Heeft afstellen van een tweetakt op een testbank zin.

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Ik heb een nieuwe 300 model 2012 gekocht en ben daar zeer tevereden over maar het benzineverbruik is wel aan de hoge kant.
Bij mijn vorige uit 2006 reed ik mijn rondje s'avonds van 85 km en ik heb hem nooit op reserve hoeven zetten.
Ik schat dat er dan 7 liter uit was.
Ik heb nou 2 keer met de nieuwe datzelfde rondje gereden maar bij 65 moest hij al op reserve dus op deze manier red ik de 85 niet.
De omstandigheden waren te vergelijken en de tandwielverhouding was bij de nieuwe zelfs nog iets gunstiger (langer)

Uiteraard zal afstelling van de carburateur verbetering brengen maar ik ben eigenlijk benieuwd wie ervaring heeft met het afstellen
van een tweetakt op een testbank.
Alle reacties zijn welkom zoals resultaat kosten goede adressen.
Als er iemand is die me wil helpen deze motor op de gewone manier goed af te stellen graag. (omg assen)

Groetjes Luc
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Heb je enig idee met welke sproeier bezetting je vorige 2006 300 rond reed, en met welke deze hagelnieuwe 2012 300 rond rijdt?
Klink ik jaloers :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

Ik heb ooit mijn 250 2T KTM afgesteld op de testbank, je hebt wel een SM wieltje nodig hiervoor, maar qua afstelling kan je de boel echt wel knap voor elkaar krijgen, hoofdsproeier is meetsal wel redelijk voor elkaar, maar er zijn nogal wat gasnaalden voor te krijgen, ook de stationair sproeier doet een flnik stukje mee in de afstelling.

kreeg mijn 250je toen richting de 41pk opt achterwiel, en liep altijd netjes rond.
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
dejennes
Berichten: 46
Lid geworden op: wo aug 22, 2007 17:25

Hallo,
Als ik je een tip mag geven, dan kan je een JD kit aanschaffen. Dit is een setje met 2 gasnaalden en verschillende sproeiers= kostprijs 69 euro en makkelijk zelf te plaatsen.Ben er heel tevreden over, het maakt de moto nl een stuk zuiniger en hij rijdt veel aangenamer. Zeker bij constant gas op de baan pruttelt hij veel minder. Ook rijdt de motor dan veel meer lineair.Dit hangt natuurlijk ook wel af van welke powervalve veer je erin hebt.( geel of groen)
Ik heb deze set in een 2009 model gehad en nu ook in een 2012.Mijn setting is de volgende: blauwe naald clip 4 ( JD naald) stationair sproeier 38 en hoofdsproeier 165.
In principe kan je met deze setting het heel jaar door rijden.
De kit kan je aankopen op http://www.psychoparts.de
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Had je vorige KTM 300 ook een elektrische start?
Zo nee, dan zou het logisch zijn dat je nu een hoger verbruik hebt. .
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Mario het is al vrij laat nu ik dit lees maar ik zie het verband niet tussen een startmotor en een hoog benzineverbruik.
Theoretisch kan ik er me er iets bij voorstellen gewicht, accu laden maar 30 procent meer benzine?
Als dat zo blijft stop ik er misschien wel mee!!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

De vrijloopkoppeling van de startmotor geeft nogal wat wrijving. Misschien zie je dat terug in het verbruik ?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

dejennes schreef:Hallo,
Als ik je een tip mag geven, dan kan je een JD kit aanschaffen. Dit is een setje met 2 gasnaalden en verschillende sproeiers= kostprijs 69 euro en makkelijk zelf te plaatsen.Ben er heel tevreden over, het maakt de moto nl een stuk zuiniger en hij rijdt veel aangenamer. Zeker bij constant gas op de baan pruttelt hij veel minder. Ook rijdt de motor dan veel meer lineair.Dit hangt natuurlijk ook wel af van welke powervalve veer je erin hebt.( geel of groen)
Ik heb deze set in een 2009 model gehad en nu ook in een 2012.Mijn setting is de volgende: blauwe naald clip 4 ( JD naald) stationair sproeier 38 en hoofdsproeier 165.
In principe kan je met deze setting het heel jaar door rijden.
De kit kan je aankopen op http://www.psychoparts.de
Dit stukje snap ik niet, de motor loop of te arm in de winter of te rijk in de zomer, ik verwacht het laatste.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ook ik reageer weer laat . . :)

Mulders Motoren heeft een testbank en is KTM-dealer..die moeten je wel kunnen helpen, toch?
Bruggen in Jubbega ook en He-Ja Assen?

Ik bedoelde inderdaad de weerstand van de startmotor. Zal geen 30% mogen schelen, maar scheelt wel behoorlijk, heb ik begrepen.

Maar gelukkig heb je nog een Honda :twisted:
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

De startmotor scheelt alleen gewicht (een heel klein beetje maar).
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

In Roemenië sprak ik een Engelsman, die oorspronkelijk baalde van het benzineverbruik van zijn EXC 300. Hij heeft toen een lagedrukkop gekocht. Sindsdien rijdt hij 160 km op 1 tank en beweert hij dat het motorkarakter nu nog meer op een 4-takt lijkt dan eerst. Gelijkmatiger verloop power. Hij heeft ook de mildste veer bij de uitlaatklep gemonteerd.
:toost:
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Vreemd dat als je de compressie verlaagd je rendement omhoog gaat, dit lijkt mij zeer sterk. Dat is toch tegen de logica in. Heb de compressie van mijn 300 verhoogt en die is er zuiniger van geworden bij normaal (off road) gebruik.
KTM 250 EXC, 250 SX
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Woensdagavond gaat ie op de bank. Niet bij een officiele zaak maar bij een techneut/liefhebber.
Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.
Ger
Berichten: 273
Lid geworden op: wo jun 02, 2004 18:51

solexcross schreef:Woensdagavond gaat ie op de bank. Niet bij een officiele zaak maar bij een techneut/liefhebber.
Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.
En wat is het geworden ?
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Interessant was het zeker. Iedere wijziging in de afstelling komt weer terug in de grafiek.
Op deze manier kun je een motor objectiever afstellen en wordt het geen gevoelskwestie.

Mijn motor is nu nog niet optimaal afgesteld daarvoor was de avond te kort .
Ik ga proberen een tweede afspraak te maken
Plaats reactie