Net aangeschaft, start al niet meer..

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
maximus92
Berichten: 6
Lid geworden op: di jun 28, 2011 11:16

Beste cross fanaten,

ik heb zojuist een Honda cr250 aangeschaft uit 91. Misschien goed om te melden dat dit mijn eerste crosser is, verder wel erg veel ervaring
met 2takt motoren.

De eerste week reed hij prima, 1x kicken Was lopen.
Na een week starte hij moeilijk en gingen we hem een paar keer op het asvalt aan slepen met een andere motor. Toen wou hij wel aan. Eerst dachten we dat we hem te rijk hadden gesmeerdmaar dat was niet het Geval.(1 op40). Nog een paar dage. Later ging hij niet meer aan. hij maakt 3a4 ondploffingen, en is daarna niet meer aan te krijgen. Hij verzuipt he erg. Bougie is nat. Dingen die ik al heb gedaan:
Vlotternaald nagekeken, sproeiers door gespoten, andere bougie, membraan nagekeken (weet niet zo goed hoe ik moet zien dat hij niet goed meer is maar onder de kraan kwam er wel wat doorheen.) luchtfilter eraf gehaald en aan getrapt lukt ook niet, met pure benzine ook niet. Sproeier maat185. Eerst trouwens ook nooit zonder choke hoeven starten, choke ook nagekeken.

Het blok heeft 10u terug een revisie gehad met o.à. Nieuw membraam.

Als iemand tips heeft, heel graag wil maandag eigelijk naar Woncke, schijnt leuk te zijn maar moet hij het wel doen!

Ik hoop op reacties,

Gr. Max
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

vonkt hij wel?
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

verder wel erg veel ervaring met 2takt motoren. ??????????
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Blijkbaar alleen het rijden op tweetakt motoren
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bougiedop al bekeken? Misschien erg roestig van binnen?

Membraam vernieuwd... Dit klinkt verdacht :!:
Het zou kunnen zijn dat de schroefjes door de plaatjes niet goed zijn aangedraaid. Daardoor wordt de benzine minder goed of zelfs helemaal niet meer verdampt met als gevolg een natte bougie.
Oppassen dat de schroefjes er niet helemaal uittrillen en in je big-end vallen :wink:
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Keerringen goed dicht?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
maximus92
Berichten: 6
Lid geworden op: di jun 28, 2011 11:16

speedphreax schreef:Blijkbaar alleen het rijden op tweetakt motoren
op het moment verdien ik de kost met het repareren En onderhouden van 2 takt motoren, naast mijn technische opleiding. Dus ik zit meer te sleutelen dan te rijden. Aub als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.

Maar goed, een andwoord op de zinnige andwoorden, membraam klepjes heb ik voor de zekerheid omgedraaid, dus die staan weer strak. Schroefjes vast is vast aangedraaid.

Bougie dop en kabel ook vervangen.

Ik vraag mij af hoe ik de ontsteking kan controleren, want een vliegwiel trekker met deze draad spoed heb ik niet, ik wil die best halen als een van jullie de ontsteking niet kan uitsluiten. Hij vonkt namelijk gewoon 1 cm naar de massa toe.

Alvast bedankt!
maximus92
Berichten: 6
Lid geworden op: di jun 28, 2011 11:16

speedphreax schreef:Keerringen goed dicht?
ja die zijn goed dicht, ook verneveld de benzine goed, zonder uitlaat komt er gewoon de bekende damp uit.
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

als je de kost verdient met het repareren van 2-takt motoren en hier naar de oplossing komt vragen moet je je schamen!
zo te lezen heb je er geen verstand van.
ga naar een echte monteur.

kwakzalver!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

maximus92 schreef:Aub als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.
Is goed... Iets later had ik zowaar nog wat nuttigs te melden maar dat wordt blijkbaar ook niet gewaardeerd. Succes ermee, fietsenmaker.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
maximus92
Berichten: 6
Lid geworden op: di jun 28, 2011 11:16

roen schreef:als je de kost verdient met het repareren van 2-takt motoren en hier naar de oplossing komt vragen moet je je schamen!
zo te lezen heb je er geen verstand van.
ga naar een echte monteur.

kwakzalver!
een beetje jammer dit, ik vraag om hulp, krijg ik een reactie waar ik gewoon niks aan heb en dan zeg ik dat gewoon. Kwakzalver vind ik al helemaal nergens meer over gaan, er zit toch een wel degelijk verschil tussen de 2 takt scoots en motorscooters die ik repareer en een cross motor uit '91. Mijn klanten zijn altijd tevreden, maar dat zijn verder niet jou zaken, ik kom hier voor advies voor een crossmotor en sommige mensen moeten blijkbaar even aandacht, want een toevoeging vind ik het niet..

Mensen die WEL zin hebben om mij tips te geven en hier niet zijn om andere af te zeiken, ik hoor het nog steeds graag!

Alvast bedankt!

Gr.
maximus92
Berichten: 6
Lid geworden op: di jun 28, 2011 11:16

speedphreax schreef:
maximus92 schreef:Aub als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.
Is goed... Iets later had ik zowaar nog wat nuttigs te melden maar dat wordt blijkbaar ook niet gewaardeerd. Succes ermee, fietsenmaker.
dit is wel het top punt; je spreekt je zelf zo hard tegen als je even leest wat er staat..

als je niks nuttigs hebt te melden, bespaar de moeite.
Dan zeg jij, ik had wat nuttigs te melden maar dat word niet gewaardeerd :lol:
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

maximus92 schreef:
roen schreef:als je de kost verdient met het repareren van 2-takt motoren en hier naar de oplossing komt vragen moet je je schamen!
zo te lezen heb je er geen verstand van.
ga naar een echte monteur.

kwakzalver!
Kwakzalver vind ik al helemaal nergens meer over gaan, er zit toch een wel degelijk verschil tussen de 2 takt scoots en motorscooters die ik repareer en een cross motor uit '91. ik kom hier voor advies voor een crossmotor en sommige mensen moeten blijkbaar even aandacht, want een toevoeging vind ik het niet..



Gr.
wat is het verschil dan? de kleur en de banden? een 2 takt is een 2 takt.
er moet een mengsel in, een beetje compressie en een vonk op het juiste tijdstip. boem! en het moet er weer uit. als je deze 4 dingen heb moet ie lopen. als je het dan niet voor elkaar krijgt is 1 van deze dingen niet in orde. als ik jouw verhaal lees (en daarom mijn eerste reactie) zie ik eigenlijk meteen al wat eraan kan mankeren. en dat zijn 2 dingen.

als ik dan lees dat je werkt aan 2takt motoren van anderen, daar geld voor krijgt en ook nog even vermeld dat je er veel ervaring mee hebt, maar hulp nodig hebt bij zo'n simpele 2-takt vind ik je een kwakzalver.

adios cabrón.
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Sommigen moeten zich gaan schamen.
Ik snap niet dat sommigen hier de topic starter zo afblaffen...

Naar mijn idee stelt hij hele normale vragen en geeft hij ook keurig antwoordt zonder beledigend naar een ander te zijn. Er is geen enkele reden om zoveel kritiek te leveren, er zijn wel vele malen ergere topics geweest dan deze.

Dus laten we ons even als volwassen mensen gedragen en reageer gewoon niet als je geen hulp kan bieden.
verstand op nul en nadenken
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Als hij vonkt, dan moet hij lopen :)

Staat de grondplaat van de ontsteking wel gelijk met het streepje op het carter? Je kunt ze namelijk iets verzetten, maar dat is niet aan te raden.

Voorkomende problemen die het starten moeilijk maken:

- Verkeerde afstelling carburateur.
Welke maten sproeier zitten er in en hoeveel slagen staat de choke open. Ter info: De chokeknop is drraibaar en verhoogt/verlaagt je stationair toerental, afhankelijk hoe je er aan draait.

- Sluiten de powervalves goed?

- Is de demper niet verstopt?

- Staat het carter niet inmiddels vol benzine?

- Staat er spanning op de gaskabel als het gas dicht is, waardoor de gasschuif niet volledig zakt?
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Kameraad van mij heeft een 300 2takt.
Dat ding liep erg mooi maar begon tijdens een rit moeilijk te starten en vervolgens ging hij helemaal niet meer aan.
Bougie vonkte nog mooi, dus dat kon het niet zijn.
Vervolgens brandstoftoevoer gecheckt en schoongemaakt incl carb/membraam en nog niks….

Bleek de ontsteking kapot te zijn gegaan!
Bougie vonkte nog wel maar de ohm waarden uit de ontsteking waren totaal verkeerd.
Nieuwe ontsteking er in en hij deed het weer.

Ik zou je ontsteking is nameten! Ik weet alleen niet waar de weerstandwaarden moeten liggen.
verstand op nul en nadenken
maximus92
Berichten: 6
Lid geworden op: di jun 28, 2011 11:16

Mario2t schreef:Als hij vonkt, dan moet hij lopen :)

Staat de grondplaat van de ontsteking wel gelijk met het streepje op het carter? Je kunt ze namelijk iets verzetten, maar dat is niet aan te raden.

Voorkomende problemen die het starten moeilijk maken:

- Verkeerde afstelling carburateur.
Welke maten sproeier zitten er in en hoeveel slagen staat de choke open. Ter info: De chokeknop is drraibaar en verhoogt/verlaagt je stationair toerental, afhankelijk hoe je er aan draait.

- Sluiten de powervalves goed?

- Is de demper niet verstopt?

- Staat het carter niet inmiddels vol benzine?

- Staat er spanning op de gaskabel als het gas dicht is, waardoor de gasschuif niet volledig zakt?

de motor heeft goed gelopen met deze afstelling, dus de carberateur heb ik nog niks anders aan gedaan, sproeier maat 185.
de motor had geen reactie op verandering van de luchtschroef.
de motor start als hij koud is en houd het ongv. 10 slagen vol, maximaal. zonder of met gas maakt niet uit.

de motor heeft altijd zonder choke gestart, ook bij de vorige eigenaar. hij kwam hier echt binnen met 1x kicken is lopen, dat heeft hij ongv. een week gedaan.

de powervalves heb ik niet gecontroleerd, maar die moet wel goed zijn, want hij heeft er goed mee gelopen.

zonder uitlaat kun je hem gemakkelijk droog trappen.

de gas schuif gaat goed naar beneden, blijft wel een stukje openstaan maar dat ik gewoon stationair.

ik ga vanmiddag mijn ondsteking na kijken.

ik heb de waardes kunnen vinden, die ga ik even door meten !

Opwekspoel: (Aansluiting) Blauw-Wit
Standaard: 9-25 ohm (bij 20c)

Ontstekingsimpulsgever: (Aansluiting) Blauw/Geel-Groen/Wit
Standaard: 180-280 ohm (bij 20c)

Weerstand van primaire wikkeling:
Standaard: 0,1-0,3 ohm (bij 20c)

Weerstand van secundaire wikkeling:
Standaard: 4-8 kohm (zonder bougiekap) (bij 20c)
Standaard: 9-16 kohm (met bougiekap) (bij 20c)

ik weet van de scooters dat een beetje door druppelen van de membraam kleppen niet zo uitmaakt, maar dit membraam is een slag groter en weet ook niet of dat bij deze oude jongens wel uitmaakt??
hij druppelt namelijk redelijk door onder de kraan.
voor de zekerheid de kleppen omgedraaid!

zal vanmiddag wel even updaten, als ik temiste die ondsteking eraf krijg.. heb de vliegwiel trekker nog niet kunnen vinden maar een rubber hammertje doet wonderen.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

ok ik ga je helpen.
ten eerste als de motor zonder choke start is dat niet goed!!!!
Als die nu niet meer loopt dan gok ik op de carburateur.
Die stationair zit dicht/of het luchtbuis zit dicht.
succes
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Check idd je carb ff goed op verstoppingen.
Ik heb wel eens gelezen dat een gaatje dicht wil gaan zitten en enkel de compressor er op niet genoeg was, maar men wel dacht 'dat het nu wel schoon zou zijn'.
verstand op nul en nadenken
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

doet ie t al? :lol:
Plaats reactie