Hallo
Tijdens het rijden van de off road ritjes heb ik soms een probleem.
Na een lang recht stuk zit een bocht en daar zitten allemaal kleine knippen voor de bocht.
Dan wil het nog wel eens voorkomen dat mijn stuur ongewilt begint te klapperen( van links na rechts heen begint te schudden)
Heeft iemand daar tips voor.
Armen beter trainen?? of techniek veranderen?
stuur klappert
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Zolang mogelijk blijven staan met gewicht iets naar achter (kont naar achter) ondertussen goed klemmen met de benen. hierdoor zal de motor netjes rechtdoor blijven gaan en rustiger in het spoor blijven. Afhankelijk van type bocht die erna komt gaan zitten of blijven staan. Zo doe ik het teminste. zaterdag nog geprobeert tijdens Enduro vorden.Werkt voor mij.
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
terug schakelen en gas bij vlak voor de bocht??
Dan ga ik denk ik op de kop het bos in..
Maar kan het eens proberen met uitloop dan.
En kont na achter.
Volgende rit maar weer eens oefenen.
Bedankt voor jullie tips!!!
Dan ga ik denk ik op de kop het bos in..
Maar kan het eens proberen met uitloop dan.
En kont na achter.
Volgende rit maar weer eens oefenen.
Bedankt voor jullie tips!!!
Fuck de 4 takt (-:
Vering / demping in orde?
Poten recht en in lijn (voorwiel goed gemonteerd)?
Te slappe voorvering, te stugge voorvering?
Als een vork niet in kan veren, moeten de krachten ergens naar toe. Dat wordt dan links rechts enz.
Als de ingaande demping te hard staat kan het en als de uitgaande te langzaam is kan het ook gebeuren.
Achter te stug kan ook nog, gaat de motor te veel voorover lopen waardoor alle krachten weer voorop komen.
Kortom..........
"ge binter nog nie uit"
Poten recht en in lijn (voorwiel goed gemonteerd)?
Te slappe voorvering, te stugge voorvering?
Als een vork niet in kan veren, moeten de krachten ergens naar toe. Dat wordt dan links rechts enz.
Als de ingaande demping te hard staat kan het en als de uitgaande te langzaam is kan het ook gebeuren.
Achter te stug kan ook nog, gaat de motor te veel voorover lopen waardoor alle krachten weer voorop komen.
Kortom..........
"ge binter nog nie uit"
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Lichtenvoorde was de 1ste rit wat ik gereden heb met mijn compleet gereviceerde voorpoten.
COmplete service en nieuwe gouden binnenpoten.
Vorig jaar heb ik de achtervering laten doen.
En ik rij niet veel.
Is het verstandig om met de motor na de veringboer om de hoek te gaan en hem alles eens laat checken??
Voorwiel is goed (zelfs net nieuwe lagers ingezet)
COmplete service en nieuwe gouden binnenpoten.
Vorig jaar heb ik de achtervering laten doen.
En ik rij niet veel.
Is het verstandig om met de motor na de veringboer om de hoek te gaan en hem alles eens laat checken??
Voorwiel is goed (zelfs net nieuwe lagers ingezet)
Fuck de 4 takt (-:
Het materiaal is bijna nooit de beperkende factor.
Tenzij je rijd als 1 van de wk rijders.
Ik zou eerst wat aan je houding doen op de motor, is wel moeilijk uit te leggen.
Wil het nu helemaal niet lukken is een cursus bij iemand die er echt verstand van heeft aan te raden en veel goedkoper als elke keer het materiaal aan te passen.
Als je alles normaal erin hebt zitten en alles is in orde je hebt de vering standaard afgesteld dan moet je er gewoon mee kunnen rijden.
Tenzij je rijd als 1 van de wk rijders.
Ik zou eerst wat aan je houding doen op de motor, is wel moeilijk uit te leggen.
Wil het nu helemaal niet lukken is een cursus bij iemand die er echt verstand van heeft aan te raden en veel goedkoper als elke keer het materiaal aan te passen.
Als je alles normaal erin hebt zitten en alles is in orde je hebt de vering standaard afgesteld dan moet je er gewoon mee kunnen rijden.
CRF450X '08
Kan de vering altijd een keer na laten kijken.
Dat bood de veringboer ook aan toen ik de voorpoten ophaalde.
Maar ik dacht dat zal wel niet nodig zijn.
Probeer het gewoon en het is ook kostenloos dus.. kan geen kwaad.
Maar ik zal een oefenen met mijn houding op de brommert
Dat bood de veringboer ook aan toen ik de voorpoten ophaalde.
Maar ik dacht dat zal wel niet nodig zijn.
Probeer het gewoon en het is ook kostenloos dus.. kan geen kwaad.
Maar ik zal een oefenen met mijn houding op de brommert
Fuck de 4 takt (-:
Je kunt er ook mee leren leven dat het gewoon niet te voorkomen is .
Je stuur begint te 'klapperen' wanneer je over knippen rijd en van het gas afgaat.
Hoe dit te voorkomen? Gas er op! Maar bij een bocht? Nee, daar moet je van het gas af.
Dus het is niet te voorkomen.
Hoe de controle krijgen? Motor hard klemmen met de benen en niet te 'stijf' het stuur willen vasthouden.
