugeltje van het frame afgebroken en ik ben even naar een vrind geweest om het te laten repareren. In no time is er een beugeltje gebogen, iets dikker dan origineel. Het lassen is zo gepiept met de splinternieuwe laskar en voila: klaar.
Alleen nog een gaatje in boren.
20120128_005s.jpg
20120128_005s.jpg (55.26 KiB) 4844 keer bekeken
20120128_006s.jpg
20120128_006s.jpg (42.09 KiB) 4844 keer bekeken

Goed, nu moet het frame naar de poedercoater om matzwart gemaakt te worden evenals het voorspatbord. De vering moet gereviseerd worden. en het blok moet gespoten worden evenals de achtervork. Voorlopig nog wel wat te doen dus :lol:


Oh ja weet iemand hoe je de as in het koppelingsdeksel er uit krijgt?
huls
Plaats reactie