Levensduur KTM kogellager?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Kuipe

Zondag middagje Westdorpe gedaan met men ktm 250 exc 2010, tot ineens alles vastliep, mss voor sommigen onmogelijk maar hier mijn theorie:

Wss begonnen met een kogellager die versleten(???) was,waar de kogels uitgelopen zijn deze heeft een warmte ontwikkeld die de moer heeft doen loskomen van de achteras(alu is heel warmtegevoelig),achteras losgekomen,wiel krom,remklauw losgerukt van achterbrug,steuntje van achterbrug stuk,ketting vast,koppelingshuis stukgeslagen,tandwiel stuk,remschijf stuk

Moeten jullie weten de motor heft nog net geen 3000km,had ik deze kogellagers reeds moeten vervangen ?of zouden deze veel langer moeten meegaan? de buitenste rand van de kogellager is volledig platgedraaid daar waar de kraag stond om de kogels in te houden.

Kan ik rekenen op garantie van KTM?

Iemand ervaring met dergelijke problemen?

ik heb er foto's van maar weet niet hoe ik deze moet posten
Bakkertjedeeg

Ik kan je wel vertellen dat je alle pech van de wereld hebt. Bij KTM zal niemand thuis zijn ben ik bang. De meeste merken geven geen garantie op de motoren. Succes met de motor.
huskie

Die foto's upload/plaats je op een foto website zoals: photobucket, picasa etc.
Daar kun je dan naar verwijzen in je reactie die je hier plaatst.
De pech die je hebt is dat je te laat merkte dat je achterwiel lager verrot was. Af en toe je voor- en achterwiel draaien op een bokje geeft een beeld of alles nog goed voelt.
Ook is het mogelijk dat de ketting te strak stond, waardoor er teveel spanning stond. Kan tijdens de rit gebeurt zijn. Afijn, er zijn meerdere mogelijkheden die deze catastrofe hebben kunnen veroorzaken.
:(
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Zot
Contacteer:

ik zeg oorzaak lompheid.
Afbeelding
roen

net geen 3000km? :?
Kuipe

Zot schreef:ik zeg oorzaak lompheid.
verklaar nader aub

Ik rij ook met een Honda CRF 250 van 2004 en deze is nog maar toe aan zijn 2de paar kogellagers en ziet heel wat meer af.

Het is idd wel waar ik de kogellagers diende te controleren,tijdens het rijden in de kleimodder voel je echter niet dat je achterwiel ietwat stugger loopt, dan loopt alles stug, bij mij toch.
folie

Kuipe schreef:
verklaar nader aub

Ik rij ook met een Honda CRF 250 van 2004 en deze is nog maar toe aan zijn 2de paar kogellagers en ziet heel wat meer af.

Het is idd wel waar ik de kogellagers diende te controleren,tijdens het rijden in de kleimodder voel je echter niet dat je achterwiel ietwat stugger loopt, dan loopt alles stug, bij mij toch.
Ketting te strak. Op een KTM moet de ketting met het achterwiel van de grond een stuk losser dan op een Honda. Dan komt ie in de klei ook nog strakker vanwege zand/klei die wordt meegenomen tussen je ketting en het tandwiel. Er zijn tandwielen die gleuven hebben om beter modder af te voeren.
Kuipe

Alles is netjes gedeponeerd bij de dealer,en ligt te wachten op een expertise door KTM België,kan dit geen uitsluitsel geven wordt alles opgestuurd naar KTM Oostenrijk.
barry!
Contacteer:

folie schreef:
Kuipe schreef:
verklaar nader aub

Ketting te strak. Op een KTM moet de ketting met het achterwiel van de grond een stuk losser dan op een Honda. Dan komt ie in de klei ook nog strakker vanwege zand/klei die wordt meegenomen tussen je ketting en het tandwiel. Er zijn tandwielen die gleuven hebben om beter modder af te voeren.
:!: :!:
Sinds kort een KTM 450 in bezit en dit viel me direct op!
In het begin spande ik de ketting zoals ik het bij mijn Honda CRF altijd heb gedaan. Maar bij het inveren zat die loeistrak.
Moest dus veel losser in uitgeveerde toestand :!:
verstand op nul en nadenken
solexcross

Dat is mij ook opgevallen.
De ketting van mijn 300 moet veel slapper als die van mijn cr250 (honda)
Mario2t
Contacteer:

Honda heeft een linksysteem en de betreffende KTM heeft dat niet.
Daar zit het verschil in.
mmrizio

Ik heb idd vaker gehoord dat dit met het link systeem te maken heeft. Ik snap alleen niet waarom. Is de geometrie dan zo anders door die paar klompjes ijzer?: Stand van de achtervork tov. de grond en tov. het voortandwiel?
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Joop

Mario2t schreef:Honda heeft een linksysteem en de betreffende KTM heeft dat niet.
Wel of geen linksysteem heeft niets met de kettingspanning te maken, het heeft puur te maken met de opstelling van de achtervork tov. het voortandwiel.
Mario2t
Contacteer:

Joop schreef:
Mario2t schreef:Honda heeft een linksysteem en de betreffende KTM heeft dat niet.
Wel of geen linksysteem heeft niets met de kettingspanning te maken, het heeft puur te maken met de opstelling van de achtervork tov. het voortandwiel.
Een KTM ketting spant meer op bij inveren dan een ketting om een CRF.
Dat heeft dus m.i. te maken met het direkte veersysteem i.p.v. een systeem met link.
KTM-Schuimpie

Ik doe ook mee. lompheid. :)
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Wortel
Contacteer:

Beetje mosterd na de maaltijd en daar heb je nu niets meer aan...

Maar elke keer als je gereden hebt de motor nalopen en zeker de wiel spelingen controleren. Met een beetje speling kan je nog wel even doorrijden (thuiskomen) maar als ik die schade bij jou zie dan is er zeker niet naar gekeken.... Wiel lagertjes gaan nu eenmaal stuk na een tijdje. Helemaal op stenen pistes of harde banen.

Bij een KTM moet de kettingspanning met achterwiel van de grond ongeveer 1 cm zijn vanaf de onderkant achterbrug vlak achter je kettinggeleider (als je de ketting omhoog drukt). Dat lijkt op eerste gezicht nogal slap maar dat is het tijdens rijden zeker niet.

Te strakke ketting kan trouwens ook het lager van je uitgaande as van je versnellingsbak mollen...
Plaats reactie