Hoi,
Ik ben helmaal happy met mijn g450x.
de vering is onderhanden genomen door ultimate racing suspension een jaar geleden en helemaal happy, nu na een jaar weer de vering laten onderhoud ivm de breslau really.
Voor off the road/enduro is de vering mijn inziens helemaal goed, neemt alles, ik ben happy. Gisteren op Rutten gereden (crossbaan) en dan slaat ie toch regelmatig door bij de sprongen, oke compressie wat ingedraait dan klapt ie niet door bij de grotere sprongen maar rijdt toch minder lekker..op de stukken waar je wielen wel contact hebben met de baan.
Ik ben wat sneller gaan rijden afgelopen jaar, misschien dus de valve setting weer veranderen? op sneller rijden.. maar neemt dat het lekkere comfy feeling weg bij enduro en slaat ie dan niet dor bij de crossbaan?
mijn vraag is, vering af laten stellen op mijn huidige snelheid (ivm een jaar geleden)? alhoe wel ik helemaal happy ben met de enduro.. maar bij sprongen op de crossbaan slaat ie door, dus andere setting waarbij ie niet doorslaat maar wellicht stugger is bij enduro..
keuzes:
a: vering anders laten afstellen (voor marchoggi achter Ohlins beide verandert door Ultimate racing, andere valve,etc)
b: geheel niewe vering kopen met high en low speed etc
c: allemaal leuk en aardig maar vering is een compromie, dus of enduro of cross, beste wat je kan is een aparte crosser erbij nemen...
Hoe doen die profi endurisen dit, die gaan op de crossproef toch ook knallend over het circuit....
mijn grootste probleem is niet de lange sprongen maar zoals in rutten een lange tafel berg die ze een stukje afgegraven hebben, als je dan niet hard genoeg gaat dan "val" je diep op een recht stuk ipv het aflopende stuk. met name het "plat vallen" lijkt het probleem.
oke mensen kom maar op met advies.
PS: ik heb gisteren ook op een Beta 350 enduro gereden welke soepel afgeveert was op de remknippen maar toch ook bijde grotere sprongen door sloeg(mijn idee). wat mijn gemoeds toestand ten goede kwam, ligbt dus toch niet alleen maar aan mijn vering
wat te doen..... vering..motor...
Moderator: ghulst
Kim, troost je, ik had op Rutten precies dezelfde ervaring met mijn RMZ.
De Beta keurig afgeveerd en mijn Reiger afgeveerde dempers knalden hard en ongecontroleerd neer, hupsten nog eens na ook.
Volgens mij moeten we het achterwiel wat laten draaien in de lucht zodat hij iets achterover trekt; achterwiel dat aangedreven is land eerst.
Ietsje vooroverleunen en vlak voor de landing gas geven. Ik heb er wat mee geeperimenteerd en soms ging het goed (maar meestal niet).
Dus nog veel te leren op hogere snelheid...
De Beta keurig afgeveerd en mijn Reiger afgeveerde dempers knalden hard en ongecontroleerd neer, hupsten nog eens na ook.
Volgens mij moeten we het achterwiel wat laten draaien in de lucht zodat hij iets achterover trekt; achterwiel dat aangedreven is land eerst.
Ietsje vooroverleunen en vlak voor de landing gas geven. Ik heb er wat mee geeperimenteerd en soms ging het goed (maar meestal niet).
Dus nog veel te leren op hogere snelheid...
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Noppy schreef:Kim, troost je, ik had op Rutten precies dezelfde ervaring met mijn RMZ.
De Beta keurig afgeveerd en mijn Reiger afgeveerde dempers knalden hard en ongecontroleerd neer, hupsten nog eens na ook.
Volgens mij moeten we het achterwiel wat laten draaien in de lucht zodat hij iets achterover trekt; achterwiel dat aangedreven is land eerst.
Ietsje vooroverleunen en vlak voor de landing gas geven. Ik heb er wat mee geeperimenteerd en soms ging het goed (maar meestal niet).
Dus nog veel te leren op hogere snelheid...
Gewoon heel veel doen, dan vind je vanzelf de balans tussen de steilte/hoek van de helling, je gas en je lichaamshouding. (Soms doet dit even pijn..)
Je voorwiel laten draaien, heel belangrijk...., en je achterwiel ook maar lekker laten draaien, lekker vliegen, onderweg gassen is achterover, (achter)remmen is voorover. (Ook wel handig is om te blijven kijken waar je heen wil.) Op het gas landen en hatseflats...
Na 1000 keer weet je niet beter.
Hoop ik...
EXC300
Je kunt de demping zwaarder zetten om doorslaan te voorkomen. Echter dit voel je ook op stukken zonder schans, fiets voelt steviger.
Ik heb zwaardere veren en demping laten monteren. Op de weg voel ik ieder hobbeltje, op de mx baan is het goed. En met zwaardere veren en demping heb je meer contact, en kun je steeds sneller rijden.
Het blijft een compromis, op een hard zandpad is het minder comfortabel dan de enduro vering. Met de standaard endure vering -exc 525 kon ik het op de crossbaan lang niet redden, steeds doorslaan.
Ik heb zwaardere veren en demping laten monteren. Op de weg voel ik ieder hobbeltje, op de mx baan is het goed. En met zwaardere veren en demping heb je meer contact, en kun je steeds sneller rijden.
Het blijft een compromis, op een hard zandpad is het minder comfortabel dan de enduro vering. Met de standaard endure vering -exc 525 kon ik het op de crossbaan lang niet redden, steeds doorslaan.
Je bent geen kilotje of tien+ zwaarder geworden? Sag nog OK? Olie nog in orde?
Dan zou je alles met de dempingen op kunnen lossen. Of is/was je valve setting dusdanig aan gepast dat er nu niet meer mee te rijden is? En waarom heb je er tijdens de crossproeven geen problemen mee? (ik heb makkelijk praten met mijn Hi-lo demping).
Dan zou je alles met de dempingen op kunnen lossen. Of is/was je valve setting dusdanig aan gepast dat er nu niet meer mee te rijden is? En waarom heb je er tijdens de crossproeven geen problemen mee? (ik heb makkelijk praten met mijn Hi-lo demping).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
ben 5 kilo afgevallen, vering komt net terug van onderhoud bij ultimate racing. wel ben ik harder gaan rijden, wellicht spring ik daardoor ook verder/harder.
Ik zeg niet dat ik op een crossproef geen last heb maar de enduro mannen moeten toch ook soepel vering hebben maar met een crossproef zie ik ze ook 15 meter springen, slaan niet door neem ik aan.
Het is natuurlijk ook wel een groot compromi cross/enduro.
Crossbaan komt de eerste tijd niet meer en ik hoop met de Breslau rally dat er geen hele grote sprongen inzitten maar mooie snelle paden.
Zo wel eens de vering willen voelen van een enduro pro, kijken hoe dat is.
Ik zeg niet dat ik op een crossproef geen last heb maar de enduro mannen moeten toch ook soepel vering hebben maar met een crossproef zie ik ze ook 15 meter springen, slaan niet door neem ik aan.
Het is natuurlijk ook wel een groot compromi cross/enduro.
Crossbaan komt de eerste tijd niet meer en ik hoop met de Breslau rally dat er geen hele grote sprongen inzitten maar mooie snelle paden.
Zo wel eens de vering willen voelen van een enduro pro, kijken hoe dat is.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
die zijden zacht, slaat die door op een crossbaan?
te zacht en de bochten gaan niet lekker, te hard en de bochten glijden weg achter.
ach ja we rommelen wat aan, maar zou toch wel eens willen proeven hoe profi vering is
te zacht en de bochten gaan niet lekker, te hard en de bochten glijden weg achter.
ach ja we rommelen wat aan, maar zou toch wel eens willen proeven hoe profi vering is
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Ik zit met hetzelfde probleem.
Voor offroad was mijn 450 exc perfect afgeveerd maar voor de cross veel te slap.
Ik heb nu veren laten komen die voor mijn gewicht geschikt zijn.
Het is en blijft een compromis zoals velen zeggen, maar de goedkoopste en meest efficiente oplossing is eerst de vering op gewicht te laten afstellen.
Als dat nog niet genoeg voldoening geeft zijn er uiteraard complete voorvorken en achterschokbrekers te kopen die voor beide doeleinden zijn, alleen dat kost wat meer .
Mogelijk dat daar de 'enduro profs' ook mee rijden en dat ze daarom zo hard met enduro en MX kunnen?
Voor offroad was mijn 450 exc perfect afgeveerd maar voor de cross veel te slap.
Ik heb nu veren laten komen die voor mijn gewicht geschikt zijn.
Het is en blijft een compromis zoals velen zeggen, maar de goedkoopste en meest efficiente oplossing is eerst de vering op gewicht te laten afstellen.
Als dat nog niet genoeg voldoening geeft zijn er uiteraard complete voorvorken en achterschokbrekers te kopen die voor beide doeleinden zijn, alleen dat kost wat meer .
Mogelijk dat daar de 'enduro profs' ook mee rijden en dat ze daarom zo hard met enduro en MX kunnen?
verstand op nul en nadenken
ligt ook aan de rijstijl.
de pro's rijden door hun hogere snelheid en techniek heel anders over knippen,tafelbergen en boomstammen.
Wel doet vering een hoop, ik heb kennis mogen maken met de Reiger achterdemper die voorzien was van fastrebound en chassiscontrol en dat is een verademing. Kost echt serieus geld dacht meer dan 2000 euro.
De voorvering op deze machine was ook dusdanig onderhanden genomen dat die alles aan kon wat die voor de wielen kreeg.
Ik was echt zwaar onder indruk van de Reiger pomp!
de pro's rijden door hun hogere snelheid en techniek heel anders over knippen,tafelbergen en boomstammen.
Wel doet vering een hoop, ik heb kennis mogen maken met de Reiger achterdemper die voorzien was van fastrebound en chassiscontrol en dat is een verademing. Kost echt serieus geld dacht meer dan 2000 euro.
De voorvering op deze machine was ook dusdanig onderhanden genomen dat die alles aan kon wat die voor de wielen kreeg.
Ik was echt zwaar onder indruk van de Reiger pomp!
Nieuwe site voor alle allroad/offroad en rally gerealteerde testen/reviews/impressies enz enz....
Als je genoeg geld heb zou ik beide doenbrommer schreef:zo ik kan vering upgraden voor duizend en nog wat euro's.... of ik kan voor minder euro naar Carlo Hulsen luisteren en mijn landing anders en beter uitvoeren.......
Maar zoals je weet heb ik hele goede vering. En als ik het vergelijk met de standaard vering van Kayaba dan is het een heel groot verschil. Maar ik merk ook dat hoe meer gas ik geef hoe makelijker het gaat. Maar ik ben op een punt gekomen dat ik dus niet meer gas wil geven. Gewoon omdat ik er niet meer plezier uithaal als ik meer gas geef. Techniek en oefenen is dus toch de enige oplossing zoals HerrRenezele al zei.
# 442
Als ik geld heb dan is vering hjet eerst om in te investern!
En zeker goede vering en goede techniek is de ideale combi.
maar laten we gaan beginnen met goede tehcniek, als ik dan vast loop, kun je de materiele kant upgraden, kans is dat als ik vering upgrade doe, ik nooit de techniek krijg om deze upgrade te benutten...
eerst aanmezlf werken als dat niet meer kan dan materiaal...
En zeker goede vering en goede techniek is de ideale combi.
maar laten we gaan beginnen met goede tehcniek, als ik dan vast loop, kun je de materiele kant upgraden, kans is dat als ik vering upgrade doe, ik nooit de techniek krijg om deze upgrade te benutten...
eerst aanmezlf werken als dat niet meer kan dan materiaal...
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
ff offtopic..stel geld is geen problem, wat is de beste vering tegenwoordig?
WP, kayaba, ohlins, solva? of reiger of HK of ultimate suspension? of deonede laatste die alleen bestaande merken servicen...
Als een solva of WP een goede vork heeft waarom gaan HK, reiget ultimater suspension dan toch weer ander balce setting maken? andere olie?
WP, kayaba, ohlins, solva? of reiger of HK of ultimate suspension? of deonede laatste die alleen bestaande merken servicen...
Als een solva of WP een goede vork heeft waarom gaan HK, reiget ultimater suspension dan toch weer ander balce setting maken? andere olie?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Ik rijd met 100% standaard WP spul (450EXC-R) en ben meer dan 200% tevreden (80kg aan de haak incl alles). Kom dan ook van een 1985er model KTM250 af en ook daar was ik 100% tevreden over. Maar met deze nieuwere type vering is geen gat te diep, geen bult te hoog en dat terwijl ik de zaak toch vrij soepel heb afgesteld. Its all in the (mind) setting. Natuurlijk valt er te verbeteren, maar of wij dat zo direkt merken??
Vorig jaar gehoord van een "op leeftijd zijnde" EX GP rijder dat Öhlns iets leuks heeft/had. Een soort van zelf instellende demping die zichzelf aanpast aan de baan/omstandigheid. Hij was er uitermate tevreden over. Het enigste probleem ermee was dat het ook regelmatig kapot ging en dan weer 6 weken moest wachten totdat het gerepareerd was. Maar het was subliem, zolang het werkte.
Vorig jaar gehoord van een "op leeftijd zijnde" EX GP rijder dat Öhlns iets leuks heeft/had. Een soort van zelf instellende demping die zichzelf aanpast aan de baan/omstandigheid. Hij was er uitermate tevreden over. Het enigste probleem ermee was dat het ook regelmatig kapot ging en dan weer 6 weken moest wachten totdat het gerepareerd was. Maar het was subliem, zolang het werkte.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Ik heb mijn vering (KTM 450 EXC) laten aanpassen op mijn gewicht door Van Laar. Vóór geen andere veren, alleen goed afgesteld en achter een nieuwe veer (en natuurlijk ook afgesteld). De afstelling is een mix van enduro/cross. Ik heb nu het gevoel ( ) dat ik ik de controle over de motor heb en niet andersom. Vooral met knippenpaden een super-controle. Dat geeft toch een goed gevoel en alleen daardoor rij ik al lekkerder. Op de baan rijd ik meestal bij MCA Arnhem; een super-mulle zandbaan waar ik niet echt hoog en hard spring. Doorslaan is dus nog niet gebeurd.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Zoals je het nu omschrijft val je als een dood vogeltje uit de lucht na een tafel.
Beetje meer gasgeven net voor het landen, waardoor de energie niet alleen verticaal, maar ook horizontaal wordt verdeeld.
Beetje meer gasgeven net voor het landen, waardoor de energie niet alleen verticaal, maar ook horizontaal wordt verdeeld.