Verder kost het gewoon kacht en is het de conditie die na vermoeidheid je stuur meer laat klapperen.
Je stuur begint te 'klapperen' wanneer je over knippen rijd en van het gas afgaat.
Hoe dit te voorkomen? Gas er op! Maar bij een bocht? Nee, daar moet je van het gas af.
Dus het is niet te voorkomen.
Hoe de controle krijgen? Motor hard klemmen met de benen en niet te 'stijf' het stuur willen vasthouden.
Verder kost het gewoon kacht en is het de conditie die na vermoeidheid je stuur meer laat klapperen.
verstand op nul en nadenken
Daar ben ik het ten dele mee eens. Je moet over de "basic skills" beschikken. Maar als je die gebruikt met een verkeerd afgestelde vering/demping gaat het nog steeds fout.
Toen ik mijn KTM450 voor het eerst in het wild los liet in Handel (had deze net geen week in huis) had ik hetzelfde op de remknippen. De uigaande demping stond te zwaar . 4 Clicks uit en ik kon weer gas houden en remmen op de remknippen zoals ik gewend was met mijn oude 85er KTM. Kleine moeite, veel plezier.
Vorig jaar met een maat van mij de vering en demping afgesteld (beelden op camera vastgelegd zodat hij ook kon zien wat er aan de hand was). Resultaat was dat hij minstens 10Km/u sneller over de knippen kon en de motor geen enkele slag beweging meer maakte . En dat met standaard spul op zijn 450 (2009)
Je kunt lang aan jezelf blijven twijfelen en de fout bij jezelf gaan zoeken maar zorg eerst dat de zaak goed staat.
Edit: hij vertelde me vanavond dat het ongeveer 20Km/u sneller was.
Toen ik mijn KTM450 voor het eerst in het wild los liet in Handel (had deze net geen week in huis) had ik hetzelfde op de remknippen. De uigaande demping stond te zwaar . 4 Clicks uit en ik kon weer gas houden en remmen op de remknippen zoals ik gewend was met mijn oude 85er KTM. Kleine moeite, veel plezier.
Vorig jaar met een maat van mij de vering en demping afgesteld (beelden op camera vastgelegd zodat hij ook kon zien wat er aan de hand was). Resultaat was dat hij minstens 10Km/u sneller over de knippen kon en de motor geen enkele slag beweging meer maakte . En dat met standaard spul op zijn 450 (2009)
Je kunt lang aan jezelf blijven twijfelen en de fout bij jezelf gaan zoeken maar zorg eerst dat de zaak goed staat.
Edit: hij vertelde me vanavond dat het ongeveer 20Km/u sneller was.
Laatst gewijzigd door gassen op di okt 18, 2011 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
barry! schreef:Je kunt er ook mee leren leven dat het gewoon niet te voorkomen is .
Je stuur begint te 'klapperen' wanneer je over knippen rijd en van het gas afgaat.
Hoe dit te voorkomen? Gas er op! Maar bij een bocht? Nee, daar moet je van het gas af.
.
wat voor tempo rijden jullie ? het gaat toch om het hardst ? ik hou graag flink het gas er op in de bochten (wat minder in de bos stukken) maar op de maisplakken hoeft het gas nagenoeg niet dicht.
4 strokes only !!
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39
Ik ben het volledig eens met de vorige schrijver. O nee de schrijver daarvoor.
Ik heb het nu met 2 verschillende motorfietsen gehad dat ze voor een bocht bijna niet te houden waren.
Bij beide de ingaande demping van de vork 2 klikjes gegeven (Iets stugger) en het probleem was over. Uitgaand iets slapper had misschien wel hetzelfde effect gegeven.
Ik denk dat velen van ons (inclusief mezelf) niet genoeg tijd steken in het afstellen van de vering.
Met een goed afgestelde vering worden wedstrijden gewonnen en dan gaat het er niet om wiens sticker op de voorvork zit.
Ik heb het nu met 2 verschillende motorfietsen gehad dat ze voor een bocht bijna niet te houden waren.
Bij beide de ingaande demping van de vork 2 klikjes gegeven (Iets stugger) en het probleem was over. Uitgaand iets slapper had misschien wel hetzelfde effect gegeven.
Ik denk dat velen van ons (inclusief mezelf) niet genoeg tijd steken in het afstellen van de vering.
Met een goed afgestelde vering worden wedstrijden gewonnen en dan gaat het er niet om wiens sticker op de voorvork zit.
Waar de remknippen beginnen, staat bij mij het gas er ook nog vol op. Ik vraag me weleens af waarom die remknippen al zo vroeg beginnen.JoeBaR schreef:barry! schreef:Je kunt er ook mee leren leven dat het gewoon niet te voorkomen is .
Je stuur begint te 'klapperen' wanneer je over knippen rijd en van het gas afgaat.
Hoe dit te voorkomen? Gas er op! Maar bij een bocht? Nee, daar moet je van het gas af.
.
wat voor tempo rijden jullie ? het gaat toch om het hardst ? ik hou graag flink het gas er op in de bochten (wat minder in de bos stukken) maar op de maisplakken hoeft het gas nagenoeg niet dicht.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250