rammelen/ratelen 300 exc

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Carl
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 08, 2011 21:37

hallo,

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn met m'n KTM 300 exc (bouwjaar 2000)?
Sinds vorige week komt er een ratelend/rammelend geluid, wanneer ik aan het rijden ben; het geluid is er niet als ik tijdens het rijden gas los en ook niet als de motor in neutraal draait (denk ik, misschien heeel miniem).
Heb er de zuiger en cilinder afgehaald; de zuiger is wel goed versleten (lees: krassen voelbaar met de nagel) + in de cilinder is een klein putje maar dit lijkt mij iets dat niet recent is. De zuiger is op die plaats ook niet meer versleten/beschadigd dan op andere plaatsen.

Iemand die een idee heeft wat het zou kunnen zijn?
Ik vraag mij ook af of dit normale slijtage is (foto's volgen nog)? Kan een zuiger voelbare krassen krijgen door slijtage of moet ik gaan denken dat de motor ergens vuil trekt of te arm staat? Ik heb de motor een paar weken geleden wel wat armer gezet maar de bougie is mooi bruin.

Alvast bedankt voor de hulp.

Grtz
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Rammelen of ratelen zou hij niet moeten doen bij een versleten zuiger. Een versleten big-end kan daarintegen wel lawaai maken, heb je al gevoeld of hier speling op zit? (radiaal gemeten)

Je beschrijving en het 'ratelen' doet mij overigens ook denken aan versleten countershaft-spies, kijk voor de zekerheid of je voortandwiel nog strak op zijn plek zit.

Ten derde: Foto's!
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

is het niet de beroemde ratelende ketting?
en voelbare krassen komt door vuil.
Carl
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 08, 2011 21:37

Bedankt voor de reacties,
Big end is het niet volgens mij, ik voel geen speling (radiaal) als ik aan de drijfstang trek/duw.
Op het vliegwiel voel ik wel een miniscule speling maar volgens een vriend van mij is dit niet abnormaal..
Voortandwiel zit nog stevig vast.

Wat bedoel je met de beroemde ratelende ketting?
Foto's heb ik reeds gemaakt, ik post ze hier nog..
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Waarom zou een versleten zuiger niet rammelen ? Kantelen maarkt ook een rammelend geluid. Bekijk de onderkant van het hemd van de zuiger (voorkant en achterkant), als daar afgeronde vlakken aan zitten is het (was het) tijd de zuiger te vervangen. Geldt ook voor de bovenzijde van de zuiger. Zoek even op google staan "leuke plaatjes"op.

Het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Moeilijk te beoordelen op een 19".
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Tja, misschien is het bij een 2takt wel goed hoorbaar, ik heb het zelf -ook bij écht versleten zuigers- nog nooit gehoord.
Vroeger werd mij ook altijd over het luide kantelgeluid verteld, maar heb dit vanuit de engineering wereld afgeleerd, bij lage toerentallen is het hoorbaar als een diepe, doffe klop (bedenk even hoe snel zo'n zuiger beweegt).

En het krukaslager achter je vliegwiel is een rollager, deze heeft idd altijd wat speling. Het ratelen van de ketting komt van het slaan ervan tegen je swingarm/geleider bij lage toerentallen. Dat is gratis bij ktm, vanaf fabriek!

Is de motor nieuw voor jou? Oftewel heb je geen gebruikshistorie?
Carl
Berichten: 3
Lid geworden op: di nov 08, 2011 21:37

Ik begin inderdaad ook te denken dat het ratelend geluid gewoon de zuiger is die teveel speling krijgt, aangezien deze echt heel erg beschadigd is..
Ik heb de moto nog maar een paar maand, maar ik had er tot een paar weken geleden nog niet veel mee gereden wegens een carburatieprobleem. De motor stond veel te rijk in het lage toerengebied; na veel trial and error heb ik de motor 'goed' gekregen (dat dacht ik toch althans). De gasnaald stond op de rijkste stand en heb deze dus in het midden gezet. Heb nu wel ontdekt dat deze naald eigenlijk een zeer arme naald is dus begin ik te vrezen dat de motor te arm stond en bijgevolg veel te heet geworden is (hoewel de bougie mooi bruin staat).
Lijkt dit een mogelijke oorzaak?

Weten jullie trouwens ook nog goeie adressen om mijn cilinder te laten vernieuwen (nieuwe nicasil)?

Grt
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

voor je cilinder: ATM
even googlen.
Plaats reactie