Hallo,
Omdat een nieuw bandje eraan zit te komen ben ik op zoek naar een nieuwe.
Nu had ik nog wel een vraagje daarover.
Op dit moment heb ik een 140/80/18 achterband michelin enduro competitionIII
Nu was ik even naar de bandenboer geweest om te kijken naar een andere, maar de michelin enduro had hij niet, maar wel de michelin AC10. Dit is echter alleen de maat 120/90/18... Hij zei dat het past.
Maar omdat deze band twee cm minder breed is, jawel twee cm.... Voel je dan verschil? Want hoe breder de band hoe beter de druk verspreid wordt en je minder wegzakt? Verder ben ik maar een beginner dus ik denk dat ik er niet veel verschil aan merk:P
IS de ac10 een goede band verder?
banden question
Moderator: ghulst
Als je enduro's gaat rijden is de AC10 niet toegestaan, Offroad wel (DOT keur).
Als beginner merk je dat echt niet. Sterker nog, een smallere band rijdt vaak vele malen fijner dan een bredere of je moet alleen rechtuit over de modderplaatsen willen rijden.
Hoe de AC10 zich gedraagt weet ik niet, nooit gehad. Heb wel gelezen dat een andere beginner er prima mee uit de voeten kon.
Als beginner merk je dat echt niet. Sterker nog, een smallere band rijdt vaak vele malen fijner dan een bredere of je moet alleen rechtuit over de modderplaatsen willen rijden.
Hoe de AC10 zich gedraagt weet ik niet, nooit gehad. Heb wel gelezen dat een andere beginner er prima mee uit de voeten kon.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik heb net 2 achterbanden versleten in die maat. Toegegeven, het ziet er een beetje brommerachtig uit, maar het stuurt echt als een speer.
Je zult met een smalle band iets meer grip hebben omdat je meer druk per vierkante cm hebt. Maar bij natte ondergrond zal je ook iets meer wegzakken. Het zou kunnen dat je daardoor eerder vastrijdt maar daar zijn de geleerden het nog niet over eens. Winterbanden op een auto zijn niet voor niets smaller...
Je zult met een smalle band iets meer grip hebben omdat je meer druk per vierkante cm hebt. Maar bij natte ondergrond zal je ook iets meer wegzakken. Het zou kunnen dat je daardoor eerder vastrijdt maar daar zijn de geleerden het nog niet over eens. Winterbanden op een auto zijn niet voor niets smaller...
Als je geen enduro's rijd zou ik voor die ac10 gaan. Ik kom ook van de Michelin Competition 3 af, en heb nu een IRC VE band met hele dikke noppen (ik denk vergelijkbaar met de ac10 of nog iets hoger)..
Een groot verschil qua tractie! Waar de motor eerst constant zn kont bijdraaide trekt hij hem nu op het achterwiel.. Vooral tijdens de OTR in Havelte was ik er erg content mee: Overschakelen in de blubber ipv stil komen te staan. Heerlijk... En dan was de Michelin qua slijtage iets over de helft
En over de maat, dat past zeker weten.. Ik ben van 140/80/18 naar 110/100/18 gegaan
Een groot verschil qua tractie! Waar de motor eerst constant zn kont bijdraaide trekt hij hem nu op het achterwiel.. Vooral tijdens de OTR in Havelte was ik er erg content mee: Overschakelen in de blubber ipv stil komen te staan. Heerlijk... En dan was de Michelin qua slijtage iets over de helft
En over de maat, dat past zeker weten.. Ik ben van 140/80/18 naar 110/100/18 gegaan
is de zelfde maat!Donnie schreef:Hallo,
Omdat een nieuw bandje eraan zit te komen ben ik op zoek naar een nieuwe.
Nu had ik nog wel een vraagje daarover.
Op dit moment heb ik een 140/80/18 achterband michelin enduro competitionIII
Nu was ik even naar de bandenboer geweest om te kijken naar een andere, maar de michelin enduro had hij niet, maar wel de michelin AC10. Dit is echter alleen de maat 120/90/18... Hij zei dat het past.
Maar omdat deze band twee cm minder breed is, jawel twee cm.... Voel je dan verschil? Want hoe breder de band hoe beter de druk verspreid wordt en je minder wegzakt? Verder ben ik maar een beginner dus ik denk dat ik er niet veel verschil aan merk:P
IS de ac10 een goede band verder?
alleen andere manier van meten (met nop gemeten of alleen de band google maar ff)
AC10 prima band, gaat lang mee maar geen FIM
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Ik heb op de KTM ook een Michelin Enduro Competition III van 120/90/18. Ik merk geen verschil met een bredere band (behalve in de prijs.. ). Ik ben trouwens geen top-rijder, dus daar kan het ook aan liggen dat ik geen verschil merk. Op de HP2 heb ik een Michelin Competition III van 140/80/18, maar die is ook twee keer zo zwaar dan de KTM.
Wat Raoul zegt gaat in ieder geval niet op voor de Competition III, want de 140/80/18 (HP2) is wel aanzienlijk breder dan de 120/90/18 (KTM).
Wat Raoul zegt gaat in ieder geval niet op voor de Competition III, want de 140/80/18 (HP2) is wel aanzienlijk breder dan de 120/90/18 (KTM).
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
even ingaande op banden, voorheen bestelde ik bij Adje, die helaas veel te vroeg, boven op ons let, hij had altijd goede service en goede prijzen.
Waar bestellen jullie nu de banden?
Is 120 niet officeel cross en 140 enduro? of heft het met gewicht te maken.
Moet binnenkort weer een nieuw achterbandje, pas een mouse ook in een 120? en idd wat zijnde verschillen inrijden, niet dat ik dat merk maar in theorie?
Waar bestellen jullie nu de banden?
Is 120 niet officeel cross en 140 enduro? of heft het met gewicht te maken.
Moet binnenkort weer een nieuw achterbandje, pas een mouse ook in een 120? en idd wat zijnde verschillen inrijden, niet dat ik dat merk maar in theorie?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Klopt, maar het vergelijk ging ook tussen een AC10 en een Enduro III.silbertanne schreef:Ik heb op de KTM ook een Michelin Enduro Competition III van 120/90/18. Ik merk geen verschil met een bredere band (behalve in de prijs.. ). Ik ben trouwens geen top-rijder, dus daar kan het ook aan liggen dat ik geen verschil merk. Op de HP2 heb ik een Michelin Competition III van 140/80/18, maar die is ook twee keer zo zwaar dan de KTM.
Wat Raoul zegt gaat in ieder geval niet op voor de Competition III, want de 140/80/18 (HP2) is wel aanzienlijk breder dan de 120/90/18 (KTM).
kijk maar eens op de volgende link;
http://www.michelinmotorcycle.com/pubs/fitment2010.pdf
pagina 31 helemaal onderaan! daar staat het meet een tekening er bij en een vergelijk tussen de verschillende maten. Erg belangrijk bij het zoeken van de juiste binnenband of BIB-Mousse!
http://www.fittersmotoren.nl is wel een redelijk goedkope bestelpunt.brommer schreef:even ingaande op banden, voorheen bestelde ik bij Adje, die helaas veel te vroeg, boven op ons let, hij had altijd goede service en goede prijzen.
Waar bestellen jullie nu de banden?
Is 120 niet officeel cross en 140 enduro? of heft het met gewicht te maken.
Moet binnenkort weer een nieuw achterbandje, pas een mouse ook in een 120? en idd wat zijnde verschillen inrijden, niet dat ik dat merk maar in theorie?
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Raoul schreef:
Klopt, maar het vergelijk ging ook tussen een AC10 en een Enduro III.
kijk maar eens op de volgende link;
http://www.michelinmotorcycle.com/pubs/fitment2010.pdf
pagina 31 helemaal onderaan! daar staat het meet een tekening er bij en een vergelijk tussen de verschillende maten. Erg belangrijk bij het zoeken van de juiste binnenband of BIB-Mousse!
bedankt voor de tip ; bestel je bandjes op internet, is het uiteindelijk toch even anders omdat Michelin het anders doet.
Het blijven toch wel Fransen; heel vroeger hadden ze allemaal gele koplampen....
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Over het algemeen komen de de Michelin maten 140/80 overeen met Kenda 120/100. Inderdaad vreemd, maar inderdaad Frans.!!
Leuk adresje: www.jamopa.com/shop
Leuk adresje: www.jamopa.com/shop