banden wisselen

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
STTEVE
Contacteer:

Ik zie bij wedstrijden diverse teams hun banden wisselen met zo'n ring, waarop het wiel wordt gelegd en de band door middel van zo'n hevel van de velg wordt gedrukt. Ik denk erover om zo'n apparaat aan te schaffen, want juist het van de velg drukken lukt me niet Wie heeft er ervaring mee??...en wil die met mij delen, natuurlijk..
alvast bedankt
Airhead

Hoi Steve,

Ik heb dezelfde ervaring met m'n TT600R. Ik kan de banden ook met geen mogelijkheid lossen, bij mijn oude TT gaf dat nooit problemen. Blijkbaar is het velgbed bij de TTR een stuk dieper (of zoiets).

In ieder geval heb ik om die reden een handmatig bandenwisselapparaat (leuk scrabbelwoord) aangeschaft. En dat werkt perfect. Het kost wel wat, maar het scheelt heel wat zweetdruppels, vloeken en ritjes naar de motorzaak waar ze de band dan alsnog lossen.

Mijn ervaring was dat ze erg moeilijk zijn te krijgen. Twee jaar gelden heb ik er één gekoscht bij Mino Racing http://www.mino.nl/. Als je bij Producten > Gereedschap kijkt zie je 'm staan.
Alleen zie ik nu dat ze per twee gaan. Da's niet handig (of je moet met nog iemand een dealtje sluiten). Mino is trouwens eigenlijk voor de groothandel.
Misschien dat ze 'm ook wel verkopen bij Noppenshops, maar dat is mij niet bekend.
Zot
Contacteer:

Ik heb wel interesse in die tweede als de prijs een beetje normaal is. Die ontvetterbak moet ik eigenlijk ook hebben.

Ik ga ze ff bellen.
Afbeelding
Jo VdB

STTEVE schreef:juist het van de velg drukken lukt me niet
Ik heb ook zo'n "toestel" (gekocht bij Bikers Fashion, invoerder van oa. WIND, in de buurt van Turnhout (niet ver van Tilburg)

Het is handig, maar niet echt nodig m.i.

Band van velg drukken is eigenlijk vrij simpel : leg de velg op de grond, en druk er op met je knie (of sta erop met je voet) En ga zo de hele velg rond. Op 30 seconden is je band gegarandeerd los !! En VEEL makkelijker dan met zo'n ring !!

Dit natuurlijk als je het over gewone binnenbanden hebt. Bij mousse is dit een ander verhaal !!

Jo VdB
Ad Ketelaars
Contacteer:

of bel eens Brother in Kaatsheuvel (nl) deze heeft zowel bandenafneemapparaten voor de endurist en crosser en de ontvetterbakken. Ook een groothandel maar eentje waar wel iets mee te regelen is denk ik. 0031416543409
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
sjikkentip

Is het met zo een manuele bandenwisselaar mogelijk banden te vervangen met een bib-mousse binnenin??Ik rij nl voor altijd met een bib en achter met een versterkte binnenband.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Rudy
Contacteer:

Volgens mij moet het wel lukken (maar niet zonder enige ervaring) :lol:
adje

dit is wat ik heb gezien.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gast

ssteve,

Op mijn TTR wissel ik van in het begin mijn banden (met binnenband, geen mousse) met 3 gewone, kleine bandijzertjes....(kan ik meenemen op mijn stuur met tyraps) in het begin is het wat leren en oppassen om de velg niet te beschadigen, maar ik ondervind hier eigenlijk bijna geen problemen! Gewoon zien dat je bandenvet hebt (of iets dergelijks, WD40 lukt ook wel hoor...) EN een oude binnenband (of vod...) om tussen je bandenijzers en velg te leggen (en zo de velg niet te beschadigen).

Ik moet eerlijk toegeven dat de banden op mijn TTR ook moeilijk loskomen, maar ik ga gewoon met mijn voeten op de band staan (een voet langs elke kant) en dan komt hij na wat gevring wel los.....Ik weeg 70 kg, een beetje meer helpt altijd wel natuurlijk....:-)

1 bandenijzertje kostte me 12,5 EURO bij een autospeciaalzaak....

Groetjes.....Villard
annelrob

Airhead schreef: een handmatig bandenwisselapparaat (leuk scrabbelwoord) aangeschaft. En dat werkt perfect. .
Mee eens. Ik heb alleen de hefboom (na)gemaakt en die aan een poot van de werkbank gebout. Het wiel ligt gewoon op de grond op twee houten balkjes of een oude deurmat. Het lossen van de band gaat perfekt.
Ik ben echter nog steeds zoekende naar een hulpstuk om de banden OP de velg te krijgen. Iemand ervaring, foto's of tips?
Jo VdB

annelrob schreef:Ik ben echter nog steeds zoekende naar een hulpstuk om de banden OP de velg te krijgen
Metzeler (korte) monteer-ijzers, da's DE tip

Jo VdB
Ad Ketelaars
Contacteer:

Ik leg ongeveer zo'n 15 banden om (bij mijn wielen en als pechassistent tijdens mijn roadbookritten), maar bij een TTR krijg je het niet (lees: bijna niet) voor elkaar om de band van de velg los te trappen. De laatste keer de band tussen een paaltje en de bumper van mijn bus gezet. Het gevolg was, dat mijn koppelingsplaten er ongeveer uitlagen maar dat de band nog vrolijk in het velgbed zat. Na nog een half uur trappen kwam hij eindelijk los. Toffe motor zo'n TTR maar er moesten geen banden opzitten :D :wink:
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Jo VdB

Allez, zo leer ik vandaag ook al weer wat bij over de velgen van de TTR's.

Ik wist niet dat die zo moeilijk loskomen van de velg.
Misschien helpen mijn 110 kg hier dan wel als ik erop ga staan :oops:

Jo VdB (het zijn natuurlijk wel 110 kg spieren :wink: )
sjikkentip

Wat is de truk om met de hand (korte of lange bandenijzers) een Bib-mousse in een voorband 21" te monteren met zo'n manueel bandenapparaat (2 cirkels op een as in ijzer)?Ik ben zinnens van mij zo één aan te schaffen.
Om gewone binnenbanden te monteren geen probleem ten velde....maar Bib-Mousse amai mijne frak....nie te doen met de hand,lukt enkel op pneumatisch bandenmachien.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Freek
Site Admin
Contacteer:

bij vast-'geplakte' buitenband even doorrijden met een lege band op een zachte ondergrond.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
de antrapper

Hoi aan allen

Band moeilijk van de velg?, leg hem/haar voor het wiel van je auto en rijd zachtjes over de band,niet de velg!, soms nog een keer een stukje draaien. Als laatste redmiddel werkt dit altijd, wel goed mikken anders loop je kans dat er alleen nog maar fietsbanden om passen.

Antrapper

8)
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Gast

Wat is de truk om met de hand (korte of lange bandenijzers) een Bib-mousse in een voorband 21" te monteren met zo'n manueel bandenapparaat (2 cirkels op een as in ijzer)?Ik ben zinnens van mij zo één aan te schaffen.
Om gewone binnenbanden te monteren geen probleem ten velde....maar Bib-Mousse amai mijne frak....nie te doen met de hand,lukt enkel op pneumatisch bandenmachien.

heb deze topic nog eens doorgehaald en moet eerlijk toegeven dat banden van een TTR halen soms een ware nachtmerrie kan zijn!!!!

TTR rijders ervaring met die bandendemonteermachines...???
JBassie
Contacteer:

ik laat er een nieuw achterbandje erop zetten. Scorpion schoebe band.
daar ga ik zelf niet mee klooien heb er ook geen gereedschap voor

JB
TH

op marktplaats staat er ook een te koop.
Noppy

Met een wat zwaardere Dual Sport motor:
1) Klap de zijstandaard van je maatje uit
2) Leg het wiel op de grond
3) Plaats het voetje van de standaard op de band, vlak bij je velgrand
4) Stempel nu regelmatig door de complete motor, eventueel zelfs met vriendje erop, met volle gewicht op de zijstandaard en dus op de band te laten drukken.

Dan komt er op vier vierkante ruim 250kg en dat moet genoeg zijn, zelfs indien de band in het losse zand ligt (woestijn of zo).

Maar ja, met die lichte mountainbikes van jullie wil dat wellicht niet :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol:
:toost:
Dr_Bean
Contacteer:

Noppy schreef:Met een wat zwaardere Dual Sport motor:
1) Klap de zijstandaard van je maatje uit
2) Leg het wiel op de grond
3) Plaats het voetje van de standaard op de band, vlak bij je velgrand
4) Stempel nu regelmatig door de complete motor, eventueel zelfs met vriendje erop, met volle gewicht op de zijstandaard en dus op de band te laten drukken.

Dan komt er op vier vierkante ruim 250kg en dat moet genoeg zijn, zelfs indien de band in het losse zand ligt (woestijn of zo).

Maar ja, met die lichte mountainbikes van jullie wil dat wellicht niet :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol:
Mja.. laatst precies zo geprobeert mijn MT21 van de achtervelg van de LC8 af te leggen met hulp van een andere LC8 met bereider (70kg) => ging niet!!
Eerdere poging met een BMW GS met bereider (tja... kg) ging wel!!

Uiteindelijk is het met 2 bandelichters gelukt en wel alsvolgt:

1 bandenlichter, met goeie scherpe punt ONDER de rand van de band gestoken en daarmee de band lichterlijk over de dubbele velgrand getilt, Nu met de andere bandenlichter tegen de velgrand aan, als hefboom de band naar binnen gedrukt.

Bij het opleggen moet je dan de band weer tot 5 bar oppompen voordat ie over de rand op de velg knalt!

(ps.: Bij Michelin Baja ging het wel met de zijstandaard en veel makkelijker: Die heeft dan ook een veel zachtere 'wang'.

groet
Dr_Bean
Plaats reactie