Hele carb uit elkaar gehaald en schoongemaakt (alle kanalen & sproeiers met perslucht doorgeblazen) en twee probleempjes ontdekt boven allebei de rubber membranen van zowel de accelerator-pomp als de luchtklep zat veel water en de voeding van de accelerator-pomp zat verstopt!
Koud starten gaat nu weer een stuk lekkerder dan voorheen, maar toch houdt 'ie nog in (stotteren) bij 'halfgas'. Iemand een idee of 't misschien aan de sproeiers kan liggen
- Hoofd-sproeier: #168
- Starter-sproeier: #85
- 'Pilot' -sproeier: #45
- clip van de gasnaald zit in de derde groef (van boven geteld!)
Ben benieuwd .......
Arnaud.
Tips gevraagd over afstellen carb WR400F'99
Moderator: ghulst
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
tja bij 2-takten zou ik zeggen dat het aan de naald ligt..... mja ik weet niks over 4-takten
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Arnaud, deed ie dat stotteren altijd al, of heb je wat verandert en dat het toeb pas begon??
Ik zou stotteren kunnen omschrijven als te rijk, maar als het nu pas is begonnen met dat koudere weer, ja dan gaat dat niet op.
Ik zou stotteren kunnen omschrijven als te rijk, maar als het nu pas is begonnen met dat koudere weer, ja dan gaat dat niet op.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
als ik je sproeier maten lees zijn deze te groot,
wat voor uitlaat zit erop?????
is de nok verzet????
met een open in/uitlaat is 160 hoofd en 40 stat. wel voldoende maar dit varieerd natuurlijk per motorfiets
denk dat je vanhieruit verder moet expirimenteren
wat voor uitlaat zit erop?????
is de nok verzet????
met een open in/uitlaat is 160 hoofd en 40 stat. wel voldoende maar dit varieerd natuurlijk per motorfiets
denk dat je vanhieruit verder moet expirimenteren
theresnootarlikesupemotar
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: di apr 15, 2003 09:06
- Locatie: Belgie mechelen
- Contacteer:
ik heb net hetzelfde probleem voor met mijn yamaha wr 250 goed starten volgas geen probleem halfgas stoteren bij yamaha hebben ze mij gezegt van de sproeiers te controleren deze waren nog de originele en dat was in orde
ook hebben ze mij gezegt van de TPS (trotle positioning sensor) uit te meten ik vermoed dat op de 400cc versie deze ook wel zal zitten deze moet een waarde hebben tussen 650 en 750 ohm
ik zal je de uitleg over hoe je dit doet doormailen
dit heeft bij mij wel een verschil gemaakt maar het is nog niet volledig in orde mischien heb jij meer succes
ook hebben ze mij gezegt van de TPS (trotle positioning sensor) uit te meten ik vermoed dat op de 400cc versie deze ook wel zal zitten deze moet een waarde hebben tussen 650 en 750 ohm
ik zal je de uitleg over hoe je dit doet doormailen
dit heeft bij mij wel een verschil gemaakt maar het is nog niet volledig in orde mischien heb jij meer succes
Enduro toffe sport
WAUW
...wat een reacties gelijk! Bedankt
Toen ik m'n fietsje kocht was 't nog lekker weer en was er niets aan de hand: choke helemaal open en starten, daarna al heel gauw de choke weer dicht en warm laten draaien (minuutje of zo); reageerde dan zonder enig probleem op het gas en reed gelijk lekker.
Een maandje of 2 geleden is 't gelazer begonnen: koud starten met de choke erop zonder problemen maar omdat 'ie dan zoveel toeren draait, beetje aanmodderen met de choke. Na een minuutje of zo choke eraf maar dan begint 't gelazer!!!.
Als ik daarna aan het gas of aan de choke komt, veslikt 'ie zich direct en slaat af.
Aantrappen gaat daarna zonder problemen, maar ik kan absoluut niet meer aan het gas of de choke komen zonder dat 'ie afslaat.
Met 'engelengeduld' een fractie gas geven en wachten tot 'ie gaat oppakken en daarna lekker hte gas erop houden.
Maar dit heb ik alleen maar als 'ie koud is!
Uitlaat is een Acerbis en aan de nokkentiming heb ik niets veranderd. Ik zal de gelijkstroomweerstand van die TPS even nameten en kom hier nog wel op terug.
Zou het misschien aan de klepspeling kunnen liggen
Wordt vervolgd (vrees ik.....)
Arnaud.
...wat een reacties gelijk! Bedankt
Toen ik m'n fietsje kocht was 't nog lekker weer en was er niets aan de hand: choke helemaal open en starten, daarna al heel gauw de choke weer dicht en warm laten draaien (minuutje of zo); reageerde dan zonder enig probleem op het gas en reed gelijk lekker.
Een maandje of 2 geleden is 't gelazer begonnen: koud starten met de choke erop zonder problemen maar omdat 'ie dan zoveel toeren draait, beetje aanmodderen met de choke. Na een minuutje of zo choke eraf maar dan begint 't gelazer!!!.
Als ik daarna aan het gas of aan de choke komt, veslikt 'ie zich direct en slaat af.
Aantrappen gaat daarna zonder problemen, maar ik kan absoluut niet meer aan het gas of de choke komen zonder dat 'ie afslaat.
Met 'engelengeduld' een fractie gas geven en wachten tot 'ie gaat oppakken en daarna lekker hte gas erop houden.
Maar dit heb ik alleen maar als 'ie koud is!
Uitlaat is een Acerbis en aan de nokkentiming heb ik niets veranderd. Ik zal de gelijkstroomweerstand van die TPS even nameten en kom hier nog wel op terug.
Zou het misschien aan de klepspeling kunnen liggen
Wordt vervolgd (vrees ik.....)
Arnaud.
...en natuurlijk was ik weer vergeten om me in te loggen $^%#@^&!
Arnaud.
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Zal 'ns proberen of ik de choke-knop kan blokkeren als 'ie er half op staat, omdat 'ie anders automatisch weer wordt ingetrokken. 't Gekke is natuurlijk wel, dat zolang de koude motor sneller dan stationair draait, er niets aan de hand is. Pas als 'ie stationair draait en vanuit stationair weer moet 'oppakken' slaat 'ie koud gegarandeert af .
Zou het helpen om de clip van de gasnaald een groefje te verplaatsen (naar 4)
Arnaud.
Zou het helpen om de clip van de gasnaald een groefje te verplaatsen (naar 4)
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Is idd vrijwel zeker een carburatie-probleem. Zul je moeten oplossen met experimenteren vrees ik, elk blokje zal immers anders reageren op de standaard-afstelling. M'n maat reed vroeger met een WR uit '99, en die gebruikte de sproeierbezetting en afstelling van een YZ 400. Werkte bij hem prima (had ook niet-originele uitlaat). De waarden daarvan ken ik niet, maar als niemand ze hier op't forum zet, wil ik het hem wel vragenArnaud schreef:. Pas als 'ie stationair draait en vanuit stationair weer moet 'oppakken' slaat 'ie koud gegarandeert af .
Zou het helpen om de clip van de gasnaald een groefje te verplaatsen (naar 4)
Keep on smiling!
GRAAG!!!De waarden daarvan ken ik niet, maar als niemand ze hier op't forum zet, wil ik het hem wel vragen
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Bon, volgens maatje Koen heb je alleen een iets grotere hoofdsproeier nodig, maatje 175 als je demper volledig open is, maatje 172 als er een "restrictor" in zit. De rest vd sproeiers origineel houden, ook de stand vd gasnaald (middelste clip). Controleer ook de gasnaald zelf (mooi recht als je ze over een vlakke tafel rolt, puntje niet ingedeukt ?)Luchtstelschroef iets veranderen naar +- 1 en 3/4 slagen uitgedraaid. Vlotterniveau echter zeker controleren (er staan streepjes binnenin de vlotterkamer) en speling meten tussen onderkant vlotter en rand vlotterkamer :+- 8 mm (carburateur voorzichtig omkeren met verwijderde vlotterkamer.
