2011 KTM 350 EXC-F Factory Bike
Moderator: ghulst
Er schijnt echter een klein probleempje te zijn; het koelsysteem lijkt onderbemeten. Bij rijden met een niet-cross uitlaat krijgen ze 'm niet op de FIM-standaard qua geluidsemissie.
Ik moet nog zien dat dat ding überhaupt rondjes mag rijden in Europa
Ik heb mijn handen er al even overheen laten glijden op de Enduro Promotie Dag; daar stond er al eentje op kenteken. Heel mooi!
Ik moet nog zien dat dat ding überhaupt rondjes mag rijden in Europa
Ik heb mijn handen er al even overheen laten glijden op de Enduro Promotie Dag; daar stond er al eentje op kenteken. Heel mooi!
ivm het koelsysteem, dacht dat ik ergens gelezen had dat het ding maar 1.3 bar meer had zitten op de radiatordop ipv 1.8 bij de andere modellen
of ben ik daar verkeerd in
of ben ik daar verkeerd in
Praat uit eigen ervaring er zijn geen problemen met deze motor .
Zitten dezelfde koelers op als op de EXC modellen , motor koelt perfect en kookt zelfs niet als je een kwartier stationair staat te draaien.
Zitten dezelfde koelers op als op de EXC modellen , motor koelt perfect en kookt zelfs niet als je een kwartier stationair staat te draaien.
Ik weet niet waar Noppy zijn info vandaan heeft maar dit is natuurlijk onzin dat je hier niet mee mag rijden in Europa. Volgend seizoen rijden deze gewoon in de WK enduro's en diverse nationale kampioenschappen. 2012 is dit productie, dus geen omgekeurde crosser (waar overigens ook helemaal niks mis mee is). Koeling is helemaal geen probleem, uitlaat ook niet. Met de nieuwe 2meter Max test word het zelfs beter want de uitlaat kan weer iets verder open als met de stationair test van voorheen. Je mag 112dB hebben en dat haalt de standaard crossuitlaat al bijna.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46
Hoe zeggen ze dat ook "loud pipes saves lives" haha.
Niet altijd dus ------->>> Husaberg : standaard 1,8 barNoppy schreef:Standaard is toch altijd 1.1 bar, althans bij mijn Suz wel.
Ik heb er nu een dop op zitten van 1.3, dus standaard 1.8 lijkt me nogal hoog...
(en onlangs in Noord-Frankrijk nog aan de kook, ondanks ventilator, waar dan weer wel de kabelschoentjes van los hingen na achter een tak te zijn hangen gebleven )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Volgens mij gebruiken bijna alle ktm's (sowieso de 2takten en bijna alle 4-takten) 1,4 bar standaart, bij veel gebruik in lage drukgebieden of alleen maar kruip/sluip is er een 1,8 beschikbaar. Deze wordt veel gebruikt, dus niet zo gek dat ze er vanaf 2010 op veel modellen vanaf fabriek op zitten
Had ik nog maar wat centjes in de kous.... De informatie van mech zou ik maar niet in twijfel trekken!
Zelf zou ik liefst zo´n no nonsens crosser hebben. De EXC heeft toch weer wat meer dingen erop wat kunnen sneuvelen en gewicht opleveren.
Cosser met Recluse= super endurofiets. Alleen de keuring bij ritten en enduro`s...
Zelf zou ik liefst zo´n no nonsens crosser hebben. De EXC heeft toch weer wat meer dingen erop wat kunnen sneuvelen en gewicht opleveren.
Cosser met Recluse= super endurofiets. Alleen de keuring bij ritten en enduro`s...
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Noppy, ga jij je keuring nu ook zo uitvoeren bij OTR-ritten ?mech schreef:Met de nieuwe 2meter Max test word het zelfs beter want de uitlaat kan weer iets verder open als met de stationair test van voorheen. Je mag 112dB hebben en dat haalt de standaard crossuitlaat al bijna.
Kan de Akra (met killer-ding) lekker blijven zitten (zou volgens de dealer toch al niet veel meer dB's opleveren als de originele, dus ............).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ja, 2 M @ Max gebruikt. Het zal een beetje van de uitnodigende bond afhangen; dat bepalen we niet zelf.
Het was jammer dat je er niet bij was in Handel; dan had je het kunnen zien en horen. De MON hielp mee met keuren met een geijkte meter. Op het laatste moment vroegen ze ons of ze svp op 2M @ Max mochten testen, aangezien ze geen ervaring hebben/hadden met de oude FIM-meetmethode met de toerentallijst (94 dB).
Wij vonden dit natuurlijk ook een leuk experiment en feitelijk keurden we vorig jaar in Handel op het gehoor al bij een hoog toerental, zeg 8.000 rpm. Een soort twee meter tegen bijna max...
Er zijn totaal zo'n 60 motoren in de stand van Codegroen geweest. Vorig jaar hadden we ook ruim 1.600 rijders en toen waren het er fors meer, 109 geloof ik.
De norm was 112 dB en de luidste was 122 dB. Daar tuten mijn oren nu nog van. Vreemd, want dat was een Duitser en die staan er toch om bekend om hun zaakjes goed voor elkaar te hebben.
Hij vroeg een herkeuring aan want had nog een andere uitlaat in de auto liggen en die gaf bij herkeuring 108 dB. keurige score.
De stilste was volgens de lijst 95 dB. Heel vreemd, dat was een WR450. We hebben helaas niet genoteerd was voor type/merk uitlaat dat was.
Ik ben overigens uitgenodigd om mee te helpen die KTM 350 stil te krijgen. Volgens mij gaat het hier om de crosser, maar zal kijken of ik ook de hand kan leggen op de enduroversie en die testen op de crossbaan.
Zo op het plaatje te zien is het een schoonheid!!
Het was jammer dat je er niet bij was in Handel; dan had je het kunnen zien en horen. De MON hielp mee met keuren met een geijkte meter. Op het laatste moment vroegen ze ons of ze svp op 2M @ Max mochten testen, aangezien ze geen ervaring hebben/hadden met de oude FIM-meetmethode met de toerentallijst (94 dB).
Wij vonden dit natuurlijk ook een leuk experiment en feitelijk keurden we vorig jaar in Handel op het gehoor al bij een hoog toerental, zeg 8.000 rpm. Een soort twee meter tegen bijna max...
Er zijn totaal zo'n 60 motoren in de stand van Codegroen geweest. Vorig jaar hadden we ook ruim 1.600 rijders en toen waren het er fors meer, 109 geloof ik.
De norm was 112 dB en de luidste was 122 dB. Daar tuten mijn oren nu nog van. Vreemd, want dat was een Duitser en die staan er toch om bekend om hun zaakjes goed voor elkaar te hebben.
Hij vroeg een herkeuring aan want had nog een andere uitlaat in de auto liggen en die gaf bij herkeuring 108 dB. keurige score.
De stilste was volgens de lijst 95 dB. Heel vreemd, dat was een WR450. We hebben helaas niet genoteerd was voor type/merk uitlaat dat was.
Ik ben overigens uitgenodigd om mee te helpen die KTM 350 stil te krijgen. Volgens mij gaat het hier om de crosser, maar zal kijken of ik ook de hand kan leggen op de enduroversie en die testen op de crossbaan.
Zo op het plaatje te zien is het een schoonheid!!
Ik snap niet waar je er zon probleem van maakt met geluid en die 350. Als je de goedkoopste Akrapovic slip-on demper er opzet uit de KTM powerparts catalogus is die gewoon goed, geen enkel probleem. Die is zelfs op de 450 en 530 goed, en daar komt een veel hardere klap uit.
Voor die enduro versie moet je wachten tot augustus 2012 dan komt die pas in de verkoop.
Maar waarom kijken jullie niet gewoon in de FIM reglementen die zijn helemaal helder. Enduro stationair test is 13m/s dat houdt voor de meeste 250F 7000 toeren, 450 6200 toeren, 500+ 5800 toeren. 2takt zit rond de 5400 voor de meeste. 2m max is simpel omdat je tot de begrenzer gaat maar dan moet je wel opletten hoe je het gas opendraaid. De regel is toerental iets oplopen tot iets boven stationair dan een keer helemaal open en dan meteen los laten. Laat je niet meteen los heb je meteen 2 a 3 dB meer. En dan heb je nog het verschil dat veel injectie motoren een sensor hebben die bij vrij stand de begrenser er eerder op gooien. Nu is de regel ook dat als je de 2m max test niet haalt maar stationair wel dat je goedgekeurd bent. Ik trouwens na veel jaren nog maar weinig betrouwbare geluidskeuringen gezien. Bij de sixdays slaat het helemaal nergens op, daar keuren ze 100dB stationair nog goed.
Op gehoor keuren slaat trouwens helemaal nergens op want is afhankelijk van omgevingsgeluid etc. Langs de baan keuren werkt ook niet want dan schakel je of een keer op of je draait je gas dicht.
Geluid is een probleem maar je moet het wel reeel houden. Als je nog meer af gaat knijpen en van die rare inserts erin of op gaat zetten maak je op een andere manier ook de sport kapot want dan lopen die brommers veel te heet en dus kapot.
Voor die enduro versie moet je wachten tot augustus 2012 dan komt die pas in de verkoop.
Maar waarom kijken jullie niet gewoon in de FIM reglementen die zijn helemaal helder. Enduro stationair test is 13m/s dat houdt voor de meeste 250F 7000 toeren, 450 6200 toeren, 500+ 5800 toeren. 2takt zit rond de 5400 voor de meeste. 2m max is simpel omdat je tot de begrenzer gaat maar dan moet je wel opletten hoe je het gas opendraaid. De regel is toerental iets oplopen tot iets boven stationair dan een keer helemaal open en dan meteen los laten. Laat je niet meteen los heb je meteen 2 a 3 dB meer. En dan heb je nog het verschil dat veel injectie motoren een sensor hebben die bij vrij stand de begrenser er eerder op gooien. Nu is de regel ook dat als je de 2m max test niet haalt maar stationair wel dat je goedgekeurd bent. Ik trouwens na veel jaren nog maar weinig betrouwbare geluidskeuringen gezien. Bij de sixdays slaat het helemaal nergens op, daar keuren ze 100dB stationair nog goed.
Op gehoor keuren slaat trouwens helemaal nergens op want is afhankelijk van omgevingsgeluid etc. Langs de baan keuren werkt ook niet want dan schakel je of een keer op of je draait je gas dicht.
Geluid is een probleem maar je moet het wel reeel houden. Als je nog meer af gaat knijpen en van die rare inserts erin of op gaat zetten maak je op een andere manier ook de sport kapot want dan lopen die brommers veel te heet en dus kapot.
Mech,
Ik heb helemaal geen probleem met het geluid. Per 1 januari a.s. gaat in de cross de geluidsnorm naar 94 dB.
Je weet vast dat er een convenant gesloten is tussen de bonden. Codegroen staat hier volledig buiten.
KTM NL heeft ons gevraagd om mee te helpen het geluid van de MX 350 lager te krijgen tijdens de dynamische meting (dus tijdens het langsrijden).
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd; ik kan eindeloos genieten van een crosser die vol gas in een zanderige bocht langshamert met 120 dB ipv 94 dB.
Zelfs in de enduro vind ik het mooi klinken, een uitlaat met een mooie donkerbruine brom met vette klappen er in.
Er is blijkbaar een probleem en ze hebben om hulp gevraagd. Wat de oorzaak precies is weet ik dus niet, maar er zijn diverse technieken om ergens de scherpe randjes af te halen. Ik ga het horen.
Dus nogmaals, ík heb persoonlijk totaal geen probleem met hard (of vet) uitlaatgeluid, fabrikanten van motoren, exploitanten van terreinen en omwonenden wel.
Op Arkel bij crossbaan de bougie, hebben ze met datasensoren gereden op de cylinders. Getest werd er mét en zonder dB killer. Men had verwacht dat er wel 10C verschil zou zitten tussen mét en zónder.
Het bleek 2C verschil uit te maken. Thermisch gezien is dat natuurlijk heel behoorlijk, maar als je nu gaat testen bij 15C en een keer in de zomer bij 30C zal je dat verschil waarschijnlijk ook aantreffen.
Volgens KTM heeft de 350 een thermisch probleem waardoor dit verschil te groot is. Dan kan natuurlijk niet dus men is aan de slag gegaan met het veranderen van het koelsysteem om dit onder controle te krijgen. Dit is alles wat ik weet.
Ze hebben gewoon gevraagd of ik mee wil helpen puzzelen en dat doe ik graag. Als hij goed rijdt en hij bevalt me dan koop ik misschien tzt zelf wel de enduroversie van de 350. Ik heb wat met injectie, sorry;-)
Op gehoor keuren onzin? Mwa, daar denk ik toch anders over. Op een geluidsmeter zit een stand dB(C) en een dB(A). We moeten de meter van de FIM naar dB(A) zetten om het menselijk gehoorprofiel na te bootsen.
Waarom zouden we dan niet bij de schifting op gehoor mogen testen? Het schiften gaat supersnel, ongeveer 10 seconden. En het geneuzel over dat we 'koud testen' en dat dat slecht is voor het blok. Sure, bij een endurotest is dat zo, dan staan de rijders soms urenlang in de rij.
Maar bij een ritje als Handel komen ze aanrijden en is de motor al fors opgewarmd. Ze hoeven de motor niet eens uit te zetten, zo kort zijn de wachtrijen (vaak maar 1 of 2 rijders). Er wordt dan getest tot 8.000 toeren of zo want de rijder bedient zelf het gas. Met onze oren en verstand pikken we de uitzonderingen er zo uit.
Het einde van de sport? Dat wordt veroorzaakt door klagers en gewillige politici die zieltjes willen winnen. En door idioten die demodagen gaan houden met electrocrossers op die banen. Daardoor gaan die politici en gezagsdragers denken dat electrocrossers dé oplossing zijn. Die electrocrossers lijken me juist hardstikke gevaarlijk op de crossbaan.
Ik heb helemaal geen probleem met het geluid. Per 1 januari a.s. gaat in de cross de geluidsnorm naar 94 dB.
Je weet vast dat er een convenant gesloten is tussen de bonden. Codegroen staat hier volledig buiten.
KTM NL heeft ons gevraagd om mee te helpen het geluid van de MX 350 lager te krijgen tijdens de dynamische meting (dus tijdens het langsrijden).
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd; ik kan eindeloos genieten van een crosser die vol gas in een zanderige bocht langshamert met 120 dB ipv 94 dB.
Zelfs in de enduro vind ik het mooi klinken, een uitlaat met een mooie donkerbruine brom met vette klappen er in.
Er is blijkbaar een probleem en ze hebben om hulp gevraagd. Wat de oorzaak precies is weet ik dus niet, maar er zijn diverse technieken om ergens de scherpe randjes af te halen. Ik ga het horen.
Dus nogmaals, ík heb persoonlijk totaal geen probleem met hard (of vet) uitlaatgeluid, fabrikanten van motoren, exploitanten van terreinen en omwonenden wel.
Op Arkel bij crossbaan de bougie, hebben ze met datasensoren gereden op de cylinders. Getest werd er mét en zonder dB killer. Men had verwacht dat er wel 10C verschil zou zitten tussen mét en zónder.
Het bleek 2C verschil uit te maken. Thermisch gezien is dat natuurlijk heel behoorlijk, maar als je nu gaat testen bij 15C en een keer in de zomer bij 30C zal je dat verschil waarschijnlijk ook aantreffen.
Volgens KTM heeft de 350 een thermisch probleem waardoor dit verschil te groot is. Dan kan natuurlijk niet dus men is aan de slag gegaan met het veranderen van het koelsysteem om dit onder controle te krijgen. Dit is alles wat ik weet.
Ze hebben gewoon gevraagd of ik mee wil helpen puzzelen en dat doe ik graag. Als hij goed rijdt en hij bevalt me dan koop ik misschien tzt zelf wel de enduroversie van de 350. Ik heb wat met injectie, sorry;-)
Op gehoor keuren onzin? Mwa, daar denk ik toch anders over. Op een geluidsmeter zit een stand dB(C) en een dB(A). We moeten de meter van de FIM naar dB(A) zetten om het menselijk gehoorprofiel na te bootsen.
Waarom zouden we dan niet bij de schifting op gehoor mogen testen? Het schiften gaat supersnel, ongeveer 10 seconden. En het geneuzel over dat we 'koud testen' en dat dat slecht is voor het blok. Sure, bij een endurotest is dat zo, dan staan de rijders soms urenlang in de rij.
Maar bij een ritje als Handel komen ze aanrijden en is de motor al fors opgewarmd. Ze hoeven de motor niet eens uit te zetten, zo kort zijn de wachtrijen (vaak maar 1 of 2 rijders). Er wordt dan getest tot 8.000 toeren of zo want de rijder bedient zelf het gas. Met onze oren en verstand pikken we de uitzonderingen er zo uit.
Het einde van de sport? Dat wordt veroorzaakt door klagers en gewillige politici die zieltjes willen winnen. En door idioten die demodagen gaan houden met electrocrossers op die banen. Daardoor gaan die politici en gezagsdragers denken dat electrocrossers dé oplossing zijn. Die electrocrossers lijken me juist hardstikke gevaarlijk op de crossbaan.
P.S. Bij het testen zal ik hier rekening mee houden:
http://www.ytcn.nl/archief/index.php?di ... ilpijp.pdf
http://www.ytcn.nl/archief/index.php?di ... ilpijp.pdf
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
- Locatie: drachten
Leuke stukje's
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.