Mijn Husa zijn distributieketting is aan vervanging toe.
Nu heb ik hier en elders gelezen dat je deze zelf kan klinken zonder tools. Ik heb hier geen ervaring mee, en heb wat schrik om dit uit te proberen op een distributieketting, want wat als....
Kan iemand mij vertellen of ik niet beter een setje (+-50€) koop om de klus te klaren?
Of is dit weggesmeten geld(zoveel gebruik je dat toch niet) en doe je het even vlot en goed met een dikke en dunne hamer?
Tips om dit volgens laatste manier goed te doen?
Thx!
Klinken distributieketting
Moderator: ghulst
Het is te doen met een grote hamer (moker of iets met massa) achter de klink om de klap op te vangen en met een drevel midden op de klink slaan (met beleid zodat je niet je nokkenas lagers of tandwiel kapot maakt..)
Een ketting pons wel ook wel werken maar pas wel op dat je het pennetje er niet uitdrukt.
Een ketting pons wel ook wel werken maar pas wel op dat je het pennetje er niet uitdrukt.
Ik heb het bij de XR gedaan.
1e keer kon ik de ketting mooi afsteunen tegen het frame want de cylinder was er ook af.
De kettingen worden eigenlijk alleen "oneindig" (rond, geklonken) verkocht. Maar dan heb je weer speciaal gereedschap nodig om een tandwiel onderaan uit de weg te halen. Eerst dus zelf opengeslepen.
Met een open ketting kun je deze aan je oude (opengemaakte ketting) monteren en deze zo door je blok halen. Kan je cylinder en carterdeksel blijven zitten. Best handig dus.
Bij het weer monteren van cylinder en kop bleek ik de verkeerde ketting gekregen te hebben...... behoorlijk te lang, dat viel gelukkig dus wel goed op.
2e keer dus met minder ruimte en op het nokkenastandwiel gelegd tijdens het klinken. Dat ging eigenlijk nog makkelijker.
Van de dealer had ik de tip het nokkenastandwiel niet vast te bouten op de nokkenas tijdens het klinken, zodat deze geen kracht krijgt.
Dikke hamer erachter en ik had m'n drevel wat ingeslepen zodat deze precies de randen van de ketting pen pakt. (en dus niet het midden)
Een paar extra handen is wel aan te raden, ik heb die van m'n vriendin erbij gebruikt.
De dealer heeft zelf ook geen apparaat om dit te doen, wellicht bestaan ze niet eens.
Behalve het klinken is het denk ik belangrijker de plaatjes niet te strak aan te knijpen, dan krijg je een zwaar buigend/strekkend punt in je ketting. (net als bij je ketting naar het wiel, secundaire aandrijving)
Bij het aandrukken van het laatste plaatje heb ik een klein moertje (m3 denk ik) om het pennetje gedaan. Dan kun je mooi met een tang via dat moertje op het plaatje drukken.
Inmiddels heb ik de Baja Saxonia ermee gereden en behalve veel subframe en uitlaat schade van een quad die me achterop ramde toen ik even in het zand lag heeft ie het prima gehouden.
1e keer kon ik de ketting mooi afsteunen tegen het frame want de cylinder was er ook af.
De kettingen worden eigenlijk alleen "oneindig" (rond, geklonken) verkocht. Maar dan heb je weer speciaal gereedschap nodig om een tandwiel onderaan uit de weg te halen. Eerst dus zelf opengeslepen.
Met een open ketting kun je deze aan je oude (opengemaakte ketting) monteren en deze zo door je blok halen. Kan je cylinder en carterdeksel blijven zitten. Best handig dus.
Bij het weer monteren van cylinder en kop bleek ik de verkeerde ketting gekregen te hebben...... behoorlijk te lang, dat viel gelukkig dus wel goed op.
2e keer dus met minder ruimte en op het nokkenastandwiel gelegd tijdens het klinken. Dat ging eigenlijk nog makkelijker.
Van de dealer had ik de tip het nokkenastandwiel niet vast te bouten op de nokkenas tijdens het klinken, zodat deze geen kracht krijgt.
Dikke hamer erachter en ik had m'n drevel wat ingeslepen zodat deze precies de randen van de ketting pen pakt. (en dus niet het midden)
Een paar extra handen is wel aan te raden, ik heb die van m'n vriendin erbij gebruikt.
De dealer heeft zelf ook geen apparaat om dit te doen, wellicht bestaan ze niet eens.
Behalve het klinken is het denk ik belangrijker de plaatjes niet te strak aan te knijpen, dan krijg je een zwaar buigend/strekkend punt in je ketting. (net als bij je ketting naar het wiel, secundaire aandrijving)
Bij het aandrukken van het laatste plaatje heb ik een klein moertje (m3 denk ik) om het pennetje gedaan. Dan kun je mooi met een tang via dat moertje op het plaatje drukken.
Inmiddels heb ik de Baja Saxonia ermee gereden en behalve veel subframe en uitlaat schade van een quad die me achterop ramde toen ik even in het zand lag heeft ie het prima gehouden.
#777 - Mijn fotoboekenplank
Net terug van de testrit: loopt als een zwitsers horloge
Heb het toevallig op dezelfde manier gedaan als Erwin:
Nokkenas los, ketting op nokkenastandwiel, 1 persoon ene kant met zware hamer, ik andere kant en met een drevel 2 randen rondtikken.
Peace of cake, waar ik mij druk om maakte... (but better safe then sorry)
Bedankt voor de antwoorden
Heb het toevallig op dezelfde manier gedaan als Erwin:
Nokkenas los, ketting op nokkenastandwiel, 1 persoon ene kant met zware hamer, ik andere kant en met een drevel 2 randen rondtikken.
Peace of cake, waar ik mij druk om maakte... (but better safe then sorry)
Bedankt voor de antwoorden
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
ik heb me er achteraf ook van te voren veel te veel zorgen over gemaakt... ach ja, beter dan andersom
#777 - Mijn fotoboekenplank
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Maar toch... ik heb ook regelmatig gehad dat ik tijdens het rijden nog dacht: Heb ik hem echt wel goed geklinkt??? Maar het is in al die jaren nog nog nooit fout gegaan dus ik zal het wel goed (genoeg) doen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
't zit allemaal tussen de oren....
EXC300