-
Moderator: ghulst
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
Kijk eens op ktmcyclehutt.com, daar vind je alle OE fiches van alle Ktm modellen. Lagercodes e.d. staan erbij
De prijzen van de originele lagers vielen mij trouwens heel erg mee, ik vond het de moeite niet eens waard om ze via een industrie/automatiseringsshop te bestellen voor die paar euro's.
Let trouwens op de lagerspelingen C3/C2 e.d., voor het geval je hier niet al bekend mee was.
De prijzen van de originele lagers vielen mij trouwens heel erg mee, ik vond het de moeite niet eens waard om ze via een industrie/automatiseringsshop te bestellen voor die paar euro's.
Let trouwens op de lagerspelingen C3/C2 e.d., voor het geval je hier niet al bekend mee was.
-
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Hoi Barry, zie PB! Succes met de revisie.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
In ander topic vermeld dat koppakking lek is maar schijnt gelukkig alleen de waterpomp te zijn.
Mijne heeft nu 180 uur op de klok maar verbruikt geen drup olie.
Ik maak de pakking en dan zien we het wel weer
Mijne heeft nu 180 uur op de klok maar verbruikt geen drup olie.
Ik maak de pakking en dan zien we het wel weer
Allways replace the cheapest parts first
Ik vind het ook best lastig om in te schatten wanneer het blok moet worden gereviseerd. Ikzelf heb een 450exc-r uit 2009. Nieuw gekocht. Ben er best zuinig op en onderhoudt em goed. Motor wordt goed gebruikt maar niet mishandeld. Nu staat er 84 uur op de klok.
Volgens het boekje zou bij 90 uur (bij hobby gebruik) de zuiger, krukaslager en bigendlager vervangen worden. Dat lijkt weer tamelijk snel...
Wat zijn jullie ervaringen?
Volgens het boekje zou bij 90 uur (bij hobby gebruik) de zuiger, krukaslager en bigendlager vervangen worden. Dat lijkt weer tamelijk snel...
Wat zijn jullie ervaringen?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
90 uur is echt veel te vroeg voor de gemiddelde hobby rijder. 200 is meer gangbaar.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
dan zal je een eindje terug moeten bladeren op dit forum , mij is het gelukt om twee uitlaat kleppies af te breken met alle gevolgen van dien .en dit hoorde je toen regelmatig ...
ik moet er bijzeggen dat dit gaat om een KTM 520 van 2002 en het was toen 2004 ... anyway , voorkomen is beter dan ....
ik moet er bijzeggen dat dit gaat om een KTM 520 van 2002 en het was toen 2004 ... anyway , voorkomen is beter dan ....
4 strokes only !!
Fout gaan valt wel mee in termen van afbreken, maar kleppen zijn wel vaak de eerste om te verslijten. Bij de oudere blokken waren de inlaatkleppen na 200 uur behoorlijk ingeslagen. Maar dat zie je snel genoeg.barry! schreef:Over de kleppen zit ik te twijfelen, het is zo'n dure operatie , die klote krengen...
En wanneer hoor je nou dat is fout gegaan bij een KTM Klep? (naar mijn idee niet)
Volgens mij zitten er in jouw motor Titanium (inlaat)kleppen, vandaar de prijs.
Pas op want die zijn gecoat, omdat Ti van zichzelf niet zo hard is.
Laat je dus niet verleiden om je kleppen met polijstpasta glimmend op te poetsen, want dan is het zo over als ie weer loopt.
Verder moet je geloof ik even naar je klepgeleiders kijken. Bij de eerste versies van het nieuwe blok zijn die wel eens de oorzaak geweest van teveel olieverbruik.
Ik heb zelf een 2005 Exc 525. Die heeft na 300 uur nieuwe inlaatkleppen en een zuigerveer gekregen. Loopt weer als een zonnetje, en bij 500-600 uur zien we wel weer..
-
Laatst gewijzigd door barry! op ma dec 22, 2014 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
verstand op nul en nadenken
Hallo Folie,
Was dat de eerste reparatie aan je 525? Nooit een nieuwe zuiger oid?
Ik heb een 525 2006, bij 6000 km de krukas lagers en de inlaatkleppen, verder nog niets.
Staat nu op 200 uur, vraag me af of er een keer een nieuwe zuiger in moet.
Was dat de eerste reparatie aan je 525? Nooit een nieuwe zuiger oid?
Ik heb een 525 2006, bij 6000 km de krukas lagers en de inlaatkleppen, verder nog niets.
Staat nu op 200 uur, vraag me af of er een keer een nieuwe zuiger in moet.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Bij mijn 525 was na 200 uur de zuiger nog goed. Heb ik gewoon laten zitten maar de veren heb ik natuurlijk wel vervangen. Bigend was kiele kiele en de kleppen inderdaad behoorlijk ingeslagen. Dat heb ik dus allemaal vervangen. Verder zijn er toen ook nog een paar baktandwielen vervangen en een tandwiel van de e-starter. Superblokjes waren die oude RFS blokken... Zeker de laatste paar bouwjaren. De nieuwe generatie blokken kennen meer problemen al is dat volgens mij nu ook wel onder controle.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Nooit iets bijzonders mee gehad.mouser schreef:Hallo Folie,
Was dat de eerste reparatie aan je 525? Nooit een nieuwe zuiger oid?
Ik heb een 525 2006, bij 6000 km de krukas lagers en de inlaatkleppen, verder nog niets.
Staat nu op 200 uur, vraag me af of er een keer een nieuwe zuiger in moet.
Als jouw inlaatkleppen al gedaan zijn en hij loopt goed dan zou ik 'm niet openmaken bij 200 uur. Misschien zou ik naast de kleppen ook de zuigerveer gedaan hebben, maar ook die kan normaal gesproken lang mee. Over de zuiger zelf zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Vergeleken met bv een CFR heeft een EXC zuiger best een flink hemd, waardoor je niet zo bang hoeft te zijn voor een vermoeingsbreuk.
Als ik jou was zou ik nog mooi 200 uur doorrijden.
Ja, het beste met die 525's was om ze recht uit de showroom zo snel mogelijk in de plomp te rijden..speedphreax schreef:Bij mijn 525 was na 200 uur de zuiger nog goed. Heb ik gewoon laten zitten maar de veren heb ik natuurlijk wel vervangen. Bigend was kiele kiele en de kleppen inderdaad behoorlijk ingeslagen. Dat heb ik dus allemaal vervangen. Verder zijn er toen ook nog een paar baktandwielen vervangen en een tandwiel van de e-starter. Superblokjes waren die oude RFS blokken... Zeker de laatste paar bouwjaren. De nieuwe generatie blokken kennen meer problemen al is dat volgens mij nu ook wel onder controle.
Dat heb ik met mijn 2003 525 regelmatig gedaan Tuareg 2009 en Breslau hadden behoorlijk veel "plomp"maar het ding loopt nog als een tierelier.Ja, het beste met die 525's was om ze recht uit de showroom zo snel mogelijk in de plomp te rijden..
Als er geen probleem mee is gewoon dicht laten zitten, als olieverbruik hooguit inlaat klepjes en een zuigerveertje of klep geleidertjes vervangen.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Dat je het nog weet... dat was inderdaad na een maand of 3-4folie schreef:Ja, het beste met die 525's was om ze recht uit de showroom zo snel mogelijk in de plomp te rijden..
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
dat soort stunten vergeten we niet meer
525 van 2003 vorig jaar voor het eerst open, uren geen idee maar wel 8000 off road km op de teller.
Big end was hoorbaar en had inderdaad speling.
Zuigerspeling 13/100 en dus vervangen.
verder wat lagerwerk vervangen maar geen kleppen!
moet weer 7 jaar mee kunnen
525 van 2003 vorig jaar voor het eerst open, uren geen idee maar wel 8000 off road km op de teller.
Big end was hoorbaar en had inderdaad speling.
Zuigerspeling 13/100 en dus vervangen.
verder wat lagerwerk vervangen maar geen kleppen!
moet weer 7 jaar mee kunnen
Mijn 525 (2005) Na 134 uur eens ff open gehaald.
Had de motor gekocht bij 110uur en wilde toch zeker weten of alles goed was. In principe was zuiger enzo allemaal nog aardig goed, maar toch de boel vervangen en loopt weer als nieuw. Kan ik in elk geval met een vertrouwd gevoel (dat doet ook een hoop) het nieuwe OTR seizoen tegemoet gaan!
Had de motor gekocht bij 110uur en wilde toch zeker weten of alles goed was. In principe was zuiger enzo allemaal nog aardig goed, maar toch de boel vervangen en loopt weer als nieuw. Kan ik in elk geval met een vertrouwd gevoel (dat doet ook een hoop) het nieuwe OTR seizoen tegemoet gaan!
Blubber is fijn!
Mijn zuiger heb ik vorige week preventief vervangen bij 120 uur (10 x de duur die in het WPH staat;-). Maar goed, 12 uur is ook bij puur crossgebruik en dan moet je ook nog een hele goede crosser zijn ook.
Ik heb een gesmede zuiger in mijn Suz; die zetten naar het schijnt minder uit dan gegoten zuigers maar zijn wel veel gevoeliger voor metaalmoeheid.
Totale kosten waren 150 Euro voor een Prox, incl. de benodigde pakkingen. De klepspeling is niet meer veranderd de afgelopen 5.000 km, dus ik ga er vanuit zolang ik geen stof/zand inhaleer dat ze goed blijven.
Ergens bij 300 u zal ik ook wel eens het blok (laten) splitsen.
Ik heb een gesmede zuiger in mijn Suz; die zetten naar het schijnt minder uit dan gegoten zuigers maar zijn wel veel gevoeliger voor metaalmoeheid.
Totale kosten waren 150 Euro voor een Prox, incl. de benodigde pakkingen. De klepspeling is niet meer veranderd de afgelopen 5.000 km, dus ik ga er vanuit zolang ik geen stof/zand inhaleer dat ze goed blijven.
Ergens bij 300 u zal ik ook wel eens het blok (laten) splitsen.