Na veel op internet informatie te hebben opgezet en enkele specialisten te hebben opgebeld kom ik tot de conclusie dat dit een forse km stand is voor een ongeopend blok, maar niet extreem.
De verhalen zijn heel uit een lopend qua uren/km's. Ik heb mensen gesproken die na 90uur al aan de beurt waren, maar ook sommigen die er 300u op zetten...
Wat mij is opgevallen dat over het algemeen naar voren komt dat tussen de 150 a 200u het wel verstandig is om het blok los te trekken om alles te controleren en zonodig te vervangen.
Dit kan alleen zuigerveren zijn, maar het kan ook betekenen zuiger/drijfstang/kleppen etc.
Ik ga dus waarschijnlijk wel voor deze KTM met in het achterhoofd dat een mogelijke revisie er aan zit te komen voor max 1000,-.
Daar moet de prijs dan ook naar zijn .
Mocht het zo ver zijn dan post ik wel een mooi plaatje
Orientatie 450 4takt enduro
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
Ik denk dat je altijd een marge voor jezelf aan moet houden bij aanschaf van een gebruikte enduro.. Hou dus bij je besteding rekening met het feit dat er reparaties acheraan komen, is dan toch niet zo, dan mooi meegenomen. Over het algemeen weet je bij een enduro toch nooit wat je technisch koopt...
Wat mij opgevallen is dat veel dealers graag willen verdienen aan revisies en inspelen op je gevoel.
Toen ik voor de eerste keer het blok open had na plm. 150u had ik al ingecalculeerd om de zuiger te vervangen "omdat dat nou eenmaal gebruikelijk was" er werd mij toen ook gezegd door dezelfde dealer "dat als de zuiger vervangen was er weer meer druk op de krukas zou komen" en dat het bigend dan ook vervangen moest worden omdat "die er gauw achteraan zou komen".
Die zuiger heb ik nog liggen en zelfs het teflon op de skirts is nog nauwelijks beschadigd en ook de draai groeven kun je nog zien..
Ik was dus eigenwijs.. oa 3 woestijn rallies en vele trips en off-roads later zit dezelfde big-end er nog in.. (nu pas verdenk ik hem wel..)
maar het ding loopt nog als de brandweer..
Het heeft gewoon te maken hebt met hoe je onderhoud pleegt. Als iets goed werkt en geen olie verbruikt gewoon dicht laten, je beschadigt meer met sleutelen ook al zegt de instructie manual anders (bijv. controleren zuiger na 90 uur)... KTM wil blijkbaar ook onderdelenen pakking setjes verkopen..
Bij een vreemde motor weet je dat natuurlijk niet dus moet je altijd rekening houden met minimaal een inspectie (zelf doen of door een betrouwbare dealer!), al is het maar voor je gevoel.
Toen ik voor de eerste keer het blok open had na plm. 150u had ik al ingecalculeerd om de zuiger te vervangen "omdat dat nou eenmaal gebruikelijk was" er werd mij toen ook gezegd door dezelfde dealer "dat als de zuiger vervangen was er weer meer druk op de krukas zou komen" en dat het bigend dan ook vervangen moest worden omdat "die er gauw achteraan zou komen".
Die zuiger heb ik nog liggen en zelfs het teflon op de skirts is nog nauwelijks beschadigd en ook de draai groeven kun je nog zien..
Ik was dus eigenwijs.. oa 3 woestijn rallies en vele trips en off-roads later zit dezelfde big-end er nog in.. (nu pas verdenk ik hem wel..)
maar het ding loopt nog als de brandweer..
Het heeft gewoon te maken hebt met hoe je onderhoud pleegt. Als iets goed werkt en geen olie verbruikt gewoon dicht laten, je beschadigt meer met sleutelen ook al zegt de instructie manual anders (bijv. controleren zuiger na 90 uur)... KTM wil blijkbaar ook onderdelenen pakking setjes verkopen..
Bij een vreemde motor weet je dat natuurlijk niet dus moet je altijd rekening houden met minimaal een inspectie (zelf doen of door een betrouwbare dealer!), al is het maar voor je gevoel.
Zoveel meningen en zoveel ervaringen, dat er eigenlijk geen algemeen antwoord is.
Ik ga morgen naar onderstaande motor kijken cq kopen.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat 5700km/165u met een ongeopend motorblok fors is, maar niet onacceptabel.
Dit kan nog tientallen uren doorlopen, maar volgens sommigen ook weer niet.
Ik ga dan bij de koop van deze motor ook uit van een revisie. Lostrekken gaat sowieso gebeuren en dan kan ik geluk hebben of pech, maar die pech is financieel al ingecalculeerd dus eigenlijk is het win win situatie .
Ik ben erg benieuwd!
Ik ga morgen naar onderstaande motor kijken cq kopen.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat 5700km/165u met een ongeopend motorblok fors is, maar niet onacceptabel.
Dit kan nog tientallen uren doorlopen, maar volgens sommigen ook weer niet.
Ik ga dan bij de koop van deze motor ook uit van een revisie. Lostrekken gaat sowieso gebeuren en dan kan ik geluk hebben of pech, maar die pech is financieel al ingecalculeerd dus eigenlijk is het win win situatie .
Ik ben erg benieuwd!
verstand op nul en nadenken
Als je 'm hebt, doe dan even een olieanalyse. Zo'n laborant kan je precies vertellen hoe de staat van de diverse lagers is, aan de hand van de eventuele zwevende zware metalen. Je kunt dat bijv. laten doen bij Kendal in Nijmegen, meestal gratis...
http://www.kendall.nl/default.php?item=klas
http://www.kendall.nl/default.php?item=klas
Mooi ding, ben benieuwd
Eerst lostrekken? If it ain't broke, don't fix it. .
Evt een lektest laten doen; ok= gaaaaan. Dan olieverbruik checken/in de gaten houden wat kan duiden op een olietransfer ,Nokkenasketttingspanner in de gaten houden. thats all.
Evt een lektest laten doen; ok= gaaaaan. Dan olieverbruik checken/in de gaten houden wat kan duiden op een olietransfer ,Nokkenasketttingspanner in de gaten houden. thats all.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Mooi ding, zo op eerste gezicht lijkt ie van een oud vrouwtje geweest?
Als ie goed start en loopt, geen rare geluiden maakt en niet rookt laat hem dan dicht en karren ermee!
Als ie goed start en loopt, geen rare geluiden maakt en niet rookt laat hem dan dicht en karren ermee!
Hij staat bij mij in de schuur .
Ik ben de 2e eigenaar nu .
De 1e eigenaar was zo precies dat hij elke boutje met een moment sleutel aandraaide.
Ook elke verandering aan de motor met bijbehorende km stand/uren heeft hij uitvoerig opgeschreven.
B.V.: luchtschroef van 1 1/4 naar 1 3/4 gedraaid bij 80,3u.
of
Kleppen bij xx aantal uur gecontroleerd met volgende resultaten...
Klinkt allemaal goed, nu maar hopen dat het bij mij ook zo is
Ik ben de 2e eigenaar nu .
De 1e eigenaar was zo precies dat hij elke boutje met een moment sleutel aandraaide.
Ook elke verandering aan de motor met bijbehorende km stand/uren heeft hij uitvoerig opgeschreven.
B.V.: luchtschroef van 1 1/4 naar 1 3/4 gedraaid bij 80,3u.
of
Kleppen bij xx aantal uur gecontroleerd met volgende resultaten...
Klinkt allemaal goed, nu maar hopen dat het bij mij ook zo is
verstand op nul en nadenken
Hey, gefeliciteerd kerel!
Wanneer krijg ik nu eens die uitnodiging voor bier?! Wordt nu dus écht tijd
Wanneer krijg ik nu eens die uitnodiging voor bier?! Wordt nu dus écht tijd
Hey heb toen ook met Niels gebeld en die zou samen met jou wat afspreken, maar daar komt ook niksd van terrecht.
Ik denk nu met zwangere Dyane dat het ook niet wat wordt. Dus jullie tweeen moeten maar ff op de koffie komen door deweeks oid .
Kun je het oranje monster aanschouwen
Ik denk nu met zwangere Dyane dat het ook niet wat wordt. Dus jullie tweeen moeten maar ff op de koffie komen door deweeks oid .
Kun je het oranje monster aanschouwen
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ziet er netjes uit! gefeliciteerd met de aanwinst!
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Mijn motor (Honda CRF450X) loopt nu al 2,5 jaar zonder problemen.
Voor Marokko Raid zuiger vervangen en kleppen gesteld. Geen problemen.
Blok zelf is nog niet open geweest!!
Motul 7100 olie regelmatig verversen.
Voor Marokko Raid zuiger vervangen en kleppen gesteld. Geen problemen.
Blok zelf is nog niet open geweest!!
Motul 7100 olie regelmatig verversen.
Bedankt voor de reacties, ik ben er tot nu toe erg blij mee, elke dag even in de schuur kijken .
Ik weet overigens dat de vorige eigenaar er vol syntheet in heeft zitten.
Ikzelf heb nog lieters half syntheet staan. Kan ik hier zo op overgaan of raden jullie dat af?
Om een discussie van welk merk het beste is te voorkomen...
Dat vraag ik dan ook niet
Ik weet overigens dat de vorige eigenaar er vol syntheet in heeft zitten.
Ikzelf heb nog lieters half syntheet staan. Kan ik hier zo op overgaan of raden jullie dat af?
Om een discussie van welk merk het beste is te voorkomen...
Dat vraag ik dan ook niet
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Ik had hetzelfde, maar o.a. Brouwer Motors adviseert om toch echt vol-synthetische olie te gebruiken. Er gaat maar max 600 ml in, dus dat valt ook wel weer mee qua kosten.barry! schreef: Ikzelf heb nog lieters half syntheet staan. Kan ik hier zo op overgaan of raden jullie dat af?
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC