Vandaag heb ik de offroad gereden in Holten.
Bij de keuring kreeg ik,en waarschijnlijk nog veel meer,te horen dat de Michelin AC 10 met Dot nummer ook niet goed is omdat dit volgens de keurmeester een Amerikaans dot nummer is.......nou weet ik het ook niet meer.
Ik wordt echt niet goed van altijd weer dat bandengezeik terwijl de KNMV niet eens een lijst wil opstellen met welke dan wel echt goedgekeurd zijn.
Dit heb ik al eens eerder geinformeerd en zij zeiden dat het een nogal grijs gebied is.....
Offroadbanden met verkeerd DOT nummer?????
Moderator: ghulst
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Wat een onzin, DOT is altijd een afkorting vanuit de US (Department Of Transport) Ik heb er nog nooit van gehoord. kon je wel of niet starten?de crossgoeroe schreef:Vandaag heb ik de offroad gereden in Holten.
Bij de keuring kreeg ik,en waarschijnlijk nog veel meer,te horen dat de Michelin AC 10 met Dot nummer ook niet goed is omdat dit volgens de keurmeester een Amerikaans dot nummer is.......nou weet ik het ook niet meer.
Ik wordt echt niet goed van altijd weer dat bandengezeik terwijl de KNMV niet eens een lijst wil opstellen met welke dan wel echt goedgekeurd zijn.
Dit heb ik al eens eerder geinformeerd en zij zeiden dat het een nogal grijs gebied is.....
Ik en vele anderen kregen ook opmerkingen over de AC10 maar mochten wel starten, mooie rit! jammer dat het maar1x mocht.
verstand op nul en nadenken
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
Ja we konden wel starten met de ac10.
Maar zoals Raoul al schreef is DOT Amerikaans en de keurmeester had het er over dat dat niet voor Europa geldt???
Maar DOT gekeurd is DOT gekeurd waar dan ook of niet?
Maar ondanks dat mooie rit gehad gisteren in Holten en vandaag in Ruinen.
Maar zoals Raoul al schreef is DOT Amerikaans en de keurmeester had het er over dat dat niet voor Europa geldt???
Maar DOT gekeurd is DOT gekeurd waar dan ook of niet?
Maar ondanks dat mooie rit gehad gisteren in Holten en vandaag in Ruinen.
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
- allardcr250
- Berichten: 69
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 21:25
- Locatie: Drenthe
Heb deze vraag vandaag nog eens bij de heren van de knmv neergelegd bij de keuring van de motoren in Ruinen, daar zeiden ze dat er gisteren over vergaderd is en dat de ac10 in iedergeval WEL mag.
Verder zou er ook over gesproken zijn om de daglicenties duurder te maken om zo de mensen meer aan te zetten om een gewone licentie aan te schaffen. Vind de knmv zo langzamerhand wel een rare club worden hoor.
Verder zou er ook over gesproken zijn om de daglicenties duurder te maken om zo de mensen meer aan te zetten om een gewone licentie aan te schaffen. Vind de knmv zo langzamerhand wel een rare club worden hoor.
cr250
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
Nou ben ik nog even aan het zoeken geweest op de band en op internet.
OP DE BAND STAAT ZELFS HET E2 KEURMERK .
Dit betekent dus dat de band wel goedgekeurd is voor de Europese markt en wel in Frankrijk(is land van herkomst)
Dot geeft alleen de produktie week en jaar aan.
Beste KNMV volgens mij maken jullie jezelf aardig belachelijk op deze manier.Jullie keuren maar wat ,maar weten niet wat.(in ieder geval diegene die gisteren in Holten aan het keuren was)
Een paar jaar geleden keurde diezelfde persoon mijn banden ook af tijdens de keuring voor Ruurlo.Ik wou met hem een weddenschap afsluiten ter waarde van mij motor dat ze dus wel goed waren,want dat wist ik zeker(motor was 2 jaar oud)toen bromde die uhm loop maar door.......................
OP DE BAND STAAT ZELFS HET E2 KEURMERK .
Dit betekent dus dat de band wel goedgekeurd is voor de Europese markt en wel in Frankrijk(is land van herkomst)
Dot geeft alleen de produktie week en jaar aan.
Beste KNMV volgens mij maken jullie jezelf aardig belachelijk op deze manier.Jullie keuren maar wat ,maar weten niet wat.(in ieder geval diegene die gisteren in Holten aan het keuren was)
Een paar jaar geleden keurde diezelfde persoon mijn banden ook af tijdens de keuring voor Ruurlo.Ik wou met hem een weddenschap afsluiten ter waarde van mij motor dat ze dus wel goed waren,want dat wist ik zeker(motor was 2 jaar oud)toen bromde die uhm loop maar door.......................
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
Volgens het off road reglement van de KNMV is hierover het volgende geregeld:
"Artikel 13
Elke deelnemende motor dient te voldoen aan de bepalingen in het Voertuigreglement (VR). Dit geldt in
het bijzonder ook voor de banden die van het type ‘Enduro’ moeten zijn of van het type dat toegelaten is
voor verkeer op de openbare weg. Crossbanden zijn dus niet toegestaan. Kentekenplaten moeten
voldoen aan de wettelijke eisen."
Dus volgens mij is het zo dat een band met DOT en/of FIM nummer altijd goed is.
Banden waar op staat "not for highway use" oid zijn crossbanden en zijn dus fout.
Staat er niets op de band, dan is er niets aan de hand; ze zijn goedgekeurd voor op de weg, dus ook voor een off road rit
"Artikel 13
Elke deelnemende motor dient te voldoen aan de bepalingen in het Voertuigreglement (VR). Dit geldt in
het bijzonder ook voor de banden die van het type ‘Enduro’ moeten zijn of van het type dat toegelaten is
voor verkeer op de openbare weg. Crossbanden zijn dus niet toegestaan. Kentekenplaten moeten
voldoen aan de wettelijke eisen."
Dus volgens mij is het zo dat een band met DOT en/of FIM nummer altijd goed is.
Banden waar op staat "not for highway use" oid zijn crossbanden en zijn dus fout.
Staat er niets op de band, dan is er niets aan de hand; ze zijn goedgekeurd voor op de weg, dus ook voor een off road rit
Is het niet zo dat de rit vereden wordt onder de "enduro-vlag"? Want volgens mij dacht ik dat bij het enduro regelement ook de nophoogte vermeld wordt. En dan mag je niet meer rijden, DOT nummer of niet.
Denk ook dat het is wat Zot zegt; Enduro keurmeester.
Is er al iemand afgekeurt met deze banden bij een gewone offroad rit dan (die niet aansluitend bij een enduro wordt vereden)?
Denk ook dat het is wat Zot zegt; Enduro keurmeester.
Is er al iemand afgekeurt met deze banden bij een gewone offroad rit dan (die niet aansluitend bij een enduro wordt vereden)?
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
Als het volgens de enduro regels gekeurd zou worden,dan moet er naast een Dot nummer ook een Fim nummer instaan.
Deze banden hebben een lagere nophoogte,dat klopt.
Maar hier werd dus gewoon voor offroad gekeurd,alleen Dot dus.
Deze banden hebben een lagere nophoogte,dat klopt.
Maar hier werd dus gewoon voor offroad gekeurd,alleen Dot dus.
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
ik merk het al, er is in jaren nog niets veranderd. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik de KNMV gebeld met de vraag of ik met een bepaald type band een offroad na enduro mocht rijden. De persoon die ik aan de lijn had draaide er omheen, wilde eigenlijk niet door de telefoon zeggen of ik deze band mocht gebruiken. Na lang aandringen dacht hij van wel. Ik heb nog wel zijn naam gevraagd. Maar goed ook, want ik werd gewoon afgekeurd met die band. In eerste instantie viel er niet met de keurmeester te praten. sterker nog, ik kreeg gewoon een grote bek. Na het noemen van de naam van de persoon die ik gebeld had werd me toegesnauwd dat ik mocht rijden.
Daarna heb ik maar alleen gewone offroad ritten gereden.
Daarna heb ik maar alleen gewone offroad ritten gereden.
Omdat de nophoogte bij de enduro op max. 13 mm zit (dacht ik), dan mag je daar toch zéker de offroad mee rijden, zou je denken? Andersom kan ik me voorstellen dat je met een offroad-band geen enduro zou mogen rijden.WR Paul schreef:ik merk het al, er is in jaren nog niets veranderd. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik de KNMV gebeld met de vraag of ik met een bepaald type band een offroad na enduro mocht rijden. De persoon die ik aan de lijn had draaide er omheen, wilde eigenlijk niet door de telefoon zeggen of ik deze band mocht gebruiken. Na lang aandringen dacht hij van wel. Ik heb nog wel zijn naam gevraagd. Maar goed ook, want ik werd gewoon afgekeurd met die band. In eerste instantie viel er niet met de keurmeester te praten. sterker nog, ik kreeg gewoon een grote bek. Na het noemen van de naam van de persoon die ik gebeld had werd me toegesnauwd dat ik mocht rijden.
Daarna heb ik maar alleen gewone offroad ritten gereden.
Ik lees hier helaas wel dezelfde strekking als in de hudige geluids-problematiek: KNMV stelt zeer stakke eisen, maar geeft niet aan hoe er aan te voldoen.
Het is toch simpel? Wat doen die keurmeesters moeilijk...
Enduro:
E-keurmerk (Europese goedkeur voor openbare weg), ookwel 'dot' band genoemd. Mét een FIM keurmerk voor o.a. beperkte nophoogte 13mm.
Offroad:
Enkel E-keurmerk, dus goedkeurd over openbaar weggebruik.
Een enduroband is dus ook ALTIJD goed voor een offroad rit, beiden spelen zich namelijk op de openbare weg af!
Enduro:
E-keurmerk (Europese goedkeur voor openbare weg), ookwel 'dot' band genoemd. Mét een FIM keurmerk voor o.a. beperkte nophoogte 13mm.
Offroad:
Enkel E-keurmerk, dus goedkeurd over openbaar weggebruik.
Een enduroband is dus ook ALTIJD goed voor een offroad rit, beiden spelen zich namelijk op de openbare weg af!
Daarom leve de MON-ritten, een stuk minder geouwehoer (en meestal mag je meerdere rondes rijden).WR Paul schreef:ik merk het al, er is in jaren nog niets veranderd. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik de KNMV gebeld met de vraag of ik met een bepaald type band een offroad na enduro mocht rijden. De persoon die ik aan de lijn had draaide er omheen, wilde eigenlijk niet door de telefoon zeggen of ik deze band mocht gebruiken. Na lang aandringen dacht hij van wel. Ik heb nog wel zijn naam gevraagd. Maar goed ook, want ik werd gewoon afgekeurd met die band. In eerste instantie viel er niet met de keurmeester te praten. sterker nog, ik kreeg gewoon een grote bek. Na het noemen van de naam van de persoon die ik gebeld had werd me toegesnauwd dat ik mocht rijden.
Daarna heb ik maar alleen gewone offroad ritten gereden.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!