Ra ra wat gaat het worden

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Na een mooie dijkenrit van MR. Z. was het afvoeren geblazen via de ANWB en staat hij er nu zo bij:

Afbeelding

De symptomen zijn:
- Startmotor gaat mooi rond maar motor slaat niet aan en geeft een knarsend geluid en als je dan je hand bij de uitlaat houdt zuigt i lucht aan en blaast i het weer uit.
- Als je hem in zijn 1 zet kan je hem wegduwen zonder slippend achterwiel
en ratelt er linksvoor onderin het blok van alles.
- Vandaag nog 2 liter olie eruit gehaald dus droogloper valt af.

Roept u maar wat u denkt dat wij aan gaan treffen zodra we het blok open maken.

We gaan er een leuk topic van maken met feuteus en koffie en koeken.

LEO
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik gok op een kapotte balansasketting / kettingspanner of tandwiel van balansasketting, alles wat met de balasasketting te maken heeft richting overbrenging naar nokkenasketting.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Oops, dat is niet zo fijn!

Ik hoop dat het slechts een kleinigheidje is, maar ergens denk ik dat de distributieketting versprongen of gebroken is. :(

Sterkte met de herstelling!

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Noppy
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 22:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik denk dat de borging van het tandwiel op de krukas eruit gesprongen is en dat de hele nokkenas niet meer aangedreven wordt; de uitlaatkleppen blijven openstaan.
:toost:
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

het rare is dat ie lopend uitgezet is.. ik gok op de balansaskettingspanner die is los gelopen.. of mischien het koppelingshuis..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Ik denk dat de hidikewidius is losgekomen van de ultritatikus en daarna door de masterwidius is geslagen.

Maar dat is maarzo een Grolsch gedachte........................
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

ik zeg gebroken nokkenaskettingspannerveertje. tijdens het rijden wordt de ketting nog op spanning gehouden waardoor de motor nog blijft lopen maar als hij stopt verliest de spanning en gaat die overslaan.

in dit geval heeft cw hem precies op tijd uitgezet.

ben beniewd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Stap 2: Ketting losmaken : zoek het visje :shock:

Afbeelding

Looks like somebody had a hole lot of mazzel yesterday

LEO
Noppy
Berichten: 3073
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 22:49
Locatie: Midden-Nederland

Visje is zwemmen Leo :D
:toost:
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik dacht dat jij zei: mijn sluitschakel past precies!

ehm correctie: niet dus :lol:

ik heb er ergens nog wel een voor je..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

The unlucky bastard was lucky ones :lol:

BIG ketting en visje.. :roll: laat hem klinken met een klink sluiting Leo, de ketting danst te veel in die hele ruime kettinggeleider om het lang uit te kunnen houden.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

zappa.suzuki schreef:The unlucky bastard was lucky ones :lol: .
YOU BET YA ! :lol: sow hè.
Blok niet vastgeslagen op de snelweg en de ketting niet om zijn oren gehad. ook al denkt zijn portemonee waarschijnlijk anders als hij de KXkosten moet aftikken, wij weten zeker dat het toch zijn lucky day was.
zappa.suzuki schreef: laat hem klinken met een klink sluiting Leo, de ketting danst te veel in die hele ruime kettinggeleider om het lang uit te kunnen houden.
Is een lesje geweest wat heel goed afgelopen is en dat doen we dus niet meer. Eens met chapter Brabant noord-oost overleggen gezamenlijk een goede ketting breek/klink apparaat aan te schaffen.

LEO
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

zo lucky voelde ik me zondag gek genoeg niet..

breek/klinker kunnen we het inderdaad wel eens over hebben, lijkt me geen slechte investering.

ik heb net met de cilinderboer gebelt, morgen avond mag ik hem ophalen, maar hij kon niet alles zelf en heeft hem naar powerseal gebracht, de prijs wist hij nog niet.
wel had hij nog een mooi KX fabrieksteam motorblok liggen waarvan al de kunstof kapjes van titanium zijn, en de koppelingshefboom van gefreest alu is, een andere ontsteking enz enz, misschien leuk als 2de blok, maar wel 650euro.. veel geld, denk zo maar is dat 'm dat niet gaat worden.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Vandaag blokje op de pijnbank gelegd en het was.........tatarataaaa:
- nokkenaskettingspanner die overleden was
Met als gevolg een mooi op 4 plekken getatueerde zuiger :cry: :cry: en en 4 stuks kromme kleppen.

Blok A is dus R.I.P. en we gaan over op plan B: reserveblok erin lepelen en kijken of we die aan de praat krijgen ( met onderdelen van blok A )

Nu wordt die Torte nog ranziger want het reserveblok is geheel zwart gevetkrijt door de vorige eigenaar. Het reserveblok heeft nog nooit in ons bijzijn gedraaid dus het gaat een verrassing worden hoe i klinkt.

Foto`s van de open hart operatie volgens zsm.

Wordt vervolgd.

LEO
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Waar kan ik mijn prijs ophalen voor de juiste inschatting van het probleem :?:

Balen LEO, maar andere blok openschroeven en alles overzetten is nu een vluitje van een cent. Duurste wordt wss het veertje wat je nu preventief wilt gaan vervangen...die kost nl 17 euro!

Trouwens, je blok had toch 44k gelopen of klopte die km stand niet bij het blok? Vervelend dat het veertje dan al kapot kan gaan, even vanuit gaande dat het veertje de boosdoener was.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

kut man, wel weinig spectuculair kapot gelopen dan.. :wink:

hoop dat het andere blok loopt! helaas geen 750 delen om te sponsoren..

veertje vervangen zijn de kosten niet, pakkingen wel.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Shifty-PK schreef:Waar kan ik mijn prijs ophalen voor de juiste inschatting van het probleem :?:
Een zoen van een beer uit het perenbos achter de Zappamansion :lol:
Je moet hem wel delen met BIG88 want die had het ook al voorspeld.

Helaas weinig spannends te melden kwa oorzaak maar wel flink balen voor mij. Ik had er nog maar 4000 zelf mee gereden en hij liep ( op een lichte tik na ) als een zonnetje.

Op de teller staat idd 44.000 maar het kan een ieder overkomen. Op de een of andere manier is een veertje maken wat een ton mee gaat heel moeilijk.

Zodra de badmeester weer een gaatje in zijn agenda heeft gaan we verder. In de tussentijd ga ik op zoek naar de afgebroken choke in mijn CR250 carb want 31.10 komt rap dichterbij.

LEO
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Tsjonge jongen wat een verschil in sleutelen zeg met een BIG. Kwas in dit geval meer tijd kwijt met het opstellen van het geheel om te gaan sleutelen dan het sleutelen zelf :wink:

2 bouten van het zadel, 2 bouten van de tank en 4 schroefjes van de radiateurkappen en je kan overal bij.

Het afgebroken gedeelte van de choke kwam er gelukkig met een punttang zo uit. Ro Snel zijn uitspraak dat de choke bij deze modellen ook tevens de stationair afstelling was bleek waar te zijn.

Morgen even met de BMWGS naar de honda MXdealer ( altijd lachuh 8) bij het voor de deur parkeren ) en schrikken wat dit dingetje gaat kosten.

Afbeelding

Afbeelding

LEO
spgoesdakar
Berichten: 440
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 17:34
Locatie: Uden

De alles onthullende foto's
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Geraamde kosten opfleuren oranje blok:

Bron: cmsnl.com

2 maal inlaat klep: 49,00
2 maal uitlaat klep: 71,00
Nokkenasketting: 67,00
Nokkenaskettingspanner: 62,00 ( of alleen een veertje van ?€ )
Voetpakking: 12,00
koppakking: 28,00
Blokpakking links: 18,50

Totaal : 307,50 ( ex BTW ? )
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Valt nog mee eigenlijk, maar net niet safe om terug te zetten zodat het betrouwbaar is.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Shifty-PK schreef:Valt nog mee eigenlijk, maar net niet safe om terug te zetten zodat het betrouwbaar is.
Waarom niet ?

Tis maar een van de opties die ik op dit moment heb. Alles hangt af van wat het zwarte reserve blok gaat doen. Binnenkort weten we meer.

LEO
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Veertje e17 bij hessler [de complete heeft de zelfde waardeloze veer]

Dun laagje goede vloeibare pakking op de pakkingen e1

besparing e84

hoop dat het donor blok goed loopt!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5856
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 00:31

Vandaag het zwarte reserveblok gezocht en gevonden en.......

eens op de weegschaal gezet :
Afbeelding

Mocht je het nog niet weten, het 750blok excl. olie en excl. startmotor weegt............:
Afbeelding

Toen ik het blok eens goed bekeek zag ik een weinig goeds voorspellend item :

Afbeelding

Vervolgens draai ik aan de as van het voortandwiel en hoorde ik een "kloenk" :shock:

Dit wordt een "fingers crossed" verhaaltje vrees ik.

Wordt vervolgd.

LEO
futurist
Berichten: 3442
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 23:34
Locatie: Hees België

als je het blok repareert en je wil het een beetje goed doen dan nog nodig;
1)4 x klep geleider (beschadigen bijna altijd aan klep zijde bij deze beschadiging)
2) inslijpen/fresen nieuwe zittingen voor de nieuwe kleppen inschuren van nieuwe kleppen op bestaande zittingen valt niet altijd mee zeker niet als de geleiders iets geleden hebben.
3) nieuwe klepsealtjes

Toch jammer eigenlijk door zo'n stom veertje, idd moeilijk te maken? Yamaha's R6 eerste serie kennen hetzelfde probleem alleen rammelt het blok eerst een tijdje voor het kapot loopt.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie