Orientatie 450 4takt enduro

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Hallo Noppenrijders :).

Ik zit al een aardig tijdje op dit forum en heb ook wel eens het 1 en ander gepost.
Tot nu toe ben ik een baancrosser en offroad ritten heb ik altijd naar gekeken.
Maar daar gaat verandering in komen! Ik zit met de laatste tijd te orienteren en ben daarbij ook wel benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

Ik zit te kijken naar een 4takt 450cc van rond 2008.
Ik meende mijn keuze te hebben gemaakt voor een husqvarna of ktm.
Maar nu ik in Havelte ben wezen kijken viel mijn oog op de mooie Yamaha (wrf).

Echter deze motoren zie je niet zo veel. Wat is jullie ervaring over deze motoren? Tevens ben ik vrij lang (1.98m) en is de zithoogte van step tot budy ook belangrijk voor mij om geen kramp in de benen te krijgen door een te krappen zit positie. Ik vond deze van de yamaha klein lijken, is dit gezicht bedrog of is deze motor echt kleiner? Ook heb ik het idee dat deze motor wat goedkoper is dan de rest, komt dat door kwaliteit?

Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!
verstand op nul en nadenken
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

yamaha zie je veel rondrijden mijn inziens.
is niks mis mee.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Ehick
Berichten: 38
Lid geworden op: ma okt 26, 2009 22:07
Locatie: Bollenstreek

Japans spul, altijd goed. Maar de KTM ook hoor! Husqie hoor je vaak wat negatievere verhalen over, vooral qua stuureigenschappen en motorkwaliteit. Zien er trouwens wel strak uit ook.
KTM 250 EXC 2012
X KTM 250 EXC 2007
Kuipe

KTM heeft een hogere zithoogte dan Honda, maar weet niet hoe het zit bij de wr's

Een kameraad van mij (1,93 dacht ik) is zeer tevreden over zijn ktm en heb hem nog niet horen klagen
Frenkie h
Berichten: 43
Lid geworden op: do nov 06, 2008 13:13
Locatie: bij nijmegen

er staat hier nog een mooie gas gas te koop dacht ik in eindhoven??

frank
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Hoi barry,

mijn mening: koop een KTM. Kwalitatief goed (niet voor niets vele constructeursprijzen) en af fabriek gewoon ready to race. Met een standaard KTM kun je zo de wedstrijden in.

Bovendien is een KTM waardevast, de zgn. exoten schrijven sneller af. Voor een KTM kun je eventueel ook een hogere buddy kopen, en ze zijn wat harder afgeveerd dan de standaard japanner, gezien je lengte vast een voordeel.

Nee, ik heb geen aandelen, wel vele jaren KTM plezier
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.
KTM is wat mij ook goed aanspreekt.

Met name ook dat de motor er uitziet dat deze meer is geschikt voor de grote mens ;).
Uiteraard zijn buddy en stuur hoogte aan te passen. Maar de basis is ook belangrijk.

Frenkie h, GasGas vind ik niet zo mooi :oops:
verstand op nul en nadenken
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

VWB de kwaliteit van één Yamaha:
Vorig jaar een WR400 "geserviced" na 3 jaar (+/- 5000kms) niets aan gedaan te hebben, alleen af en toe olie bijvullen (1 liter totaal volgens mijn broer). Olie was donkerzwart, oliefilter nog redelijk schoon, framefilter schoon, kleppen stonden nog nominaal.
Alleen de linklagers en bruglagers stonden droog, kettinggeleider achter was compleet door, voorremschijf was nog 1.5mm dik. Dat is dus vervangen en hij heeft ooit de gaschuif/plaat gebroken gehad zonder nadelige gevolgen.
Motor loopt nog steeds prima zal inmiddels wel rond de 8-9000kms hebben gelopen. Dat moet mijn huidige KTM nog maar zien te halen met het normale reguliere onderhoud.

VWB het rijden:
Voordat ik mijn aankoop deed, heb ik test gereden met de WR van 2008 maar die vond ik niet prettg sturen, beetje log.
De 250 daarentegen stuurde perfect, mijn huidige 450EXC-R stuurt ongeveer vergelijkbaar met die WR250. Vandaar mijn keuze.
Laatst gewijzigd door gassen op di okt 05, 2010 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Ik ben wel eens naar testdagen geweest, maar dit waren fullcross motoren.
Zijn er ook testdagen voor de enduro motoren?
verstand op nul en nadenken
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Beta is pas geweest.
Er zijn ook nog behoorlijk wat dealers die je een testrit gunnen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
JdM
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 12:41
Locatie: Aalst-Waalre NL ;)

Die GasGas die te koop staat bij Eindhoven is verkocht overigens.
Gas?Gas!
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Ik kan alleen maar zeggen dat de Yamaha's het minst stilstaan tijdens de ritten. Die blokjes bestaan al sinds de oertijd en zijn bijna tot in perfectie doorontwikkeld..

Toch zou ik zelf een ktm kopen :lol: Stukje persoonlijk gevoel en uitstraling denk ik.
Gonzales
Berichten: 22
Lid geworden op: vr mei 28, 2010 23:00

Wil je altijd thuiskomen - Yamaha (of japans). Ik ben nu bezig met mijn 5 yamaha WR. Met elke motor heb ik in 3 jaar tijd tussen de 13000 tot 16000 km gereden. Ik heb nog nooit een blok los gehad, geen zuigers vervangen of iets dergelijks. Bij 10.000 km kleppen kontroleren en pas bij 1 van de 5 heb ik 1 maal 2 kleppen een fractie bijgesteld.
Elke 1000 km nw olie (begin iets vaker) en verder gewoon onderhoud.
Als het goed loopt, nooit aankomen. Er wordt meer kapot gemaakt dan beter.

Gonzales.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ok, dan was dat van de WR400 waarschijnlijk niet exemplarisch en was mijn broer eigenlijk goed bezig ;)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
silbertanne
Berichten: 227
Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
Locatie: QPO

Het is natuurlijk allemaal zeer persoonlijk, maar gezien jouw lengte zal een ktm beter passen dan een yamaha. Ik heb in het voorjaar een dagje op een yamaha gereden in Tsjechie; qua rijden een fijn fietsje, maar voor mij geen lekkere stahouding (1.89). Als ik jou was zou ik op beide gewoon een proefritje maken en dan je keuze. Bevalt het niet, koop je volgend jaar een andere brommer.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Bedankt voor de reacties :).

Zit op een KTM 450 EXC 2008/9 ook een contactslot zoals op een Husq TE450 zit?

Wat zijn de onderhous intervallen qua olie + filter bij bovenstaande motor?
De fullcross is na 3 crossbeurten, dit lijkt me niet bij enduro

Verder, als mijn schouder is genezen dan kan ik eindelijk actief opzoek naar een mooie enduro (H). Alleen dan zijn we wel 2/3maand verder ben ik bang. Maargoed, vooruitzicht is goed!
verstand op nul en nadenken
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Nee, geen contactslot.

Fabriek zegt om de 15 uur olie en filter (houd ik me ook aan). Na een stevige offroad rit vervang ik de olie ook,maar dan zonder het filter.
Versnellingbak moet ook om de 15u (doe ik om de 30u) Heb er versnellingsbakolie in zitten die ook in de 2T ging. Motor ontkoppelt beter en start beter in de versnelling.
Kleppen om de 15uur controleren (ik heb er nu 160u op staan en tot nog toe nog nooit nodig geweest o te stellen).
Nokkenaskettingspanner heb ik eruit gehaald en vervangen door een handmatige (rammelde nogal erg).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
bthebird
Berichten: 15
Lid geworden op: do okt 07, 2010 07:27

Ik zie de BMw G450X er niet bijstaan. Er zijn veel twijfelaars, maar die hebben nog nooit echt met zo'n machine gereden. Ik heb zelf ook even een WR450f gehad, maar vond de power zeer bruut opkomen en het sturen liep wat stroef (2006-model). De BMW stuurt het best van alle enduro's waar ik mee heb gereden en heeft ongeloofelijke tractie, misschien dat de speciale plaatsing van het voortandwiel ermee te maken heeft? Ook de plaatsing van de benzinetank naar de achterkant maakt dat het zwaartepunt wat beter ligt, wat je helpt bij technische stukken en bij het overgooien. Het feit dat hij injectie heeft is toch ook een groot voordeel tov de carbs van de Yamaha en de KTM: Niks meer afstellen of versleten naalden en verstopte sproeiers.
Plaatsing van airbox helemaal bovenaan bij de BMW is perfect voor doorwadingen. De KTM durft al wel eens wat water doorlaten, een kennis van mij heeft dit al voorgehad.

De enige motor die evenveel vertrouwen gaf als de G450X was voor mij de Beta 450rr.

De KTM450exc is natuurlijk een classic, en de 2011-modellen zouden ook injectie hebben.
OFF-Yuri
Berichten: 15
Lid geworden op: do jun 03, 2010 12:08
Locatie: Gemeente Ede

De nieuwe husqy te 449 2011, supermooie fiets en een heel sterk goed getest :lol: blok. In lichtenvoorde reden er ook 2 mee, in het echt is ie ook heel mooi al vind ik de 2010 te 450 ook erg dik :D
Husqvarna WR 250
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

RMZ 450 Valenti, met contactsleutel. Stuurt messcherp. Met injectie. Grote IMS tank beschikbaar. Slecht 108 kg afgetankt. Veel spullen goedkoop op eBay beschikbaar. Er staan nog wat van dit model te koop op marktplaats.
:toost:
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Op dit moment is mijn oog gevallen op een mooie KTM 450 EXC 2008.
Ik zit er over na te denken om deze te kopen.
Motor is van eerste eigenaar en uitlerlijk valt er niks op aan te merken.
Het motorblok is nog nooit losgeweest.
Motor heeft 5665km/ ±165u gelopen en elke 7/8uur is het olie vervangen.

Zijn er nog tips om rekening mee te houden rond deze km stand?
Er is geen Enduro maar Offroad mee gereden + rond om het huis/omgeving
verstand op nul en nadenken
2fast4me
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 10:39
Locatie: Hollandia

165 uur?! En blok nooit los geweest?! Die zou ik dus echt niet moeten!
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

2fast4me schreef:165 uur?! En blok nooit los geweest?! Die zou ik dus echt niet moeten!
Waarom niet?

Ik heb hem op 160 staan en nog geen klap verkeerd. Kleppen stellen nog niet nodig geweest. Alleen de handmatige nokkenskettingspanner erin gedaan. En ook op tijd de olie vervangen.
Als een motor al bij de 5600km een nieuwe zuiger moet, is er volgens mij iets goed mis; ongeacht wat de fabrikant adviseert. Meeste japanse supersports rijden meer dan het tienvoudige zonder de zuigers te vervangen. Onderhoud, daar gaat het om, zeker bij een Offroad.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
2fast4me
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 22, 2009 10:39
Locatie: Hollandia

Precies, en wie zegt mij hoe dat onderhoud gedaan is....?
Ik heb genoeg gezien bij/met 4-takten, ik zeg NEE bij deze urenstand.
Oh en niet gaan vergelijken met weg motoren hé, PK-CC-aantal cilinder verhouding komt niet helemaal overeen.

Maar goed, moet ieder voor zich weten natuurlijk...
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

@ 2fast4me. Lees deze even op je gemak door http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... highlight=

Ik sta er ook vreemd van te kijken ,is een compleet ander blok, maar toch.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie