bougie's kapot bij koude motor
Moderator: ghulst
hallow, ik rijd een cr125 uit 1989..jaja..kweet t is de jongste niet meer maar word verkocht en op zoek naar een nieuwere:), nu is het probleem dat ik wel vaker last heb dat wanneer de motor koud is de bougie's het nogal heel vaak begeven, hij start dan wel gewoon, alleen na halverwege het warm rijden willen ze het nogal eens begeven,heb al verschillende bougies en warmtegraden geprobeerd..cross-maat van me rijd precies zelfde motor met zelfde bougies en hier geen last van,verder is de motor gewoon helemaal perfect in orde(nieuwe zuiger,cil gehoond,krukaslagers, oliekeerringen,pakkingen,membraan etc.)heb enkel eens een probleem met de ontsteking gehad toen de koppelingshevel los was gekomen en de pick-up strip van het vliegwiel had beschadigd, dat probleem is nu opgelost.heb onderhand al heel wat (verschillende)bougie's er doorheen gedraaid, als hij warm is heb ik er nooit last van.nu gebruik ik voor het starten vaak een warmere bougie en wanneer hij warm staat een graadje koudere, maar dat is ook niet echt heel makkelijk.weet iemand waar het aan kan liggen?(of welk type bougie er in hoort origineel)
Rednas, wat is er kapot aan die bougie? Bougies gaan bijna nooit kapot dus ik ben benieuwd wat er bij jouw kapot gaat.
Ik denk eerlijk gezegd, dat je last hebt van een zwaar geroette bougie die niet meer wil vonken als je gas geeft. Klopt dit?
Ik denk eerlijk gezegd, dat je last hebt van een zwaar geroette bougie die niet meer wil vonken als je gas geeft. Klopt dit?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
luchtfilter zal het niet aan liggen, elke x wanneer ik ben wezen rijden reinig ik het filter en zet het in de luchtfilterolie,of pak een van de andere klaarliggende filters,carburateur is goed afgesteld, de motor start verder goed en rijd ook goed met sproeier 168,kleur van de bougie is ook goed, stottert niet,houd niet in en draait gewoon ook goed in hoge toeren dus neem aan dat carburateur goed isdus, ...2husky:echte roetaanslag zit er niet op de bougie en wanneer de motor uitvalt en ik bekijk of de bougie vonkt doet hij het gewoon,hij vonkt althans, en ook eerst vanaf de kern maar hij wil er naderhand niet meer mee starten(terwijl hij er wel goed mee gestart heeft)btw bougie is dan wel altijd redelijk vettig,(meer olie als benzine)wat toch ook raar is,(btw krukasoliekeerringen heb ik nog niet zo heel lang geleden vervangen en moeten nog goed zijn)mischien tóch een foute bougie dan ![Verward/Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Verward/Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Rednas, je bougie vonkt buiten de motor, dus alles doet het, ook die bougie. Alleen zodra je hem erin draait en je geeft gas wordt de kompressie zo hoog dat hij niet meer vonkt. Een nieuwe bougie erin, en je kunt direct weer rijden, alleen krijg je het probleem de volgende keer weer ,et een koude motor. Je kunt twee dingen doen.
Of je rijdt enkel en alleen nog maar met volgas(gevaarlijk dat wel)
en je hebt nergens geen last meer van
, of...
je draait je luchtschroef meer uit, zodat je stationaire circuit(van de carburatuer) meer lucht krijgt.
Je hebt last van een te rijk stationaire afstelling, waarschijnlijk tot 1/2 gas.
Ook je naald zou je misschien wat armer kunnen zetten. Clipje omhoog.
Maar door de diverse veranderingen kom je er wel achter.
Begin met die luchtschroef. Suc6
ps:ben je in bezit van een handleiding, want dat helpt altijd.
Of je rijdt enkel en alleen nog maar met volgas(gevaarlijk dat wel)
![Knipoog/Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Heel kwaadaardig/Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
je draait je luchtschroef meer uit, zodat je stationaire circuit(van de carburatuer) meer lucht krijgt.
Je hebt last van een te rijk stationaire afstelling, waarschijnlijk tot 1/2 gas.
Ook je naald zou je misschien wat armer kunnen zetten. Clipje omhoog.
Maar door de diverse veranderingen kom je er wel achter.
Begin met die luchtschroef. Suc6
ps:ben je in bezit van een handleiding, want dat helpt altijd.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
heb geen handleiding nee, maar ken zo onderhand de motor wel al van binnen en buiten:) wat je zegt dat het ook met de compressie te maken heeft zou heel goed kunnen, nadat ik een nieuwe zuiger heb gestoken had ik het probleem gekregen ja,zal morgen even proberen om luchtschroef iets verder naar buiten te draaien en proberen,heb trouwens in de tussentijd al aantal malen de motor gestart en gereden zonder problemen deze x,alleen motor word waarschijnlijk deze week verkocht en wil het nog even netjes verhelpen dus zal morgen eens de afstelling veranderen.thnx hey ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
heb net nog wat geprobeerd en nu is het zo dat alleen bougie's met een fijn puntje kapot gaan,gewone warmtegraad 9 met normale elektrode blijven het goed doen...maar anyway k heb hem net verkocht en heeft het vandaag telkens goed gedaan dus nu opzoek naar een nieuwe moto..joepiej...![Glimlach/Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Glimlach/Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)