Met deze afstelling zou je bougie er mooi bruin moeten uitzien, bij originele afstelling is dat meestal te rijk (zwart aan de rand).
Dat het even duurt vooraleer hij warm genoeg staat om de choke af te zetten is normaal, maar afslaan en stotteren niet.
Voilà, proberen maar zou ik zeggen.
Baat het niet dan schaadt het niet
Groetjes,
Bart
Met deze afstelling zou je bougie er mooi bruin moeten uitzien, bij originele afstelling is dat meestal te rijk (zwart aan de rand).
Dat het even duurt vooraleer hij warm genoeg staat om de choke af te zetten is normaal, maar afslaan en stotteren niet.
Voilà, proberen maar zou ik zeggen.
Baat het niet dan schaadt het niet
Groetjes,
Bart
Keep on smiling!
Hai Bart,
Bedankt voor 't opsturen van die afstelgegevens van de TPS. Ik heb 't zojuist gemeten en de opgegeven gelijkstroom weerstanden lijken ruimschoots binnen de limieten te vallen. Alleen 't afstellen van de TPS bij stationair doe ik zaterdag wel, omdat ik anders de buurt op m'n dak krijg als ik m'n Yammie zo laat op de avond nog ga warmdraaien...
Ik zal eerst zien of dat nog enige verbetering brengt. Zo niet, dan ga ik met je nieuwe info aan de slag
Wordt vervolgd
Groetjes,
Arnaud.
Bedankt voor 't opsturen van die afstelgegevens van de TPS. Ik heb 't zojuist gemeten en de opgegeven gelijkstroom weerstanden lijken ruimschoots binnen de limieten te vallen. Alleen 't afstellen van de TPS bij stationair doe ik zaterdag wel, omdat ik anders de buurt op m'n dak krijg als ik m'n Yammie zo laat op de avond nog ga warmdraaien...
Ik zal eerst zien of dat nog enige verbetering brengt. Zo niet, dan ga ik met je nieuwe info aan de slag
Wordt vervolgd
Groetjes,
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
OK, de uitslag
Ik heb de TPS geheel volgens de instructies uit het werkplaatshandboek gemeten en alles ligt binnen de grenzen:
TPS coil resistance: 4,65 kΩ (spec: 4 - 6 kΩ)
TPS coil resistance @ idle speed: 4,65 x (0,13 - 0,15) = 605 - 698Ω
TPS coil variable resistance: closed 330Ω / open 4,30kΩ (spec: 0 - 2kΩ / 4 - 6kΩ)
TPS input voltage: 4,9 VDC (spec: 4 - 6VDC)
Weet niet zeker of mijn uitlaat open is of niet, maar zal voor de zekerheid beide sproeiers kopen (172 & 175).
Luchtschroef staat op 1¾ uit; zal hier ook nog iets mee experimenteren als een andere hoofdsproeier niet helpt
En als DAT niet werkt, hoop ik dat 't gauw warmer wordt, want dan heeft ie er volgens mij geen last van...
Heb er gisteren nog een stuk mee gereden en moet wel zeggen dat 'ie na al dat gerommel wel verdraait goed op het gas reageert vanaf ¼ tot volgas
Alleen bij het van dicht opendraaien van het gas merk je dat ie even hapert.
Tobbertje...
Ik heb de TPS geheel volgens de instructies uit het werkplaatshandboek gemeten en alles ligt binnen de grenzen:
TPS coil resistance: 4,65 kΩ (spec: 4 - 6 kΩ)
TPS coil resistance @ idle speed: 4,65 x (0,13 - 0,15) = 605 - 698Ω
TPS coil variable resistance: closed 330Ω / open 4,30kΩ (spec: 0 - 2kΩ / 4 - 6kΩ)
TPS input voltage: 4,9 VDC (spec: 4 - 6VDC)
Weet niet zeker of mijn uitlaat open is of niet, maar zal voor de zekerheid beide sproeiers kopen (172 & 175).
Luchtschroef staat op 1¾ uit; zal hier ook nog iets mee experimenteren als een andere hoofdsproeier niet helpt
En als DAT niet werkt, hoop ik dat 't gauw warmer wordt, want dan heeft ie er volgens mij geen last van...
Heb er gisteren nog een stuk mee gereden en moet wel zeggen dat 'ie na al dat gerommel wel verdraait goed op het gas reageert vanaf ¼ tot volgas
Alleen bij het van dicht opendraaien van het gas merk je dat ie even hapert.
Tobbertje...
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
luchtschroef staat 1 3/4 uit. Fout dus. Je hebt geen luchtschroef, je hebt een bezine schroef.
Maar waarom heb je je naald nou nog niet rijker gezet???????
Hij loopt dus goed op de hoofdsproeier, dus daar blijf je gewoon nog even af. Maar doe nou eens wat aan die naald!!!! en snel!!
Maar waarom heb je je naald nou nog niet rijker gezet???????
Hij loopt dus goed op de hoofdsproeier, dus daar blijf je gewoon nog even af. Maar doe nou eens wat aan die naald!!!! en snel!!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
sorry......
Bijna weekend, dus: wordt aan gewerkt!!
Bedankt Huskie, kom hier gauw weer op terug. Is inmiddels een aardig avontuur aan het worden
Arnaud.
Bijna weekend, dus: wordt aan gewerkt!!
Bedankt Huskie, kom hier gauw weer op terug. Is inmiddels een aardig avontuur aan het worden
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
regelgebieden van onderdelen in je cabbie (af en toe heb ik echt het idee dat ik die dingen voor jan l*l op mijn site zet )
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Nou, ben eindelijk aan m'n Yammie toegekomen na de feestdagen...
Heb de clip van de gasnaald een groefje verplaatst (zit nu in de middelste van de zeven groeven; zat in de derde groef van boven).
Na eindeloos trappen en tot slot schoonmaken van de boegie, liep 'ie dan toch
Met het rijden (koud!) liep 'ie al gelijk lekkerder, maar ik merkte toch dat bij het plotseling open draaien van het gas de motor eerst even inhoud.
Een nadere blik op de carb lijkt 't mij erop dat de acceleratiepomp vrijwel niets doet! Bij het geheel opendraaien van het gas maakt de plunjer van de pomp een slag van nog geen 2 millimeter, terwijl 'ie er wel een stuk of 8 kan maken!!
Zou het misschien kunnen zijn dat er iets ontbreekt tussen de hevel (bediend door de gasschuif) en de kunststof hendel van de acceleratiepomp
Alvast weer bedankt voor jullie suggesties
Arnaud.
Heb de clip van de gasnaald een groefje verplaatst (zit nu in de middelste van de zeven groeven; zat in de derde groef van boven).
Na eindeloos trappen en tot slot schoonmaken van de boegie, liep 'ie dan toch
Met het rijden (koud!) liep 'ie al gelijk lekkerder, maar ik merkte toch dat bij het plotseling open draaien van het gas de motor eerst even inhoud.
Een nadere blik op de carb lijkt 't mij erop dat de acceleratiepomp vrijwel niets doet! Bij het geheel opendraaien van het gas maakt de plunjer van de pomp een slag van nog geen 2 millimeter, terwijl 'ie er wel een stuk of 8 kan maken!!
Zou het misschien kunnen zijn dat er iets ontbreekt tussen de hevel (bediend door de gasschuif) en de kunststof hendel van de acceleratiepomp
Alvast weer bedankt voor jullie suggesties
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl