Enduro of Off the road??

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Bartuz
Berichten: 211
Lid geworden op: di jan 10, 2006 23:55
Locatie: delden

Ik rij nu 5 jaar off road ritjes.
Heb nooit met een enduro meegedaan.
Beetje omdat ik denk dat ik aan alle kanten voorbij word gereden en omdat mijn motor niet goed gekeurd word ivm banden geen teller en verlichting wat niet werkt..
Omdat ik 2 takt rij zit ik volgens mij ook met tankstops dus ik moet iemand zien te vinden om ergens te staan met benzine.

Hoe zit dat me jullie??
Is een enduro mooier dan een off road rit??
Gebruikersavatar
Tommie-Alferink
Berichten: 21
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 21:58
Locatie: Aadorp (Almelo)

Ik rij owk soms enduro daglecentie is mooi werk :D het beste kun je bij een club aan melden zit zelf bij (mcnh) daar lever je dan je benziene in en die staan dan bij de tankstops met tentje en wat eten en drinken enzo
Vind enduro wel mooier je hebt proeven komt meer techniek bij kijken dan een offroadrit
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Er rijden ook langzamere mee, anders zou iedereen in de top 10 finishen ;). Kijk eens op http://www.knmv.nl/uploads/files//KNMV% ... Vorden.pdf , dan kun je zien hoeveel verschil er in die tijden zit. Motor moet echter prima in orde zijn , wordt op iets meer dingen gekeurd, zeker bij de nationale klassen, geldt overigens ook voor de Offroad ritten. En idd aansluiten bij een club of 2 helpers meenemen naar ieder wedstrijd, Laat je niet afschrikken door snellere rijders.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bartuz schreef:Hoe zit dat me jullie??
Is een enduro mooier dan een off road rit??
Mijn ervaring is dat het anders is. Met een off road rit rijd je voor de ontspanning. Bij een enduro zit een wedstrijd element in omdat je bepaalde tijden MOET halen. (tenminste als je strijdlustig bent ingesteld).

Ook zijn endurobanden verplicht met een enduro en kun je normaal gesproken niet wegkomen DOT nummers op bv een K760.

Wel leuk en mooie sfeer na afloop etc...
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik vind het grootste verschil dat je bij een enduro bijna alleen door de bossen rijdt en met een offroad rit (zeker de eerste ronde) bij elk obstakeltje in de file staat.
Ook een maisland zonder nog tientallen offroaders om je heen die allemaal eerst (ik dan ook hoor) dat bospad in willen duiken rijdt een stuk relaxter. Zeker als er op het maisland een extra bochtje is waar veel sporen niet doorheen lopen durf ik die niet te nemen zonder eerst goed om te kijken.

Alleen voor de start is een offroad weer veel relaxter. Gewoon aankomen, keuren en rijden klaar. Bij de enduro 8:00 uur benzine etc. afgeven aan serviceteam (daar moet ik heel vroeg voor weg) en dan weer 1,5 uur de tijd om te keuren, leuteren en om te kleden. (bij daglicenties nog meer)

Omdat een enduro een minimale lengte moet hebben per ronde (om alle rijders 4 per minuut te starten voordat de eerste weer terug is) heb ik het idee dat er soms wat meer weg in zit dan bij offroad ritjes. Maar soms mag je juist ook op plekken rijden waar de offroad niet komt.

Verder vind ik de druk onderweg om op tijd te rijden juist wel leuk, ook al heb ik het er vaak best moeilijk mee.

Gewoon eens proberen! Je motor in orde maken hoor je voor een offroad ritje ook te doen (zeker verlichting ga je een keer op stuklopen)
#777 - Mijn fotoboekenplank
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Veel jongens zien op tegen de keuring bij een enduro. Banden, verlichting, uitlaat. Als de knmv tijdens off-road ritten de regelementen volgt moet het bij een off-road rit ook allemaal werken.
Alleen de DOT band mag dan een hogere nop hebben (16 ipv 13 MM)

Dus wat is de stress, gewoon de motor in orde hebben. Het keuren van ongeveer 300 wedstrijdrijders gaat in ieder geval sneller dan de 1000 deelnemers in bijv. Handel, Lichtenvoorde en Hengelo. Na keuren en aanmelden tijd genoeg voor een kop koffie en omkleden. Op tijd naar de start en geen gedrang of gekte. Gewoon met z'n 4'en de route op. Je rijdt dus alleen maar ook weer niet alleen. Als je crasht of pech hebt stopt je collega minuut rijder echt wel even.
De gezonde spanning om op tijd bij de klok te zijn vind ik persoonlijk een van de leuke dingen van de enduro.
Verzorging is altijd te regelen door lid te worden van een club. Ook zijn er team's die hulp tegen betaling aanbieden, bijvoorbeeld €15,- per keer.

Heb niet gauw het idee dat je in de weg rijdt. Het tempo van goed doorrijden bij een offroad rit zorgt voor op tijd bij de klok zijn (meestal).
Als je je eerste enduro benadert als een offroadrit met diverse proeven en geen druk oplegt wat tijd betreft heb je een super dag. :D
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Als je nu een checkpoint niet binnen een bepaalde tijd haald... wat dan?
Gewoon vrolijk doorrijden, of moet je dan verplicht stoppen?
verstand op nul en nadenken
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Als je niet op tijd bij de tijdcontrole bent krijg je een strafminuut of minuten. Als je net pas begint met enduro, tank dan gewoon en drink en eet wat. Je bent immers toch te laat.

Stel je moet om 11.16 uur klokken en je klokt om 11.19 uur dan heb je 3 strafminuten te pakken. Die moet je bij de volgende aankomstijd optellen en dit de hele dag blijven doen. De volgende aankomst 12.01 wordt dus 12.04, 13.15 word dan 13.18 tot het eind.
Ga nooit jagen om tijd in te halen. Dit mag niet.
Als je te laat bent, niet hoeft te tanken en je ijzersterk voelt, rij dan door en klok direkt om de schade beperkt te houden. Bedenk echter wel dat je vaak weer een 50 a 60 minuten tot start/finish of tc1 moet. Daar zul je dan wel echt moeten stoppen.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Meer dan 5 min te vroeg klokken is erger >Diskwalificatie.
Behalve wanneer het de laatste controle betreft, de finish, daar mag dat wel.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JW
Berichten: 66
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 22:29

Heb net mn eerste twee enduros erop zitten. Telkens als met al na twee rondeneen uur te laat, dus de derde mogen rijden. Mijn doel dit jaar is om eerst de volgende enduro uit te rijden, en vervolgens een keer binnen de maximale 30min straftijd. Dus je ziwt dat je ambities niet meteen torenhoog hoeven zijn. Hoewel ik zeker door de inters zo ben ingehaald, heeft niemans meer dan 3 seconden last van me gehad en andersom ook niet.. Het is even wennen omdat je minder pauze hebt dan met een otr, je moet blijven rijden, dus zorg voor een goede conditie. Probeer anders eerst bij de otr eens rondjes te draaien tot je 150, dan een keer 170 en vervolgens 200 km haalt. Als dat lukt heb je eigenlijk een enduro gereden.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Als je tijdens een OTR een gemiddelde snelheid van 38km/h (dacht ik) haalt , zit je binnen de "snelheidslimiet" van de Enduro (nationalen). En dan idd een paar ronden lang.
Moet je alleen nog snel leren drinken en eten ;)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
johnny07
Berichten: 141
Lid geworden op: wo jan 21, 2009 20:54
Contacteer:

als je wilt beginnen met een enduro rijden, dan kan ik je aanraden om een rit uit te kiezen die niet te nat is (dus droog weer de week ervoor).
ik heb gisteren de enduro van hellendoorn gereden elke keer 5 minuten over bij de tc's, ook ooit een "natte" enduro gereden in borculo daar heb ik geen enkele tc op tijd gehaald en werd ik na anderhalve ronde al ingehaald door de inters. nat of droog maakt een groot verschil voor de wat minder snelle rijders, bij mij tenminste wel.
Plaats reactie