kent er iemand de exacte werking van een expasievat?
wanneer de druk te hoog word, beland het koelvloeistof in het vat, maar deze kan toch niet meer terug?
ik zie mensen soms water bijkappen in hun expasievat, maar dit heeft toch geen nut, of zie ik dit fout?
reden van de vraag: een vriend heeft een husky 250te, deze heeft standaard geen expasievat. Aangezien deze de neiging heeft om zeer snel te koken, moet hij regelmatig water bijvullen. vandaar had hij het idee gekregen om er een expasievat op te plaatsen.
maar zit er een verschil tussen de radiators die er orgineel een hebben, en degene die dat niet hebben? zo denk ik aan de aansluiting van het vat. Want zijn overdrukdarmpje, zit BOVEN de radiatorstop. dus daar kan geen water terug langs binnen. Of zie ik dit mis?
werking expansievat
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ligt aan het systeem... Je hebt expansievaten die ook weer water terugvoeren als het kan. Dat zijn gesloten systemen met druk op het expansievat.
Je hebt ook systemen waarbij het alleen maar een opvang bak is. Die laten niks teruglopen.
Volgens mij is de radiateur vuldop voor beide systemen verschillend en laat de ene inderdaad nooit wat terug en de ander wel.
Je hebt ook systemen waarbij het alleen maar een opvang bak is. Die laten niks teruglopen.
Volgens mij is de radiateur vuldop voor beide systemen verschillend en laat de ene inderdaad nooit wat terug en de ander wel.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
ok bedankt, dan zat ik toch juist.
het is dus ook niet te doen om zelf van het 1 systeem, het ander te maken neem ik aan?
want hij kan er wel voor zorgen dat het uitgespuwde vloeistof in het reservoir beland, maar krijgt het toch nooit terug in het systeem gestuurd he?
het betreft hier om een husky van 2004 250TE. er zit een 310 athena kit op.
eerst dachten we aan een kapotte koppakking, aangezien hij altijd water uit spuugde. Deze laten vlakken en vervangen, maar helaas heeft hij er nog steeds last van. Vandaar dat we opzoek gaan naar een andere oplossing.
deze dingen willen we nog proberen om het KOKEN tegen te gaan
- ventilator plaatsen
- andere radiator dop (met zwaardere veer)
- grotere radiators
- iets met een expansievat
iemand ervaring met een van deze middelen? en welke zou het meeste kans hebben op goed resultaat?
ik zeg er ook duidelijk bij dat deze middelen tegen het KOKEN zijn, als het probleem een gevolg is van drukverlies bij de koppakking, zal het probleem uiteraard blijven aanhouden.
naar het schijnt is het een bekend probleem, want vroeger is er een omruilactie geweest op de radiators van deze motor (heb ik me laten vertellen)
het is dus ook niet te doen om zelf van het 1 systeem, het ander te maken neem ik aan?
want hij kan er wel voor zorgen dat het uitgespuwde vloeistof in het reservoir beland, maar krijgt het toch nooit terug in het systeem gestuurd he?
het betreft hier om een husky van 2004 250TE. er zit een 310 athena kit op.
eerst dachten we aan een kapotte koppakking, aangezien hij altijd water uit spuugde. Deze laten vlakken en vervangen, maar helaas heeft hij er nog steeds last van. Vandaar dat we opzoek gaan naar een andere oplossing.
deze dingen willen we nog proberen om het KOKEN tegen te gaan
- ventilator plaatsen
- andere radiator dop (met zwaardere veer)
- grotere radiators
- iets met een expansievat
iemand ervaring met een van deze middelen? en welke zou het meeste kans hebben op goed resultaat?
ik zeg er ook duidelijk bij dat deze middelen tegen het KOKEN zijn, als het probleem een gevolg is van drukverlies bij de koppakking, zal het probleem uiteraard blijven aanhouden.
naar het schijnt is het een bekend probleem, want vroeger is er een omruilactie geweest op de radiators van deze motor (heb ik me laten vertellen)
Een motor opvoeren heeft direct gevolgen voor het koelsysteem.
De hoeveelheid energie die de motor opwekt ziet er globaal als volgt uit.
1/3 is vermogen waarmee je rijdt
1/3 wordt afgevoerd door het koelwater
1/3 gaat met het uitlaatgas mee.
Dus als je motor 15% meer vermogen krijgt,moet je koelsysteem ook 15% meer capaciteit krijgen.
Als het koelsysteem al kritisch is,kom je nu helemaal in de problemen met je 310cc kit.
Je moet de koelers zover vullen dat de lamellen net onder water staan,de bak er boven dient dan als expansievat.
De hoeveelheid energie die de motor opwekt ziet er globaal als volgt uit.
1/3 is vermogen waarmee je rijdt
1/3 wordt afgevoerd door het koelwater
1/3 gaat met het uitlaatgas mee.
Dus als je motor 15% meer vermogen krijgt,moet je koelsysteem ook 15% meer capaciteit krijgen.
Als het koelsysteem al kritisch is,kom je nu helemaal in de problemen met je 310cc kit.
Je moet de koelers zover vullen dat de lamellen net onder water staan,de bak er boven dient dan als expansievat.
die theorie kan wel kloppen, maar hoe werkt dit dan? Zit er een soort van membraan ergens in die dop?johanb schreef:Lijkt mij dat er via de dop ook wel water terug kan gaan in de radiator. Anders zou volgens mij in de radiator een vacuum ontstaan als de motor afgekoeld is en ik denk dat die dat niet fijn vindt!!
Johan
Zit een klein klepje in de dop (nu aan de bovenkant zichtbaar)pHino schreef:die theorie kan wel kloppen, maar hoe werkt dit dan? Zit er een soort van membraan ergens in die dop?johanb schreef:Lijkt mij dat er via de dop ook wel water terug kan gaan in de radiator. Anders zou volgens mij in de radiator een vacuum ontstaan als de motor afgekoeld is en ik denk dat die dat niet fijn vindt!!
Johan
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Als je vriend z'n motor snel gaat koken kun je er beter een wat grotere stationair sproeier in draaien, het lijkt er op dat de motor onderin wat te arm loopt en daarom te heet wordt .
Zeker omdat deze is opgeboord naar 310.
Had zelf ook eens soortgelijke problemen en waren voor 4 euro opgelost.
Expasie vat hoort trouwens standaard wel op een TE te zitten en dus ook een radiateurdop die daarvoor geschikt is.
Succces met het oplossen
Maarten
Zeker omdat deze is opgeboord naar 310.
Had zelf ook eens soortgelijke problemen en waren voor 4 euro opgelost.
Expasie vat hoort trouwens standaard wel op een TE te zitten en dus ook een radiateurdop die daarvoor geschikt is.
Succces met het oplossen
Maarten
Husky 450 injezzione
Blaffende husky's bijten toch!!
Blaffende husky's bijten toch!!
dat kunnen we uiteraard nog proberen ... ik hou jullie op de hoogte als het wat afdoetbig M schreef:Als je vriend z'n motor snel gaat koken kun je er beter een wat grotere stationair sproeier in draaien, het lijkt er op dat de motor onderin wat te arm loopt en daarom te heet wordt .
Zeker omdat deze is opgeboord naar 310.
Had zelf ook eens soortgelijke problemen en waren voor 4 euro opgelost.
Expasie vat hoort trouwens standaard wel op een TE te zitten en dus ook een radiateurdop die daarvoor geschikt is.
Succces met het oplossen
Maarten
Bij www.hyderacing.com heb ik destijds zo'n fleske gekocht dat je tegen je radiator aan bevestigd. Zelfs al staat hij af en toe stoom te blazen, dan zuigt hij toch weer alle uitgeblazen stoom in de vorm van vloeistof terug. Werkt dus prima, maar is niet goedkoop. Prima zelf na te maken als je een beetje kan solderen.
Universal radiator overflow bottle kit
Universal radiator overflow bottle kit
voila! zoiets zoeken we dus!Noppy schreef:Bij www.hyderacing.com heb ik destijds zo'n fleske gekocht dat je tegen je radiator aan bevestigd. Zelfs al staat hij af en toe stoom te blazen, dan zuigt hij toch weer alle uitgeblazen stoom in de vorm van vloeistof terug. Werkt dus prima, maar is niet goedkoop. Prima zelf na te maken als je een beetje kan solderen.
Universal radiator overflow bottle kit
maar ik zie dat er 2 darmpjes aan zitten? 1ne komt dus bij je vuldop op de radiator waar nu het overloopdarmpje zit ... maar waar heb je die 2de dan op aangesloten?
Eigenlijk zoek je dit niet, eerst de afstelling goed voor elkaar maken, dan heb je dat vaatje ook niet meer nodig. Extremen uitgezonderd natuurlijk.
Ik weet zeker dat de oorzaak ligt in het te arm staan in het stationair gedeelte. Husqvqrna levert ook een expansie vat die op je blok achter de startmotor gemonteerd wordt. daar word een TE origineel mee geleverd!
Ik moet zeggen dat dat gewoon goed werkt want als er al eens wat uit de rad stroomt word dat na afkoelen gewoon weer terug de rad ingezogen.
Maar dat gebeurd eigenlijk alleen als het erg warm is en heel veel in de 1e en 2e versnelling word gereden.
Ik weet zeker dat de oorzaak ligt in het te arm staan in het stationair gedeelte. Husqvqrna levert ook een expansie vat die op je blok achter de startmotor gemonteerd wordt. daar word een TE origineel mee geleverd!
Ik moet zeggen dat dat gewoon goed werkt want als er al eens wat uit de rad stroomt word dat na afkoelen gewoon weer terug de rad ingezogen.
Maar dat gebeurd eigenlijk alleen als het erg warm is en heel veel in de 1e en 2e versnelling word gereden.
Husky 450 injezzione
Blaffende husky's bijten toch!!
Blaffende husky's bijten toch!!
Op de buitenlucht Maar in principe heb je die alleen nodig als je 'm ook nog eens op zijn kant legt terwijl hij het te warm heeft. Mijn Suzuki-dealer ging rijden met zijn gloednieuwe Husky. Binnen de eerste 10 minuten direct al een fluitketel. Einde ritje.pHino schreef:voila! zoiets zoeken we dus!Noppy schreef:Bij www.hyderacing.com heb ik destijds zo'n fleske gekocht dat je tegen je radiator aan bevestigd. Zelfs al staat hij af en toe stoom te blazen, dan zuigt hij toch weer alle uitgeblazen stoom in de vorm van vloeistof terug. Werkt dus prima, maar is niet goedkoop. Prima zelf na te maken als je een beetje kan solderen.
Universal radiator overflow bottle kit
maar ik zie dat er 2 darmpjes aan zitten? 1ne komt dus bij je vuldop op de radiator waar nu het overloopdarmpje zit ... maar waar heb je die 2de dan op aangesloten?
Dus eerst iets doen aan de sproeierbezetting is een essentie.
Stel dat je geen antwoord krijgt, waarom vraag je niet even naar het Dyno-adres dat Ben van Erp altijd gebruikt. Kans is groot dat ze daar wat achterwielen hebben staan met straatbanden. Iedere motor is toch weer ietsje anders. Even twee dynoruns en je hebt het niet bij benadering goed, maar exact goed én maximaal vermogen.
dat is een optie voor het geval ik geen antwoord moest krijgen (Als hij het wilt doen natuurlijk, daar beslis ik niet over )Noppy schreef:Stel dat je geen antwoord krijgt, waarom vraag je niet even naar het Dyno-adres dat Ben van Erp altijd gebruikt. Kans is groot dat ze daar wat achterwielen hebben staan met straatbanden. Iedere motor is toch weer ietsje anders. Even twee dynoruns en je hebt het niet bij benadering goed, maar exact goed én maximaal vermogen.
maar ik heb vroeger eens een klx300 gehad waar ik een andere carbu op geinstalleerd had, toen had ik de sproeierbezetting op thumpertalk gevonden van iemand die ook een klx op diezelfde carb had staan. en daar draaide die zeer goed mee.
om maar te zeggen, er zal wel ergens in de wereld iemand zijn met een husky te250 met 310 kit op, die hem mooi afgesteld heeft, en de bezetting op internet gepost heeft.
maar waar vind ik deze, dat is de vraag