SR 42 carb.probleempjes.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
lummelke

Hallo iedereen, :D

In mijn vorige topic heb ik een beetje beschreven wat ik zoal aan mijn SR42 veranderd en hersteld heb, maar sindsdien heb ik wat problemen met de carb's.
Hoewel ik toen de carb's voorzien heb van zgn revisiesetjes incl vlotternaalden en later ook nog van nieuwe gasnaalden, blijven ze lekken als ik de motor stilzet. Niet veel, maar ook onder het rijden kan ik met momenten de benzine ruiken als ik voor een rood licht sta of zo. Ik heb bij de montage nochtans de vlotterhoogte netjes op ong 14mm gezet van beide carb's. Ik moet er wel aan toevoegen dat hij ervoor ook al hetzelfde probleem had.
Ondertussen heb ik de rubbertjes van het t-stuk van de benzinetoevoer tussen de carb's ook al vervangen, de benzineleiding, het filter en de koppeling onder de tank, echter geen resultaat.
Omdat ik toen ook een Laser DuoTec-demper heb gemonteerd, heb ik de gasnaalden 1 standje hoger gezet, maar sindsdien krijg ik de motor koud alleen nog maar gestart als ik beetje gas geef. Hij springt dan wel direct aan, maar het is zo'n gedoe om met tussengas de eerste km's te rijden.
Met de choke erop verzuipt ie gewoon, terwijl ie vroeger zelfs na maanden stilstand gewoon met de choke gestart kon worden.
Veel gepiel met de luchtschroefjes maakt dat de motor eenmaal warm wel op ong 1400tr blijft draaien maar dat schommelt ook nogal.
Buiten dit alles doet de 'dikke' sindsdien zijn naam wel eer aan door een dikke zuiplap te zijn geworden, na ong 230 a 250km kan ie op reserve, terwijl ik vroeger altijd minstens 320 km kon rijden eer ik moest omschakelen. :shock:
Ook heb ik sterk het gevoel dat de motor op een constante snelheid van bvb 90km/uur zit te 'schommelen', net of ie heel lichtjes stotterd?
Het enige wat nog niet aan de carb's is vervangen zijn de O-ringetjes onder de hoofdsproeiers, om de simpele reden dat ik toen nog niet wist dat er onder die kuststof geleiders ook nog twee dichtingen zaten. Maar zouden deze voor het lekken kunnen zorgen?

Voor de rest loopt ie wel goed, trekt mooi door tot in het rood, en ook vanaf 2500tr is ie mooi bij de les. :D

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Leo

Hoi Lummelke,

Ik ben de minst technische hier en heb zeker niet de oplossing voor jou probleem maar ik heb voor dit soort dingen een honda XR600 tankje gekocht op Inet en een lange benzineslang eraan gezet om zo proefritten te kunnen maken (zonder iedere keer de hele tankboel weer op te moeten bouwen ) en toen heb ik de plek van het lekken bij mijn carbs kunnen vinden omdat ik meer zicht op het geheel had.

Misschien een idee voor jou en succes met het vinden naar het lek.

LEO
Laatst gewijzigd door Leo op zo aug 29, 2010 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
Contacteer:

Die 0-ring kan wel eens de boosdoener zijn, bekijk deze site eens goed:

http://home.arcor.de/avehrenb/DR800Schrauberei.html

en dan vergasser zerlegen/reinigen, staan wat fotos onderaan dan (is wel in het Duits)

Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
lummelke

Hoi Leo,

Dat is wel een goed gedacht, als ik er op de een of andere manier rechtstreeks benzine op kan aansluiten, dan moet ik wellicht wel het lekje kunnen vinden! Maar eens wat in elkaar knutselen met een oude kruik en een stuk darm.

Edwin bedankt voor het meedenken, leuke site trouwens!
Helaas heb ik deze dichtingen al vervangen, ze zaten nl bij de revisiesetjes.
De dichtingen die ik bedoel zijn degene die onder de hoofdsproeierbuisjes zitten. Daar kan ik blijkbaar pas aan als ik in de vlotterkamer de hoofdsproeier losdraai en vervolgens het kunststof gedeelte van de gasschuif langs boven eruit haal. Op de site van Hessler staan deze O-ringetjes en zijn trouwens apart te bestellen.
Met plezier zou ik hier een linkje willen bijzetten om de boel wat te verduidelijken, maar helaas heb ik er geen benul van hoe ik dat moet doen! :oops:

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki

Hey Freddy,

Normaal lekken de o ringen van het vlotterhuis maar die zijn al vervangen bij jou..

die ringen onder het gasschuifhuis zouden niks met het lekken te maken moeten hebben.. zolang de vlotters de boel goed afsluiten komt daar geen benz..

je kan heel simpel je tank wat hoger hangen en direkt op de carbs aansluiten of die ergens lekt..

Maar heb het zelfde een beetje, had 2 goed lopende BIGs, hang het blok van de 1 in de ander samen met de bij passende carbs en loopt niet mooi.. wat stotteren stationaire en zuipen.. oud carbs had ik van het andere blok gesloot dus alle sproeiers en zo overgezet.. beter maar nog niet lekker.. ook dat schokken rond een beetje gas zeg rond de 90 herken ik..

Mischien de pomp overleden/ verkeerde stationaire sproeiers? toch lekkage?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

Dit zijn volgens mij alle o-ringen in de carb
Assumption is the mother of all fuck ups
lummelke

Zappa, ik vindt het ook wel raar, Biggetje heeft 14jaar braaf gelopen, een paar maanden geleden verwen ik hem met een uitgebreide grote beurt, en sindsdien zit ik te sukkelen met die carb's, het ondankbare kreng! :evil:

Edwin, de dichtingen die op je laatste foto normaal gezien onder de sproeierbuisjes zitten, die ga ik uit voorzorg nog bestellen want die zaten niet bij de revisiesetjes.
Op de eerste foto zie je een kuststof T-stukje tussen de carb's zitten van de benzinetoevoer. De rubber hulsjes die hier op zitten heb ik ondertussen ook al vervangen, echter ook zonder resultaat.

Vandaag nog een uurtje gereden, en bij terugkomst zag ik benzinesporen op de starter en druppeltjes aan beide carb's hangen! Mijn grootste zorg is dat het ding een dezer dagen nog eens in de fik vliegt.

Van de week ga ik eerst eens rechtstreeks benzine op de carb's aansluiten, de sproeiernaalden weer op hun oorspronkelijke stand zetten, en die laatste O-ringen bestellen en vervangen. Voor alle zekerheid de vlotterhoogtes nog eens checken, wie weet is er toch ergens iets fout gelopen bij het monteren van de vlotterbakken.

Ik houd jullie op de hoogte, Freddy :D
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki

Zet je kraan dicht s'nachts en spuit de carbs af met remreiniger..
volgende dag kraan open en kijken waar ie lekt, evt met wc papier afdeppen.. daar zie je bezinesporen goed op..

Als ie lekt ter hoogte van de vlotters dan heb je mazzel en is het vlotter nivo niet goed of lekt de o-ring van het vlotterhuis.

Als ie hoger lekt ter hoogte van het T-stuk tussen de carbs waar de bezine binnen komt dan heb je een probleem.. [ splits de carbs niet als er geen reden voor is!]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Andre
Contacteer:

de kleine o ringetjes bij de vlotter vervangen
lummelke

Andre schreef:de kleine o ringetjes bij de vlotter vervangen
Ik begin er steeds meer aan te twijfelen of iid niet 1 van die rubbertjes reeds lekt, vroeger lekten de carb's slechts een heel klein beetje, maar sinds die revisiesetjes van Hessler erin zitten is het alleen maar verergerd!

Morgen ga ik alle O-ringetjes gewoon bij de dealer bestellen, eens zien of het probleem hiermee opgelost raakt. En als ik dan toch daar ben bestel ik in 1 moeite terug sinter remblokken voor en achter, van die organische wordt ik echt niet gelukkig. :x Bovendien mis ik het metalig schrapen en kreunen van mijn remblokjes bij straf doorremmen! :P

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
lummelke

Sorry Zappa, over je antwoord heengelezen! :oops:

De carb's heb ik een dikke maand geleden wel gesplitst om die rubber mofjes van het T-stuk te vervangen, ik dacht dat daar eventueel het lekken vandaan kwam.

Niet dus, is verloren moeite geweest. :( Maar ik blijf doorklooien tot ze droog blijft! Allez, de DR hé. :lol:

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Andre
Contacteer:

Mijn Big met een carburator probleem ooit overgekocht en heb maar 1 keer de carburateurs droog kunnen houden door de rubbers te vervangen. Ik heb voor een duurdere oplossing gekozen na het gesukkel van het niet hebben van een motorboer in Suriname - vandaar dat ik nw mikuni's nu erop heb zitten - dat was een goed besluit als je de carbs niet 100% kunt reviseren.
CrazyWezel
Contacteer:

loopt wel lekker neem ik aan? :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Andre
Contacteer:

direct actie, lijkt alsof de Big meer power heeft gekregen. Ik beveel deze zeker aan. Langzaam toeren of zoals ik al eerder ook mee deelde 160 Km/u en fiets kan nog door getrokken worden.
15-08-2010 heb plusm. 1:14.4 verbruik gemeten.
Monstersmurf

Hangt alleen een prijskaartje aan ... :o :o
De carb's nog moeten afstellen?
Andre
Contacteer:

Inderdaad het is niet de goedkoopste oplossing - maar ja - gesukkel en ergenis tegen wat ik nu heb . De moeite waard.
Ingeklaard - Op de motor zonder af te stellen. Had alleen wat moeite om de juiste afdichting te creeren omdat het rubberen stuk van het luchtfilter huis ietwat groter was. Ja ik ben eenmaal in Suriname - uiteindelijk een leidingklem gevonden die werkte Alles voor de prijs van ruim - MIKUNI flat slide carburetor KIT! with accelerator pump 625.78 EUR plus transport en invoer rechten. Niet je kattepis
Andre
Contacteer:

Prijs 625,78 exclusief transport en inklaringskosten
CrazyWezel
Contacteer:

tering.. dat is flink geld.. had hij het als 'gift' opgestuurd?
kan je wel eens veel geld besparen, vooral uit de VS enzo.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
800S

check.... zie ze ook wel eens op e-bay voor $150p.st. staan, weliswaar behoor je ze dan wel in te klaren........

@fred: lekken de carbs echt benzine(als druppelen/plasje)
of ruik je `m alleen??
bij alleen ruiken is mijn redenatie: hij staat te rijk!!
-verzuipt bij choke gebruik koude start
-hoog verbruik
-warme start waarschijnlijk zonder gasgeven....... en bij aanslaan eerst hard lopen en later normaal
bij te arm kan je er bijna op BBQen qua hitte(grote motorschade tot gevolg)

druppelen/plasje: vlotter sluit niet goed af, of schwimmer ventil zit verkeerd ingehaakt / versleten= geen strakke punt erop ^

meten is weten, dus op naar rollenbank en met die analyse kan je `m perfect afstellen (kosten €35)
onderste lijn is meest belangrijk!!

hier staat de mijne dus te arm..... #135 sproeier +/- 14gr./kub mtr
met #155 sproeier te rijk +/- 12 gr. /kub mtr
nu #144 sproeier erin en knap afgesteld

Met de hoofd afstelling word de maat van de hoofd sproeier bedoelt.
Met de fijn afstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af. De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier!!
lummelke

Omdat ik tot volgende week moet wachten op de bestelde rubbertjes, heb ik vanavond gewapend met remmenreiniger en perslucht, eens een vluchting onderzoek gedaan! :D
De feiten;
Biggetje stond al 2 dagen stil op zijn zijpoot (wegens geen middenbok), en nog steeds druppels aan de carb's hangen! De benzinekraan stond overigens gesloten. Wat me nu wel opviel is dat zelfs aan het asje van de linker gasklep benzine hing, wel hoog naar mijn gedacht. Ook druppels aan de regelschroef gaskleppen en onderaan de vlotterbak van linker carb. Dat de meeste benzine aan de linkercarb. hangt lijkt me wel normaal, vermits de fiets naar links overhangt op zijn zijstandaard.

Toen heb ik eerst zorgvuldig met remmenreiniger en perslucht de carb's droog gemaakt en vervolgens de benzinekraan open gezet. Koffie gaan drinken, peukje gerookt, en een uurtje later waren de carb's nog steeds droog.
Vervolgens de motor gestart met een dot gas, -op de choke wil ie niet-, en een 10-tal minuutjes laten draaien op verschillende toerentallen. Resultaat; alles blijft gewoon droog. Tot nu de motor gewoon laten staan met de benzinekraan open, ben zo even gaan kijken, en alles nog steeds droog, terwijl ie nu toch al een 2-tal uurtjes stilstaat!

Mij lijkt het dus dat de carb's lekken onder het rijden, en dat kan volgens mij alleen aan de vlotternaald O-ringen liggen of de dichtingen van de vlotterbakken zelf, ofwel staat 1 van de vlotters veels te hoog afgesteld.

Het probleem van het moeilijke afstellen is wellicht gekomen door de 'nieuwe' uitlaat die ik eronder heb gehangen. Normaal is het een demper van eenYamaha R1, met een doormeter van 60mm, dit is wellicht wat groot om voor voldoende tegendruk te zorgen. Vandaar dat ik de gasnaalden terug op de standaard hoogtes ga hangen, eens zien wat dat geeft. Ergens snap ik het niet zo goed omdat ik zeker al tien jaar met een open uitlaat reed, weliswaar met een kleinere doormeter van 50mm, maar voor de rest kon je ook gewoon zo door hem heenkijken.
Maar eerst ga ik even wachten op de onderdeeltjes eer ik de carb's openmaak, ik heb geen zin om die verdomde tank twee keer uit te bouwen! :evil:

Voor de rest is alles qua sproeierbezetting gewoon standaard, bij het reviseren van de carb's heb ik ook nergens geen slijtage kunnen vaststellen, ook geen voelbare speling op de asjes van de gaskleppen. De motor had bij de carb.revisie enkele maanden geleden ook nog maar 23.000 (weg) km's gelopen en heeft nooit zand of andere rommel in zijn carb's gekregen.

Wordt wel een lang verhaal, maar een jaar of negen geleden lekten de carb's ook al eens, ze zijn toen samen met een kleine beurt bij de dealer opnieuw afgedicht, maar helemaal droog zoals in zijn eerste jaren zijn ze nooit niet meer geweest.
Het verschil is wel dat ze toen een beetje vochtig waren, het verbruik en starten normaal, terwijl ze nu gewoon lekken, hij zuipt als een tempelier en bovendien moeilijker wil starten! :evil:

Maar zoals een bekende Nederlander ooit zei, 'elk voordeel hep ze nadeel'! Ik weet ondertussen zeker dat ie geen schade zal krijgen wegens te arm lopen! 8)

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Plaats reactie