ervaring JD setting ktm 300 exc

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

dejennes

Heeft er iemand van jullie ervaring met de JD jetting op een ktm 300?
Ik lees hier veel positieve dingen over op amerikaanse en duitse sites.
Het zou de moto een stuk zuiniger maken, beter opnemen en minder pruttelen bij constante gasstand.
Graag jullie ervaringen.
Boerr

Hmm, ik heb geen persoonlijke ervaring. Maar alles (maar dan ook echt ALLES) wat je wilt weten kun je vinden op Ktmtalk.com.. De topics en handleidingen over jetting zijn eindeloos :wink:
Redski
Contacteer:

Maar alles (maar dan ook echt ALLES
Inderdaad. En als je alle topics over KTM 300 Jetting wilt lezen kun je beter een week vakantie nemen :wink:

Mijn nieuwe 300 (2011) is afgesteld door Mark Wassink bij WPM in Lochem. Nu 3 uurtjes gereden = helemaal perfekt.
Laatst gewijzigd door Redski op do aug 26, 2010 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Boerr

Haha even afgesteld door de NL-kampioen enduro :wink: ,goede keus, aangezien ze zelf ook competitie rijden met die 300's.. Wat kost zo'n afstelling als ik vragen mag? Vaste prijs of afhankelijk van arbeidstijd?
Redski
Contacteer:

Is daar nieuw klaargemaakt. Weet van geen prijs. Effe bellen dus...
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
dejennes

heb reeds al wat gelezen op ktmtalk, maar daar kan je idd een week over doen.
Teveel info.... je ziet door de bomen het bos niet meer.
De JD setting lijkt me een beetje plug and play, mijn moto loopt voor de moment goed, maar beter kan altijd hé.
Vooral het pruttelen bij constante gasstand op de weg is een beetje storend in vergelijking met een 4 takt.
Na wat single tracks te rijden en dan voluit te gaan dan moet hij eerst een klein beetje de overtollige brandstof verstoken vooraleer hij tekeer gaat.
Zo lijkt het een beetje.
Volgens de vorige eigenaar is de carb setting volledig origineel.
Krijg je dit volledig weg met de juiste setting???
huskie

dejennes schreef: Vooral het pruttelen bij constante gasstand op de weg is een beetje storend in vergelijking met een 4 takt.
Na wat single tracks te rijden en dan voluit te gaan dan moet hij eerst een klein beetje de overtollige brandstof verstoken vooraleer hij tekeer gaat.
Dejennes, dat is een gezond iets voor een 2takt, hoor. Ze zijn niet echt gemaakt voor constante snelheid. Wil je dat er uit krijgen, dat pruttelen, dan moet je of 1- een kleiner stationair sproeier monteren,
of 2- de luchtschroef wat meer open zetten.
Of 3- de naald laten zakken, met gevaar dat als het echt zwaar wordt, hij te arm kan gaan staan in juist het gebied waar je het meest in rijdt, nml half gas.
Een 2takt kun je helemaal krijgen zoals je hem zelf wilt hebben. Met een handje sproeiers, een tweetal naalden kun je veel doen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rico
Contacteer:

lucht: 1,75 uit dicht
stationair: 45
naald: derde ring
hoofdsproeier: 178

dit is de jetting van een 300 exc-e 2009 met originele ontsteking, sxs bocht en 14 -52 gearing. En dat loopt goed en gezond :)

ik ben naar een sxs onsteking gegaan dus zit nu een stuk groter in sproeiers. Hou je boegie in de gaten dat ie lekker donker loopt en bij minder als 10 graden mag hij waarschijnlijk wel iets rijker (naald naar 4)
Laatst gewijzigd door Rico op vr aug 27, 2010 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
KTM 300 EXC a world of joy :P
solexcross

