Operatie Madelief

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
mueslimonster

Na veel gespeur op dit forum en het bestuderen van het WPHB heb ik de stoute Mechaniker-handschuhe aangetrokken om Madelief eens een grote beurt te geven. Iets zegt me dat ik de motor geen meisjesnaam had moeten geven, maar daar sta je bij de doop van de fiets niet bij stil. Misschien moet je motoren überhaupt geen naam geven, maar soit.. Sleutelset erbij, motor midden in de schuur zetten, lampjes aan, en knutselen maar..

Ik zal hieronder een verslagje typen, zodat jullie mijn gestuntel kunnen volgen en kunnen voorzien van vakkundig commentaar. Ik zal ook even vooruitblikken naar de volgende klusdag, zodat jullie me eventueel vast vooraf kunnen waarschuwen voor fouten :-)

Einde dag 1..
1 bevestigde uitlaat, whoehoee, eerste deel van de operatie is geslaagd.
1 afgebroken kuipdeel (kuipdeel onder het zadel zit onder de tak vast met een rubberen dop. Deed me weer beseffen dat 100% doen en 0% nadenken leidt tot schade.. T bevestigingsding is afgebroken, lijkt me niet heel rampzalig, kan altijd nog lijmen en het lijkt niet veel te doen, het kuipdeel zit op 5, nu 4 plaatsen vast..
1 doorgedraaide imbus, bij de plastieken carterbescherming.
10 bevroren vingers

Morgen:
De valbeugels verwijderen, net als de overige kuipdelen, zodat de tank eraf kan (voor later).
Een oplossing verzinnen voor de carterbescherming, is een slijptol aan te raden om de imbus te verwijderen? Kop eraf, carterbescherming eraf en dan maar eens zien wat er mis is. Volgens mij blijft dat stuk plastic ook best met 3 boutjes hangen, dus kan er weinig misgaan*..
Olie aftappen (als de carterbescherming eraf is).
Balansketting.. als ik het aandurf. Lijkt me makkelijker dat de nokkenasketting, dus wellicht een leuke uitdaging.

*) Gevleugelde uitspraak, let maar op..
Dondor Big '93
Leo

mueslimonster schreef: slijptol
Ik ga dit draadje volgen tijdens de wintermaanden !
:popcorn:

LEO
zappa.suzuki

:lol:
Leo toch :wink:

Je hebt 2 soorten imbus bouten, de gewonen en met verzonken kop, de laatste gebruik je liever niet om de simpele reden dat je er geen tang op kan zetten..

Dus hoop de je de gewonen heb en hem vast kan pakken met een tang zoals een kiezentrekkertang..

Ander truckje is een torx bitje er in rammen en los draaien, maar let erg goed op als de bout verzonken is in het blok of cilinder.. als het torx bitje afbreekt is ie niet uit te boren..

Nokkenasketting hoef je niks aan te doen.. spant zich zelf..

Succes!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo

zappa.suzuki schreef::lol:
Leo toch :wink:
Oei :oops: Nu lees ik hem ook anders alsdat ik hem bedoelde.

Ik bedoelde dat er nog een BIGrijder is die de slijptol hanteert.
Dus dat ik niet de enige ben die fan is van de slijptol

LEO
zappa.suzuki

Ben ook gek op de slijptol..
Vooral vanmiddag, was op KTM, slot van de winkel er omheen, sleutel in m'n zak...
Sleutel zoek :roll:
Slot door geslepen :wink:
kon hem wel betalen :(

maar gelukkig goeikoop inkoop en was ingeleverd door een klant ivm met moeilijk open en die brengt de reserve sleutel nog langs dus heb er nog wel wat aan :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Monstersmurf

Bij dol gedraaide boutje is grootste advies.. tustig uitboren.. kop eraf boren en vaak kan je na demontage van het deel het laatste stukkie eruit draaien met kniptang..

Haat de flex... teveel lawaai.. :oops:
CrazyWezel
Contacteer:

ik stook het eerst meestal warm en dan mep ik er een torx bitje in..
in plastic kappen is niet echt een optie....
maar die platte imbusjes van de kappen kun je nét aan met een tang.... succes :P
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
mueslimonster

Volgens mij is de slijptol, naast de barbecue-op-kolen, de meest ondergewaardeerde uitvinding ooit. Je kunt alles met een slijptol (en de bbq)... BBQ aanmaken? 14.000 toeren slijpen op een stuk metaal en je hebt genoeg vonken.. De homp rosbief van 2 kg een beetje te veel? Slijpen we 'm toch in stukken? Nee, ideale combi..

De slijptol bleef in de kast vandaag, ik heb het geheel nog eens bekeken met een zaklamp en ik zag dat inderdaad het moertje meedraaide. Beetje prutsen met een steeksleutel, zaklamp in de mond en draaien maar..

De motor is nu kaal, ik laat zo de benzine uit de tank en in ruil voor wat bestelde onderdelen bij HRT komt HLK nog eens langs voor de overige meuk.

En ja, voordat ik de benzinekraan losdraai, zal ik de slijptol eventjes goed opbergen..
Dondor Big '93
HLK

Ha Mark, goed bezig :lol: Mooi als alles eraf is he, net een oversized mountainbike. Met een 800cc (sorrie 779) cc stamper erin dan. Laat maar weten wanneer je de rest wil doen, dan kom ik ff langs.
Plaats reactie