banden omdraaien

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

zit me te vervelen omdat ik het niet aandurfde om naar Hellendoorn te gaan. Ten eerste heeft een of andere wolfachtige alle kleine sproeiers voor m'n neus opgekocht en ten tweede doen m'n ribben nog zeer.
Toch zou ik graag willen weten of het omdraaien van banden ook bij off-roads gebruikelijk is? Bij de supersport doe ik het al langer, en dan kan ik er nog prima mee trainen of een regenrace mee rijden.
Dus, wie draait er hier?
Los groetos!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Ik heb er wel vaker van gehoord dat ze de banden omdraaien (een kant word redelijk rond he..). Volgens mij maakt het weinig uit , enige wat zou kunnen is dat je er gezeur mee krijg bij de knmv endurowerdstrijden :oops:
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Hoy Rudy, nog gereden vandaag?
Denk eigelijk niet dat het een keurmeester kan schelen hoe je een band monteerd, als de band symeetrisch is opgebouwd tenminste. De supersportbanden hebben tegenwoordig 0 graden gordels in het karkas waardoor in theorie het omdraaien moet kunnen. Bij noppenbanden weet ik dat niet maar zou het minder belangrijk kunnen zijn ivm veel lagere temperaturen. De noppen worden aan de " voorkant " idd al gauw rond en vraag me af of het niet meer grip opleverd als je hem, op tijd natuurlijk, andersom laat lopen.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Bij een voorband kan ik me er wel wat bij voorstellen omdat die alleen met remmen belast worden. Een achterband wordt toch bij het remmen en acceleren belast, waardoor het niet zoveel zin heeft lijkt me.

Mijn voorband noppen slijten ook altijd scheef af, maar achter niet.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

pruus schreef:Hoy Rudy, nog gereden vandaag?
Denk eigelijk niet dat het een keurmeester kan schelen hoe je een band monteerd, als de band symeetrisch is opgebouwd tenminste. De supersportbanden hebben tegenwoordig 0 graden gordels in het karkas waardoor in theorie het omdraaien moet kunnen. Bij noppenbanden weet ik dat niet maar zou het minder belangrijk kunnen zijn ivm veel lagere temperaturen. De noppen worden aan de " voorkant " idd al gauw rond en vraag me af of het niet meer grip opleverd als je hem, op tijd natuurlijk, andersom laat lopen.
Denk dat ze best meer gripleveren


ja ik heb gereden (in arnhem :lol:) , ging best lekker opzich al ging het de keer ervoor beter (al is dat ook al weer een maand geleden :oops: , stomme verjaardagen , bruiloften enz enz enz :cry: ).
Afbeelding
zal de volgende keer zwaaien naar de camera 8)
Gebruikersavatar
annelrob
Berichten: 54
Lid geworden op: zo dec 15, 2002 11:14
Locatie: Numansdorp

pruus schreef:Toch zou ik graag willen weten of het omdraaien van banden ook bij off-roads gebruikelijk is? ............Dus, wie draait er hier?
recentelijk nog gedaan met een Michelin Desert voorband. Noppen waren scheef afgesleten. Geen idee of anderen dit omdraaien ook doen maar ik had een zuinige bui. Verder niks gemerkt van slechte rij- of stuur eigenschappen. Er staat natuurlijk een draairichting aangegeven op de band en dat zal niet voor niets zijn. Misschien kan extra wrijving tussen koordlagen ontstaan bij remmen en als gevolg een warmere band.....Heeft iemand betere ideen? :?
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Ik rij regelmatig met afgedankte crossbanden, en die monteer ik dan idd andersom. Nog nooit problemen mee gehad. Moet er wel bijzeggen dat ik daarna niet meer omdraai, dus gewoon verder rijden tot ze op zijn. :D
Keep on smiling!
Gast

Ik draai de mijne altijd om en als het echt modderig wordt, dan voel je wel dat de achterband wat vinniger reageert hoor....Dit is natuurlijk bijna niet voelbaar, maar alle beetjes helpen hé!!! Nu nog goed leren rijden..
:-):-)
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

euh.. ik ben toch niet de enige hier die zn banden welles *opsnijd* ?.. met een scherp stanley mesje of een zaagje alle noppen weer vierkant maken ... 1 keer voor het draaien .. en :oops: jawel ... daarna ook nog een keer .. :D
4 strokes only !!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Heb ik oo wel eens gadaan, dat "zagen". Wat een rotzooi wordt dat binnen. :wink: Volgende keer doe ik het buiten.
Ik rij een seizoen op een michelin comp III band. Vind ik nog steeds de lekkerste band. Lekker zacht en dan weinig lucht erin, zalig gewoon.
Maar je moet geen gas geven op het asfalt, want is die zo weg.
Over banden hebben we als eens een topic gedaan dus ik stop met nu met promoten ene geen 120 euro betalen hè want ik heb een adresje.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
yamaha 4-stroke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo nov 16, 2003 17:15

80,-voor een irc band ,en wat een grip heb ik hiermee,geschikt voor op de weg en in het zand
next bike:crf 450
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ik heb nu op zeer enthousiast advies van Brouwer in Zwartebroek ook zo'n IRC achterband erom (laten :oops: ) leggen voor € 80,-. Volgens hen zijn dit perfecte banden die ook niet vies zijn van een stukje asfalt...
We zullen wel zien; mijn Pirelli's waren nu toch echt aan vervanging toe....

Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
Plaats reactie