Ik ga van de zomer naar noordkaap rijden met de BIG maar ik maak me een beetje zorgen om de standaard (voor)rem en de vering. Er komt ook nog misschien een kgtje of 15-20 aan spullen mee dus het laadgewicht zal zo'n 150kg zijn.
Weet iemand misschien waarmee ik voor vrij weinig geld al heel veel bereik met de voorvork qua stabiliteit (twisten ed) en ik niet zo duik als ik rem? Zijn die progressieve veren wat?
En is het ook mogelijk de BIG nog iets te verhogen m.b.v. de achtervering? Hydraulisch verstelbare vering van een andere motor of gewoon een langere veer ofzoiets?
Als ik er nu op zit zakt ie erg ver in en ik ben bang dat ik een keer met m'n gloednieuwe demper tegen de achterrem knal als ik een keer te hard een drempel pak. Of als ik zacht rijd met m'n vriendin achterop en over een drempel ga.
130kg lichaamsgewicht en een lange reis voor de boeg: vering
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
Hoi,
Heb je de rem al eens een revisie kitje en nieuwe remvloeistof gegeven, blijft een off-road rem maar helpt wel..
De achtervering, tja daar kijk ik ook naar, op zich nog geen problemen gehad met 115 kg en 65kg achterop over drempels, had de voorspanning wel tot op 1,5 cm van einde draad gedraaid..
Denk dat de veren aanpassen een snelle stap is voor de voorvork, de achtervering houd ik graag in de gaten .. (wat de ideeen etc zijn, heb zelf contact gezocht met Jan Droog die heeft het over revisie demper met meer demping en andere veer voor 250euro ongeveer)
Heb je de rem al eens een revisie kitje en nieuwe remvloeistof gegeven, blijft een off-road rem maar helpt wel..

De achtervering, tja daar kijk ik ook naar, op zich nog geen problemen gehad met 115 kg en 65kg achterop over drempels, had de voorspanning wel tot op 1,5 cm van einde draad gedraaid..
Denk dat de veren aanpassen een snelle stap is voor de voorvork, de achtervering houd ik graag in de gaten .. (wat de ideeen etc zijn, heb zelf contact gezocht met Jan Droog die heeft het over revisie demper met meer demping en andere veer voor 250euro ongeveer)
- de antrapper

Ik heb zandritjes gereden met het ding, met koffers en een volle tank.
Nooit last van doorslaan gehad.
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big 

Veren is idd de belangrijkste factor om comfortabel te rijden.
ik heb #15(ipv#10) in mijn voorvork zitten en ben daar zeer tevreden over.
Weeg trouwens ook 110kg.
Achter de veervoorspanning op max zetten deed voor mij ook wonderen, maar rij vrijwel alleen nog naast de weg.
Grootte mannenclub ......
ik heb #15(ipv#10) in mijn voorvork zitten en ben daar zeer tevreden over.
Weeg trouwens ook 110kg.
Achter de veervoorspanning op max zetten deed voor mij ook wonderen, maar rij vrijwel alleen nog naast de weg.
Grootte mannenclub ......
Ik heb progressieve veren voor en goede (en voldoende) olie en ik vond het een wereld van verschil. Vooral in het terrein merkte ik het goed. Meer controle, beter demping. Ik ben door heel wat knippen en gaten gereden en mijn voorvork is nog nooit tot de nok doorgeslagen. (en ik ben ook de lichtste niet) Achterveer heb ik tot de max ingedraaid. Staat lekker hoog, kan net met mijn tenen bij de grond.
OJee
OJee
-
Sterkere veren voor en achter steken en #15 olie in de voorvork en de luchtkamer aanpassen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hoi,
Wat de remmen betreft maken gesinterde remblokken ipv van de standaard organische remblokken ook een groot verschil in remkracht en vertraging.
De eerste vereiste zijn natuurlijk zoals Monstersmurf al aangaf goed gangbare klauwen en verse remolie in het systeem.
Zelf heb ik jaren -op aanraden van de dealer- tot volle tevredenheid met gesinterde remblokken op straat gereden.
Toen ik afgelopen zomer (in een zuinige bui
) 'gewone' remblokjes had gemonteerd wist ik niet wat me overkwam. Een veel 'sponziger' gevoel in de hendels en bovendien een veel langere remweg zelfs met hard trappen/knijpen.
Na een 500-tal km was ik het beu en heb ik (terug op aanraden van de dealer) sinterblokjes van Carbone Lorrain gemonteerd voor en achter. Het resultaat is echt dag en nacht, met veel minder kracht heeft de Big weer een veel kortere remweg, en bovendien prima doseerbaar voor op de weg.
Groeten, Freddy
Wat de remmen betreft maken gesinterde remblokken ipv van de standaard organische remblokken ook een groot verschil in remkracht en vertraging.
De eerste vereiste zijn natuurlijk zoals Monstersmurf al aangaf goed gangbare klauwen en verse remolie in het systeem.
Zelf heb ik jaren -op aanraden van de dealer- tot volle tevredenheid met gesinterde remblokken op straat gereden.
Toen ik afgelopen zomer (in een zuinige bui

Na een 500-tal km was ik het beu en heb ik (terug op aanraden van de dealer) sinterblokjes van Carbone Lorrain gemonteerd voor en achter. Het resultaat is echt dag en nacht, met veel minder kracht heeft de Big weer een veel kortere remweg, en bovendien prima doseerbaar voor op de weg.
Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Aprilia Caponord 2005
Interessant topic. Precies de twee dingen die mij op het moment ook een beetje tegenstaan aan de BIG. Vooral nadat ik van't weekend even een klein stukje heb gereden op de Appie Pegaso van m'n pa.
Het lijkt alsof de big veel verder inveert bij het remmen, en dan ook minder hard remt. Kan dit duiden op oude olie (km stand van 65k, en waarschijnlijk is de olie nooit vervangen)? Of is dit normaal en moet ik echt vervangingsonderdelen monteren en/of er andere olie in gooien?
Het lijkt alsof de big veel verder inveert bij het remmen, en dan ook minder hard remt. Kan dit duiden op oude olie (km stand van 65k, en waarschijnlijk is de olie nooit vervangen)? Of is dit normaal en moet ik echt vervangingsonderdelen monteren en/of er andere olie in gooien?
-
Eerder oude remleidingen.. die zijn zeker nog nooit vervangen..
Zet er van die staalflex leidingen op met goede renmblokken en verse olie en het remt al een stuk beter maar nog steeds slecht in vergelijking met een jongere motor
Zet er van die staalflex leidingen op met goede renmblokken en verse olie en het remt al een stuk beter maar nog steeds slecht in vergelijking met een jongere motor
Ik heb er staalomvlochten leidingen op zitten. Hoe oud de olie is weet ik niet. Misschien wel een idee om die te verwisselen binnenkort. Kost ook niet zo veel...zappa.suzuki schreef:Eerder oude remleidingen.. die zijn zeker nog nooit vervangen..
-
Als je dat doet zou ik toch zekers ff je klauwen na kijken.. mijn cupjes zagen er niet uit..
Ik heb er nieuwe remblokjes ingedaan voor, een staalomvlochten remkabel en nieuwe remolie. Het is nog steeds niet erg veel soeps. :pMonstersmurf schreef:Hoi,
Heb je de rem al eens een revisie kitje en nieuwe remvloeistof gegeven, blijft een off-road rem maar helpt wel..![]()
Van welk merk heb je die progressieve veren voor? En is dat, zoals zappa zegt, #15 olie?DR-Big schreef:Ik heb progressieve veren voor en goede (en voldoende) olie en ik vond het een wereld van verschil. Vooral in het terrein merkte ik het goed. Meer controle, beter demping. Ik ben door heel wat knippen en gaten gereden en mijn voorvork is nog nooit tot de nok doorgeslagen. (en ik ben ook de lichtste niet) Achterveer heb ik tot de max ingedraaid. Staat lekker hoog, kan net met mijn tenen bij de grond.
OJee
Hoe draai je de achterste veer tot de max aan?
Hoe pas ik een luchtkamer aan? En welk merk en type voor de veer achter zou je aanraden?zappa.suzuki schreef:Sterkere veren voor en achter steken en #15 olie in de voorvork en de luchtkamer aanpassen..
Ik heb al sinter blokjes van NEWFREN gekocht en gemonteerd.lummelke schreef:Hoi,
Toen ik afgelopen zomer (in een zuinige bui) 'gewone' remblokjes had gemonteerd wist ik niet wat me overkwam. Een veel 'sponziger' gevoel in de hendels en bovendien een veel langere remweg zelfs met hard trappen/knijpen.
Groeten, Freddy

- de antrapper

of
Big Bigger Tiger en weer Big 

-
Offf een andere voorvork ... is wel een hoop werk..de antrapper schreef:Meer zit er niet in de Big remmen, hierna komt verder vooruit kijken
![]()
of
Ik heb deze veren: 10045985 GABELFEDER-SATZ WIRTH DIV.MODELLE / WEICH SUZUKI DR 800 S/SU (SR42B) 89,95 bij Louis.de
Olie gewoon volgens het WPHB.
OJee
Olie gewoon volgens het WPHB.
OJee
-
Lees ff de sleuteltipsHoe pas ik een luchtkamer aan? En welk merk en type voor de veer achter zou je aanraden?

De achterveer kan je bij hessler bestellen