Tijdens het rijden is mijn nokkenasketting overgesprongen!!!!!!!! wat nu?????
ik ben een handige harrie maar heb nog nooit dit soort werk gedaan. het is een DR Big van 1995, starter motor draait nog deksels aan twee kanten afgenomen en dan zo met inbus sleutel proberen de boel aan draaien te krijgen en dat lukte, wat nu zou de schade nog mee vallen en hoe moet ik er aan beginnen of kan iemand de motor komen ophalen om het werk voor mij te kunnen doen tegen betaling natuurlijk
veel groetjes,
nokkenas ketting over gereden
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi Peterkem,
Kan je hier mee uit de voeten ? :
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... hp?t=10000
Heb je een werkplaatshandboek ?
LEO
Kan je hier mee uit de voeten ? :
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... hp?t=10000
Heb je een werkplaatshandboek ?
LEO
Probeer te achterhalen waarom de ketting is versprongen, is het beruchte veertje vd spanner gebroken of was de ketting gewoon versleten? Hopelijk zijn er geen kleppen krom, want dan moet de kop er ook nog af,...
Ik bedenk net, voor dat veertje te vervangen moet de kop + cilinder er ook af dacht ik,...
Ik bedenk net, voor dat veertje te vervangen moet de kop + cilinder er ook af dacht ik,...
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Aprilia Caponord 2005
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Idd waarschijnlijk de veer gebroken, om die te vervangen nieuwe sterkere bestellen bij Hessler, blok er uit, cilinder er af en nieuwe er in.
Redelijk makkelijk
Haal ff de rotorcarterdeksel er af, als de nokkenasketting slap hangt dan is de veer gebroken, als er niemand in de buurt woont die je kan helpen kan je evt met het blok bij me langs komen..
Redelijk makkelijk
Haal ff de rotorcarterdeksel er af, als de nokkenasketting slap hangt dan is de veer gebroken, als er niemand in de buurt woont die je kan helpen kan je evt met het blok bij me langs komen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dat is bij een van de mijne ook het geval. Wat moet je dan bij Hessler bestellen? Deze: HRT Feder Steuerkettenspanner
En is die voor alle dr 750-800 het zelfde? Is het dan raadzaam om ook: Steuerkette DR BIG, te vervangen
Nog een vraag, de geleiders moeten dan ook meteen vervangen worden?
Bedankt maar weer.
En is die voor alle dr 750-800 het zelfde? Is het dan raadzaam om ook: Steuerkette DR BIG, te vervangen
Nog een vraag, de geleiders moeten dan ook meteen vervangen worden?
Bedankt maar weer.
Voor iedere oplossing is er wel weer een andere uitdaging.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
KTM 1290 Adventure S, XL600V ta.
voor sommige blijkt het inderdaad makkelijk te zijn , maar als je nog nooit het blok hebt uit gemonteerd en dan die helle selinder moet of pakken en terug moet monteren , dan lijkt mij het toch een zware en moeilijke klus, zijn er hier op het form geen Belgen die het eventueel voor mij kunnen doen , met uiteraard de hulp van mij er bij zodoende dat ik het kan lerenen tenslotte wordt het dan ook een fijne dag ook nog.
GR peter
GR peter
DR 650 1995
Peterkem,
dat veertje vervangen is een behoorlijke 'alleen voor gevorderden' klus. Begin er niet aan als je nog niet zoveel ervaring hebt in het sleutelen en zeker niet als dit de eerste keer is dat je een blok openhaald.
Er is hier voldoende kennis en kunde aanwezig om je te helpen. Ik weet niet waar je in Belgie woont, maar er zitten ook een paar ervaren Biggers in het zuiden van NL.
Kijk eerst of die ketting slap hangt in je blok door het rotordeksel er af te halen. Of je een nieuwe ketting, geleiders en dat soort dingen nodig hebt, kan je pas beoordelen als je de onderdelen in je hand hebt. Ipv dat veertje kan er ook een geleider gebroken/doorgesleten zijn. Heb ik ook gehad. Is een minder ingrijpende operatie. Hiervoor hoeft alleen de kop eraf. Maar goed, blok moet eruit en is nog steeds voor gevorderden.
OJ
Edit: Ik zie net dat je in Brussel woont. Zou het je lukken dat blok eronderuit te halen? Kunnen we daarna zien wat je kan doen.
dat veertje vervangen is een behoorlijke 'alleen voor gevorderden' klus. Begin er niet aan als je nog niet zoveel ervaring hebt in het sleutelen en zeker niet als dit de eerste keer is dat je een blok openhaald.
Er is hier voldoende kennis en kunde aanwezig om je te helpen. Ik weet niet waar je in Belgie woont, maar er zitten ook een paar ervaren Biggers in het zuiden van NL.