Ik heb een JD setje in mijn 300 exc 2006.
Hoofdsproeier van 165 naar 162.
Stationaire sproeier van 35 naar 40.
De rode JD naald op de middelste stand.
Merkbare veranderingen zijn.
Rustiger stationair lopen.
Op de weg bij een kwart gas veel rustiger dus niet meer dat gepruttel.
Zuiniger ik schat zo'n 20 procent.
Ik heb er nog maar 3 keer mee gereden dus ervaringen in een maisland
met de assen door de prut heb ik nog niet.
Rico
Contacteer:

Zo kreeg ik hem nieuw binnen klaargemaakt door een dealer;

Jetting:
lucht: 1,25
stationair: 35
naald: N2ZW clip op vierde ring
hoofdsproeier: 165

met de voorgaande jetting liep hij véél beter :) maar nog altijd te tam naar mijn zin :)
dejennes

@rico : hoeveel km kan jij rijden met de standaard 9,5l tank?
Ik rij regelmatig in de ardennen dus als hij wat zuiniger wordt is mooi meegenomen.
Full throttle is daar niet zo belangrijk, wel koppelijkrijk rijden midden en onderin
Ik haal nu 70km en dan op reserve dus 1/10 voor de moment
178 hoofdsproeier... dat is dus voor gas te geven op de maisplek of zie ik dat verkeerd :)
@ solexcross: waar heb jij de JD jetting besteld?
Ik vermoed dat voor mijn doeleinden de naald belangrijk gaat zijn.
De hoofdsproeier en stand van naald kan ik nog aanpassen voor een OTR in handel bv.
huskie

178 hoofdsproeier :shock: .....
Rico, dat kan beter. Enne een bougiekleur is niet de beste graadmeter.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
solexcross

Ik heb mijn setje weg bij onderstaande.
http://www.psychoparts.de/
CrazyWezel
Contacteer:

dejennes schreef: De hoofdsproeier en stand van naald kan ik nog aanpassen voor een OTR in handel bv.
daar leef ik ook het hele jaar naar toe :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
dejennes

ik wil het setje bestellen en betalen op de site van psychoparts.
Maar ik kan geen betalingswijze kiezen????
@ solexcross: heb jij daar problemen mee gehad?
vervelend als ze je geld niet willen... :)
solexcross

Klopt als een bus ik heb er ook wat moeite voor moeten doen te kunnen betalen.
IK heb contact met deze vriendelijke duitser gehad dat het betalen niet wilde en toen heeft hij de rekening in het pakketje gedaan en meegestuurd.
Succes.
RvD

Tja, voor wat het waard is kan ik even melden wat de afstelling is van m'n 300 EXC 2010. Kijk maar of je er iets mee kan (of reageer eens of iemand meer met deze afstelling rijdt).
Bij JTX hebben ze deze afstelling van iemand gekregen maar heb niet gevraagd bij wie ze de info vandaan hebben.
Motor standaard, originele bocht met FMF einddemper.

Naald: NOZF clip midden
Luchtschroef: 1.75 open
Stationair sproeier: 38
Hoofdsproeier: 170 (was 175 in de winter maar nu het warm is wat aan de grote kant, mogelijk hierna terug als het koud wordt)

Motor loopt heel goed met deze afstelling. Standaard veer bij uitlaatklep (geel geloof ik). Werd me wel verteld dat ze iets met de aanslag(bout) hebben afgesteld 'tegen de aanslag' maar weet nog niet precies wat ze daarmee bedoelen, heb ik me (nog) niet in verdiept.
KTM 250 EXC, 250 SX
silbertanne

Boerr schreef:Haha even afgesteld door de NL-kampioen enduro :wink: ,goede keus, aangezien ze zelf ook competitie rijden met die 300's.. Wat kost zo'n afstelling als ik vragen mag? Vaste prijs of afhankelijk van arbeidstijd?
Ik heb het daar ook door Marc Wassink laten doen, let op:
Hoofdsproeier: 8.10
Gasnaald: 8.30
Arbeidsloon: 16.05
Totaal EUR 32.45
Nu nog leren rijden... :)
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Boerr

RvD schreef: Motor loopt heel goed met deze afstelling. Standaard veer bij uitlaatklep (geel geloof ik). Werd me wel verteld dat ze iets met de aanslag(bout) hebben afgesteld 'tegen de aanslag' maar weet nog niet precies wat ze daarmee bedoelen, heb ik me (nog) niet in verdiept.
Die boutafstelling is de stelschroef aan de rechterzijde van het blok. Met dit schroefje kun je de voorspanning van de veer bepalen, het is dus een fijnafstelling voor je powervalve bediening. De jouwe staat nu dus maximaal uit, dus de kleinste voorspanning.

En Silbertanne, hoe ziet jouw sproeierbezetting er nu uit?
Rico
Contacteer:

huskie schreef:178 hoofdsproeier :shock: .....
Rico, dat kan beter. Enne een bougiekleur is niet de beste graadmeter.
Hey, ik rij met een crossonsteking rond dus de mijne is nogal gekieteld. Hij heeft nu de jetting van een 300 sx in westrijdsetup. LV motors heeft er echt veel ervaring mee, daar vertrouw ik 100% op. We hadden hem eerst net wat armer staan, maar daar liep hij té goed op. Nu loopt hij precies goed voor mijn gevoel.

Misschien is het leuk om met de OTR van handel met wat 300 tjes een ronde te maken? altijd leuk om met een stel van hetzelfde in een wei van leer te trekken :P

die jetting die ik met mijn originele ontsteking opgaf is niets mis mee iig, kan je proberen :)
huskie

Interessant. Is die crossontsteking van ktm zelf, of een aftermarket? Eentje die je via een laptop kunt bewerken?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rico
Contacteer:

Het is een onsteking (niet de cdi) van een sxs 250 uit 2009, deze geeft echt fix meer vermogen. verder een laag afgedraaid vliegwiel voor het oppakken (en anders past de deksel ook niet meer...)

de onsteking is wel omgekeerd, dwz ontsteking niet meer op de kap maar het carter. Dus je moet een pakking van dun ( minstens 2mm alu maken twee pakkingen daartussen én dan een gemodificeerde (compleet weggeslepen deksel) van een 250 exc plaatsen. die helemaal opnieuw opboetseren met kneedbaar alu.... eigenlijk gaat het niet dus...

echt een heel karwei, maar mijn eerste mod op de nieuwe 300....

echter geen lichtspoel, estart-opbouw en accu meer :) hij rijdt wel weer als de 380 :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8)
Redski
Contacteer:

@ Rico

Dus als ik het goed begrijp ook geen verlichting meer??
Is dan een SXS cylinder (300) niet net zo makkelijk?
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
Rico
Contacteer:

verlichting is er wel maar werkt niet meer dus :) enduro keuring is wel spannend dus... denk dat je ut niet redt?

sxs cylinder heb ik geen ervaring mee, en of die heel erg verschillen met exc cilinders...maar ze zetten die 300 cilinders idd in op sxs 250's.

Louis bood dit aan als de meest vermogen opleverende modificactie en het is echt bijzonder veel verschil :)

Als ik carb, cilinder en carter laat tunen dan gaat het echt maar 20 - 30 uur lopen en veel risico geven. Dit is een aanpassing die wel bedrijfszeker is en het blok op 200 uur krijgt ongeveer.
silbertanne

Hoofdsproeier is nu 170; was 175
Naald is nu NOZF; was NOZD
stationairsproeier is niet gewijzigd.

In Tsjechië en Polen liep die hierop niet helemaal lekker, maar hier in NL wel.

@Rico: kun je niet tijdelijk een batterij plaatsen zodat je verlichting het tijdens de keuring doet?

Tijdens één van de off-road ritjes liep een KNMV-pipo te miepen over het feit dat ik geen kilometerteller op mijn motor had zitten....
Ik heb nu dus een handheld GPS bij mij die ik zo op het stuur kan zetten... 8)
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Plaats reactie