Half/semi synthetische olie onzin?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
JaspeRRRRR!!
Berichten: 27
Lid geworden op: vr dec 10, 2010 20:05
Locatie: Zuid-Veluwe

Hallo,

Op internet kwam ik een bericht tegen van iemand die beweert dat half of semi synthetische smeerolie hetzelfde is als minerale olie...
Zie: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 24&t=74656

Wat denken jullie hier van? heeft ie gelijk?

Jasper
wijg
Berichten: 37
Lid geworden op: do dec 09, 2010 10:44

vaak worden er synthetische toevoegingen gedaan aan minerale olie en dat maakt hem halfsynthetisch.
Allemaal leuk en aardig. Een lokale KTM dealert doet overal mineraal op!!
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
Bakkertjedeeg
Berichten: 153
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15

JaspeRRRRR!! schreef:Hallo,

Op internet kwam ik een bericht tegen van iemand die beweert dat half of semi synthetische smeerolie hetzelfde is als minerale olie...
Zie: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 24&t=74656

Wat denken jullie hier van? heeft ie gelijk?

Jasper
Veel synthetische basisolieen hebben als basis minerale olie, maar de moleculen structuur wordt dusdanig geknipt en geplakt zodat je andere veelal betere eigenschappen krijgt. Dit noemen ze dan een synthetische basisolie. Maar er zijn ook andere synthetische basisolieen die niet afkomstig zijn van minerale olie. Denk aan bijvoorbeeld raapzaadolie afkomstig uit bloemen. Het halfsyntheet verhaal van wijg klopt.
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

wijg schreef:vaak worden er synthetische toevoegingen gedaan aan minerale olie en dat maakt hem halfsynthetisch.
Allemaal leuk en aardig. Een lokale KTM dealert doet overal mineraal op!!
Mineraal is het beste voor je blok, je moet alleen vaker vervangen. Is ook goedkoper dus prijs maakt niet veel uit. Elke keer als je de olie aflaat gaat ook alle troep uit het blok dus vaker wisselen is zeker beter. Max 15uur rijden maar beter is om de 7-8 uur. Dus 2-3 keer rijden voor de meeste.
han
Berichten: 65
Lid geworden op: za mei 26, 2007 18:32

Minerale olie is zeker niet de beste olie.
Welke olie de meest geschikte is heeft met de belasting van de motor te maken.
Een XR kan makkelijk met een semi-syntheet af.
Een CRF of vergelijkbare motoren,met veel hogere compressie verhoudingen en mechanische belasting zijn beter af met een vol syntheet.
Er zit maar ruim een liter op.
Met goede olie rijden stelt het punt van revisie uit.
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Eens. Vol syntheet is zeker beter voor de hoog belastende motoren dan een minerale! Voor de eerste vraag van Jasper: Een halfsyntheet is een halfsyntheet wanneer een minerale olie voor niet meer dan 30% synthetische (kunstmatige) toevoegingen bevat.
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Nu we het dan toch over olie hebben hoe zit het dan met de versnellingsbakolie van een tweetakt?
Is een volsyntheet dan veel beter dan een minerale olie.
En wat gooien jullie er dan in?
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik gooi er volsyntheet 10w40 voor een 4t in

toch rolando? :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Allemaal marketing onzin. Alle top fabrieks teams rijden met mineraal omdat je hier het beste gevoel met de koppeling krijgt en minder slijtage en vuilresten in het blok. Je kan wel denken met dure vol syntheet olie dan kan ik er ook wel 20uur mee rijden maar je maakt alles kapot.

Maak maar eens een blok open waar altijd mineraal in heeft gezeten met max 7uur oliewissel en een blok met syntheet dat om de 15uur is gewisseld.
dag en nacht verschil. Maar het is je eigen geld dus doen waar je het beste gevoel bij hebt. Ik gooi er gewoon shell helix in van €4,- per liter. Laatste 250F blokje had 300 uur gelopen zonder iets eraan .
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik denk dat je niet kunt zeggen dat dat alleen aan de olie ligt..
je kunt er geluk mee hebben, je kan er pech mee hebben,
en ook van hoe de motor belast wordt, warm/koud, te laag toerig of juist té hoog vooral bij 2T's dat te laag is schadelijk..

olie zal wel een verschil maken maar of je er 200 of 300 uur mee doet aan de olie ligt.. ik betwijfel het.

ondanks dat ik er vol syntheet in gooi wil trouwens niet zeggen dat ik er erg lang mee rijd,
rond de 10u gaat het er uit.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Bakkertjedeeg
Berichten: 153
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15

mech schreef:Allemaal marketing onzin. Alle top fabrieks teams rijden met mineraal omdat je hier het beste gevoel met de koppeling krijgt en minder slijtage en vuilresten in het blok. Je kan wel denken met dure vol syntheet olie dan kan ik er ook wel 20uur mee rijden maar je maakt alles kapot.

Maak maar eens een blok open waar altijd mineraal in heeft gezeten met max 7uur oliewissel en een blok met syntheet dat om de 15uur is gewisseld.
dag en nacht verschil. Maar het is je eigen geld dus doen waar je het beste gevoel bij hebt. Ik gooi er gewoon shell helix in van €4,- per liter. Laatste 250F blokje had 300 uur gelopen zonder iets eraan .
Ik snap je punt, zeker omdat je geen gescheiden carters hebt. Snel oliewissel om vuil van de platen geen kans te geven om elders aan te koeken.Mijn CRF heeft gescheiden carters. 1 olie voor de motor en 1 voor de platen en bak. Op de motor zit 0,7 L. Je kunt je voorstellen dat die olie echt warm wordt. Na een rit is de olie al pik zwart, terwijl ik met de racer een seizoen reed en de olie nog transparant was. Je kunt je dan voorstellen dat ik liever me een vol syntheet rij (met daaraan altijd hoge VI index gekoppeld). Minder snel viscositeit daling bij hoge temperaturen dus. Het is gewoon een feit dat minerale olie ten alle tijde een lagere VI index heeft. Alhoewel er behoorlijk wat gradaties in kwaliteiten zijn. Met de Helix zit je qua kwaliteit absoluut goed. Welke Helix gebruik je?
patricksku
Berichten: 108
Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
Locatie: southpark

Ik gebruik Putoline 10W-40, En ik verwissel in mijn Honda CRF250
om de 3 uren alles; Bakolie, motorolie, en oliefilter.
Olie is niet zwart, nog een mooie kleur zelfs :wink: , ik doe dit uit voorzorg.
Greetz Patrick#70
Noppy
Berichten: 2981
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

mech schreef: Ik gooi er gewoon shell helix in van €4,- per liter. Laatste 250F blokje had 300 uur gelopen zonder iets eraan .
Je hebt gelijk.

Wie het geduld op kan brengen, lees dit eens: http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Shell helix diesel ultra is perfect geschikt voor motorfietsen. De afgelopen 6 jaar heb ik dit gebruikt op mijn DRZ en die rijdt nu nog steeds rond.

Op mijn RMZ 450 gebruik ik nu echter 15W40 volsyntheet van Louis. Na het uitlezen van bovenstaand verhaal ga ik toch eens kijken naar die certificatielabeltjes :D Gewoon voor de fun...
:toost:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Hee noppy, leuke link.
thx
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie