Misschien wel zin in een "Big-project"

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Marten
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 11:35

Mag ik jullie even lastig vallen?

Ben (nog?) geem Big-rijder, maar volg jullie forum geregeld.
Heb het idee opgevat om wellicht een Big 750 of 800 volledig rallyklaar op te bouwen.

Voordeel van een Big is dat je volgens mij een goede(?) betrouwbare(?) en betaalbare (!) basis hebt om te gaan verbouwen. Tankvolume (29L?) is ook direct goed. Ik wil met die verbouwing zelfs nog iets verder gaan dan Shifty...

Vraag aan jullie;
Wat te kopen; 750 of 800??
Had al een KTM adventure LC8 en LC4 en diverse KTM- enduro/rallyprojecten.
LC8 was bijna teveel voor offroad en de LC4 was bijna perfect op het trillen op snelheid na,,
Kan iemand vertellen wat het verschil in rijgedrag zal zijn? (mbt LC8 en LC4)
Alvast bedankt voor jullie hulp!
carlo
Berichten: 161
Lid geworden op: vr mar 21, 2008 18:48
Locatie: Genk Belgie

http://www.hessler-motorsport.de/site/

Hij weet het éen en ander :x-mas:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

De 29 litertanks zitten op de SR41 ( DR750 ) en SR42 ( looks DR750 met 800 blok ) . De SR43 ( DR800 blok en plastic ombouw ) heeft een 23 liter tank meen ik.

Het blok van een DR750 heeft geen vrijloop bij uitzetten waardoor als je de motor met de contactsleutel uitzet 9 van de 10 keer de zuiger uiteindelijk niet door de compressie komt en terugslaat en gestopt wordt door je startmotor met een luide "TAK" tot gevolg. Dit lossen de DR750 rijders op door de motor te stoppen met het decompressie hendeltje welke je ook in moet knijpen om te kunnen starten.

Het 800 blok heeft een vrijloop waardoor uitzetten met de contactsleutel geen problemen geeft op den duur en hij heeft een automatische decrompressie om te starten.

Succes met je keuze en daarop volgende ombouw.

LEO
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hoi Marten,

Ik heb nu 80.000km op een DR 800 SR43 en 10.000km op KTM LC4 640 Adventure in enduro trim er op zitten.

M'n KTM met '97 frame en 2001 blok vind ik niet erg trillen maar weet niet of ik een rustig blok heb of dat het komt omdat ik alleen 1 pitters gewend ben.. ook rij ik alleen all/offroad ritten met de KTM.

maar de DR is meer comfortabel, blok heeft meer koppel, vooral met lage toeren :wink:
frame en vooral voorvork is slaper, hij is zwaarder en heeft minder grondspeling en slechte remmen, vooral voor..

Ktm weegt bij mij 140kg zonder benzine en is pittiger in hoge toeren, vering en remmen erg goed..

Denk dat de DR betrouwbaarde is maar de KTM doet het tot nu toe goed..

Dr 750 heeft meer grondseling, staat lekkerder maar voelt slapper aan, stukje het frame maar vooral de voorvork.

De 800 SR43 is stijver, pitter dan de 41 en 42 maar lager en zwaarder.

Als ik de kennis, centjes en tijd had bouwde ik een SR 43 met de vering, grondspeling en remmen van de KTM, als ik echt die 29 liter benzine wou nam ik een SR 42 met de rotor en CDI van de SR43 [ heeft 3 ontstekings tijdstippen ipv 2]

Zou wat zwaarder worden dan m'n KTM maar dat blok maakt alles goed.. :wink:

Wil je proefrijden kan dat, m'n BIG is redelijk geveerd en loopt redelijk, test LC4 staat er naast klaar :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
Locatie: Uden

Voor zover ik weetis er nog een verschil tussen het 750 en het 800 blok.
Het 800 blok heeft extra smering onder de zuiger (soort van spatsmering).
Dit waarschijnlijk om te koelen.
Stond in een rijimpressie.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

zappa.suzuki schreef:als ik echt die 29 liter benzine wou nam ik een SR 42 met de rotor en CDI van de SR43 [ heeft 3 ontstekings tijdstippen ipv 2]
Hoi hoi, ten eerste iedereen een zalige kerst gewenst! :D

Welk verschil zou deze aanpassing in de praktijk opleveren? Ik bedoel, maakt deze aanpassing het blok betrouwbaarder of sterker of zo?

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Geeft meer koppel onderin en pakt sneller en beter op onderin en trekt soepeler door in hoge toeren.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Duidelijk! Een beetje extra 'punch' is natuurlijk nooit weg!

Voor het geen ik hem gebruik (straat) ben ik wel tevreden met zijn prestaties en vermogen, maar onder de 3500tr is het zowiezo maar een luie lobbes. :wink:
Eens daarboven trekt ie naar mijn gevoel probleemloos en snel door tot de rode zone, al heb ik nooit kunnen vergelijken met een jongere Big (SR43) om te ervaren hoeveel verschil er in zit.

Maar aangezien meestal niets is wat het lijkt, zal deze aanpassing ook wel niet 'plug and play' zijn veronderstel ik.

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Nop. de SR 43 CDI is groter en moet op een ander plekje.. en 1 draadje zit er wel/niet op.. daar kan BIG88 je alles over vertellen :wink:

dus bijna plug and play :wink:

Ding van mij pakt hem op vanaf 2000rpm in de eerste 3 zonder bokken, vind het niet fijn maar doet het wel..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie