Ik heb de tuimelaars en het nokkenasje manueel mooi glad geslepen en ben benieuwd of dat even houdt. Voor de zekerheid toch ook maar een nieuwe set gekocht, en die hou ik even in reserve.
Ik vroeg me af of dit blok na revisie de olie snel genoeg bovenin krijgt of loop je ook kans op schade vanwege een droge kop, veroorzaakt door lucht in de brandstofpomp?
Ik heb het daar bovenin met olie en een beetje Mos2 vet gesmeerd, maar lang houdt dat waarschijnlijk niet als er lucht in de oliepomp en leidingen zit.
Wat is de procedure?
wat vind ik nu weer?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
Pomp hoeft niet ontlucht te worden, dus olie er in en starten maar 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Even wat tips die bij automotoren worden toegepast na een (kop)revisie:
Om inloopschade te voorkomen kan je de motor een tijdje met tussenpozen op de starter laten rondgaan met de bougies eruit of met de décompressiehendel ingetrokken.
Op die manier pompt de oliepomp olie naar alle cruciale plaatsen in het blok en is alles al goed van een oliefilm voorzien voor dat de motor loopt. Zeker de kleppentrein heeft wat tijd nodig om goed gesmeerd te worden.
Op het moment dat je de motor laat aanspringen kan je hem het best een paar minuten op (lage) toeren houden, zo bouw je direct een betere oliedruk op dan door hem op stationair toerental te laten draaien.
Groeten, Freddy

Om inloopschade te voorkomen kan je de motor een tijdje met tussenpozen op de starter laten rondgaan met de bougies eruit of met de décompressiehendel ingetrokken.
Op die manier pompt de oliepomp olie naar alle cruciale plaatsen in het blok en is alles al goed van een oliefilm voorzien voor dat de motor loopt. Zeker de kleppentrein heeft wat tijd nodig om goed gesmeerd te worden.
Op het moment dat je de motor laat aanspringen kan je hem het best een paar minuten op (lage) toeren houden, zo bouw je direct een betere oliedruk op dan door hem op stationair toerental te laten draaien.
Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Aprilia Caponord 2005