kinder cross

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
brommer

Ben een betje aan het kijken voor mijn zoontje van 5 voor een 50cc.
zag van ktm een 50cc adventure lucht gekoelt deze is milder dan de 50cc water gekoelde versie.
De kans is dat ze dan al snel sneller willen? en dan zit je emt de adventure aandere kant wil ik liever dat ie eerst trial achtige dingen leert en dan door naar de snelheid vande cross.

wil naast crossbaan kijken of ie ook wat enduro en trial achtige dingen kan leren , dus singel track rijden etc bergjes.

is zo'n 50cc adventure dan leuk of toch kijken naar een trial al dan niet electrisch?
Eerst moet ik ook nog zien of ie het leuk vindt.

Maar wie heet ervaring? aangezien dit soort dingen toch weer aardig wat centen gaat kosten... stiekum gedacht ok voorde probeer zo'n chinees ding van 2-3 honderd eurot ekopen om te proberen..

alvast bedankt
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Noppy

Kim,

Mijn zoontje heeft vanaf zijn 8ste een 110 cc viertakt, die is maar ietsje hoger dan de 50 cc. Dat chinees spul is echt bar slecht, maar idd zo goedkoop dat je even kan proberen of hij het wel leuk vindt.

Jij zult wel een volautomaat willen. Bij hem zijn we gelijk begonnen met een schakelversie, met koppeling.

Ze doen bij mij thuis diverse enduro oefeningen, hill climb, down hill, staande slalom etc. De vriendjes van mijn zoontje vinden het nog leuker dan mijn zoon zelf;-)
:toost:
gassen

Kleine tip, laat die "mannen" niet trial rijden. Dat komt later, veel later. Eerst "raggen" ;)
Ik heb 3 zonen op een 70cc ( DT50) gehad, en die wilden vroeger alleen maar weten hoe hard het kon.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
singlerider1

Investeer in "goed" materiaal! (KTM is helaas de enige die dit waarmaakt in deze klasse tot nu toe....).
Er is niets frustrerender voor een klein kind als ze mogen rijden en het materiaal doet het niet. (en vader baalt want hij moet toch zorgen voor de techniek...)
Een KTM lijkt duur ,maar je schrijft er nauwelijks op af.
Ik heb er al 5 gehad nu (50 luchtgekoeld ,50 gr.wln, 65 kl, 65 grt, 85kl) en heb alles weer kunnen verkopen met minimaal verschil of zelfs met winst en toch minimaal een seizoen rijden!
Rolando
Contacteer:

Ik heb voor mijn neefje een Yamaha TTR80.
Leuk ding, 3 versnellingen semi automaat. Ik heb hem getemd want er zat iets te veel vermogen in voor het mannetje.
In ieder geval degelijk spul. Het chinees motortje had hij na 4 keer rijden al kort.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
WR Paul
Contacteer:

is een Yamaha PW 80 iets? Mijn zoon is daar destijds op begonnen. Oerbetrouwbaar motortje, 2 versnellingen met een semi-automaat, niet echt erg fel zodat je zoontje van 5 er op kan leren. Nadeel is misschien deze PW wat aan de grote kant is, maar dat hebben we destijds opgelost door de schokbreker te verplaatsen. Op deze manier kan je wel een paar jaar doen met zo'n motortje. Bespaard je weer kosten.
Er is ook een PW50, maar deze is juist erg klein en heb ik geen ervaring mee.

Nog een tip voor de verse crossvader. Prober de kleine mannetjes niet te pushen te rijden. Laat ze lekker hun gang gaan en leg er geen (wedstrijd) druk op. Komt het vanzelf goed. Zo ging het met mijn zoon ook en is via de 65 en 85cc bij de MX2 Senioren terecht gekomen. Terwijl ik vroeger dacht: dat wordt nooit wat

groeten,

Paul
2fast4me

PW50 of TT-R50 van Yamaha, beter is er absoluut niet!
KTM's zijn naar mijn mening te fel voor een beginner(tje), heb er al meerdere bang van zien worden en die durfde daarna niet meer te rijden.
Mijn zoontje is 5 en die rijd sinds een paar weken op een TT-R50, alleen nog in de 1e versnelling (semi-automaat) en schroef stukje ingedraaid op gashendel. Hij vraagt al naar de 2de versnelling ;-)
de crossgoeroe

Ik vraag me ook wel eens af of het zoontje echt wil motorcrossen
of wil papa graag dat ie gaat motorcrossen??????
Ging bij een neefje net zo tot dat ie over de kop ging en nu staat de PW achterin de schuur.
Misschien eerst gewoon een crossfiets dan een brommertje op het bouwland en dan ga je vanzelf naar een crosser als ze het leuk vinden en het heeft je tot dan weinig gekost om te kijken of ie er schik in heeft.
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
brommer

we gaan eens kijken hoe we een en ander gaag aanpakken.. chinees crossertje wordt het niet, dacht ik zelf ook al maar wilde ff een soort van bevestiging.

de mening van geen trial, ga ik nog ff over denken..zo'n OSET 16 electrische trial heeft als voordeel dat je de max snelheid zelf kan regeleren tot 28km/h geen geluid dus op ieder bouw terrein kan je wat doen zonder dat er gezeur komt (de randstad heef zijn beperking kwa ruimte en geluid).

en een pw of ttr goede tips ook eens kijken hoe en wat.

meest belangrijke, kijken of ie het ook wel leuk vindt en of het tijd technisch haalbaar is.
pb maar
klomp

brommer schreef: meest belangrijke, kijken of ie het ook wel leuk vindt
Zolang hij er niet om zeurt zal het hem misschien weinig interesseren?
brommer

heeft maanden "gezeurt"bvoor een zwaard, eenmaal in bezit ligt het in de hoek.

had nooit "gezeurt" over een Wii, maar sindsdat ie geintroduceert was in ons huis is ie er niet meer van af te houden....

dus dat "zeuren" zegt niet alles.
pb maar
CrazyWezel
Contacteer:

ik vind het goed dat je kinderen de kans geeft om te rijden,
Leo heeft een TTR125 voor zijn zoontje(en vrouw?) voor 5jaar is dat weer wat te groot, het trekt geen worst van tafel, maar het zijn wel betrouwbare blokjes met weinig onderhoud,
en er kan praktisch niets aan kapot, want er zit ook niets op..

en wat er inderdaad al gezegd wordt, dat kleine spul schrijft niets af..

ik wou dat ik er vroeger eentje gehad had :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
mouser

Mijn zoon van 8 wilde ook motorcrossen want dat doet papa ook.

Papa vind het niet zo'n goed idee. Het is niet ongevaarlijk, en het kost best geld, zeker als knul talent heeft.

Ook vind ik het niet normaal om een kind het idee te geven dat een "dure hobby" zomaar kan.

Ik heb gekozen voor een middenweg: fietscross (ook niet zo goedkoop trouwens...) het idee is hetzelfde, krijgt ie sterke benen van en kan hij laten zien of hij voldoende doorzettingsvermogen heeft. Als dat een paar jaar goed gaat, kunnen we kijken voor een gemotoriseerd iets.
2fast4me

@Brommer, gewoon keertje laten rijden voordat je een motor koopt. Vast iemand in je omgeving die er eentje heeft.
Wij rijden in omgeving Gorinchem.....
Surfdude

De 50cc adventure is echt de ideale motor om het op te leren voor kids van 4 - 6 jaar. Vermogens afgifte verloopt gelijkmatig en soepel op deze motor, waardoor die erg makkelijk te berijden is. Mijn zoontje reed er na wat ervaring op een PW-tje te hebben opgedaan zonder problemen mee weg. Ik heb een tiental kinderen op de adventure van mijn zoontje laten rijden, en er was er geen een die niet gelijk een motor wilde.
Rolando
Contacteer:

klomp schreef:
brommer schreef: meest belangrijke, kijken of ie het ook wel leuk vindt
Zolang hij er niet om zeurt zal het hem misschien weinig interesseren?
Inderdaad zie je vaak dat ouders od Opa/oma het leuk vinden en de jongen liever in de tuin met een voetbal speelt. Dat werkt ook niet.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
WR Paul
Contacteer:

als vader het leuk vindt zou ik het gewoon proberen met een niet al te duur motortje. Als die zoonlief het niets vindt zet je het motortje gewoon weer te koop. Vooral die Yamaha'tjes schrijven niet veel af.
Als zoonlief het wel leuk vindt, kan je een fantastische tijd hebben met je zoon. Enja, het kost best wel wat duiten, maar je kan het zo gek maken als je zelf wil. Als je kijkt naar een goed gebruikt motortje en je onderhoud hem goed, zal het vooral in de PW tijd echt niet zoveel kosten.
Het wordt pas duur als je besluit het hele land af te gaan reizen om allerlei nationale wedstrijden te bezoeken. Je kan ook gewoon lekker in de buurt blijven rijden.
Mijn zoon heeft vanaf zijn 6e t/m zijn 13e clubwedstrijden in de buurt gereden en ik deed gezellig mee met de veteranenklasse. Allebei reuze naar ons zin gehad.
Sinds mijn zoon MX2 rijdt, rijdt hij wel nationaal. En nu kost het inderdaad best wel wat geld, maar ik geef het met plezier uit, want het is een genot om met die puber op stap te zijn en hem te zien rijden.
Plaats reactie