Probleempje

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Het is mogelijk dat de krukas van een oude 380cc dmv shims gecentreerd moet worden, en dat dat dus niet gedaan is.
Ik weet dat mijn husky krukaslager erg losjes in zijn passing lag waardoor de krukas ook teveel speling kreeg en de mogelijkheid had een carter te "kussen". Met wat epoxy dat opgelost(gewoon vastgelijmd :roll: )
Afijn, zoals gassen zegt, trek hem maar open, controleer alles goed, desnoods laat het doen door een betrouwbare persoon/zaak en doe het opnieuw.
Wel even goed de krukas op "nul klokken".
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Marktm
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 20:52

volgens mij is het de linker kant. hij ligt nu bij een maat van mij die heeft aangeboden hem te splitsen. zit een beetje in tijd nood momenteel
Waar een wil is is een weg.waar een weg is is een wheelie. Waar een wheelie is is marktm
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Al de optie bekeken dat het dom toeval kan zijn?

Op het moment dat je lager er mee wou kappen zette je ook net de motor uit... Dat kan dan alleen maar een geluk voor je zijn geweest dan als je dit onder volle belasting doet.

Verder een lager kan zo in eens kapot gaan en vast slaan. Gebeurt niet vaak maar kan. Vaak door verkeerde (ruw) montage wordt de levenduur beperkt.
verstand op nul en nadenken
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ook even bij het splitsen controleren of de oliekanalen naar de lagers wel open zijn.
Bijv. omdat een keerring er te ver in is gedrukt kunnen die wel eens onvoldoende smeren..

Een lager kan inderdaad ook gewoon een keer spontaan vastlopen. Heb ik ook wel eens meegemaakt en waren ook nieuwe en correcte lagers.
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Ik heb wel eens gehad dat na het splitsen van het blok ik er achterkwam dat van 1 krukaslager 3 balletjes die in de kooi zitten, verdwenen was :!: .

die balletjes konden niet tussen krukaswang en carter door (2-3mm speling) en de andere weg is de keering welke ook nog prima was.

Gewoon verdwenen, zal wel vergruisd zijn oid :)
verstand op nul en nadenken
Marktm
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 20:52

De krukas was dus idd niet uitgeshimt . Geen schade aan het blok gelukkig.
Wachten op mijn pakingset en het blok weer in elkaar zetten.
Waar een wil is is een weg.waar een weg is is een wheelie. Waar een wheelie is is marktm
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Marktm schreef:De krukas was dus idd niet uitgeshimt . Geen schade aan het blok gelukkig.
Wachten op mijn pakkingset en het blok weer in elkaar zetten.
Dat scheelt weer een slok op een borrel en in de portemonnee.
En, een "voordeel" zoals elk nadeel heeft; je weet de staat van het blok nu ;)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

zo zie je maar weer dat je nooit een gebruikte motor kunt vertrouwen waar iemand met z'n kladdige klauwen aangezeten hebt.

ik had ook een 380 gekocht en haalde het blok open voor de zekerheid.
bleek dat de krukasmoer aan de koppelingszijde helemaal loszat!
hij kon er niet aflopen omdat het linkse draad was.
maar als je ermee door rijdt weet je wel wat er gebeurt.
Plaats reactie