Kijk eerst of die ketting slap hangt in je blok door het rotordeksel er af te halen. Of je een nieuwe ketting, geleiders en dat soort dingen nodig hebt, kan je pas beoordelen als je de onderdelen in je hand hebt. Ipv dat veertje kan er ook een geleider gebroken/doorgesleten zijn. Heb ik ook gehad. Is een minder ingrijpende operatie. Hiervoor hoeft alleen de kop eraf. Maar goed, blok moet eruit en is nog steeds voor gevorderden.
OJ
Edit: Ik zie net dat je in Brussel woont. Zou het je lukken dat blok eronderuit te halen? Kunnen we daarna zien wat je kan doen.
je kunt natuurlijk je motor op een kar zetten en langs komen, maar dan is één dag wel kort dus een los blok is handiger.
ik zag dat je al eens een balansketting hebt gespannen, kleppen gesteld en nog het één en ander, dus enige handigheid kan je niet ontzegd worden.
bijkomend probleem is wat mee te nemen aan onderdelen
kettingspannerveertje, nokkenasketting, nokastandwielborgplaatje, geleiders, koppakking, voetpakking, zijdekselpakking.
niet gezegd dat je alles nodig hebt, maar de kans bestaat anders dat je 200 km of meer voor niks rijd.
en als alleen de kop er af genoeg zou zijn raad ik toch aan om dan gelijk ook het veertje te doen, dat je niet over b.v. twee weken weer moet.
we houden soms wel een techniekdagje voor raad en hulp dus er is van alles mogelijk.
wat mij betreft zou zondag 11 december een mogelijkheid zijn warm en droog in Amsterdam, als daar animo voor is tenminste.
N.B. al deze onderdelen zijn voor de 750 en 800 gelijk
ik zag dat je al eens een balansketting hebt gespannen, kleppen gesteld en nog het één en ander, dus enige handigheid kan je niet ontzegd worden.
bijkomend probleem is wat mee te nemen aan onderdelen
kettingspannerveertje, nokkenasketting, nokastandwielborgplaatje, geleiders, koppakking, voetpakking, zijdekselpakking.
niet gezegd dat je alles nodig hebt, maar de kans bestaat anders dat je 200 km of meer voor niks rijd.
en als alleen de kop er af genoeg zou zijn raad ik toch aan om dan gelijk ook het veertje te doen, dat je niet over b.v. twee weken weer moet.
we houden soms wel een techniekdagje voor raad en hulp dus er is van alles mogelijk.
wat mij betreft zou zondag 11 december een mogelijkheid zijn warm en droog in Amsterdam, als daar animo voor is tenminste.
N.B. al deze onderdelen zijn voor de 750 en 800 gelijk
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
Biggers,
het zou ook bij mij in Roosendaal bij Profile tyre center kunnen, plaats, warmte, koffie, gereedschap en bruggen genoeg. is centraal gelegen als we België mee tellen. ik heb thuis ook nog aardig wat onderdelen liggen mochten we op een probleempje stuiten. het kan zelfs vanaf een zaterdag middag, dan sluiten we om 12.00 uur
Er is een kantoor ruimte waar overnacht kan worden, toiletten met douche alles wat me maar willen. jammer dat ik de laatste tijd geen tijd meer heb gehad hier in de regio eens iets in de vorm van een ritje ujit te zetten want dan konden we dat na het sleutelen op zondag erna doen. misschien is er op het i net iets te vinden van een route die hier langs komt.
greetz Futurist
PS
kan ik ook eens een hele dag aan mijn eigen bigje sleutelen, is nodig want ik heb al maanden niet meer kunnen rijden omdat er één een blok heeft wat niet meer start door te diep ingeslagen kleppen en de andere een goed blok heeft maar waar ik de buitenkant heb verfromfraaid door tegen een boompje te rijden, tevens nog een lekke tank. ik moet dus blokjes wisselen.
het zou ook bij mij in Roosendaal bij Profile tyre center kunnen, plaats, warmte, koffie, gereedschap en bruggen genoeg. is centraal gelegen als we België mee tellen. ik heb thuis ook nog aardig wat onderdelen liggen mochten we op een probleempje stuiten. het kan zelfs vanaf een zaterdag middag, dan sluiten we om 12.00 uur
Er is een kantoor ruimte waar overnacht kan worden, toiletten met douche alles wat me maar willen. jammer dat ik de laatste tijd geen tijd meer heb gehad hier in de regio eens iets in de vorm van een ritje ujit te zetten want dan konden we dat na het sleutelen op zondag erna doen. misschien is er op het i net iets te vinden van een route die hier langs komt.
greetz Futurist
PS
kan ik ook eens een hele dag aan mijn eigen bigje sleutelen, is nodig want ik heb al maanden niet meer kunnen rijden omdat er één een blok heeft wat niet meer start door te diep ingeslagen kleppen en de andere een goed blok heeft maar waar ik de buitenkant heb verfromfraaid door tegen een boompje te rijden, tevens nog een lekke tank. ik moet dus blokjes wisselen.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06