Wanneer ik de motor in 1 zet dan springt de motor voorruit en valt hij uit omdat hij niet 'onkoppelt'.
Ik voorkom het uitvallen en vooruit springen door de voorrem in te knijpen, iets meer gas te geven en dan in de 1 te zetten.
De koppeling ontkoppelt dan vervolgens wel en er niks meer aan de hand.
Belangrijk om te weten is dat dit alleen 1 maal gebeurd bij het starten van de motor (ook als deze warm is). Eenmaal in de versnelling te hebben gehad dan is er niks aan de hand en koppelt de motor als de fijnste van nederland .
De vorige (1ste) eigenaar heeft dit ook aangegeven en vertelt dit nooit te hebben opgelost en de oplossing niet weet.
Ik stoor me er niet zo heel erg aan want je kan er prima om rijden en het is een eenmalige extra handeling die je doet bij het starten.
Maar toch hoort het niet
Ik heb er voorgeschreven 10w50 vol sysntheet van castrol er in zitten.
Iemand die dit euvel herkent?
koppeling 450 exc 08
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
dit komt volgens mij omdat de koppelingsplaten "plakken"
als hij langere tijd stilstaat, zakt de olie naar beneden en blijft er geen filmpje olie tussen de platen zitten, en zitten ze dus aan elkaar geplakt
je kunt dit voorkomen door de platen iets op te ruwen met heel fijn schuurpapier; hierdoor zitten er in de platen groefjes, waardoor er wel olie achterblijft als hij stilstaat, en zullen ze dus niet/minder plakken
als hij langere tijd stilstaat, zakt de olie naar beneden en blijft er geen filmpje olie tussen de platen zitten, en zitten ze dus aan elkaar geplakt
je kunt dit voorkomen door de platen iets op te ruwen met heel fijn schuurpapier; hierdoor zitten er in de platen groefjes, waardoor er wel olie achterblijft als hij stilstaat, en zullen ze dus niet/minder plakken
Bedankt, hier had ik ook al aan zitten denken.
Ik kan alleen niet verklaren waarom dit ook gebeurd bij een warme motor die 5min heeft stil gestaan.
Ik kan alleen niet verklaren waarom dit ook gebeurd bij een warme motor die 5min heeft stil gestaan.
verstand op nul en nadenken
Ik had dit probleem ook met m'n 525, zelfs al toen ie nog nieuw was. Maar de mijne had het alleen met een koude start.
Wat wel hielp was iets langer warmdraaien en een paar keer de koppeling bedienen (zonder een versnelling in te schakelen). Dan leek ie wel iets beter 'los' te komen.
Als de motor al wat meer geleden heeft kan een ingeslagen koppelingshuis ook tot dergelijke problemen zorgen volgens mij (maar meestal slipt de koppeling dan door bij flink accelereren).
Wat wel hielp was iets langer warmdraaien en een paar keer de koppeling bedienen (zonder een versnelling in te schakelen). Dan leek ie wel iets beter 'los' te komen.
Als de motor al wat meer geleden heeft kan een ingeslagen koppelingshuis ook tot dergelijke problemen zorgen volgens mij (maar meestal slipt de koppeling dan door bij flink accelereren).
KTM 250 EXC, 250 SX
Ik had met mijn 450 , ook 2008 , hetzelfde. Olie vervangen door een 2T versnellingsbakolie (denicol 10/15 light in mijn geval) en het is stukken minder geworden. Vroeger was het inschakelen en afslaan, nu is het schakelen en een klein schokje. Ook het starten in de versnelling is er veel op vooruit gegaan. Het kan nu zonder dat de motor vooruit wil. Kennis van me, ook met een KTM450 (2009) had het en is nu ook over op versnellingsbak olie. Ook hij merkt het verschil en dat met een verbeterde koppeling tov de 2008 modellen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
hmm, ik heb nog 10W40 half syntheet van castrol staan (gebruik voor de CRF). Datt kan ik wel eens proberen.
Versnellingsbak is gelukkig minder gevoelig voor olie wissel.
Versnellingsbak is gelukkig minder gevoelig voor olie wissel.
verstand op nul en nadenken
Ik heb het ook met een nieuwe 525, slaat niet af maar wel een schokje bij 1 inschakelen. Is wel alleen bij koude motor.
Wellicht kun je de busjes (ik geloof 16 stuks, 1 voor 1 eruit trekken) in het koppelingshuis eens checken, deze kunnen inslaan waardoor de platen kunnen blijven hangen, zeker omdat je het met warme motor ook hebt.
Wellicht kun je de busjes (ik geloof 16 stuks, 1 voor 1 eruit trekken) in het koppelingshuis eens checken, deze kunnen inslaan waardoor de platen kunnen blijven hangen, zeker omdat je het met warme motor ook hebt.