Wat vraagjes over uitwisselbaarheid van onderdelen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
stoker

Ik ben nieuw op dit forum en van plan om een Big te vermaken tot een voor mij ideale verwegreismotor. Dit als eventuele vervanging van mijn wat zware 1150 GS.

Inmiddels heb ik al gelezen dat er hier de nodige expertise in huis is, en ik zou willen vragen of ik een dr 750 qua model, tanks en bodemvrijheid, kan voorzien van een recent jong blok uit een dr 800, en dat vanwege de betrouwbaarheid.
En dan: wie weet er een recent goed blok of beschadigde dr 800.
(een oude 750 heb ik al gevonden)

Of kan ik een jonge dr 800 voorzien van de tanks, snuit en evt achterkant van een dr 750?

Ik zou het op prijs stellen als er iemand raad weet, ik deins niet terug voor wat ingrepen omdat een motor voor een reis toch eens geheel uit elkaar gaat.

Een vriendelijke groet,

Stoker
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
lummelke

Als je de voordelen van de 750 (SR 41) wil combineren met het 800cc blok, zoek dan gewoon een SR 42, de directe opvolger van de 750.

Is wel maar een jaar in productie geweest, dacht van eind '89 tot eind '90. Deze heeft de 800cc motor en toch nog de looks en grote 29l tank van de 750. Ook qua gewicht scheelt het maar een paar kg met de 750, de modellen na de SR 42 zijn wel wat zwaarder geworden.

Ik meen dat de SR 41 en SR 42 ook hetzelfde frame hebben, terwijl dat bij latere SR 43 modellen veranderd is, evenals de vering en de uitlaat.

Tor zover mijn 'expertise' over de Biggetjes, ik ben er zeker van dat de echte kenners mij wel zullen corrigeren moest ik er naast zitten! :lol:

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
zappa.suzuki

De eerste DR 750 is het lichtst en staat het hoogst op de poten, wel de slechste vering en slapste frame..
SR42 word al beter maar de SR43 heeft het stijvere frame, betere vering en pittigere blok en lucht inlaat zit hoger.

dat blok past zo in het 750 frame, alleen de CDI moet dan ook gewisseld worden, carbs het liefst ook :wink:

tank en kuip van de SR41/42 passen niet op de 43, frame is anders..

hier een SR41 in goede staat en zeker betaalbaar
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=10751
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
MANUS-3000

GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Paul_M

http://nl.kapaza.be/antwerpen/suzuki-dr ... 285105.htm

deze heeft effectief weinig km's
alleen koppeling na te kijken.
de antrapper

8) Zijn de 800 en de GS niet even zwaar dan?

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki

Nop, weegt een dikke 60kg meer :wink:
stoker

Dank voor jullie reactie heren,

Mijn 1150 is inderdaad een aardige 'sozius' zwaarder, dat merk je wel..

Als ik het zo hoor denk ik toch meer aan een 800 met de tank en snuit van de 750 vanwege het feit dat ik liever een jongere motor heb met minder balansketting perikelen

Die originele zware uitlaten mogen wijken voor iets lichters.

Als ik de specificaties lees zie ik geen verschil in veerwegen, wel in stugheid? is dat echt bezwaarlijk offroad of is het verschil klein?
Die paar cm bodemvrijheid, is die niet op te lossen of te verwaarlozen?

Wat is exact het probleem wat betreft het frame om die tanks op een 800 te krijgen? Is daar niets op te lassen o.i.d? eventueel de tanks verder uit elkaar plaatsen?
Het hoeft allemaal niet echt mooi te worden als het maar functioneel is.

Stoker
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
zappa.suzuki

Bodemvrijheid is belangrijk offroad = wel of niet over die rots/richel/boomstam komen :wink:

Voorvork van de 800 is 2mm dikker en dus stijver net zoals het frame en wat stugere vering..
Stijver betekent dat ie beter stuurt on en off road, zwalkt minder..

balansasketting perikelen zijn niet specifiek voor de 750, ze zijn alleen ouder en dus wat meer versleten, slijtage rond de 60/80.000km afhankelijk van rijstijl en onderhoud.. nieuwe kost e60 en relatief makkelijk te vervangen..

Wel 750 specifiek is slijtage van de nokkenas en/of tuimelaars, dat is rond de 50.00km.

vandaar dat die van Frans die ik linkte zo'n mooie koop is, balanasketting, nokkenas en ketting en tuimelaars zijn vervangen

Maar de tank is denk ik wel samen met de snavel er op te knutselen :wink:
stoker

Ik denk dat vanwege het 'ikhoefmeeigelijkgeenzorgentemaken-gevoel' het zo te horen toch lekkerder zit op een jonge motor met weinig km, met reizen voor de boeg.

Is het een goed idee om ook vanwege het decompressie verhaal voor een 800 te kiezen? of is nieuwere de techniek weer te gevoelig halverwege oezbekistan?

Als je van een GS komt en je xttje is wel leuk maar te zwabberig, klein en vooral oud, dan is misschien de 800 een kleinere stap terug in de geschiedenis, met 'veel simpelere en hopelijk betrouwbaardere techniek' en beter hanteerbaar met kisten vol bagage. Alhoewel mijn GS na 120.000 km
nog geen druppel olie verbruikt en nog minstens een keer de klok rond lijkt te kunnen.

Is er aan een setje 750 tanks te komen? of moet ik er een hele sloper bij kopen?
Wat kan een mens op leeftijd nog veel vragen hebben...
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
futurist

Ik heb nu 3 sr 41 en 1 sr 43, alles hierboven aangekaart is zondermeer waar, alleen de manier hoe je er tegenaan kijkt maakt je mening anders. De frame's verschillen duidelijk, sr 41 delen overbouwen vraagt veel aanpassingen het sr 43 frame rijd duidelijk beter maar.................. op verre reizen ben je meestal niet op de rand van de krant aan het rijden en dan wordt dit verschil minder belangrijk. controleer het frame wel op "slijtage" >roest. ik geloof dat het Zappa was die eens een doorgeroestte achtervork had. Ook de voorvork van de SR41 kan je upgraden, ook vind ik de trommelrem van de sr41 betrouwbaarder dan de schijf voor verre reizen. Alleen de trommel vol met modder laten lopen geeft problemen heeft 1 van onze "MEMBERS" al eens ondervonden. De schijfrem uitvoering heeft wat vaker probleempjes die goed zijn op te lossen maar liever niet in verweggistan. Ook mijn voor keur gaat nu uit naar de 800 motor van de sr43, sterker, gewilliger beter doorontwikkeld en misschien in verweggistan door het recenter zijn gemakkelijker in de onderdelen. Dus sr 41 rijwielgedeelte met een groot deel kabelboom van de sr43 om het sr43 blok incl carbs met gps in te bouwen. enkele niet zo mooie laser demper erop en vertrekken maar....... kofferrek wordt zelfbouw denk ik er is voor de sr41 en sr42 niet veel meer te koop. succes enne als je volgend jaar vertrekt heb je misschien een reisgezel. Dit jaar niet meer ga al 3 weekjes (sorry hoor (op een BMW)) naar Marokko.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
lummelke

Is het ook niet een optie om gewoon met een zo origineel mogelijke basis te vertrekken, eender of het nu een SR 41, 42 of 43 betreft ipv motoren om te switchen, in kabelbomen te gaan knippen en CDI's en toestanden aan te passen? Dat schept volgens mij alleen maar een bijkomende bron van ergernis, als alles zoveel mogelijk origineel blijft, sluit je gewoon weer wat problemen uit, de mijne (SR42) rijd ik al 14 jaar vrij standaard, en ik moet de eerste keer nog meemaken dat ik er niet mee thuis ben geraakt.
Ik bedoel maar, elke Big die technisch goed is nagezien en geprepareerd voor zo'n reis is wel geschikt voor het doel.
Gewoon de vering aan passen, eventueel een Laser oid eronder knallen, kofferrek eraan knutselen, en voor de rest vooral controleren op slijtagedelen en die in orde brengen.
750 of 800cc zal de zaak ook niet erg gaan maken, net zoals de 2mm die een SR 43 vork dikker is, wel de staat van onderhoud en het type veren die in de vork zitten hebben mijn insziens meer belang.
Het zijn nu eenmaal al 'oudere' motoren, en eentje met weinig km's kan door de korte ritjes, nalatig onderhoud, vochtig gestald, veel slechter zijn dan een Big met een hoop ervaring maar waar wel de nodige dingen al aan vervangen zijn.

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
stoker

Het gesleutel en aanpassen aan persoonlijke (wan)smaak is natuurlijk wel de helft van de lol, tenminste voor mij. Na de verkoop van de XTtjes mis ik een motor waar aan gewerkt moet worden, zo'n GS is wat dat betreft saai.

Ook ik ben al een paar keer op mijn ding naar Maroc gereden, dit jaar was het Spanje en Portugal volledig rond en de volgende reisplannen naar het oosten liggen bijna klaar.

Mijn reisrijstijl vergt wel veel van het machien maar ik ben meer van heelhouden dan van onbesuisde crossfun op locatie, ik moet meestal ook nog terug en liefst niet met een huurauto, zoals dit jaar.

Neemt niet weg dat ik niet ongevoelig ben voor de algemeen bespeurde voorliefde voor de 750. Daar zullen dus wel redenen voor zijn.
Als ik het zo hoor kan ik beter een 750 met kapotte motor kopen (die heb ik nl gevonden) en daarnaast een 800 met goede motor maar lelijk, om de prijs te drukken.
Als ik dan midden in die berg onderdelen zit moet er misschien met wat hulp toch wel iets fraais uit kunnen komen, dunkt mij.

Wat betreft een potentiële reispartner, daar kan je in deze tijden maar beter een voorraadje van hebben, dus wie weet...ik sta open voor goede ideeën...
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
futurist

Hey stoker,
hoe ver naar het oosten gaan WE. 2 dezelfde bigs is maar één keer reserve delen mee nemen toch, maar wel 2 x zoveel verschillende delen......................................
hoe staat het met de planning van de rit..............
greetz Futurist
PS
Dr 750 SR41 en 42 reserve delen genoeg, overigens niet in de kabelboom knippen hoor, gewoon de sr43 kabelboom gebruiken en alleen een paar stekkertjes veranderen/aanpassen om de componenten van de SR41/42 die op de motor blijven aan de boom te kunnen prikken.
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
stoker

Ja, ja rustig, ik ben net terug van verlof en moet ook weer eens wat verdienen.
Het plan met mijn drie GS maten is om rond pinksteren weer ons jaarlijks uitje te doen ditmaal ipv maroc naar turkije, het grotere plan is om met hen of minder van hen via de zijderoute naar china te gaan, al is die route niet helemaal beschikbaar voor westers toerisme. Die reis vergt nogal wat voorbereiding en dat zal nog wel even duren. Wat ik verder op mijn verlanglijst heb is het midden-oosten....
Mijn bedoeling is dat ik niet op een ander type motor stap dat ik nog niet ken en zo heb ik nu nog tijd om met de bigtechniek vertrouwd te raken. Ik stel liever iets samen wat goed is dan dat ik iets koop waarvan ze zeggen dat het goed is. Mijn keuze is op de ééncylinder Big gevallen omdat ik mijn XT500 zo leuk vond, en daar pasten geen koffers op.
groetjes,
Stoker
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
futurist

Oké kan ik in de tussentijd nog wat oefenen, spullen bijeen zien te krijgen om de motor top uit te rusten en eens kennis met je te maken, heb ook al jaren zin in soortgelijke onderneming bij voorkeur met eigen motor. Tot nu toe al vanalles gedaan op huur motoren.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
stoker

Even terug naar het onderwerp...

Dat wat aan het reizen vooraf gaat is het laten paren van de inmiddels binnengekomen twee dr's, de '88 750 en de '98 800, en kijken wat eruit komt.
De eerste met een kapotte motor, start tandwielen en dergelijke, en de tweede ziet er perfect uit met 31.000 km maar nooit onderhouden naar het schijnt.

De bedoeling is om van twee één te maken met frame van 43a en twee tanks en plastiek van de 41a en weer de 43a motor.

Wat heeft de 800 meer aan elektronica dan de 750? ik zie daar een gasklepsensor zitten en heeft die een andere ontsteking?

Ik heb inmiddels de kleppen gesteld en er olie in gedaan! maar hij klinkt niet lekker, hard getik en geruis.
Mijn punt is dat ik eigenlijk niet weet hoe hij zou moeten klinken maar weet wel dat dit niet goed is....

Ik heb alvast maar wat inox pannensponsjes in de Laser gedaan want die was wel erg loud.

groetjes,

Stoker
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Plaats reactie