De cross eisen zijn erg zwaar geworden en ik moet een CR naar die specs brengen. Ik denk dat er meer mensen daarvoor oplossingen zoeken.
De voorbocht intapen, enduro demper met nieuwe wol en het luchtfilter beplakken met de alu radiator isilotie wordt stap 1.
Het luchtfilter minder open maken en eventueel via een rubber laten aanzuigen en een extra enduro demper onder de eerste zijn vervolg opties.
iemand meer ideeën of al door de keuring gekomen?
tweetakten als cr250 '95 naar 94 Db cross specs krijgen
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
als je niet op het randje wil zitten zou ik gaan voor een enduro demper,
die heeft leo ook een op zijn CR zitten (94er) en dat scheelt aanzienlijk.
wil je niet voor een andere demper gaan, dan zijn de opties die je beschrijft tot nu toe een beetje de enige.
ben nog aan het experimenteren met de geperforeerde buis aanpassen qua diameter van de gaatjes, maar tot nu toe zonder het gewenste effect.
die heeft leo ook een op zijn CR zitten (94er) en dat scheelt aanzienlijk.
wil je niet voor een andere demper gaan, dan zijn de opties die je beschrijft tot nu toe een beetje de enige.
ben nog aan het experimenteren met de geperforeerde buis aanpassen qua diameter van de gaatjes, maar tot nu toe zonder het gewenste effect.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ro,
Had je het filmpje van de Zweedse dB-killer gezien?
Zou dat ook werken voor een tweetakt?
Het spul heeft natuurlijk niet het eeuwige leven, maar het zorg er wel voor dat de geluidsgolven het wol ingejaagd worden.
Had je het filmpje van de Zweedse dB-killer gezien?
Zou dat ook werken voor een tweetakt?
Het spul heeft natuurlijk niet het eeuwige leven, maar het zorg er wel voor dat de geluidsgolven het wol ingejaagd worden.
Ik denk dat de bocht het grootste probleem is. Dubbelwandig maken is ook nog een optieNoppy schreef:Ro,
Had je het filmpje van de Zweedse dB-killer gezien?
Zou dat ook werken voor een tweetakt?
Het spul heeft natuurlijk niet het eeuwige leven, maar het zorg er wel voor dat de geluidsgolven het wol ingejaagd worden.
DEP heeft zgn "armoured" bochten, deze zijn uit dikkere plaat. Scheelde op een KTM300 toch 1Db. Metingen gedaan met dezelfde (FMF) einddemper. Of het bij andere merken ook werkt?
Reed vorig jaar met de Maico (uit 1981) mee met de 2-daagse, ook de uitlaatbocht met uitlaattape ingewikkeld. Ik had de originele Maico enduro demper erop; dikke pot van een paar kilo en 2 uitlaat gaten. Maar hier kwam het lawaai echt niet weg . Dit klap kwam iedere keer uit de voorbocht....
De demper werd mooi heet ook, leek wel een 4 takt.
Werd bij de keuring wel goedgekeurd maar dat zal wel een andere oorzaak hebben
Er rijdt bij de pre90 een Honda CR 250 mee; FMF bocht en DEP einddemper maar dat ding hoor je praktisch niet.
Reed vorig jaar met de Maico (uit 1981) mee met de 2-daagse, ook de uitlaatbocht met uitlaattape ingewikkeld. Ik had de originele Maico enduro demper erop; dikke pot van een paar kilo en 2 uitlaat gaten. Maar hier kwam het lawaai echt niet weg . Dit klap kwam iedere keer uit de voorbocht....
De demper werd mooi heet ook, leek wel een 4 takt.
Werd bij de keuring wel goedgekeurd maar dat zal wel een andere oorzaak hebben
Er rijdt bij de pre90 een Honda CR 250 mee; FMF bocht en DEP einddemper maar dat ding hoor je praktisch niet.
Yep, zo reed ik vroeger ook enduro's. Bocht inpakken met kachelband, binnenband eromheen en 2 slangenklemmen, Toen was de norm nog 98.
Montesa (H6/H7) heeft /hadden een dubbelwandige voorbocht. H6 had een reflectie-demper, de H7 een absorbtie demper en gruwelijk.....stil.
Montesa (H6/H7) heeft /hadden een dubbelwandige voorbocht. H6 had een reflectie-demper, de H7 een absorbtie demper en gruwelijk.....stil.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Zou je de bocht kunnen inpakken met kachelband, daarover isolatiematten en daarover weer kachelband?gassen schreef:Yep, zo reed ik vroeger ook enduro's. Bocht inpakken met kachelband, binnenband eromheen en 2 slangenklemmen, Toen was de norm nog 98.
Montesa (H6/H7) heeft /hadden een dubbelwandige voorbocht. H6 had een reflectie-demper, de H7 een absorbtie demper en gruwelijk.....stil.
Kunnen vast wel, maar als je de uitlaat zo goed inpakt dan wordt hij wel witheet. Je verandert dan de karakteristiek van je expansieuitlaat waardoor de powerband waarschijnlijk iets verschuift.
But who cares, je kunt iig lekker rijden!
Je kunt ook radiator(gevel)isolatiemateriaal nemen voor je luchtfilterkast, dat is vaak zelfklevend en geluidsisolerend. Het wordt niet zo vies als schuim en isoleert ook weer 2 dB. Gewoon te koop op de rol bij de bouwmarkt.
But who cares, je kunt iig lekker rijden!
Je kunt ook radiator(gevel)isolatiemateriaal nemen voor je luchtfilterkast, dat is vaak zelfklevend en geluidsisolerend. Het wordt niet zo vies als schuim en isoleert ook weer 2 dB. Gewoon te koop op de rol bij de bouwmarkt.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Hoe lang zou het nog duren in Nederland, dat ik verplicht wordt om mijn scheet in te houden. pfffff . On topic maar weer.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ik heb weer zo'n rebelse bui, sorry.
Zal mij echt een zorg zijn als we daardoor wel kunnen rijden!Leo schreef:Ik vrees dat dit de toekomst wordt van onze CR`en Zot
Bron: http://www.thedbsnorkel.com/faq.php
LEO
Allways replace the cheapest parts first
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
hm.. het proberen waard..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Het is vast niet verboden, aangezien je geen blessure kan vallen aan zo'n flubberend stukje band.
Doet me wel denken aan zo'n ballon van mijn kinderen die ze laten schieten. Wat voor een geluid zou dat maken?
Doet me wel denken aan zo'n ballon van mijn kinderen die ze laten schieten. Wat voor een geluid zou dat maken?
Geluidslimiet van 94 dba bijna niet haalbaar
8 december 2010 om 11:55
De MON en de KNMV hebben voor 2011 in haar reglementen opgenomen dat het maximale geluid van een crossmotor nog slechts 94 dba mag bedragen. Dit is natuurlijk een goed initiatief maar de manier waarop ze dit willen bewerkstelligen is erg discutabel.
Onlangs zijn er verschillende geluidstestdagen geweest en daarbij is gebleken dat de maximale limiet van 94 dba bijna niet gehaald kan worden.
Volgens Marc Goutziers van het bekende uitlatenmerk Akrapovic is de limiet van 94 dba bijna niet haalbaar: ''Tijdens de geluidstestdagen is gebleken dat de limiet van 94 dba zo goed als niet gehaald kan worden. De KNMV en de MON zeggen dat de reden hiervoor het uitlaatsysteem is. De manier waarop gemeten wordt laat echter te wensen over. Op de manier waarop er gemeten wordt, is de uitlaat slechts een onderdeel van het complete geluid. Wat te denken van oa wind, omgeving geluid, de afstand waarvan gemeten wordt, het luchtfilter, rammel in een blok of een rijder rijdt in een te hoge versnelling voorbij de meting rijdt...........enz, enz.. Dit zijn enkele factoren die meespelen bij deze manier van geluid meten. Tot nu toe is het geluid bij alle geluidstestdagen te hoog gebleken.
Bij MC de Bougie in Arkel heeft men jaren nagedacht over een goede oplossing om het geluid te meten. Hier is men goed in geslaagd want in een container wordt hier het geluid gemeten. Alle rijders, uitlaat en motorfabrikanten kunnen hun motor zo prepareren om het geluid bij deze manier van meten goed te hebben. Hier heb je namelijk geen last van weersinvloeden, omgevingsgeluid en tal van andere factoren die invloed hebben op het totale geluid. Als je hier aan de limiet voldoet, zit je op de baan ook goed.
Uit naam van Akrapovic kan ik niet garanderen dat onze uitlaten 94 dba zijn. Wij zijn namelijk veel te veel afhankelijk van andere factoren die we als uitlaatfabrikant niet zelf in de hand hebben met deze huidige manier van meten. Naar mijn idee wordt er met de huidige geluidkwestie alleen maar een oplossing gezocht bij de uitlaat. Maar op dit geluid niveau (94db!) is ieder rammeltje of extern geluid van invloed. Ook moet nog maar eens goed gekeken worden hoe de motoren het volhouden met een flink gereduceerde uitlaat. Met zoveel restrictie zullen er flink wat blokken kapot lopen.
De bekende merken zoals Yamaha en KTM zijn zelf testen aan het doen omdat ze standaard met een nieuwe motor al teveel geluid produceren. Ook zij nemen de manier van meten onder de loep. Tot op dit moment is er geen één fabrikant die het haalt. Op deze manier van meten heb je altijd discussiepunten en dat is in een container met vaste waarden niet zo.
Hopelijk wordt de manier van meten nog eens goed onder de loep genomen. Wij als Akrapovic willen zeker meewerken aan de vermindering van geluid, maar op deze manier van meten kunnen we (net zo goed als alle andere uitlaat fabrikanten) gewoon weg nooit een garantie af geven''.
Met vriendelijke groet,
Marc Goutziers
GP Products
Bron: Motorcrossplanet
copyright 2010 © Motocrossplanet
8 december 2010 om 11:55
De MON en de KNMV hebben voor 2011 in haar reglementen opgenomen dat het maximale geluid van een crossmotor nog slechts 94 dba mag bedragen. Dit is natuurlijk een goed initiatief maar de manier waarop ze dit willen bewerkstelligen is erg discutabel.
Onlangs zijn er verschillende geluidstestdagen geweest en daarbij is gebleken dat de maximale limiet van 94 dba bijna niet gehaald kan worden.
Volgens Marc Goutziers van het bekende uitlatenmerk Akrapovic is de limiet van 94 dba bijna niet haalbaar: ''Tijdens de geluidstestdagen is gebleken dat de limiet van 94 dba zo goed als niet gehaald kan worden. De KNMV en de MON zeggen dat de reden hiervoor het uitlaatsysteem is. De manier waarop gemeten wordt laat echter te wensen over. Op de manier waarop er gemeten wordt, is de uitlaat slechts een onderdeel van het complete geluid. Wat te denken van oa wind, omgeving geluid, de afstand waarvan gemeten wordt, het luchtfilter, rammel in een blok of een rijder rijdt in een te hoge versnelling voorbij de meting rijdt...........enz, enz.. Dit zijn enkele factoren die meespelen bij deze manier van geluid meten. Tot nu toe is het geluid bij alle geluidstestdagen te hoog gebleken.
Bij MC de Bougie in Arkel heeft men jaren nagedacht over een goede oplossing om het geluid te meten. Hier is men goed in geslaagd want in een container wordt hier het geluid gemeten. Alle rijders, uitlaat en motorfabrikanten kunnen hun motor zo prepareren om het geluid bij deze manier van meten goed te hebben. Hier heb je namelijk geen last van weersinvloeden, omgevingsgeluid en tal van andere factoren die invloed hebben op het totale geluid. Als je hier aan de limiet voldoet, zit je op de baan ook goed.
Uit naam van Akrapovic kan ik niet garanderen dat onze uitlaten 94 dba zijn. Wij zijn namelijk veel te veel afhankelijk van andere factoren die we als uitlaatfabrikant niet zelf in de hand hebben met deze huidige manier van meten. Naar mijn idee wordt er met de huidige geluidkwestie alleen maar een oplossing gezocht bij de uitlaat. Maar op dit geluid niveau (94db!) is ieder rammeltje of extern geluid van invloed. Ook moet nog maar eens goed gekeken worden hoe de motoren het volhouden met een flink gereduceerde uitlaat. Met zoveel restrictie zullen er flink wat blokken kapot lopen.
De bekende merken zoals Yamaha en KTM zijn zelf testen aan het doen omdat ze standaard met een nieuwe motor al teveel geluid produceren. Ook zij nemen de manier van meten onder de loep. Tot op dit moment is er geen één fabrikant die het haalt. Op deze manier van meten heb je altijd discussiepunten en dat is in een container met vaste waarden niet zo.
Hopelijk wordt de manier van meten nog eens goed onder de loep genomen. Wij als Akrapovic willen zeker meewerken aan de vermindering van geluid, maar op deze manier van meten kunnen we (net zo goed als alle andere uitlaat fabrikanten) gewoon weg nooit een garantie af geven''.
Met vriendelijke groet,
Marc Goutziers
GP Products
Bron: Motorcrossplanet
copyright 2010 © Motocrossplanet
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
en toch heb ik al heeeel stille 2T's gehoord.. al moet ik wel toegeven dat dat KTM's waren..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
ik heb zelf al een paar keuringen meegemaakt en gezien.
de manier van meten is ook ronduit belachelijk.
tinus staat met een x aantal toeren geluid te meten, en bertus staat 10meter verderop z`n motor tot 10.000rpm warm te draaien.
het is wel goed om de exteme gevallen eruit te halen, maar dat kan dan op het gehoor ook wel.
iedereen zet tegenwoordig voor de keuring de motor al uit om niet op te vallen, (ikzelf ook, want ik krijg m ook net niet stil genoeg).
misschien is het beter om de motor voor de eerste rit van het seizoen te laten keuren?
volgens mij gebeurt dat bij de wegrace ook? dan komt er een sticker op de demper dat ie aan de eisen voldoet.
het enige is dat ze dan wel een reele db eis moeten gebruiken...
over bijgeluiden gesproken: heb je weleens het verschil in geluid gehoord als je in vrijstand de koppeling inknijpt?
de manier van meten is ook ronduit belachelijk.
tinus staat met een x aantal toeren geluid te meten, en bertus staat 10meter verderop z`n motor tot 10.000rpm warm te draaien.
het is wel goed om de exteme gevallen eruit te halen, maar dat kan dan op het gehoor ook wel.
iedereen zet tegenwoordig voor de keuring de motor al uit om niet op te vallen, (ikzelf ook, want ik krijg m ook net niet stil genoeg).
misschien is het beter om de motor voor de eerste rit van het seizoen te laten keuren?
volgens mij gebeurt dat bij de wegrace ook? dan komt er een sticker op de demper dat ie aan de eisen voldoet.
het enige is dat ze dan wel een reele db eis moeten gebruiken...
over bijgeluiden gesproken: heb je weleens het verschil in geluid gehoord als je in vrijstand de koppeling inknijpt?
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
jeproen schreef:over bijgeluiden gesproken: heb je weleens het verschil in geluid gehoord als je in vrijstand de koppeling inknijpt?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !